Magyar Gygyszerszi Kamara
rtkteremt rdekvdelem
akadlymentes verzi
Vissza az alaprtelmezett verzihoz H-1068 Budapest
Dzsa Gyrgy t 86/b
Tel.: (+36-1) 351-9483
(+36-1) 413-1924
Fax: (+36-1) 351-9485
E-mail: hivatal@mgyk.hu
Keress RSS
KezdőlapA KamarárólTovábbképzésekSzakmai fórumPályázati lehetőségekKamarai tagsági információkIrattár
Belps
Felhasznlnv:
Jelsz:
Elfelejtett jelsz
Regisztrci
OK
GYIK
2018. 08. 30.
Tájékoztató az e-ügyintézésről
»
2016. 11. 23.
Tudnivalók az étrend-kiegészítőkel kapcsolatos megállapodásról
»
2014. 09. 22.
Személyi jogosok pontszám igazolása – mgyk.hu
»
2014. 06. 10.
Ki állítja ki a gyakorlati pont igazolást? - MGYK Országos Hivatala
»
2017. 06. 20.
Az AEEK működési nyilvántartással kapcsolatos tájékoztató anyagai
»
Tovbb »
Gygyszerszi Hrlap
Hrlevelek
Sajtófigyelő
2024. 04. 28.
Szlávik János: Egészen biztosan lesz még világjárvány - index.hu
»
2024. 04. 26.
A szűrővizsgálatokban látják az egészségmegőrzés kulcsát a magyarok - medicalonline.hu
»
2024. 04. 26.
Mit kell tudni az egészségügyi országprofilról? + videó - hirtv.hu
»
2024. 04. 25.
Schmidt Mária: A pandémia megmutatta, hogy a globalizáció kiszolgáltatottá tesz - hiradó.hu
»
Tovbb »
Szolgáltatások
2021. 11. 09.
Együttműködési megállapodás az MGYK és a KOMPLEX Kamarai Pénzügyi Tanácsadó Kft. között
»
2020. 06. 14.
Volvo: kedvezmény kamarai tagoknak
»
2019. 08. 27.
ATASI – Adatvédelmi módszertan gyógyszertáraknak
»
2019. 01. 07.
All You Can Move (AYCM) SportPass kamarai tagoknak
»
2017. 03. 10.
Együttműködési szerződést kötött az MGYK és a Global Payments Europe
»
Tovbb »

E-Papír
Bannerek


 Bannerek

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek

 

MOL-MGYK tájékoztató!

Bannerek

 

 Vodafone

Bannerek

 

 

Gyógyszerész Gondozási Bizottság

Beszámoló az április 20-i küldöttgyűlésről
2017. mjus 29.

A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei szervezet küldöttgyűlése 2017. április 20-án 17 órától tartotta ez évi I. Rendes Küldött-közgyűlését.

A jelenlévő 21 küldött elfogadta a 2016. évi költségvetést, illetve a 2017. évi gazdálkodási tervet. Beszámolót tartott dr. Nyíri László elnök, Gulyás Tiborné, az Etikai, és dr. Pesti Ferenc, a Felügyelő Bizottság elnöke, amelyeket szintén egyhangúlag elfogadtak. A küldöttek hozzászólásaiból, kérdéseiből kiderült, hogy milyen területeken vannak problémák, megoldandó feladatok. 

Elnöki beszámoló

Dr. Nyíri László a 2016-os kamarai munkáról szóló beszámolójában egyebek mellett elmondta: a szakmai érdekvédelmi tevékenység mellett a Kamara egyre dominánsabb feladat-vállalására van szükség a szakmai önkormányzatiságot illetően is. Elsősorban ezt célozták a szervezeti struktúrára, a kommunikáció átszervezésére és a tagdíjrendszer módosítására irányuló változások. A szervezeti struktúrát és az ehhez kapcsolódó munkát illetően négy területen következett be jelentősebb változás: a gyógyszerészet társadalmi presztízsének javítása, a gyógyszertár-működtetés szakmai és gazdasági támogatása, a gyógyszerészek szakmai és szakmapolitikai tájékozottságának elősegítése, valamint a gyógyszertárak népegészségügyi programokban való részvételének elősegítése. A munka ezeken a területeken elkezdődött, több ponton kezdeti eredmények is születtek már. Az alapszabályban meghatározott fontosabb feladatok ellátására egy-egy állandó munkabizottság jött létre.

Beszámoló az április 20-i küldöttgyűlésrőlA módosítások érintették a felügyelőbizottság jogkörét. A módosítások értelmében a Felügyelő Bizottság delegáltja – rendszerint az elnöke – az elnökségi üléseken tanácskozási joggal részt vesz. A döntéshozatal előtt – ha szükséges – a felügyelő bizottsági szempontokról tájékoztat, továbbá az elnökség döntéseit a felügyelő bizottság minden elnökségi ülést követően megvizsgálja, hogy ezek a döntések megfelelnek-e a jogszabályi előírásoknak, megfelelnek-e az alapszabályban rögzített normáknak és harmonizálnak-e a Kamara deklarált szakmapolitikai céljaival. Az első hónapok tapasztalatai alapján az elnökség biztonsággal támaszkodhat a Felügyelő Bizottság munkájára.

A 2017-es költségvetési törvényben mindazok a célzott juttatások, amelyeket a gyógyszertárak eddig is megkaptak, változatlan összeggel jövőre is megmaradnak. Ilyen pl. a generikus ösztönző, a szolgáltatási díj, a működési célú támogatás, a kamatmentes támogatás-előleg, a patikaalap kamattámogatása, a Garantiqa készfizető kezességvállalása és a patika tőkeprogram is. Továbbá kb. 15 milliárd Ft-tal növekedett a gyógyszerkassza támogatási főösszege is.

A gyógyszertárak működtetésével kapcsolatos új szabály, hogy kézigyógyszertár ellátására már csak a legfeljebb 30 km-en belül működő közforgalmú gyógyszertár kaphat engedélyt. Ez a jogosultság nem kerülhet érvényesen értékesítésre. Módosult a jogszabály a településrész meghatározása tekintetében. A földrajzilag elkülönült településrészen továbbra is lehetőség van fiókgyógyszertár létesítésére, ugyanakkor az érintett helyeken működő gyógyszertárat működtető vállalkozások – az egyéb feltételek megléte esetén – a 134/1999. Kormányrendelet alapján kamatmentes egészségbiztosítási hitelt, továbbá működési célú támogatást vehetnek igénybe.

A Patikahitel program 2017. januártól is elérhető, továbbá a Patika tőkeprogram parlament előtt levő módosítása is azt a célt szolgálja, hogy 2017-től is a gyógyszerészek rendelkezésére álljon egyfelől a többségi gyógyszerészi tulajdonhányad további növelésére, másfelől a fiatal gyógyszerészek tulajdonossá válásának elősegítésére.

Még mindig megoldatlan az ügyelet rendeleti szintű szabályozása és finanszírozása – erre vonatkozóan államtitkári ígéretet kapott a kamara, hogy ez évben ezzel érdemben foglalkoznak –, az alacsony és nagy árú gyógyszerek nem kielégítő árrése, a magisztrális tevékenység megfelelő díjazása.

A kórházi gyógyszerészek kétlépcsős bérrendezése, ráadásul a gyógyszerészi bértábla orvosi bértáblába illesztése mindenképpen nagy előrelépés és komoly szakmapolitikai eredmény. Ugyanakkor az eddigiektől eltérő jellegű bérfeszültség került a rendszerbe. Ma az a helyzet, hogy a kórházi szakgyógyszerészek a bérrendezést követően nagyobb jövedelemre számíthatnak, mind a közforgalomban dolgozók többsége. A kórházi gyógyszerészek bérrendezése tehát a közforgalom bértermelő képességének javítását igényli. Ez az elkövetkező időszak egyik kiemelt szakmapolitikai célja kell, hogy legyen az Egészségügyért Felelős Államtitkársággal és a Nemzetgazdasági Minisztériummal folytatott egyeztetéseken.

Az elmúlt években rendszeresen visszatérő téma volt, hogy az étrend-kiegészítők forgalmazása a gyógyszertáraknak szakmai és gazdasági szempontból is fontos, ugyanakkor sem a minőségük, sem a hamisítás-mentességük, sem a velük kapcsolatban rendelkezésünkre álló információk nem biztonságosak. A változásokat 2010 óta folyamatosan kezdeményeztük. Először az illetékes hatósággal, majd a MÉKISZ-szel, aztán a nagykereskedőkkel, végül a MAGYOSZ-szal és a HENT-tel. A gyógyszertáraknak semmi mást nem kell vállalniuk csak azt, hogy az együttműködésben részt vevő beszállítóktól és forgalmazóktól szerzik be az étrend-kiegészítőket.

Beszámoló az április 20-i küldöttgyűlésrőlMindenképpen szólni kell az erdélyi magyar anyanyelvű gyógyszerészekkel való kapcsolatfelvételről. Tavaly szeptember 24-én újította meg a Pest Megyei Szervezet a Hargita Megyei Kamarával korábban kötött testvérmegyei megállapodását, és ugyanakkor került aláírásra a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Szervezet hasonló megállapodása a Kovászna Megyei Kamarával. Ezt követően a Maros Megyei Kamara elnöke is jelezte együttműködési szándékukat, amit a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Szervezetünk az országos elnökségnek visszaigazolt. Túl a személyes baráti és a szakmai kapcsolatok erősítésének igényén a Magyar Gyógyszerészi Kamara erkölcsi kötelessége a Kárpát-medencében élő magyar anyanyelvű gyógyszerészek közötti kapcsolatépítés. Ez az alapvető megfontolás az egyik motiváló tényező ezekben a kapcsolatokban, és ennek jegyében kezdődött meg a kapcsolatépítés a vajdasági gyógyszerészek felé.

Az e-recepttel kapcsolatos előkészítő munkában látványos eredmény még nem született.  A projekttel kapcsolatos kamarai álláspont világos: szeretnénk az e-recept előnyeit kihasználni és a kockázatokat elkerülni. Előny lehet, hogy megszűnhetnek az orvosok, gyógyszerészek és OEP közötti receptírási, kiadási és elszámolási viták, mert az e-rendszer csak olyan vény felírását hagyja jóvá, és olyan kiadását engedélyezi, amelynek felírása szabályosan történt és az elszámolhatóságot a rendszer az expediálás időpontjában kontrollálja. Ugyanakkor a Kamara részéről ragaszkodunk ahhoz, hogy a beteg szabad gyógyszertár-választása megmaradjon és az orvos és senki más ne irányíthassa konkrét gyógyszertárba, továbbá a beteg kapjon valamilyen papírt arról, hogy mit írtak fel neki, mert ennek birtokában tud felkészülni a gyógyszer-kiváltásra. Úgyszintén fontos cél, hogy a rendszer fejlesztési költségeit ne a gyógyszertáraknak kelljen állni.

Nem mehetünk el szó nélkül a mellett – mondta –, hogy két gyógyszertár működési engedélyét is visszavonta a hatóság (egyikük a megyénkbeli vizsolyi), több gyógyszertár ellen kirívóan jogszabálysértő gyógyszer-forgalmazási gyakorlat gyanúja miatt hatósági vizsgálat folyik. A tudatos jogszabálysértést a Kamara nem védi, és egyetértünk azzal, ha ilyen esetekben a hatóság él a szankcionálás eszközével. Ugyanakkor arra is igyekszünk figyelmet fordítani, hogy a gyógyszerellátásban a tisztulás egyben a gyógyszerészettel szembeni bizalom erősödését is magával hozza.

A küldöttek hozzászólásaikban, felvetéseikben megerősítették, hogy a kialakult bérfeszültség miatt rendezni kell a hálózati gyógyszerészek bérét, növelni az árrést, kivívni az ügyelet állami finanszírozását.  A kisebb települések ügyeleti problémája ezen túl is felmerült az orvosi ügyeletek kapcsán. Az orvoshiány miatt olyan, nem háziorvosok ügyelnek, akiknek receptjei gyakran használhatatlanok, mind szakmai, mind formai szempontból, ugyanakkor a korrigálásra tett gyógyszerészi észrevételeket nem tudják megkonzultálni az ügyelő orvossal, mert azok nem érhetők el.  Kérdésként elhangzott: igaz-e, hogy gyógyszer-automatákat fognak felállítani, amelyeket ráadásul nem is a gyógyszerészek működtetnék?

Dr. Nyíri László válaszában elmondta: véleménye szerint árrés emelésre nincs sok esély, de a kamara forrást keres a finanszírozási gondok megoldására. A hozzászólásokból is kiderül, hogy bár az elvárt nyereség legalább 4%-os lenne ágazati szinten, a vidéki patikáknál ez nem realizálódik.  Az orvoshiány sajnos ismert hazánkban, az említett ügyeleti eseteknél ezért a gyógyszerészeknek fokozottabban ébernek kell lenni a gyógyszerek kiadásánál. A gyógyszer automatákról szóbeszédek keringenek, de semmilyen hivatalos információ nem jutott erről a kamara tudomására – mondta az elnök.

Gazdálkodás

A beszámoló után dr. Nyíri László ismertette a megyei kamara 2016. évi költségvetési teljesítését, a terv-tény számokat, majd a 2017. évi gazdálkodási tervet. A szavazásra bocsátás előtt dr. Pesti Ferenc, a Felügyelő Bizottság elnöke értékelte a kamara gazdálkodását, működését.

A Felügyelő Bizottság értékelése

A Felügyelő Bizottság elnöke értékelte a kamara munkáját. Elmondta:  a Felügyelő Bizottság 2016-ban is rendszeresen ellenőrizte a Kamara gazdálkodását, a költségvetési terv időarányos megvalósulását. Mint minden évben, most is azt állapította meg, hogy megyei kamaránk gazdálkodása stabil, kiadásait mindig a bevételek függvényében határozza meg. Minden évben igyekszik úgy gazdálkodni, hogy a következő év elejére (a tagdíjfizetések beérkezéséig) is maradjon tartalék.  Amennyiben nagyobb felújításra, beruházásra van szükség, az elnökség igyekszik azokat szponzorok bevonásával megoldani.

Amint látható, a költségvetési tételeknél szinte minden sorban az előző évihez, és a tervezetthez képest is megtakarítást értünk el, a rendezvényekre tervezett összegnél ugyan +100 ezer forint eltérés mutatkozott, de ez betudható annak, hogy kamaránk törekszik a tagok tájékoztatására egyre több összejövetelt, fórumot szervezni, amely a közösségépítés céljait is szolgálja.

A számvizsgálati ellenőrzés során a Magyar Gyógyszerészi Kamara Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Szervezetének 2016. évi egyszerűsített éves mérlegbeszámolóját, annak részeit és tételeit, azok könyvelési és bizonylati alátámasztását is felülvizsgálta a Bizottság, Beszámoló az április 20-i küldöttgyűlésrőlés ennek kapcsán elegendő és megfelelő bizonyosságot szereztünk arról, hogy az egyszerűsített éves beszámolót a számviteli törvényben foglaltak és az általános számviteli elvek szerint készítették el, s az a szervezet vagyoni, pénzügyi, jövedelmi helyzetéről megbízható és valós képet ad. Javasolta a költségvetés és a mérlegbeszámoló elfogadását a küldötteknek, amelyet azok egyhangúlag el is fogadtak a Felügyelő Bizottság beszámolójával együtt.

Az Etikai Bizottság munkájáról

Gulyás Tiborné, az Etikai Bizottság elnöke beszámolójában egyebek mellett elmondta: a tavalyi évben egyetlen vizsgálatot indított a Bizottság a vizsolyi Attila Patika személyi jogosa ügyében.  Mint arról mindenki értesülhetett, a patika működési engedélyét visszavonta a hatóság a gyógyszerek  forgalmazására vonatkozó szakmai szabályok és jogszabályok súlyos megsértése miatt. Rendőrségi, majd bírósági eljárás is folyt az ügyben. Ez időre, a jogerős bírósági végzés megszületéséig, az etikai eljárást felfüggesztették. Ez év márciusában azonban ennek birtokában folytatják a vizsgálatot, melynek etikai tárgyalását május 9-ére tűzték ki. A küldöttek a beszámolót egyhangúlag elfogadták. A küldöttgyűlés kötetlen beszélgetéssel zárult.

Kovács Judit






« Vissza
Betegsarok
2022. 09. 26.
Az étrend-kiegészítőkkel kapcsolatos együttműködéshez csatlakozó gyógyszertárak listája
»
2020. 02. 18.
Betegjogi képviselők elérhetőségei
»
2020. 01. 19.
Segítség gyógyszerésznek, betegnek
»
2016. 05. 25.
Megszűnik a „diabetikus”, „cukorbetegek is fogyaszthatják” és a narancssárga kör jelölés – ogyei.gov-hu
»
2016. 03. 11.
A tavaszi fáradtság okai – és amit ellenük tehetünk – tetplatform.hu
»
Tovbb »
Eseménynaptár
«
2024 prilis»
hkszcspszv
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
konferencia  testületi esemény  továbbképzés  vándorgyűlés  szabadidős esemény 
Hirdetőtábla
Állás
Helyettesítés
Egyéb
Tovbb »
Közös dolgaink
2024. 04. 24.
Az MGYK XIII. Vándorgyűléséről
»
2023. 03. 29.
Az MGYK XII. Vándorgyűléséről
»
2019. 05. 24.
Belső Minőségügyi Kézikönyv III. kiadás
»
Tovbb »
Gyógyszertár-működtetés
2017. 03. 09.
Pályázati lehetőségek gyógyszertárak számára
»
2016. 03. 03.
A gyógyszertári finanszírozási előleg alakulása 2010-től 2016. januárig
»
2016. 03. 03.
A gyógyszertári vállalkozások 2014. évi mérlegbeszámolóinak és pénzügyi helyzetének alakulása
»
Tovbb »
Hasznos linkek
Jogszablykeres
Kamarai tájékoztatók
2020. 03. 31.
Kórházi Minőségirányítási Standardok
»
2016. 01. 07.
Minőségügyi kézikönyv gyógyszertáraknak – II. kiadás
»
2014. 06. 26.
1/2014 (VI. 19.) MGYK ELNÖKSÉGI AJÁNLÁS GYÓGYSZERTÁRI UTAZÁSI TANÁCSADÁSHOZ - MGYK
»
Tovbb »
Tovbb »
Archvum
A honlapon tallhat informcik clja az egszsggyi ismeretek bvtse, de ez nem helyettesti az orvos, gygyszersz, vagy ms szakember felkeresst.
© 20082017 Magyar Gygyszerszi Kamara - Minden jog fenntartva - Regisztráció a védett tartalmak eléréséhez! Hírlevélre történő le- és feliratkozás!
Utols mdosts: 2024. 04. 28 vasrnap