Kapcsolat
H-1068 Budapest, Dózsa György út 86/b.
Tel.: (+36-1) 351-9483, (+36-1) 413-1924,
Fax: (+36-1) 351-9485
E-mail: hivatal@mgyk.hu Hivatali kapu: MGYK
KRID azonosító: 338169369(fu)
Web: www.mgyk.hu
Nyomtatható változat
2017. július 01.
Beszámoló az e-pilotról

Különösebb nehézségek nélkül folyik a kijelölt gyógyszertárakban az e-recept pilot időszaka.

A Magyar Gyógyszerészi Kamara, valamint a pilotban részt vevő rendszergazdák javaslata alapján megkeresett gyógyszertárak fokozatos bekapcsolásával lehetőség nyílik a rendszerben megjelenő e-vények kezelésére. Ezeket úgy lehet azonosítani, hogy a vényen a megszokott vonalkódok mellett egy újabb látható, ami az adott vény EESZT-ben lévő azonosítója. Ez a vonalkód a naplószám alatti részen található.

A pilot időszakban minden expediáló szakember egy tokent kap, aminek segítségével be tud lépni a felhőszolgáltatásba. A tokeneket és a hozzá tartozó felhasználónevet és jelszót az ÁEEK munkatársai juttatják el a rendszergazdákon keresztül a pilot gyógyszertárakba. A felhasználói fiókok jogosultságai a működési nyilvántartás alapján lettek beállítva. A tervek szerint az éles üzemben nem tokenhez kötött lesz az azonosítás, hanem e-személyivel lehet könnyen és gyorsan belépni a rendszerbe. Az ehhez szükséges eszközöket a közeljövőben kapják meg a gyógyszertárak.

A kapott belépési adatokkal első lépésként be kell lépni az ún. ágazati portálra (porta.eeszt.gov.hu), ahol a kapott jelszót mindenki olyan jelszóra cseréli, amit jobban meg tud jegyezni és megfelel a minimum követelményeknek. Kell legyen benne legalább két kis és nagybetű, speciális karakter vagy szám.  A rendszer használatához egy online vizsgát is le kell tenni, amihez a tananyagot az ÁEEK biztosítja és az EESZT, valamint a patikai rendszer ismeretéről szól. A vizsga tíz kérdésből áll és fél óra áll rendelkezésre a helyes válaszok bejelöléséhez.

A pilot során két féle módon felírt recepteket lehet kezelni.

Az egyik, amikor egy plusz vonalkód van a receptre nyomtatva, jelezve ezzel, hogy a gyógyszerész kezében lévő receptnek van az EESZT-ben egy digitális másolata. Ebben az esetben az extra vonalkód és a vényazonosító leolvasása után rögtön az EESZT azonosítót kell beolvasni. Ilyenkor automatikusan letöltődik a vényadat. A számítógép és az expediáló is összehasonlítja a két adathalmazt. Amennyiben eltérést tapasztalunk, azt a megfelelő csatornán jelezni kell. Ezután minden folytatódik a megszokott módon. A recept kezelésének mozdulatsora csak egy kód leolvasásával bővül.

A másik eset egy kicsit több adatfelvitelt jelent. Itt azokat a recepteket „írjuk fel” az EESZT-be, amiket az orvos nem töltött fel. Ezzel szimuláljuk a jövőbeni kézzel írt receptek gyógyszertári adminisztrációját. Miután ezen recepteknek nincs digitális másolata, a gyógyszertár fogja létrehozni azt. Az extra vonalkód és a vényazonosító beolvasása után még négy adat felvitelére van szükség. Ezek a beteg születési ideje, a beteg neme, az orvos kilenc jegyű azonosítója és az adagolás. Az első hármat csak egyszer kell felvinni (a TAJ-hoz tartozó, illetve az orvosi bélyegzőhöz tartozó adatokat a továbbiakban felajánlja a rendszer), míg az adagolást értelemszerűen minden egyes recept esetén rögzíteni kell. Ez azonban könnyen rutinná válik, nem hosszabbítja meg jelentősen az expediálás idejét.

A pilot időszakában, bár van lehetőség TAJ alapú érvényes e-vény lekérdezésre, a papírvény, mint felírási igazolás szolgál dokumentumként. Ezt az orvosnak kötelező kinyomtatni és átadni a betegnek. Ez a bizonylat az, ami alapján a támogatás igényelhető.

Párhetes használatot követően elmondható, hogy a rendszer hiba nélkül üzemel. A gyógyszertár és az EESZT közötti kapcsolat stabil és gyors, az adatok le- és feltöltése nem akadályozza az expediálást.

Fontos megjegyezni, hogy az augusztus közepéig tartó pilot időszak a kiválasztott gyógyszertárak számára egy önkéntes szakasz. Pillanatok alatt átváltható a gyógyszertári program a régi verzióra. Ennek megfelelően a plusz feladatok elvégzése kihagyható.

A tesztidőszak alatt az ÁEEK-val és a rendszergazdájával is kapcsolatban van a gyógyszerész. Esetleges probléma esetén, annak jellegétől függően, mindig van hova fordulnia, nem marad egyedül a tesztelés során. Az észrevételek, javaslatok rövid időn belül beépítésre kerülnek a programokba, ami szoros és hasznos munkakapcsolatot feltételez.

A gyógyszertárak bekapcsolása folyamatos, a rendszergazdák egyre több tapasztalattal rendelkeznek ahhoz, hogy hibamentes programmal rendelkezzenek az önkéntes csatlakozás időszakára. A gyógyszertárak mellett az EESZT-hez egyre több háziorvos csatlakozik és a pilot kórházakban is egyre több szakember használja a rendszert. Ebből kifolyólag a rendszer terheltsége folyamatosan nő, ami azonban a működésében nem okoz lassulást vagy megakadást.

Dr. Kovács Zalán
elnök, Informatikai Munkabizottság

2018-2024 © MAGYAR GYÓGYSZERÉSZI KAMARA
hírlevél