Magyar Gyógyszerészi Kamara – értékvédő érdekvédelem
H-1068 Budapest
Dózsa György út 86/b
Tel.: (+36-1) 351-9483
(+36-1) 413-1924
Fax: (+36-1) 351-9485
E-mail: hivatal@mgyk.hu
Keresés akadálymentes verzió
KezdőlapA KamarárólTovábbképzésekSzakmai fórumPályázati lehetőségekKamarai tagsági információkIrattár
Belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
 Elfelejtett jelszó
 Regisztráció
GYIK
2018. 08. 30.
Tájékoztató az e-ügyintézésről
2016. 11. 23.
Tudnivalók az étrend-kiegészítőkel kapcsolatos megállapodásról
2014. 09. 22.
Személyi jogosok pontszám igazolása – mgyk.hu
2014. 06. 10.
Ki állítja ki a gyakorlati pont igazolást? - MGYK Országos Hivatala
2017. 06. 20.
Az AEEK működési nyilvántartással kapcsolatos tájékoztató anyagai
Gyógyszerészi Hírlap
Hírlevelek
Sajtófigyelő
2018. 10. 17.
Horváth Ildikó az új egészségügyi államtitkár
2018. 10. 16.
Nagyobb biztonságban vagyunk az elektronikus egészségüggyel - magyaridok.hu
2018. 10. 16.
Görögkatolikus orvosok lelkinapja Máriapócson - magyarkurir.hu
2018. 10. 15.
Hogyan próbálják megőrizni Marosvásárhelyen a magyar nyelvű oktatást? - M1
Szolgáltatások
2017. 03. 10.
Együttműködési szerződést kötött az MGYK és a Global Payments Europe
2012. 07. 18.
Tájékoztató anyagok a CIG Pannonia (volt MKB) biztosító szerződéssel kapcsolatban
2015. 10. 20.
Az OTP Bank ajánlata MGYK tagok részére
2015. 10. 16.
Tájékoztató a Volvo és az MGYK közti megállapodásról
2014. 07. 17.
Tájékoztató a MOL és a Kamara között kötött megállapodásról

E-Papír

 Bannerek

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek

 

MOL-MGYK tájékoztató!

Bannerek

 

 Vodafone

Bannerek

Gyógyszerész Gondozási Bizottság

Dr. Bakacsi Gyula volt a „Táltosképző” márciusi vendége – mgyk.hu
2015. március 16.
Nyomtatható változat

„Nothing personal. It is business” – idézte dr. Bakacsi Gyula, a Semmelweis Egyetem Egészségügyi Menedzserképző Központ MSc programvezetője a Keresztapa című filmben elhangzottakat, amely szavak a konfliktusról, a konfliktusmenedzsmentről tartott előadása során többször is visszaköszöntek.

Dr. Hankó Zoltán köszöntője után dr. Bakacsi Gyula professzor „egyből a közepébe vágott”, és feltette a kérdést: melyek azok a lényeges konfliktusok, amelyek leginkább meghatározzák a gyógyszertár működését?  Dr. Bakacsi Gyula volt a „Táltosképző” márciusi vendége – mgyk.huA részvevők köréből hamar jöttek a válaszok is: gyakorlatilag mindenkivel kialakulhat konfliktus-helyzet, akivel a gyógyszerész a munkája során találkozik, így például a nagykereskedővel, a betegekkel, a gyógyszerpiac szabályozásának részvevőivel, ahogy az orvossal és a beteggel is, de ne felejtkezzünk el a gyógyszertár dolgozóiról sem.  Ahhoz azonban, hogy egy konfliktust meg tudjunk oldani, először is érteni kell annak okát – folytatta dr. Bakacsi, aki előadása közben is szívesen fogadta a hozzászólásokat és válaszolt a hallgatóság kérdéseire.

A következőkben sorra vette azokat a tudnivalókat, amelyeket a konfliktusokról illetve azok megoldásáról tudni érdemes. Kiemelte, meglétük ugyan tisztán racionális kérdés, de a hozzá való személyes természetű viszonyunkról sem szabad elfelejtkeznünk. A továbbiakban azonban elsősorban a „józan paraszti ész” szemszögéből foglalkozott a kérdéssel, amelynek a lényege így foglalható össze: A konfliktusok megoldása során mivel járok a legjobban? Ez a konfliktuskezelés alapszabálya, amit a jól ismert Keresztapa című filmben elhangzott mondattal is érthetőbbé tett: „Nothing personal. It is business.” Ugyanis ha az érzelem is belejátszik a konfliktus kezelésébe, könnyen rossz megoldás is születhet. Más példát is hozott, egy brit diplomata szavait idézte: „Őfelsége kormányának nincsenek barátai, Őfelsége kormányának nincsenek ellenségei. Érdekei vannak.” Ezzel együtt a konfliktusok egy része értékrendi kérdések mentén alakul ki, ezeknek a kezelése azonban nem egyszerű (mert sokszor értékrendi változást igényel). Dr. Bakacsi Gyula volt a „Táltosképző” márciusi vendége – mgyk.hu

A továbbiakban áttért a konfliktusok kezelésének kérdésre, aminek több formáját ismertette. A versengő vagy önérdekkövető konfliktuskezelés esetén a résztvevők elsődlegesen azt tartják szem előtt, hogy nekik maguknak jó legyen. A kooperatív megoldás pedig arról szól, hogy a saját érdeke érvényesítése mellett figyelembe vesszük a konfliktusban érdekelt másik fél érdekeit is. Ez azonban önmagában nem jótékonykodás – folytatta – mert lehet nekem is előnyöm ebből, ez akár önérdekalapon is kifizetődő lehet.

Az előadó a továbbiakban a kooperatív konfliktusmegoldás részleteit ismertette. Szót ejtett annak magatartási és menedzsment részéről – mondandóját példákkal is alátámasztotta. A kooperatív stratégia alapmodellje szerint 2 + 2 = 5, azaz a két részvevő együttműködéssel többet ér, mint érnének külön-külön. Ez tehát értéktöbblet előállítására alkalmas kombináció. „Ha van valamim, ami nekem nem kerül sokba, de a másiknak fontos, és fordítva is így van, akkor ki tudjuk cserélni ezeket, és az együttműködés eredményeképpen több értékhez jutunk, mintha csak saját erőforrásainkat használnánk. Egyszerű ez logika, mégis néha a fejünk blokkolja ennek megvalósítását” – mondta.

A következőkben beszélt az értékteremtés két dimenziójáról, a szubjektív oldaláról és a pénzben kifejezett értékéről. Ez utóbbi kapcsán az árazással kapcsolatos kérdések is megvitatásra kerültek. Majd sorra vette az együttműködéssel kapcsolatos gondolatokat. Így például a bizalom kérdésére is kitért – hangsúlyozva, ha nem bízunk a másik félben, gyakran az önérdek vezérelt megoldásoknál kötünk ki akkor is, amikor a kooperatív jobb lenne. Ugyanakkor – tette hozzá – nehéz aktívan közreműködni a másik céljainak elérésében, ha nem tudjuk, hogy mi a célja. Persze el lehet jutni odáig is, hogy a céljaimat transzparensen kiterítem a másik elé, de ez nem kockázatmentes – hívta fel a figyelmet. Majd a létrehozott többletérték elosztásának kérdéskörét elemezte. Dr. Bakacsi Gyula volt a „Táltosképző” márciusi vendége – mgyk.hu

Szót ejtett arról is, hogy a konfliktussal kapcsolatban számos rossz sztereotípia él a köztudatban. Ilyen például az, hogy a konfliktus eleve rossz – ami így nem igaz. A konfliktus néha ártalmatlan helyzetekből (akár félreértések miatt) is kibontakozhat, de ha nem vállaljuk fel, néha még nagyobb bajt csinálunk. Hangsúlyozta, a modern vezetésfelfogásban a konfliktus lehet pozitív fogalom – a konfliktusok hoznak felszínre problémákat és segítik is megoldani azokat. Sokan abban a tévhitben élnek, hogy a konfliktus megoldása szeretet vagy szimpátia kérdése, noha nem okvetlenül kell szeretni azt, akivel együttműködök bizonyos esetekben. Mások úgy gondolják, hogy a konfliktus megoldásának kulcsa a közös nevezőre jutás, a legtöbb esetben azonban nem ez a jó megoldása, hanem hogy találjuk meg azt, ami a legtöbb szempontból elfogadható.

Milyen stratégiát válasszak? – tért át az előadás következő részére –, milyen stratégiával célszerű hozzáállni a konfliktus megoldásához? Öt féle alapstratégiát sorolt fel (versengő, alkalmazkodó, kompromisszumkereső, elkerülő és együttműködő). Említést tett a „koopetatív” stratégiáról, ami első hallásra talán fából vaskarika: versengve együttműködök, versengve kooperálok. Számos példával támasztotta alá ezt a lehetőséget, és ahogy egy hozzászóló megjegyezte: a gyógyszertáraknak együtt kell működni, hogy mindenki jól járjon, miközben egymás versenytársai vagyunk. Dr. Bakacsi szerint, ha ezt nem tudjuk megvalósítani, akkor az előállítható érték a saját erőforrásainkra korlátozódik, ha viszont meg tudjuk tenni, akkor mások erőforrásait tudjuk a saját előnyünkre kihasználni. Dr. Bakacsi Gyula volt a „Táltosképző” márciusi vendége – mgyk.hu

Az említett öt stratégiából tudni kell választani mindkét félnek, a kettő találkozása dönti el a kimenetelt. 15 lehetséges kombináció létezik, ezek közül 4-nek van megoldása ezek a komplementer stratégiák. De mi van akkor, ha nem komplementerek a stratégiák? – tette fel a kérdést. A válaszából kiderült, legalább az egyiknek, de lehet hogy mindkét félnek stratégiát kell váltani.

A következőkben említést tett Michel Porterről, a XX. század egyik legnagyobb stratégiai gondolkodójáról, aki egy olyan iparágelemzési-modellt állított össze, ami a gyógyszer-kiskereskedelemre is vonatkoztatható. A továbbiakban a hallgatósággal együtt sorra vették mindazt, ami javítja vagy csökkenti az ágazat iparági alkupozícióját – mindezt persze a gyógyszertárakra vonatkoztatva. Hangsúlyozták a patikák kooperálásának szükségességét és a Kamara szerepét – sok esetben ugyanis esélyesebben tud fellépni, mint egyedül az egyes patikák, ahogy azt számos példa is bizonyítja. Dr. Bakacsi Gyula volt a „Táltosképző” márciusi vendége – mgyk.hu

Az előadó távozása után a részvevők – a hagyományokhoz hűen – megvitatták az elhangzottakat, majd arról döntöttek, hogy a soron következő találkozóra a Vándorgyűléshez kapcsolódóan kerülhet sor Egerben. A „Táltosképző” résztvevői március végén egy tárgyalástechnikával foglalkozó kétnapos kedvezményes továbbképzésen is részt vehetnek. 

« Vissza
Betegsarok
2018. 10. 10.
Az étrend-kiegészítőkkel kapcsolatos együttműködéshez csatlakozó gyógyszertárak listája
2016. 05. 25.
Megszűnik a „diabetikus”, „cukorbetegek is fogyaszthatják” és a narancssárga kör jelölés ogyei.gov-hu
2016. 03. 12.
Betegjogi képviselők elérhetőségei
2016. 03. 11.
A tavaszi fáradtság okai – és amit ellenük tehetünk – tetplatform.hu
2015. 11. 17.
Egészséges életkezdet - Vitaminpótlás várandósság előtt, alatt és szoptatás idején I.
Eseménynaptár

2018 október
hkszcspszv
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
konferencia  testületi esemény  továbbképzés  szabadidős esemény 
Hirdetőtábla
Állás
Helyettesítés
Egyéb
Közös dolgaink
2018. 04. 06.
Az MGYK X. Vándorgyűléséről
2017. 12. 04.
A VII. Gyógyszerész Köztestületi Napokról
2017. 04. 10.
Beszámolók az MGYK IX. Vándorgyűléséről
Gyógyszertár-működtetés
2017. 03. 09.
Pályázati lehetőségek gyógyszertárak számára
2016. 03. 03.
A gyógyszertári finanszírozási előleg alakulása 2010-től 2016. januárig
2016. 03. 03.
A gyógyszertári vállalkozások 2014. évi mérlegbeszámolóinak és pénzügyi helyzetének alakulása
Hasznos linkek
Jogszabálykereső
Kamarai tájékoztatók
2016. 01. 07.
Minőségügyi kézikönyv gyógyszertáraknak – II. kiadás
2014. 06. 26.
1/2014 (VI. 19.) MGYK ELNÖKSÉGI AJÁNLÁS GYÓGYSZERTÁRI UTAZÁSI TANÁCSADÁSHOZ - MGYK
2013. 10. 01.
Elnökségi Tájékoztató (2/2013.) - MEGFONTOLÁSOK ÉS AJÁNLÁSOK A GYÓGYSZERTÁRAK MARKETING TEVÉKENYSÉGÉHEZ - MGYK
Népegészségügyi programok
2018. 10. 12.
Inhalációs eszközhasználat
2018. 10. 12.
A légúti infekciók prevenciója
2018. 08. 02.
Asztma és allergiás rinitisz
Archívum
A honlapon található információk célja az egészségügyi ismeretek bővítése, de ez nem helyettesíti az orvos, gyógyszerész, vagy más szakember felkeresését.
© 2008–2017 Magyar Gyógyszerészi Kamara - Minden jog fenntartva - Impresszum, jogi nyilatkozat  -  Regisztráció a védett tartalmak eléréséhez! Hírlevélre történő le- és feliratkozás!  -  Webmaster - Utolsó módosítás: 2018. 10. 18 csütörtök