Dr. Kovács Zalánnal, az MGYK Informatikai Munkabizottságának vezetőjével az e-recept november 1-i bevezetésének után pár nappal beszélgettünk.
– Mikor alakult az Informatikai Bizottság és mi volt létrejöttének oka?
– A Magyar Gyógyszerészi Kamara Informatikai Munkabizottságát az elnökség 2016 áprilisában hozta létre, öt fÅ‘ meghÃvásával. Ezt követÅ‘en kaptam a felkérést, hogy vezessem a bizottságot. A megalakulás az ebben az idÅ‘szakban a Kamarában megvalósuló munkabizottsági struktúra kialakÃtásának rendszerébe illeszkedett. Azt a feladatot kapta, hogy segÃtse az elnököt és az elnökséget a gyógyszerészetet érintÅ‘ informatikai és szakma-informatikai kérdésekben. Két fÅ‘ téma került meghatározásra, az e-receptrendszer és az egyedi gyógyszerdoboz-azonosÃtó bevezetése.
– Ismerve a közelmúlt eseményeit, nem gondolhatjuk, hogy unatkoztak volna…
– Egy nagyon intenzÃv idÅ‘szak kellÅ‘s közepén vagyunk. A megalakulás óta számtalan egyeztetésen vettünk részt, mind a Minisztériumban, mind pedig az AEEK szervezeteinél. A munkánk érintette a témában folyó jogszabályvéleményezési feladatokat is. Többször fordult elÅ‘ az is, hogy más, a Kamara berkeiben működÅ‘ munkabizottsággal közösen dolgoztunk. Természetesen nem csak a fent emlÃtett két témában kérte ki az elnökség a véleményünket, hanem a közben felmerülÅ‘, azonnali reagálást igénylÅ‘ feladatokban is.
– Milyen tapasztalataik voltak az EESZT bevezetésének pilot idÅ‘szakáról?
– A pilot idÅ‘szakban kevés gyógyszertár és még kevesebb orvos használta a rendszert. Mint azóta kiderült, szerencsésebb lett volna nagyobb terheléssel is kipróbálni azt. A folyamatos egyeztetések során próbáltuk a tapasztalatokat megosztani az AEEK informatikusaival, ennek fényében kértünk változtatásokat. A felhasználási tapasztalatok pozitÃvak voltak, ugyanakkor minden résztvevÅ‘ tudta, hogy az éles rendszerben sokkal több felhasználó fog csatlakozni, Ãgy elÅ‘fordulhatnak váratlan helyzetek.
– A GYKTN-n informatikai blokk is lesz, ennek elsÅ‘ része „Az e-recept bevezetése után” cÃmet viseli. A bevezetés elÅ‘tt mire lehetett számÃtani?
– Nem volt könnyű elÅ‘re meghatározni, hiszen egy teljesen új rendszer került bevezetésre.  A legnagyobb informatikai cégek sem tudják hiba nélkül megoldani egy globális rendszer indÃtását, hiszen óriási terhelést kell kibÃrniuk a szervereknek, amit elÅ‘re nem nagyon lehet modellezni. Nagyon fontos a start utáni idÅ‘szak, amikor az „éles tapasztalatok” fényében, gyorsan kell változtatni egy bonyolult rendszeren. Nem lehet figyelmen kÃvül hagyni azt a tényt sem, hogy számos felhasználó (orvosok, gyógyszerészek, egészségügyi szakemberek) is csatlakozik a rendszerhez, akiknek újdonságokkal kell szembesülniük, gyorsan átlátniuk, megtanulniuk és használniuk azt. Ez is befolyásolta a rendszerindÃtás sikerességét.
– Pár nappal vagyunk november 1. után. Hogyan látja a rendszer indÃtása utáni helyzetet?
– Nem volt problémanetes az elsÅ‘ két nap, országos szinten voltak fennakadások. Szerintem a világon nem volt még olyan rendszer, ami elsÅ‘ pillanattól kezdve tökéletesen működött. Ugyanakkor most már használható, gyors válaszidÅ‘kkel működik és bÃzom benne, hogy napról napra javul az EESZT üzembiztonsága.
Október 31-én este jelent meg az utolsó rendelet is, ami a rendszer működéséhez szükséges. A jogszabályban foglaltak programozására nem volt idejük a rendszergazdáknak, Ãgy ez a feladat is hátra van. December 15-éig van erre türelmi idÅ‘, addig még változások várhatók. Szerintem elég ez az idÅ‘ mindenki számára, hogy egy napi szinten használható, a gyógyszertári munkát segÃtÅ‘ rendszer működjön.
– Az Informatikai Munkabizottság tudott segÃteni a rendszerre való átállásban?
– Feladataink között nem szerepelt a kommunikáció, hiszen ebben a témában az AEEK vállalta a feladatot. Ennek ellenére úgy dr. Hankó Zoltán elnök úr, mint jómaga is, a sajtó rendelkezésére álltunk. A Kamara minden rendelkezésére álló eszközzel támogatta az információáramlást. A munkabizottság tagjai, fÅ‘leg a bevezetés idÅ‘szakában, sok kolléga kérdésére válaszoltak, sok tapasztalatot gyűjtöttek, amit a következÅ‘ nagy projekt bevezetése során hasznosÃtani tudnak majd.
– A GYKTN informatikai blokkjának cÃmében új adatvédelmi rendelkezésekrÅ‘l is szó van. Ez mirÅ‘l szól, mit takar a cÃm? Mire kell a gyógyszertáraknak felkészülni?
– 2016 áprilisában az Európai Parlament elfogadott egy új, az egész Európai Unióban 2018. május 25-tÅ‘l alkalmazandó adatvédelmi rendeletet. Ennek lényege, hogy pontosan szabályozza a polgárok adatainak védelmét, azok szabad áramlását. A munkabizottságunk feladata ebben a témában az, hogy megvizsgálja, a gyógyszertárban kell-e változtatásokat bevezetni annak érdekében, hogy megfeleljenek a jogszabály követelményeinek.
– Az egyedi dobozazonosÃtókkal kapcsolatban esetleg nem merülhetnek fel adatvédelmi aggályok?
– Az egyedi dobozazonosÃtó bevezetésének elÅ‘készületei Magyarországon is folynak. A folyamat olyan szakaszban van, amiben a „végfelhasználók”, azaz a gyógyszertárak még nem érintettek. Az egyeztetéseken folyamatosan képviselteti magát a Kamara, Ãgy ha feladatot lát maga elÅ‘tt, akkor a munkabizottságunk is bekapcsolódik és segÃteni fog.
B. Zs.
Â
Â