Nemcsak az intellektusra, az érzelmekre is hatni akartak az ötletgazdák, amikor Védd magad! elnevezéssel egészségügyi prevenciós webfilmversenyt hirdettek a napokban. A m?faj jellege miatt els?sorban fiatal versenyz?k jelentkezésére számítanak, s ha a véd?oltásokra fókuszáló mostani pályázat sikeres lesz, akkor újabb felhívás következik.
Az egészség védelme és a betegségek megel?zése talán soha nem volt olyan hangsúlyos, mint manapság. Rengeteg az információ, az internet elterjedtsége pedig lehet?séget ad a fiatalok megszólítására. "A hagyományos hírcsatornák már nem jutnak el ahhoz a közönséghez, amely els?sorban a világhálón tájékozódik, ott találkozik az egészséggel kapcsolatos tudnivalókkal is. A kezdeményezéssel éppen ?ket céloztuk meg" - mondta lapunknak Kupper András orvos, a pályázat f?védnöke. A kiírás szerint ebben az új, de a fiatalok által jól ismert és kedvelt kommunikációs stílusban készülhetnek másfél perces filmek, amelyekkel az alkotók f?képpen kortársaik figyelmét hívhatják fel a megel?zés, ezen belül a véd?oltások fontosságára. Az orvos tapasztalatai szerint hagyományos eszközökkel már nehéz elérni az ifjabb nemzedékeket, pedig a meg el?zéssel kapcsolatos üzenetek eljuttatása különösen az ? esetükben fontos. A pályázók szabad kezet kapnak, megfogalmazhatják a véd?oltásokról alkotott véleményüket.
"Az immunizálás az egyik legdinamikusabban fejl?d? ágazata a prevenciónak, ma már egyre több betegséget, egyebek mellett a f?ként fiatalokat veszélyeztet? májgyulladás egyes típusait vagy a méhnyakrákot lehet megel?zni vele" - mondta Kupper András. A pályázat sikere esetén újabb kiírás következhet egy másik egészségvédelmi témakörben. S hogy mi jelentené a sikert? Erre az orvos így válaszolt: "Már ötven-száz pályam?vel elégedett lennék, de nem tartom lehetetlennek, hogy ennél több érkezik be. Az igazi diadalnak azonban azt tartanám, ha híre menne a kezdeményezésnek, és fiatalok ezrei döbbennének rá a verseny lényegére, arra, hogy milyen fontos az egészség meg?rzése."
Az els? ilyen jelleg? pályázat több szempontból is próba lesz: kiderül, hogy a majdan a világhálón is látható filmek révén hány emberhez jut el az üzenet, s közülük hányan lesznek képesek változtatni életmódjukon. Tapasztalatok szerint a legtöbb szül? ügyel arra, hogy gyermekét beoltassa, de általában hiányzik - vagy a kés?bbiekben háttérbe szorul - az egészségtudatosság. A kamaszok már hajlamosak elhanyagolni magukat, noha tudományos tény, hogy az egészségi állapot javarészt az egyénen, s csak kisebb mértékben az ellátórendszer fejlettségén múlik. Az életmód, a helyes táplálkozás, a rendszeres mozgás jótékony élettani hatásai közismertek, s ezek mind a megel?zést szolgálják. A prevenció ráadásul mindig olcsóbb, kíméletesebb és hatékonyabb, mint a kialakult betegségek kezelése, nem szólva az egészség nyújtotta lelki harmóniáról. A pályázatra nevezési díj nincs, a f?díj egymillió forint.