Magyar Gygyszerszi Kamara
rtkteremt rdekvdelem
akadlymentes verzi
Vissza az alaprtelmezett verzihoz H-1068 Budapest
Dzsa Gyrgy t 86/b
Tel.: (+36-1) 351-9483
(+36-1) 413-1924
Fax: (+36-1) 351-9485
E-mail: hivatal@mgyk.hu
Keress RSS
KezdőlapA KamarárólTovábbképzésekSzakmai fórumPályázati lehetőségekKamarai tagsági információkIrattár
Belps
Felhasznlnv:
Jelsz:
Elfelejtett jelsz
Regisztrci
OK
GYIK
2018. 08. 30.
Tájékoztató az e-ügyintézésről
»
2016. 11. 23.
Tudnivalók az étrend-kiegészítőkel kapcsolatos megállapodásról
»
2014. 09. 22.
Személyi jogosok pontszám igazolása – mgyk.hu
»
2014. 06. 10.
Ki állítja ki a gyakorlati pont igazolást? - MGYK Országos Hivatala
»
2017. 06. 20.
Az AEEK működési nyilvántartással kapcsolatos tájékoztató anyagai
»
Tovbb »
Gygyszerszi Hrlap
Hrlevelek
Sajtófigyelő
2024. 03. 28.
Körmenden 55 éve - Az Egis a város életének fontos szereplőjévé vált - vaol.hu
»
2024. 03. 28.
A klinikai gyógyszerészet jelene és jövője - pharmaonline.hu
»
2024. 03. 28.
Ma ünneplik a Kórházi Gyógyszerészet Napját - weborvos.hu
»
2024. 03. 27.
Az Egis Gyógyszergyár Zrt. kapta a 32. Innovációs Nagydíjat - magyarhirlap.hu
»
Tovbb »
Szolgáltatások
2021. 11. 09.
Együttműködési megállapodás az MGYK és a KOMPLEX Kamarai Pénzügyi Tanácsadó Kft. között
»
2020. 06. 14.
Volvo: kedvezmény kamarai tagoknak
»
2019. 08. 27.
ATASI – Adatvédelmi módszertan gyógyszertáraknak
»
2019. 01. 07.
All You Can Move (AYCM) SportPass kamarai tagoknak
»
2017. 03. 10.
Együttműködési szerződést kötött az MGYK és a Global Payments Europe
»
Tovbb »

E-Papír
Bannerek


 Bannerek

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek

 

MOL-MGYK tájékoztató!

Bannerek

 

 Vodafone

Bannerek

 

 

Gyógyszerész Gondozási Bizottság

Kenyérharcot hoz a patikaliberalizáció? - ATV
2009. februr 23.
Működési zavarokat hoz a patikaliberalizáció, nyilatkozta Horváth Tamás elnök az Egyenes beszéd című műsorban.

20:25

A gyógyszertár alapítás liberalizációját lehetővé tévő jogszabály hatására az elmúlt két évben négyszáz új patika alakult. Miközben bővült a gyógyszertárak száma, a teljes árrés tömeg, a 2006. évi 75 milliárd forintról 69-re mérséklődött. Ennek következményeképp kétszeresére nőtt az ágazat nagykereskedőkkel szembeni határidőn túli tartozása. 46 patika megszűnt.

V: - Vendégem Horváth Tamás, a magyar gyógyszerészkamara elnöke, jó estét kívánok, üdvözlöm. Tehát kis patikák, nő a beszállítói tartozás. Csökken az árrés, számtalan ilyen mondatot hallhattunk az egészségügyi bizottság ülésén. S az azt követő híradásokból. Na most akkor mi van, bajban vannak a patikák? Ezt mondhatjuk?

T: - Így van. Méghozzá nem is kevés patika van bajban. És a folyamat egyre jobban előrehalad. Például, amit az imént említettek, ez a beszállítói tartozás az elmúlt egy évben, másfél évben gyakorlatilag megduplázódott. És ez egy olyan folyamat, amibe közbe kell avatkozni. Tehát a gyógyszertár működtetése, gyógyszerforgalmazás, gazdasági kondícióira oda kell figyelni.

MV: - Mitől duplázódott meg ez a tartozás? Tehát mi történt, vagy mi miatt nem tudnak? Csökkent a forgalom, vagy?

HT: - Igen,  csökkent a forgalom nyilvánvalóan, 20%-kal több patika van két év alatt, tehát 400-zal több gyógyszertár van. Ez egy olyan jelentős forgalomcsökkenést, és forgalom átrendeződést okoz, amit most már a gyógyszertári hálózat fele, körülbelül ezer nem tud egész egyszerűen kivédeni.

MV: - De hát én ilyenkor abszolút ügyfélként, vagy betegként tudok csak gondolkodni. Nekem ez jó, ha minél több patika van.

HT: - Csak ez a minél több patika, nem elszórtan van az ország minden területén, ahol az ellátást mindenhol egységesen kéne biztosítani, hanem ez a sok gyógyszertár, ez a 400 gyógyszertár ennek a körülbelül 90%-a kizárólag a nagy forgalmú helyeken nyílt.

MV: - Hát nyilván ez is üzleti érdek. Tehát egy magánvállalkozó azt is megnézi, hogy hol érdemes vállalkoznia, például patikát nyitnia. Ott, ahol sokan laknak nagy a forgalom, vagy ott, ahol élnek 200-an a faluba, és nem biztos, hogy nagy lesz a forgalom.

HT: - Ez eddig rendben van. De olyan távolra ható hatások vannak és olyan forgalom átrendeződés zajlik, ami a távolabb lévő vidéki, régen kisebb, éppen működő gyógyszertárak forgalmát erősen csökkenti. Mondok egy példát. Ugye lehetőség van kifejezetten agresszív marketing eszközök használatára. Ezzel különböző akciókkal, jutalomsorsolással, mosógép, autósorsolással, ilyesmivel olyan mértékű szívóhatást tudnak gyakorolni ezek a nagyobb városi, nagy forgalmú gyógyszertárak még nagyobb forgalomteremtés érdekében, hogy széles környékről vidékről beszívják a forgalmat, és ott pedig gyakorlatilag olyan mértékben lecsökkent, hogy

MV: - És ott miért nem tud ugyanilyen marketing eszközöket alkalmazni az, aki ott vállalkozik?

HT: - Hát azért, mert nincs hozzá tőkeereje. Az elmúlt évtizedben gyakorlatilag ebben a gyógyszertár nagyságrendben nem lehetett annyi tőkét fölhalmozni, amibe egy ilyen kifejezetten erős, és kifejezetten a kiszorításra és a piacszerzésre létrehozott versenyben.

MV: - De hát akkor lehet, hogy saját maguk között kellene idézőjelbe, rendet rakni, tehát valahogy szabályozni azt, hogy mit szabad, és mit nem, a másik kárára.

HT: - Ez volt régen. Ezt szüntették meg. Ezt hívták úgy, ez volt a szakma etikai rendszere. Az etikai önszabályozás, az etikai fegyelmi rendszer, amikor is megalkottuk a cselekvési szabályainkat.

MV: - És ezt most tilos?

HT: - Hát elvették a kamara jogköreit, nem működik az etikai fegyelmi rendszer, állami etikai fegyelmi rendszer nincsen gyakorlatilag. Nincs kötelező kamarai tagság. Azokat, akik ezt csinálják nem lehet egész egyszerűen utolérni, nem lehet megfogni.

MV: - Igen. A másik érvem pedig az, hogy piac van, és most megint abszolút vásárlóként vagy betegként gondolkodom. Én, például egy olyan helyen lakom, ahol tényleg az én házam bejáratától száz méterre is van egy patika, meg három méterre is nyílt most egy patika. Én bementem az új patikába kétszer, és mind a kétszer amit kerestem nem volt. Többet nem fogok oda menni. Tehát akkor a száz méterrel odébb lévő patikába fogok menni. Így működik a piac. Nem?

HT: - Én is tudok ilyen példákat hozni. Sőt, nagyon sok példát. Én az egészségbizottságban pontosan ezt tettem, hogy olyan működési zavarokra hoztam számos példát, amire azt mondom, hogy itt az utolsó pillanat, hogy ezeket a működési zavarokat értékeljük, és olyan változtatásokat csináljunk, amivel ez kiküszöbölhető azért, hogy az ellátás fennmaradjon. Ha ez nem történik meg, ezek normává szilárdulnak.

MV: - De mit kellene csinálni. Tehát a működési zavarokat hogy, állami segítséggel, pénzbeli segítséggel kellene most hirtelen megoldani, vagy mire gondol?

HT: - Nem, például ez az eset, amit ön említett. Az én példám az arról szólt, hogy egy ötezer lakosú településen volt egy gyógyszertár, nyitottak egy másikat. Ma ott tart a beteg, hogy az egyik patikából a másikba megy, mert mind a kettőben nincs gyógyszer, mert gyakorlatilag ketten azon az adott területen nem tudják a megfelelő készletet biztosítani. Erre azt lehet mondani, hogy tulajdonképpen a verseny rossz eredményt szült, ekkora lakosság szám mellett, hiszen mindannyiunknak a költségei megnövekedtek

MV: - És akkor mit lehet csinálni? Egyiknek azt kell mondani, hogy tessék becsukni? Tehát mi a megoldás?

HT: - Hát a piacszabályozás, tulajdonképpen az a megoldás. Tehát a létesítési korlátokat mégis csak valamilyen módon vissza kéne állítani, mindig azt mondtuk két év óta, hogy mondjuk valódi többletszolgáltatás az, ha valaki 24 órában tart nyitva. És bizony az ellenőrző, tehát a szabályokat és a szabályok betartatását is meg kell teremteni. Gyakorlatilag az újonnan létesült gyógyszertárak számos esetben szakemberrel alig vannak ellátva. Nagyon komoly problémák vannak. Nem tudom, hogy erre van-e idő, hogy most ezt kifejtsem.

MV: - Nem, de nagyjából azért fel tudtuk vázolni, hogy mi a teendő, vagy min kellene gondolkodnia. Például azoknak, akiknek ezt már elmondta az egészségügyi bizottság ülésén, meg most nekünk. Köszönöm szépen, hogy itt volt. Önöknek is köszönöm a figyelmet. Viszontlátásra.

A riport megtekinthető az alábbi linken:
http://atv.hu/hircentrum/2009_feb_kenyerharcot_hoz_a_patikaliberalizacio____video.html

« Vissza
Betegsarok
2022. 09. 26.
Az étrend-kiegészítőkkel kapcsolatos együttműködéshez csatlakozó gyógyszertárak listája
»
2020. 02. 18.
Betegjogi képviselők elérhetőségei
»
2020. 01. 19.
Segítség gyógyszerésznek, betegnek
»
2016. 05. 25.
Megszűnik a „diabetikus”, „cukorbetegek is fogyaszthatják” és a narancssárga kör jelölés – ogyei.gov-hu
»
2016. 03. 11.
A tavaszi fáradtság okai – és amit ellenük tehetünk – tetplatform.hu
»
Tovbb »
Eseménynaptár
«
2024 mrcius»
hkszcspszv
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
konferencia  testületi esemény  továbbképzés  vándorgyűlés  szabadidős esemény 
Hirdetőtábla
Állás
Helyettesítés
Egyéb
Tovbb »
Közös dolgaink
2023. 03. 29.
Az MGYK XII. Vándorgyűléséről
»
2019. 05. 24.
Belső Minőségügyi Kézikönyv III. kiadás
»
2022. 12. 06.
A XI. Gyógyszerész Köztestületi Napokról
»
Tovbb »
Gyógyszertár-működtetés
2017. 03. 09.
Pályázati lehetőségek gyógyszertárak számára
»
2016. 03. 03.
A gyógyszertári finanszírozási előleg alakulása 2010-től 2016. januárig
»
2016. 03. 03.
A gyógyszertári vállalkozások 2014. évi mérlegbeszámolóinak és pénzügyi helyzetének alakulása
»
Tovbb »
Hasznos linkek
Jogszablykeres
Kamarai tájékoztatók
2020. 03. 31.
Kórházi Minőségirányítási Standardok
»
2016. 01. 07.
Minőségügyi kézikönyv gyógyszertáraknak – II. kiadás
»
2014. 06. 26.
1/2014 (VI. 19.) MGYK ELNÖKSÉGI AJÁNLÁS GYÓGYSZERTÁRI UTAZÁSI TANÁCSADÁSHOZ - MGYK
»
Tovbb »
Tovbb »
Archvum
A honlapon tallhat informcik clja az egszsggyi ismeretek bvtse, de ez nem helyettesti az orvos, gygyszersz, vagy ms szakember felkeresst.
© 20082017 Magyar Gygyszerszi Kamara - Minden jog fenntartva - Regisztráció a védett tartalmak eléréséhez! Hírlevélre történő le- és feliratkozás!
Utols mdosts: 2024. 03. 29 pntek