Csak Ăşgy tarthatjĂĄk meg vevĹiket a gyĂłgyszertĂĄrak, ha kihasznĂĄljĂĄk fĹ versenyelĹnyĂźket, a szakmai tĂĄjĂŠkoztatĂĄs kĂŠpessĂŠgĂŠt - ĂĄllapĂtotta meg a Mystery Visit Kft. 4400 patikai prĂłbavĂĄsĂĄrlĂĄs tapasztalatĂĄt ĂśsszegezĹ tanulmĂĄnya.
A gyĂłgyszerpiac ĂŠs ennek kĂśvetkeztĂŠben a patikai versenykĂśrnyezet az utĂłbbi ĂŠvekben jelentĹs vĂĄltozĂĄsokon ment ĂĄt. A patikanyitĂĄs liberalizĂĄciĂłjĂĄval ĂŠs a vĂŠny nĂŠlkĂźl kaphatĂł gyĂłgyszerek patikĂĄn kĂvĂźli forgalmazĂĄsĂĄnak 2006 Ăłta ĂŠrvĂŠnyben lĂŠvĹ lehetĹsĂŠgĂŠvel a korĂĄbbinĂĄl sokkal kiĂŠlezettebb verseny jĂśtt lĂŠtre, amely megmutatkozik a patikalĂĄncok szĂĄmĂĄnak nĂśvekedĂŠsĂŠben is.
A betegek egyre tĂĄjĂŠkozottabbak, tudatosabbak, vagyis a preferenciĂĄiknak megfelelĹen vĂĄlasztanak mind kĂŠszĂtmĂŠnyt, mind gyĂłgyszertĂĄrat. A gyĂłgyszertĂĄrak mindezen vĂĄltozĂĄsok kĂśzepette igyekeznek megtartani eddigi elĹnyeiket ĂŠs Ăşjabbakat felmutatni az Ăşj ĂĄrusĂtĂłhelyekkel szemben.
Ăj szolgĂĄltatĂĄsok, hiĂĄnyos tĂĄjĂŠkoztatĂĄs
4400 patikai prĂłbavĂĄsĂĄrlĂĄs tapasztalatait Ăśsszegezve a Mystery Visit tanulmĂĄnya megĂĄllapĂtja, hogy a gyĂłgyszertĂĄrak versenyĂŠben is megerĹsĂśdĂśtt a vevĹ- ĂŠs eladĂĄsorientĂĄlt szemlĂŠlet, elĹtĂŠrbe kerĂźltek a vevĹk kĂŠnyelmĂŠt kiszolgĂĄlĂł, valamint eladĂĄsĂśsztĂśnzĹ szempontok. A betegtĂĄjĂŠkoztatĂĄs szakmai tartalmĂĄban viszont annak ellenĂŠre vannak hiĂĄnyossĂĄgok, hogy ez a fĹ elĹnye a patikĂĄknak a nem vĂŠnykĂśteles termĂŠkeket forgalmazĂł benzinkutakkal, drogĂŠriĂĄkkal szemben.
A piackutatĂł cĂŠg prĂłbavĂĄsĂĄrlĂłi egyre nagyobb szĂĄmban talĂĄlkoznak olyan gyĂłgyszerĂŠsszel a patikĂĄban, akik igyekeznek a betegek igĂŠnyeit teljes kĂśrĹąen felmĂŠrni, de a tĂśbb ezer prĂłbavĂĄsĂĄrlĂĄs eredmĂŠnyeit figyelembe vĂŠve a beteg problĂŠmĂĄjĂĄtĂłl fĂźggĹen (pl. fejfĂĄjĂĄs, megfĂĄzĂĄs tĂźnetei) 28,6 ĂŠs 66,6 szĂĄzalĂŠk kĂśzĂśtt van azon gyĂłgyszerĂŠszek arĂĄnya, akik nem kĂŠrdeznek semmit a patikĂĄban ĂŠrdeklĹdĹ betegtĹl. A kĂŠrdĂŠsek hiĂĄnya - vagyis az igĂŠnyek pontos felmĂŠrĂŠsĂŠnek elmaradĂĄsa - gĂĄtolja a pontos tĂĄjĂŠkoztatĂĄst ĂŠs a szakszerĹą termĂŠkajĂĄnlĂĄst.
Annak ellenĂŠre, hogy a patika mĂŠg mindig az egyik legfĹbb informĂĄciĂłs csatorna a beteg ĂŠs a gyĂłgyszerforgalmazĂłk kĂśzĂśtt, a gyĂłgyszerĂŠsz pedig a leghitelesebb informĂĄciĂłforrĂĄs a betegek szĂĄmĂĄra, ha nem tĂśrtĂŠnik jelentĹs vĂĄltozĂĄs a szakmai tĂĄjĂŠkoztatĂĄs terĂŠn, a vevĹszerzĂŠsi harcban nagy valĂłszĂnĹąsĂŠggel fogyasztĂłkat fognak veszĂteni. A vĂĄsĂĄrlĂłnak ugyanis mindegy lesz, hogy egy gyĂłgyszertĂĄrban, vagy pedig drogĂŠriĂĄban, benzinkĂştnĂĄl, esetleg hipermarketben szerzi-e be a nem vĂŠnykĂśteles kĂŠszĂtmĂŠnyt.