Kapcsolat
H-1068 Budapest, Dózsa György út 86/b.
Tel.: (+36-1) 351-9483, (+36-1) 413-1924,
Fax: (+36-1) 351-9485
E-mail: hivatal@mgyk.hu Hivatali kapu: MGYK
KRID azonosító: 338169369(fu)
Web: www.mgyk.hu
Nyomtatható változat
2009. március 10.
Válságkezelés, gyógyszeráremelés címmel interpelláltak a parlamentben

Horváth Zsolt, fideszes parlamenti képviselő interpellációjára adott egészségügyi minisztériumi választ a parlament nem fogadta el.

A konvergencia-program keretében elvett 250 milliárd forint után most egy újabb 30 milliárdos megszorító csomagot jelentettek be az egészségügyben, ebből 15-20 milliárd a gyógyszerkasszát érinti - hívta fel a figyelmet interpellációjában Horváth Zsolt, a Fidesz Magyar Polgári Szövetség képviselője. Az interpellációra Vojnik Mária államtitkár reagált, akinek a válaszát az országgyűlés nem fogadta el. Így a felvetett problémát az egészségügyi bizottságnak kell napirendre tűznie.

Horváth Zsolt interpellációja itt olvasható:

Tisztelt Miniszter Úr!

Éppen egy évvel ezelőtt, 2009. március 9-én a szociális népszavazáson az emberek elsöprő erővel mondtak nemet a Gyurcsány-kormány reform-ámokfutására, a vizitdíjra, a kórházi napidíjra és a tandíjra. Az üzenet az egészségügyi kormányzat számára is világos volt: az emberek elutasítják az átgondolatlan, értelmetlen betegsarcokat. Úgy tűnik, minden hiába, Önök a mai napig nem értették meg ezt az üzenetet.

A Konvergencia-program keretében elvett 250 milliárd Ft után most egy újabb 30 milliárdos megszorító csomagot jelentettek be az egészségügyben, ebből 15-20 milliárd a gyógyszerkasszát érinti.

A gyógyszerkiadások területén mindez úgy valósul majd meg, hogy egységesítik az azonos hatóanyagú gyógyszerek támogatását, egyes támogatásokat csökkentenek, és összességében is lecsökkentik a gyógyszerek támogatására fordított összeget. Mindez a betegterhek növekedésével jár együtt, ami Ön szerint 2 százalékos lesz.

„A kormányzati válságkezelés vesztese ismét az egészségügy lett”. Ezt a tényt nemcsak én mondom, ezt a véleményt egy független egészségügyi elemző cég, a Health Capital is osztja, amely többek között az alábbi megállapításokat teszi: Az újabb elvonás szakmailag vállalhatatlan. Még a Reformszövetség szigorú válságkezelő programja is tízmilliárdos kiadáscsökkentést tartalmaz – a kormány ennek háromszorosát veszi el az ágazattól! Nem fogadható el, hogy a hiánycsökkentést újra és újra az egészségügy fedezze.

Ne feledjük, két évvel ezelőtt, 2007 januárjában Önök már több tízmilliárd Ft-ot terheltek a betegekre azzal, hogy drasztikusan csökkentették a gyógyszerek támogatását. Számos készítmény térítési díja 50-80 százalékkal emelkedett. A Health Capital szerint nem igaz az Ön állítása, amely szerint a gyógyszerterhek mindössze 2 százalékkal nőnek majd. Az elemző cég ennek 4-5-szörösét, 8-10 százalékos drágulást jelez - ez azért nagyon nem mindegy!

Az OECD szerint Magyarországon az egészségügyben így is túl magas, 30 százalékos az egyéni hozzájárulás mértéke. Csak összehasonlításképpen: Csehországban ez az arány mindössze 15%, fele a magyarországinak.

Tisztelt Miniszter Úr!

Most az így is magas terheket még tovább akarják növelni, miniszter úr?

Miért próbálja átszínezni az igazságot, miért nem ismeri el, hogy a betegek számára jelentős gyógyszerár-emeléssel jár az újabb megszorítás?

Miért mindig az egészségügy a válságkezelés vesztese?

Vojnik Mária államtitkár válasza Horváth Zsolt interpellációjára

Vojnik Mária: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt elnök asszony, tisztelt Országgyűlés, tisztelt képviselő úr. Először is szeretném elmondani, hogy a feltett kérdéseikben az utóbbi napokban néhány kis csúsztatás is előfordult. Először is pontosítsunk! 2007-ről 2008-ra a társadalombiztosítás által támogatott gyógyszerek ára úgy változott, hogy 5,1 %-kal csökkentek a betegterhek.

Második megállapítás. Tisztelt képviselő úr! A kormány most is a társadalombiztosítás kasszájából, az egészségbiztosítás kasszájából 17-18 %-ot költ gyógyszerekre. Ez az európai arányokhoz képest lényegesen magasabb.

A harmadik. A gyógyszergazdaságossági törvény, amelyik jelentős változást hozott, valóban úgy, ahogy képviselő úr is mondja, először tette lehetővé egy rendszerszintű beavatkozással, hogy a megtakarítások és a gyógyszerköltség hatékonysága nem csak egyszeri intézkedésekkel és nem csak alkalmilag javította a társadalombiztosítási kassza egyensúlyát és betarthatóságát, hanem rendszerszerűen.

Szeretném elmondani, hogy szemben az 1998 és 2002 közötti időszakban, amikor egyetlen egy új gyógyszert nem fogadtak be a társadalombiztosítás által támogatott gyógyszerek körébe, és amely idő alatt a lakossági gyógyszerterhek több mint 15 %-kal növekedtek, ennek a kormánynak az ideje alatt több tucat hatóanyag és gyógyszer került a gyógyszer(…??)-be. Szeretném elmondani azt is, hogy természetesen a világgazdasági válság nem marad, nem érintheti változatlanul ezt az egészségügyi kasszát is. Önök épp olyan jól tudják, mint mindenki közöttünk, hogy a gyógyszerkassza egyensúlyát a generikus készítmények befogadása, ezeknek a támogatása javíthatja és természetesen ennek érdekében mindent meg kell tennünk. Ahogy azt is, hogy természetesen a betegterheket igyekezni kell a minimumra leszorítani és ezért az általunk végrehajtandó intézkedések a kiemelt gyógyszer-támogatási körben, amelyek a betegek és a szakemberek csak a 90-100 %-os egészségügyi támogatású gyógyszerek körébe sorolnak, a kiemelt támogatási körben nem tervezünk változásokat. Változásokat tervezünk természetesen az úgynevezett normatív támogatási rendszerben. Ezek körében azonban a betegteher növekedést igyekszünk minimalizálni és reményeink szerint, ez nem haladja meg a 2,5-3 %-os szintet. Szakmai szempontból is át kell tekinteni a támogatást. Természetesen a támogatási kulcsok változását úgy kell megszabni, hogy abból a krónikus gyógyszerszedők és a népegészségügyi szempontból magas kockázatot viselők a lehető legkevesebb terhet kelljen átvállalniuk

Tisztelt képviselő úr! Arra kérem Önt, hogy válaszomat, a betegterhek mérsékelt növelésére, az új gyógyszerek befogadására annak alapján is ítélje meg, hogy ez a mozgástér, amelyben az egészségbiztosítás kasszájának egyensúlyi fenntartása számunkra törvényerejű kötelezettség, az Önök esetében és a mi esetünkben is végre kell hajtani, hogy ebben ez az általunk választott megoldás megfelel-e, vagy sem.

Bízom válaszom elfogadásában. Köszönöm szépen.

Horváth Zsolt viszontválasza

Horváth Zsolt: Tisztelt államtitkár asszony! Ki kell, hogy ábrándítsam, mert úgy vettem észre, hogy elbeszéltünk egymás mellett. Nem azonos évek adatait vetettük össze. 2007 év elején, mindenki emlékszik rá, hogy milyen drasztikus gyógyszeráremelés volt Magyarországon. Akkor a társadalombiztosítás a hozzájárulását gyakorlatilag megfelezte több termék esetében is.

Másodsorban, visszautasítom, hogy négy éven keresztül ne történt volna új szer befogadása az egészségbiztosításba. Ezek tények, meg lehet keresni.

Államtitkár asszony! Annál inkább is azt gondolom, hogy nincs okom elfogadni a válaszát, hiszen ez a cég, amelyikről az előbb beszéltem és amelyik a tanulmányát közzé tette, ennek a cégnek az egyik neves vezetője Baraczka Mariann, aki államtitkárként dolgozott Önöknél. Nem gondolnám, hogy feltétlenül kétségbe kell vonnom az állításait. Azt hiszem,hogy mélyen ért ahhoz, amit csinál. Legalább ez az egy dolog volt, amit a tárcánál elismerhetünk. Gyógyszerfronton ott gond van. Én elfogadom az ő álláspontját. Emiatt sajnos az Önét nem tudom.

Köszönöm szépen.

A fideszes képviselő nem fogadta el az államtitkár válaszát, ahogyan az Országgyűlés sem. 184-n szavaztak igennel, ezzel szemben 166 képviselő nemmel voksolt, 19 pedig tartózkodott.

2018-2024 © MAGYAR GYÓGYSZERÉSZI KAMARA
hírlevél