Magyar Gygyszerszi Kamara
rtkteremt rdekvdelem
akadlymentes verzi
Vissza az alaprtelmezett verzihoz H-1068 Budapest
Dzsa Gyrgy t 86/b
Tel.: (+36-1) 351-9483
(+36-1) 413-1924
Fax: (+36-1) 351-9485
E-mail: hivatal@mgyk.hu
Keress RSS
KezdőlapA KamarárólTovábbképzésekSzakmai fórumPályázati lehetőségekKamarai tagsági információkIrattár
Belps
Felhasznlnv:
Jelsz:
Elfelejtett jelsz
Regisztrci
OK
GYIK
2018. 08. 30.
Tájékoztató az e-ügyintézésről
»
2016. 11. 23.
Tudnivalók az étrend-kiegészítőkel kapcsolatos megállapodásról
»
2014. 09. 22.
Személyi jogosok pontszám igazolása – mgyk.hu
»
2014. 06. 10.
Ki állítja ki a gyakorlati pont igazolást? - MGYK Országos Hivatala
»
2017. 06. 20.
Az AEEK működési nyilvántartással kapcsolatos tájékoztató anyagai
»
Tovbb »
Gygyszerszi Hrlap
Hrlevelek
Sajtófigyelő
2024. 04. 25.
Schmidt Mária: A pandémia megmutatta, hogy a globalizáció kiszolgáltatottá tesz - hiradó.hu
»
2024. 04. 25.
Csak részben volt hatásos a háziorvosok tavalyi ellenőrzése, az esetek 39 százalékában a háziorvost nem is találták a rendelőjében - nepszava.hu
»
2024. 04. 25.
A gyógyszerek légi szállítását segíti a DSV vecsési fejlesztése - airportal.hu
»
2024. 04. 24.
Májusban várható a változás: így kezelné a magyar kormány az egyre súlyosabb gyógyszerhiányt - rtl.hu
»
Tovbb »
Szolgáltatások
2021. 11. 09.
Együttműködési megállapodás az MGYK és a KOMPLEX Kamarai Pénzügyi Tanácsadó Kft. között
»
2020. 06. 14.
Volvo: kedvezmény kamarai tagoknak
»
2019. 08. 27.
ATASI – Adatvédelmi módszertan gyógyszertáraknak
»
2019. 01. 07.
All You Can Move (AYCM) SportPass kamarai tagoknak
»
2017. 03. 10.
Együttműködési szerződést kötött az MGYK és a Global Payments Europe
»
Tovbb »

E-Papír
Bannerek


 Bannerek

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek

 

MOL-MGYK tájékoztató!

Bannerek

 

 Vodafone

Bannerek

 

 

Gyógyszerész Gondozási Bizottság

Intézkedésre vár a gyógyszertári hálózat
2008. mrcius 25.

Egy évvel ezelőtt lépett hatályba a gyógyszer-gazdaságossági törvény. Az elmúlt időszak már alkalmas arra, hogy a meghirdetett célokat és a tapasztalható tendenciákat összevessük. Az egészségügyi tárca a parlamenti bizottság részére készített elemzése a történéseket kedvezően értékeli, a folyamatok mélyebb összefüggései azonban sokkal árnyaltabb képet mutatnak. Írásunkban a patikapiac liberalizálására és a gazdasági folyamatokra összpontosítunk.

Az első tíz hónapban 103 gyógyszertár kapott működési engedélyt (kb. 5

százalékos patikaszám-növekedés), és legalább másfélszer ennyi
gyógyszertár-létesítés engedélyezési eljárása indult meg. A 103-ból 79
gyógyszertár 20 ezer főnél népesebb településeken nyílt, ahol eddig is
kielégítő volt a patikaellátottság. Az új gyógyszertárak jellemzően
bevásárlóközpontokban, forgalmi centrumokban nyílnak. Az ötezernél kisebb
lakosságszámú településeken mindössze négy új gyógyszertár létesült. A
vidéki kistelepülések gyógyszerellátása tehát nem javult. A további
gyógyszertárnyitásokkal, a fiók- és kézigyógyszertárak romló gazdasági
feltételek miatti háttérbe szorulásával a különbségek további növekedése
prognosztizálható.

Nem sokkal jobb a helyzet a nyitvatartási idő, illetve az ügyelet
vonatkozásában sem. Folyamatos nyitva tartást vagy állandó ügyeletet senki
sem vállalt, az egyidejűleg ügyeletet ellátó gyógyszertárak száma egy év
alatt nem változott. Az újonnan nyíló egységek túlnyomó többsége
üzemgazdasági megfontolásból heti 60 óra körüli nyitvatartási idővel
működik. A városokban eddig is ez volt a jellemző szolgálati idő. A
marketingeszközök használata minden gyógyszertártípusban fokozódik, és több
száz patika kapcsolódott be a gyógyszerészi gondozási szakmai programokba. A
növekvő szakemberhiány azonban már kikezdi a gyógyszerészszakmai
szolgáltatások színvonalát.
A patikaliberalizáció a piacra lépés tőkeszükségletét piaci adatok és
becslések szerint majdnem egy nagyságrenddel csökkentette, ezzel
párhuzamosan a korábban működő patikáknál jelentős értékvesztés könyvelhető
el. A patikaláncok terjedése mellett új gyógyszertár-működtetési technikák
is kialakulnak (franchise, stratégiai partnerkapcsolat nagykereskedő és
gyógyszertárak között). Az újonnan létesült egységek tulajdonosai között a
fiatal gyógyszerészek "nem rúgnak labdába", aggasztóan sok viszont az olyan
patikát működtető vállalkozás, amelynek tulajdonosi körében offshore cégek
vannak. Szaporodnak azok a kezdeményezések is, amelyek közvetlenül vagy
közvetett módon orvosokat és gyógyszertárakat vonnak közös tulajdonosi
irányítás alá. Ezt a folyamatot kormányzati támogatással meghirdetett
kistérségi projektek is erősítik.
A drasztikus térítésidíj-növekedésre a lakosság a gyógyszerfogyasztás
jelentős csökkentésével válaszolt: 2006-hoz viszonyítva a közforgalmú
gyógyszertárak körében 12 százalékkal csökkent a bruttó gyógyszerforgalom. A
támogatott gyógyszerforgalom értéke az első tíz hónapban több mint 16
százalékkal csökkent, miközben a lakossági co-payment növekedés meghaladta a
20 százalékot. A változások 1-10 hónapon belüli dinamikájáról elmondható,
hogy az utolsó két hónapban az ártámogatás szintje az előző évihez képest 22
százalékos visszaesést mutat. A képet tovább árnyalja, hogy erre az időre
esik a kórházi kapacitások csökkentése is, ami az eddig
fekvőbeteg-gyógyintézetben ellátott betegek egy részét a járóbeteg-ellátásba
tereli, s ezeknek a többlet-gyógyszerfogyasztása is megjelenik a romló
adatokban. A forgalomcsökkenésben a térítési díjak növelése mellett jelentős
szerepet játszott a reálbér 5,6 százalékos mérséklődése. Ma még nem lehet
tudni, hogy a gyógyszerfogyasztás csökkenése hogyan hat a morbiditási és a
mortalitási adatokra.
A gyártók folyamatos árcsökkentéseit részben a fogyasztás visszaesésének
megállítása, részben a cégek közötti növekvő árverseny motiválta.
A gyógyszertárak is rosszul jártak a változásokkal. A forgalomcsökkenéssel
megegyező mértékű (mintegy 12 százalékos) árréstömeg-csökkenésen túl a
működő egységek számának gyors növekedésével is szembe kell nézniük. Az új
patikák az év végére a forgalom 6-7 százalékát is elvihetik, a kórházi
közforgalmú gyógyszertárak forgalmi részaránya szintén dinamikusan nő, és ma
már ehhez hasonló nagyságrendű forgalmi részesedéssel bírnak. Az új patikák
a gyógyszerészek elcsábításával bérspirált indítottak el, ami az inflációs
ráta feletti költségnövekedést indukál, és a mostani instabil viszonyok
közepette nagyon veszélyes trendeket erősít. A gyógyszertáron kívüli
forgalmazás részaránya egyelőre nem haladja meg az egy százalékot. Az év
elején a nagykereskedők egyoldalúan változtattak a szerződési feltételeken,
és a gyógyszertárakat az árcsökkentések miatti folyamatos
készletátértékelési veszteség is sújtja. Mindeközben az Európai Unió
összehasonlíthatatlanul legalacsonyabb árréseivel dolgoznak, ez a fogyasztói
árhoz viszonyítva nem éri el a 14 százalékot. Az egészségügynek ez a nagyon
fontos alrendszere egy év alatt méltánytalanul nehéz helyzetbe került. Egyéb
tényezőkkel együtt ezen okok játszanak szerepet abban, hogy év közben már
kb. 50 gyógyszertár ellen indult felszámolási eljárás, és az év végére több
száz lesz az üzemgazdasági értelemben veszteséges egységek száma.
A gyógyszerpiac tehát tudatos politikai és egészségpolitikai döntések
következtében szűkül, és nem az egészségmutatók javulása miatt. A
gyógyszer-gazdaságossági törvény hatálybalépése után egy évvel tehát több
ponton merül fel a változtatás igénye, a tömeges gyógyszertári csődök
elkerüléséhez hathatós beavatkozásra van szükség. El kellene érni, hogy
valódi többletszolgáltatások vállalásával lehessen új patikát nyitni. A
vidéki gyógyszerellátást érdemi anyagi ösztönzőkkel kellene segíteni, mert a
kormányzat által tervbe vett mozgó gyógyszertárak a jelenleginél rosszabb
minőségű szolgáltatások nyújtására lehetnek csak alkalmasak. Újra kellene
gondolni a gyógyszertár-működtetésben szóba jöhető tulajdonosok körét.
Anyagi eszközöket kellene biztosítani a szakmai szolgáltatások (pl.
gyógyszerészi gondozás) nyújtásához. Nem halasztható tovább a gyógyszertárak
gazdasági helyzetének rendezése sem, mert ennek híján az ágazatot rövid időn
belül az öszszeomlás fenyegeti.

A szerzők: dr. Bodrogi József közgazdász, a Budapesti Corvinus Egyetem
tanára, Hankó Zoltán, a Magyar Gyógyszerész Kamara alelnöke
A patikapiaci liberalizáció célja
Javuljon a kistelepülések gyógyszerellátása az újonnan létesülő
gyógyszertárak révénNövekedjék a gyógyszertárak nyitvatart. ideje és az
ügyeletes gyógyszertárak számaA verseny révén javuljon a gyógyszertári
szolgáltatások minőségeA fiatal gyógyszerészek gyógyszertártulajdonhoz
juthassanak.

« Vissza
Betegsarok
2022. 09. 26.
Az étrend-kiegészítőkkel kapcsolatos együttműködéshez csatlakozó gyógyszertárak listája
»
2020. 02. 18.
Betegjogi képviselők elérhetőségei
»
2020. 01. 19.
Segítség gyógyszerésznek, betegnek
»
2016. 05. 25.
Megszűnik a „diabetikus”, „cukorbetegek is fogyaszthatják” és a narancssárga kör jelölés – ogyei.gov-hu
»
2016. 03. 11.
A tavaszi fáradtság okai – és amit ellenük tehetünk – tetplatform.hu
»
Tovbb »
Eseménynaptár
«
2024 prilis»
hkszcspszv
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
konferencia  testületi esemény  továbbképzés  vándorgyűlés  szabadidős esemény 
Hirdetőtábla
Állás
Helyettesítés
Egyéb
Tovbb »
Közös dolgaink
2024. 04. 24.
Az MGYK XIII. Vándorgyűléséről
»
2023. 03. 29.
Az MGYK XII. Vándorgyűléséről
»
2019. 05. 24.
Belső Minőségügyi Kézikönyv III. kiadás
»
Tovbb »
Gyógyszertár-működtetés
2017. 03. 09.
Pályázati lehetőségek gyógyszertárak számára
»
2016. 03. 03.
A gyógyszertári finanszírozási előleg alakulása 2010-től 2016. januárig
»
2016. 03. 03.
A gyógyszertári vállalkozások 2014. évi mérlegbeszámolóinak és pénzügyi helyzetének alakulása
»
Tovbb »
Hasznos linkek
Jogszablykeres
Kamarai tájékoztatók
2020. 03. 31.
Kórházi Minőségirányítási Standardok
»
2016. 01. 07.
Minőségügyi kézikönyv gyógyszertáraknak – II. kiadás
»
2014. 06. 26.
1/2014 (VI. 19.) MGYK ELNÖKSÉGI AJÁNLÁS GYÓGYSZERTÁRI UTAZÁSI TANÁCSADÁSHOZ - MGYK
»
Tovbb »
Tovbb »
Archvum
A honlapon tallhat informcik clja az egszsggyi ismeretek bvtse, de ez nem helyettesti az orvos, gygyszersz, vagy ms szakember felkeresst.
© 20082017 Magyar Gygyszerszi Kamara - Minden jog fenntartva - Regisztráció a védett tartalmak eléréséhez! Hírlevélre történő le- és feliratkozás!
Utols mdosts: 2024. 04. 25 cstrtk