Magyar Gygyszerszi Kamara
rtkteremt rdekvdelem
akadlymentes verzi
Vissza az alaprtelmezett verzihoz H-1068 Budapest
Dzsa Gyrgy t 86/b
Tel.: (+36-1) 351-9483
(+36-1) 413-1924
Fax: (+36-1) 351-9485
E-mail: hivatal@mgyk.hu
Keress RSS
KezdőlapA KamarárólTovábbképzésekSzakmai fórumPályázati lehetőségekKamarai tagsági információkIrattár
Belps
Felhasznlnv:
Jelsz:
Elfelejtett jelsz
Regisztrci
OK
GYIK
2018. 08. 30.
Tájékoztató az e-ügyintézésről
»
2016. 11. 23.
Tudnivalók az étrend-kiegészítőkel kapcsolatos megállapodásról
»
2014. 09. 22.
Személyi jogosok pontszám igazolása – mgyk.hu
»
2014. 06. 10.
Ki állítja ki a gyakorlati pont igazolást? - MGYK Országos Hivatala
»
2017. 06. 20.
Az AEEK működési nyilvántartással kapcsolatos tájékoztató anyagai
»
Tovbb »
Gygyszerszi Hrlap
Hrlevelek
Sajtófigyelő
2024. 04. 26.
A szűrővizsgálatokban látják az egészségmegőrzés kulcsát a magyarok - medicalonline.hu
»
2024. 04. 26.
Mit kell tudni az egészségügyi országprofilról? + videó - hirtv.hu
»
2024. 04. 25.
Schmidt Mária: A pandémia megmutatta, hogy a globalizáció kiszolgáltatottá tesz - hiradó.hu
»
2024. 04. 25.
Csak részben volt hatásos a háziorvosok tavalyi ellenőrzése, az esetek 39 százalékában a háziorvost nem is találták a rendelőjében - nepszava.hu
»
Tovbb »
Szolgáltatások
2021. 11. 09.
Együttműködési megállapodás az MGYK és a KOMPLEX Kamarai Pénzügyi Tanácsadó Kft. között
»
2020. 06. 14.
Volvo: kedvezmény kamarai tagoknak
»
2019. 08. 27.
ATASI – Adatvédelmi módszertan gyógyszertáraknak
»
2019. 01. 07.
All You Can Move (AYCM) SportPass kamarai tagoknak
»
2017. 03. 10.
Együttműködési szerződést kötött az MGYK és a Global Payments Europe
»
Tovbb »

E-Papír
Bannerek


 Bannerek

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek

 

MOL-MGYK tájékoztató!

Bannerek

 

 Vodafone

Bannerek

 

 

Gyógyszerész Gondozási Bizottság

Gyógyszertári ügyelet
2010. jnius 9.

A gyógyszertári ügyeleti rendszer folyamatosan az érdeklődés középpontjában áll. A gyógyszertári ügyelet nem egy szabadon választható szolgáltatás, hanem az ANTSZ, mint hatóság által elrendelt közellátás, melyre minden működési engedéllyel rendelkező közforgalmú és lakossági ellátást is biztosító intézeti gyógyszertár kijelölhető.

Az ügyelet költségeit a gyógyszertáraknak a bevételeik árréséből és az esetleges ügyeleti díjból kellene finanszíroznia. Dr. Sohajda Attilával az Elixirium Gyógyszertár (Berettyóújfalu) tulajdonosával beszélgetünk a gyógyszertári ügyeleti rendszer jelenlegi működéséről.

- Készült-e arra vonatkozóan felmérés, hogy mekkora forgalmat bonyolítanak Magyarországon a patikák az éjszakai és a hétvégi ügyelet alatt és hány gyógyszertári ügyeletre lenne szüksége a lakosságnak?

- A lakossági igények és a jelenleg is működő ügyeleti rendszer a TÁRKI korábban (2004) készült felmérésében került összevetésre. Az eredményből kitűnt, hogy a lakosság több, mint 50%-a sohasem, és kb 25%-a alig (évente egyszer) veszi igénybe a gyógyszertári ügyeletet. Az igénybevevők nagy része elégedett volt a gyógyszertári ügyeleti rendszer teljesítményével. Lényeges kritika két szempontból merült föl, egyrészt főleg vidéken a pihenő- és munkaszüneti napi elérhetőséget, másrészt főleg a fővárosban és nagyobb városokban az ügyeleti ellátás milyenségét, az ablakon keresztül történő expediálást, és az azzal járó kényelmetlenséget említették. A gyógyszertári liberalizáció 2006. évi kormányzati kommunikációs indokai között a gyógyszertári ügyeleti probléma úgy szerepelt, mint amit a piaci verseny, a liberalizáció önmagától meg fog oldani. Ez persze nem következett be, mert a probléma ennél sokkal komplexebb és bonyolultabb. 2005 évben a Magyar Gyógyszerész Kamara több hónapos tételes felmérést készített Hajdú-Bihar megye összes ügyeletes gyógyszertárának ügyeleti igénybevételéről. Tudomásom szerint azóta nem készült hasonló felmérés a helyzet azonban nem sokat változott. Három lényeges kérdésre kerestünk és kaptunk választ.

-Milyen időszakban veszi igénybe a lakosság a gyógyszertári ügyeletet? Mire veszi igénybe a lakosság a gyógyszertári ügyeletet? Milyen összegbe kerül az állandó gyógyszertári ügyelet, és ezzel szemben milyen bevételei vannak a gyógyszertáraknak?

- Az igénybevétel a településtől függően zárástól 20-22 óráig jelentős, 22-24 óra között lényegesen csökkenő számú, 24 óra után 1-1 alkalommal, már csak a nagyobb városokban jellemző. A gyógyszertári ügyeletet, több mint 90%-ban gyógyszerbeszerzésre veszik igénybe, aminek viszont csak kb. 50-60% vényre történő gyógyszerkiadás, és ennek csak 24%-a az orvosi ügyeleten, sürgősségi ellátáson felírt gyógyszer. Az orvosi vények 5-10%-át 1-90 nappal korábban írták fel. A 30-50% vény nélküli gyógyszervásárlás főként házi patikai szerek, főleg görcsoldók, fájdalomcsillapítók, meghűlés gyógyszerei, nyáron napégés csillapítása stb. Az 5-6%-ban egyéb termékek (krémek, fogselyem, gyermek pelenka, stb.) és 2-4%-ban extra igények (befőzéshez tartósító, sonkafőzéshez kötöző, festéshez cérnakesztyű, pénzváltás, nem szakmai információ, mérés, stb.) teszik ki a gyógyszertári ügyeleti igénybevételt. A fenti összesítés alapján az igénybevétel kb. 50%-a kényelmi, szakmailag nem indokolt ellátás Az ügyeleti költségek több, mint 80%-a személyi jellegű költség (bér+járulék), továbbá üzemeltetési költségek (fűtés, világítás, melegvíz, takarítás, nyomtatványok, stb.), készletgazdálkodási költségek és személyi és vagyonbiztonsági költségek merülnek fel amelyek 2005 évi szinten 1-1,5 millió Ft/év havi pluszköltséget jelentenek.

- Ön szerint ma lehet egyáltalán kötelezni (ha igen, hogyan) a patikákat az ügyeleti szolgáltatásra? Tulajdonképpen miért nem vállalják a gyógyszertárak az ügyeletet? Nem érné meg akkor sem, ha ezért több - csengetési díjat - kérnének el a betegektől?

- A gyógyszertári ügyelet nem egy szabadon választható szolgáltatás, hanem az ANTSZ, mint hatóság által elrendelt közellátás, melyre minden működési engedéllyel rendelkező közforgalmú és lakossági ellátást is biztosító intézeti gyógyszertár kijelölhető. Az ügyelet költségeit a gyógyszertáraknak a bevételeik árréséből és az esetleges ügyeleti díjból kellene finanszíroznia. Egy állandó ügyelet pluszköltségét az ügyeleti forgalom árrése és az esetlegesen felszámolt ügyeleti díj töredékében sem fedez. Ugyanakkor az ügyeletes gyógyszertárak ügyeleti időre eső bevételei és az indokolatlannak minősített igénybevétel esetén felszámolható ügyeleti díj mértéke az elmúlt években jelentősen csökkent, így a korábban is finanszírozatlan tevékenység még veszteségesebbé vált. Ezzel szemben az állandó ügyeletes gyógyszertárnak nincs pozitívabb megítélése a lakosság körében, mint egy nyújtott nyitva tartású (20-22 óráig nyitva lévő) gyógyszertárnak, és az állandó ügyelet munkajogi feltételeit alig van olyan gyógyszertár amely önmagában teljesíteni tudná.

- Elképzelhető, hogy az egyre növekvő patikaszám mellett éppen a nem működő ügyeleti rendszer miatt van szükség egyéb gyógyszerárusító helyekre is?

- Véleményem szerint a két kérdéskör nem keverhető össze. A sürgősségi ellátás részének tekintett gyógyszertári ügyeletet nem egyenlő néhány tíz tünet enyhítésére vény nélkül kapható gyógyszerrel. A gyógyszertári ügyelet szakmai indoka éppen a sürgősségi orvosi ellátás során rendelt, nem halasztható vényköteles ellátás, ami a gyógyszertáron kívül nem valósítható meg.

- Milyen intézkedésekre lenne szükség ennek az - áldatlan- állapotnak a megváltoztatásra?

- A gyógyszertári ügyeleti rendszert a korábbi felmérések és a mai tapasztalataim alapján sem nevezném így, elismerve azonban, hogy nem egységes és egyes területeken hiányosságok vannak. Szükségesnek látom meghatározni a gyógyszertári ügyelet pontos szakmai tartalmát, szét kell választani a késő esti valamint a pihenő és ünnepnapi nyújtott nyitva tartást a szakmailag indokolt ügyeleti ellátástól, és el kell dönteni, hogy a hatóságilag elrendelt és indokolt gyógyszertári ügyeletet - legalább a költségek szintjén - ki, milyen módon és mértékben finanszírozza. Ezzel párhuzamosan meg kell határozni a gyógyszertári ügyeleti körzeteket és az egyidejűleg ügyeletes gyógyszertárak számát, mellyel biztosítható, hogy egy adott területen belül mindenki találjon ügyeletes gyógyszertárat.

« Vissza
Betegsarok
2022. 09. 26.
Az étrend-kiegészítőkkel kapcsolatos együttműködéshez csatlakozó gyógyszertárak listája
»
2020. 02. 18.
Betegjogi képviselők elérhetőségei
»
2020. 01. 19.
Segítség gyógyszerésznek, betegnek
»
2016. 05. 25.
Megszűnik a „diabetikus”, „cukorbetegek is fogyaszthatják” és a narancssárga kör jelölés – ogyei.gov-hu
»
2016. 03. 11.
A tavaszi fáradtság okai – és amit ellenük tehetünk – tetplatform.hu
»
Tovbb »
Eseménynaptár
«
2024 prilis»
hkszcspszv
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
konferencia  testületi esemény  továbbképzés  vándorgyűlés  szabadidős esemény 
Hirdetőtábla
Állás
Helyettesítés
Egyéb
Tovbb »
Közös dolgaink
2024. 04. 24.
Az MGYK XIII. Vándorgyűléséről
»
2023. 03. 29.
Az MGYK XII. Vándorgyűléséről
»
2019. 05. 24.
Belső Minőségügyi Kézikönyv III. kiadás
»
Tovbb »
Gyógyszertár-működtetés
2017. 03. 09.
Pályázati lehetőségek gyógyszertárak számára
»
2016. 03. 03.
A gyógyszertári finanszírozási előleg alakulása 2010-től 2016. januárig
»
2016. 03. 03.
A gyógyszertári vállalkozások 2014. évi mérlegbeszámolóinak és pénzügyi helyzetének alakulása
»
Tovbb »
Hasznos linkek
Jogszablykeres
Kamarai tájékoztatók
2020. 03. 31.
Kórházi Minőségirányítási Standardok
»
2016. 01. 07.
Minőségügyi kézikönyv gyógyszertáraknak – II. kiadás
»
2014. 06. 26.
1/2014 (VI. 19.) MGYK ELNÖKSÉGI AJÁNLÁS GYÓGYSZERTÁRI UTAZÁSI TANÁCSADÁSHOZ - MGYK
»
Tovbb »
Tovbb »
Archvum
A honlapon tallhat informcik clja az egszsggyi ismeretek bvtse, de ez nem helyettesti az orvos, gygyszersz, vagy ms szakember felkeresst.
© 20082017 Magyar Gygyszerszi Kamara - Minden jog fenntartva - Regisztráció a védett tartalmak eléréséhez! Hírlevélre történő le- és feliratkozás!
Utols mdosts: 2024. 04. 26 pntek