Magyar Gygyszerszi Kamara
rtkteremt rdekvdelem
akadlymentes verzi
Vissza az alaprtelmezett verzihoz H-1068 Budapest
Dzsa Gyrgy t 86/b
Tel.: (+36-1) 351-9483
(+36-1) 413-1924
Fax: (+36-1) 351-9485
E-mail: hivatal@mgyk.hu
Keress RSS
KezdőlapA KamarárólTovábbképzésekSzakmai fórumPályázati lehetőségekKamarai tagsági információkIrattár
Belps
Felhasznlnv:
Jelsz:
Elfelejtett jelsz
Regisztrci
OK
GYIK
2018. 08. 30.
Tájékoztató az e-ügyintézésről
»
2016. 11. 23.
Tudnivalók az étrend-kiegészítőkel kapcsolatos megállapodásról
»
2014. 09. 22.
Személyi jogosok pontszám igazolása – mgyk.hu
»
2014. 06. 10.
Ki állítja ki a gyakorlati pont igazolást? - MGYK Országos Hivatala
»
2017. 06. 20.
Az AEEK működési nyilvántartással kapcsolatos tájékoztató anyagai
»
Tovbb »
Gygyszerszi Hrlap
Hrlevelek
Sajtófigyelő
2024. 04. 26.
A szűrővizsgálatokban látják az egészségmegőrzés kulcsát a magyarok - medicalonline.hu
»
2024. 04. 26.
Mit kell tudni az egészségügyi országprofilról? + videó - hirtv.hu
»
2024. 04. 25.
Schmidt Mária: A pandémia megmutatta, hogy a globalizáció kiszolgáltatottá tesz - hiradó.hu
»
2024. 04. 25.
Csak részben volt hatásos a háziorvosok tavalyi ellenőrzése, az esetek 39 százalékában a háziorvost nem is találták a rendelőjében - nepszava.hu
»
Tovbb »
Szolgáltatások
2021. 11. 09.
Együttműködési megállapodás az MGYK és a KOMPLEX Kamarai Pénzügyi Tanácsadó Kft. között
»
2020. 06. 14.
Volvo: kedvezmény kamarai tagoknak
»
2019. 08. 27.
ATASI – Adatvédelmi módszertan gyógyszertáraknak
»
2019. 01. 07.
All You Can Move (AYCM) SportPass kamarai tagoknak
»
2017. 03. 10.
Együttműködési szerződést kötött az MGYK és a Global Payments Europe
»
Tovbb »

E-Papír
Bannerek


 Bannerek

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek

 

MOL-MGYK tájékoztató!

Bannerek

 

 Vodafone

Bannerek

 

 

Gyógyszerész Gondozási Bizottság

A versenymítosz megőrzése és a közpénzek elherdálása
2010. november 29.

A versenymítosz megőrzése és a közpénzek elherdálása

 

Dr. Kupper András

 

Folyik a médiavita az egészségügyi salátatörvény tervezetének patikapiaci szabályozásával kapcsolatban. A Fidesz-KDNP egészségügyi szakpolitikusai szerint a gyógyszerpiac liberalizációja hibás elvi alapokon nyugszik: a lakossági gyógyszerellátás rendszerét nem a versenypiac részeként kell kezelni, hanem vissza kell integrálni az egészségügybe. Ezt az igényt fogalmazza meg a májusban elfogadott kormányprogram, és ennek a jegyében született döntés nyáron az átmeneti patikalétesítési moratóriumról is. A kormány mostani javaslata a „visszaintegrálás” jogszabályi alapjait teremti meg.

A javaslat újradefiniálja és új alapokra helyezi a gyógyszertár egészségügyi feladatait. A patikusoknak ezen túl a gyógyszertárból forgalmazható valamennyi termék esetén biztosítaniuk kell a helyes alkalmazásra vonatkozó teljes körű tájékoztatást. Részt kell vállalniuk a helyes és eredményes gyógyszeres terápia elősegítésében, követésében, valamint a prevencióban és a népegészségügyi programokban is. A betegtudatosság növelése, a helyes gyógyszerhasználat elősegítése, a terápia-kiegészítő termékek (gyógytermékek, étrend-kiegészítők) alkalmazásának kontroll alá helyezése nemcsak egészségpolitikai, hanem nemzetgazdasági szempontból is hatalmas jelentőségű lehet: ma százmilliárdos nagyságrendű veszteségeket vagyunk kénytelenek elviselni a beteg-együttműködés hiányosságai és a kivédhető gyógyszer-alkalmazási problémák miatt. A javaslat szerint a gyógyszertárak ne gyógyszer-értékesítő kereskedelmi egységekként működjenek, hanem váljanak ténylegesen népegészségügyi centrumokká.

Ehhez kapcsolódóan értelmezhető a tervezet többi pontja. Ha a páciens patikai ellátását egészségügyi feladatként fogjuk fel, újra kell gondolni a gyógyszertárakkal szemben támasztott követelményeket, újra kell szabályozni a marketinget, és tisztázni kell a felelősségi viszonyokat is. A közforgalmú gyógyszertáraknak ismét elő kell írni a teljes körű gyógyszerellátási kötelezettséget, beleértve a gyógyszertárban készítendő gyógyszereket is. Elő kell írni, hogy milyen képzettségű személyek láthatják el a beteget, és abba kell hagyni azt az utóbbi években bevett gyakorlatot, hogy szinte bárki a tára mögé állhat. Szükséges a létszámnorma is, hogy a patikában legyen elég szakember, és a tájékoztatási kötelezettség ne csak jámbor óhaj maradjon. Helyre kell állítani a személyes felelősség rendszerét és meg kell büntetni az előírások megszegőit. Az ugyanis nem megy, hogy a szabálytalankodóval szemben még csak eljárnak (ha elkapják), de az utasítást kiadó tulajdonossal szemben már semmilyen szankció nem foganatosítható.

Az elmúlt években rengeteg új gyógyszertár létesült, és ez elvileg akár jó is lehetne. Azonban azt is látni kell, hogy ezzel párhuzamosan ugrásszerűen megnövekedett a veszteségesen működő gyógyszertárak száma, és a körbetartozás komoly ellátási zavarokat okozó tényezővé vált. Mérlegelni kell: vállaljuk-e a versenymítosz megőrzésének kedvéért, hogy fenntartjuk a közpénzek elherdálásának rendszerét? A körbetartozás a gyógyszerpiacon ugyanis azt jelenti, hogy a patika (vagy a patikalánc) megkapja a tb-től a gyógyszer-támogatás ellenértékét, de azt már nem utalja tovább a beszállítójának (mert veszteségesen működik), vagy egy off-shore cégen keresztül folyatja ki a pénzt az országból.  Itt az ideje annak, hogy a közérdek érvényesüljön: ott létesüljön új patika, ahol szükség van rá, és annyi gyógyszertár működjön, ahánynak a fenntartására elegendő forrás biztosítható.

Nem kerülhetők meg a gyógyszertárláncokkal és a tulajdonlással kapcsolatos kérdések sem, különösen amiatt, mert itt vannak a legnagyobb érdekütközések. A kormányprogram szerint meg kell teremteni a gyógyszerészi tudáson alapuló, független működtetési kompetenciát és az ehhez szorosan hozzátartozó, többségi gyógyszerészi tulajdonon alapuló gyógyszertár-működtetést. A tervezet a kormányprogramnak megfelelő megoldást tett le az országgyűlési képviselők asztalára: az újonnan létesülő gyógyszertárak esetén az új előírásnak a törvény hatálybalépése napjától meg kell felelni, a már ma is működő gyógyszertárak esetében pedig erre három év átmeneti időt ír elő az előterjesztő. A gyógyszerészi tulajdonlás előírása összhangban van az uniós bíróság által is deklarált garanciális előírásokkal. Ez azonban azt is jelenti, hogy a javaslat olyan természetes személyek többségi tulajdonához és személyes közreműködéséhez köti a gyógyszertár-működtetés engedélyezését, akik Magyarországon élnek és gyógyszerészi diplomájuk van. Ez a technika alkalmas arra, hogy nemzeti érdekkörben maradjanak a gyógyszertárak, ráadásul számos uniós ország alkalmazza egészségügyi piacának védelmében. Más kérdés, hogy ennek is alkotmányos keretek között kell érvényt szerezni. Az Alkotmánybíróság eddigi gyakorlatának és az uniós bíróság határozatainak ismeretében azonban nagy biztonsággal valószínűsíthető: a javaslat ezen passzusa is kiállja majd az alkotmányosság próbáját.

A törvényjavaslat elfogadásával új korszak kezdődhet a gyógyszerellátásban, ami sok feladatot jelent a végrehajtó hatalomnak és a gyógyszerészeknek egyaránt. Ettől azonban nem szabad félni, mert a betegek érdeke mindenek felett áll.

 

A szerző országgyűlési képviselő (Fidesz),

az egészségügyi bizottság tagja

Megjelent a Magyar Nemzet 2010. november 27-i számában

 

 

 

 

 

 

« Vissza
Betegsarok
2022. 09. 26.
Az étrend-kiegészítőkkel kapcsolatos együttműködéshez csatlakozó gyógyszertárak listája
»
2020. 02. 18.
Betegjogi képviselők elérhetőségei
»
2020. 01. 19.
Segítség gyógyszerésznek, betegnek
»
2016. 05. 25.
Megszűnik a „diabetikus”, „cukorbetegek is fogyaszthatják” és a narancssárga kör jelölés – ogyei.gov-hu
»
2016. 03. 11.
A tavaszi fáradtság okai – és amit ellenük tehetünk – tetplatform.hu
»
Tovbb »
Eseménynaptár
«
2024 prilis»
hkszcspszv
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
konferencia  testületi esemény  továbbképzés  vándorgyűlés  szabadidős esemény 
Hirdetőtábla
Állás
Helyettesítés
Egyéb
Tovbb »
Közös dolgaink
2024. 04. 24.
Az MGYK XIII. Vándorgyűléséről
»
2023. 03. 29.
Az MGYK XII. Vándorgyűléséről
»
2019. 05. 24.
Belső Minőségügyi Kézikönyv III. kiadás
»
Tovbb »
Gyógyszertár-működtetés
2017. 03. 09.
Pályázati lehetőségek gyógyszertárak számára
»
2016. 03. 03.
A gyógyszertári finanszírozási előleg alakulása 2010-től 2016. januárig
»
2016. 03. 03.
A gyógyszertári vállalkozások 2014. évi mérlegbeszámolóinak és pénzügyi helyzetének alakulása
»
Tovbb »
Hasznos linkek
Jogszablykeres
Kamarai tájékoztatók
2020. 03. 31.
Kórházi Minőségirányítási Standardok
»
2016. 01. 07.
Minőségügyi kézikönyv gyógyszertáraknak – II. kiadás
»
2014. 06. 26.
1/2014 (VI. 19.) MGYK ELNÖKSÉGI AJÁNLÁS GYÓGYSZERTÁRI UTAZÁSI TANÁCSADÁSHOZ - MGYK
»
Tovbb »
Tovbb »
Archvum
A honlapon tallhat informcik clja az egszsggyi ismeretek bvtse, de ez nem helyettesti az orvos, gygyszersz, vagy ms szakember felkeresst.
© 20082017 Magyar Gygyszerszi Kamara - Minden jog fenntartva - Regisztráció a védett tartalmak eléréséhez! Hírlevélre történő le- és feliratkozás!
Utols mdosts: 2024. 04. 26 pntek