Magyar Gyógyszerészi Kamara
értékteremtő érdekvédelem
akadálymentes verzió
Vissza az alapértelmezett verzióhoz H-1068 Budapest
Dózsa György út 86/b
Tel.: (+36-1) 351-9483
(+36-1) 413-1924
Fax: (+36-1) 351-9485
E-mail: hivatal@mgyk.hu
Keresés RSS
KezdőlapA KamarĂĄrĂłlTovĂĄbbkĂŠpzĂŠsekSzakmai fĂłrumPĂĄlyĂĄzati lehetősĂŠgekKamarai tagsĂĄgi informĂĄciĂłkIrattĂĄr
Belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
Elfelejtett jelszó
Regisztráció
OK
GYIK
2018. 08. 30.
Tájékoztató az e-ügyintézésről
»
2016. 11. 23.
Tudnivalók az étrend-kiegészítőkel kapcsolatos megállapodásról
»
2014. 09. 22.
Személyi jogosok pontszám igazolása – mgyk.hu
»
2014. 06. 10.
Ki ĂĄllĂ­tja ki a gyakorlati pont igazolĂĄst? - MGYK OrszĂĄgos Hivatala
»
2017. 06. 20.
Az AEEK mĹąkĂśdĂŠsi nyilvĂĄntartĂĄssal kapcsolatos tĂĄjĂŠkoztatĂł anyagai
»
Tovább »
Gyógyszerészi Hírlap
Hírlevelek
Sajtófigyelő
2025. 07. 17.
Hatalmas veszĂŠlynek van kitĂŠve, aki tĂśbb gyĂłgyszert szed - economx.hu
»
2025. 07. 16.
Pintér Sándor felmentette a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő főigazgatóját - index.hu
»
2025. 07. 16.
USA: Ezek a legboldogtalanabb szakmĂĄk- a tiĂŠd kĂśztĂźk van? - sonline.hu
»
2025. 07. 15.
A hagyomĂĄnyos kĂ­nai orvoslĂĄs ĂŠs az innovĂĄciĂł talĂĄlkozĂĄsa a Debreceni Egyetemen - hirek.unideb.hu
»
Tovább »
SzolgĂĄltatĂĄsok
2024. 09. 05.
KedvezmĂŠnyes szĂĄmlavezetĂŠsi ĂŠs bankkĂĄrtya-elfogadĂĄsi ajĂĄnlatok az MBH BanknĂĄl
»
2024. 05. 06.
A Duna AutĂł Zrt. kedvezmĂŠnye kamarai tagoknak
»
2024. 05. 06.
A Hunguest Zrt. kedvezmĂŠnye kamarai tagoknak
»
2021. 11. 09.
EgyĂźttmĹąkĂśdĂŠsi megĂĄllapodĂĄs az MGYK ĂŠs a KOMPLEX Kamarai PĂŠnzĂźgyi TanĂĄcsadĂł Kft. kĂśzĂśtt
»
2019. 08. 27.
ATASI – AdatvĂŠdelmi mĂłdszertan gyĂłgyszertĂĄraknak
»
Tovább »

E-PapĂ­r
Bannerek


 Bannerek

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek

 

MOL-MGYK tĂĄjĂŠkoztatĂł!

Bannerek

 

 Vodafone

Bannerek

 

 

GyĂłgyszerĂŠsz GondozĂĄsi BizottsĂĄg

ElnĂśki beszĂĄmolĂł a Kamara 2024. mĂĄjus 4-i kĂźldĂśttkĂśzgyĹąlĂŠsĂŠre
2024. május 5.

A decemberi tisztújító küldöttközgyűlésről

EljĂĄrĂĄsjogi kĂŠrdĂŠsek az orszĂĄgos szervezetnĂŠl

A küldöttközgyűlés megalakulásáról és a december 2-i tisztújításról a törvényességi felügyeletet gyakorló minisztert tájékoztattam. Az eljárással kapcsolatban észrevétellel nem élt. A fellebbezésre és az összeférhetetlenségek feloldására rendelkezésre álló határidő elteltét követően megtörtént a hivatalos kapcsolatfelvétel a Belügyminisztérium Egészségügyért Felelős Államtitkársággal, a Miniszterelnöki Megbízott úrral, az Országos Tisztifőorvos asszonnyal és munkatársaival.

Az időközben bekövetkezett változásokra tekintettel a mai küldöttközgyűlés feladata lenne az (1) Alkalmazotti Állandó Bizottság elnökének, (2) az Etikai Kollégium alelnökének, (3) a Felügyelő Bizottság tagjának és (4) a Szakmai Állandó bizottság elnökének a megválasztása.

Naszlady Attila EgĂŠszsĂŠgfejlesztĂŠsi Program

A küldöttközgyűlés Naszlady Attila Egészségfejlesztési Programmal kapcsolatos határozatát a küldöttközgyűlésről szóló tájékoztató részeként elküldtem Belügyminiszter úrnak és munkatársainak, Országos Tisztifőorvos asszonynak és munkatársainak, valamint a Máltai Szeretetszolgálat Naszlady Attila Egészségfejlesztési Programjáért felelős Miniszterelnöki Biztos úrnak és munkatársainak.

A tĂśrtĂŠnet ismert: amikor a Program indĂ­tĂĄsĂĄra vonatkozĂł politikai dĂśntĂŠs megszĂźletett, az egĂŠszsĂŠgĂźgyĂŠrt felelős akkori miniszter megtiltotta a szeretetszolgĂĄlat munkatĂĄrsainak a velĂźnk valĂł konzultĂĄciĂłt. Nem hiszem, hogy lenne, aki a program deklarĂĄlt cĂŠljaival ne ĂŠrtene egyet, de a megvalĂłsĂ­tĂĄs ĂĄltalam ismert feltĂŠtelei nem harmonizĂĄlnak a gyĂłgyszerekkel kapcsolatos biztonsĂĄgi ĂŠs a gyĂłgyszerellĂĄtĂĄssal kapcsolatos betegjogi ismereteinkkel. AggĂĄlyaim elsődlegesen nem forgalmi termĂŠszetĹąek, bĂĄr az ĂĄltaluk ellĂĄtandĂł betegek gyĂłgyszerelĂŠsĂŠt elsődlegesen a legkĂśzelebbi gyĂłgyszertĂĄrakhoz illeszkedve lĂĄtom hosszĂş tĂĄvon megoldhatĂłnak. Az ismert nĂŠmetorszĂĄgi folyamatokra is tekintettel – amelyekről kĂŠsőbb mĂŠg szĂłlni szeretnĂŠk – olyan rendszerszintĹą kockĂĄzatokat lĂĄtok, amelyeket el kellene kerĂźlnĂźnk. A SzeretetszolgĂĄlat munkatĂĄrsai a kĂźldĂśttkĂśzgyĹąlĂŠs decemberi hatĂĄrozatĂĄt „barĂĄtsĂĄgtalan” lĂŠpĂŠsnek minősĂ­tettĂŠk ĂŠs lemondtĂĄk a MAGYOSZ decemberi elnĂśksĂŠgi ĂźlĂŠsĂŠn valĂł rĂŠszvĂŠtelĂźket. Emiatt a gyĂĄrtĂłk, nagykereskedők ĂŠs gyĂłgyszertĂĄrak szempontjĂĄbĂłl felvetődĂśtt kĂŠrdĂŠsek listĂĄjĂĄt mĂŠg decemberben megkĂźldtem mindenkinek. KĂŠrdĂŠseinkre vĂĄlaszt nem kaptunk, de az egĂŠszsĂŠgĂźgyĂŠrt felelős helyettes ĂĄllamtitkĂĄr Ă­gĂŠretet tett, hogy a tĂĄrsadalmi vitĂĄt megelőzően ĂŠrdemi egyeztetĂŠst szervez a SzeretetszolgĂĄlat munkatĂĄrsaival. És tisztifőorvos asszony is jelezte, hogy az ezzel kapcsolatos jogalkotĂĄsba a KamarĂĄt bevonjĂĄk.

EljĂĄrĂĄsjogi kĂŠrdĂŠsek a terĂźleti szervezeteknĂŠl

A területi szervezeteknél tavaly lebonyolított tisztújítást követően indokolttá vált pótválasztások határidőn belül megtörténtek, fellebbezésről ezek esetében sincs tudomásom.

Az elnökség tevékenységéről

Az új elnökség először december 14-én ülésezett, majd azóta

  • megĂşjĂ­totta az ĂźgyrendjĂŠt.

Ennek részeként az elnökségi ülések állandó meghívottja tanácskozási joggal valamennyi területi szervezet elnöke. Az előző ciklusban is szoros volt a kapcsolat az elnökség és a TEÉ között, hiszen állandó meghívott volt a TEÉ elnöke és alelnöke, továbbá voltak együttesen lebonyolított üléseink is. Azonban a kamara döntéselőkészítő és döntéshozó munkájába való fokozottabb bekapcsolódásuk még inkább indokolt, továbbá a területi szervezetek tagjainak tájékoztatása is hatékonyabb lehet ezáltal. Úgyszintén állandó meghívott a velünk együttműködő két szervezet, az MGYT és a MAGYOSZ elnöke, a Szakmai kollégium két gyógyszerészeti tagozatának elnöke, valamint a tisztifőgyógyszerész is. Az előző ciklusban folytatott gyakorlatnak megfelelően a MOSZ-nak is felajánlottuk az állandó meghívott státuszt, amelyet a MOSZ elnök asszonya elfogadott. Egy január 4-i megbeszélésen cserébe azt kértem, hogy államigazgatási kezdeményezéseiket illetően legyenek legalább annyira transzparensek a kamara felé, mint amilyen transzparenciát az állandó meghívotti státusz nekik biztosít.

RĂĄckevĂŠn

egy kétnapos kibővített elnökségi ülésen születtek meg a döntések az új ciklus kamarai munkabizottságairól és ad hoc bizottságairól. Ugyanitt kezdődött meg a kamara cselekvési programjának megújítását előkészítő munka.

  • Az IntegritĂĄs munkabizottsĂĄgot ĂŠn vezetem.
  • A GazdasĂĄgi munkabizottsĂĄg vezetője dr. Torma ÁdĂĄm alelnĂśk Ăşr.
  • A Jogi munkabizottsĂĄg vezetője dr. CsapĂł KonrĂĄd terĂźleti elnĂśk.
  • Az Informatikai munkabizottsĂĄgot dr. Nagy Vilmos terĂźleti elnĂśk, a TEÉ alelnĂśke vezeti.
  • A Szakmai munkabizottsĂĄg vezetĂŠsĂŠre dr. Somogyi OrsolyĂĄt kĂŠrtĂźk fel. Az előző kĂźldĂśttkĂśzgyĹąlĂŠsen jĂłvĂĄhagyott kezdemĂŠnyezĂŠs szerint ma a munkabizottsĂĄg ĂĄllandĂł bizottsĂĄggĂĄ alakĂ­tĂĄsĂĄrĂłl ĂŠs elnĂśkĂŠről dĂśnthetĂźnk.
  • Megalakult a KulturĂĄlis munkabizottsĂĄg, vezetője dr. VimlĂĄti GĂĄbor elnĂśksĂŠgi tag.
  • Sport ĂŠs kĂśzĂśssĂŠgfejlesztĂŠs elnevezĂŠssel Ăşj munkabizottsĂĄg alakult, melynek vezetĂŠsĂŠre dr. Vass ViktĂłria elnĂśksĂŠgi tagot kĂŠrtĂźk fel.
  • A KĂśltsĂŠgvetĂŠsi munkabizottsĂĄgot dr. Zalai KĂĄroly főtitkĂĄr koordinĂĄlja.
  • NemzetkĂśzi kapcsolatainkĂŠrt tovĂĄbbra is dr. HorvĂĄth-Sziklai Attila hivatalvezető felel ĂŠs
  • ĂĄtalakĂ­tottuk a KommunikĂĄciĂłs munkabizottsĂĄgot is, melynek koordinĂĄtora ĂŠn vagyok.

DĂśntĂŠs szĂźletett nĂŠhĂĄny ad hoc bizottsĂĄg lĂŠtrehozĂĄsĂĄrĂłl is.

  • Az AlapszabĂĄly-mĂłdosĂ­tĂĄs előkĂŠszĂ­tĂŠsĂŠĂŠrt felelős ad hoc bizottsĂĄgot dr. HorvĂĄth-Sziklai Attila irĂĄnyĂ­tja,
  • a ManuĂĄlis ad hoc bizottsĂĄg vezetĂŠsĂŠt dr. Vajna MĂĄrton főgyĂłgyszerĂŠsz Ăşr vĂĄllalta.

A munkabizottsĂĄgok ĂśsszetĂŠtelĂŠt illetően kĂŠrtem – ugyanannak a szĂĄndĂŠknak a mentĂŠn, amely szerint a TEÉ tagjai ĂĄllandĂł meghĂ­vottjai az elnĂśksĂŠg ĂźlĂŠseinek –, hogy valamennyi terĂźleti elnĂśk kapcsolĂłdjon be valamelyik munkabizottsĂĄg tevĂŠkenysĂŠgĂŠbe. Ezt – kĂŠt terĂźleti elnĂśk kivĂŠtelĂŠvel – valamennyi ĂŠrintett megszavazta. TovĂĄbbra is vĂĄrom azoknak a terĂźleti elnĂśkĂśknek a bekapcsolĂłdĂĄsĂĄt a munkabizottsĂĄgok tevĂŠkenysĂŠgĂŠbe, akik ezzel a lehetősĂŠggel mĂŠg nem ĂŠltek.

DĂśntĂŠs egy Ăşj cselekvĂŠsi programrĂłl

EmlĂ­tettem, hogy az egyes bizottsĂĄgok megalakulĂĄsĂĄval pĂĄrhuzamosan megkezdődĂśtt a Kamara cselekvĂŠsi programjĂĄnak a megĂşjĂ­tĂĄsa. A tavaly lezĂĄrult kamarai ciklus előtt a kamarai testĂźletek elfogadtĂĄk a „GyĂłgyszerĂŠszet jĂśvőkĂŠpe, a kamara cselekvĂŠsi programja” c. dokumentumot, amely a MiniszterelnĂśki kabinetiroda ĂŠs az akkori egĂŠszsĂŠgpolitikai vezetĂŠs egyetĂŠrtĂŠsĂŠvel szĂźletett, kĂśzĂśsen szignĂĄlt dokumentum. Ezt az elfogadĂĄsakor, a strukturĂĄlis rendszervĂĄltĂĄs lezĂĄrĂĄsĂĄt kĂśvetően, a szakmai rendszervĂĄltĂĄs programjakĂŠnt kezeltĂźk. Ebből a programbĂłl alig valĂłsult meg valami. RĂŠszben az ezt kĂśvetően felĂĄllt, de azĂłta mĂĄr tĂĄvozott egĂŠszsĂŠgpolitikai vezetĂŠs ĂŠrdektelensĂŠge, rĂŠszben a COVID-pandĂŠmia miatt. A korĂĄbban elfogadott szakmai irĂĄnyelvek ĂŠrvĂŠnyessĂŠge lejĂĄrt (ma egy hatĂĄlyos irĂĄnyelvĂźnk sincs), a cselekvĂŠsi programmal pĂĄrhuzamosan elindĂ­tott adherencia-fejlesztĂŠsi program tovĂĄbbvitele megakadt, Ăşj aktivitĂĄsok elindĂ­tĂĄsĂĄra pedig nem volt lehetősĂŠg.

2022 tavaszára elkészült és elfogadásra került a 2022-26 közötti kormányzati ciklusra a kormány és a kamara közös feladatait és közös céljait összegző dokumentum (ezt egy zöld füzetben jelentette meg miniszterelnök úr egyetértésével a Miniszterelnöki kabinetiroda). A megjelenésére gyógyszerpiaci szereplők a kamara és a kamarai elnök nyílt támadásával válaszoltak.

Harmadik indokaként említem a kamarai program megújításának indokoltságát, de talán ezzel kellett volna kezdeni, hogy az Alapszabályban a kamara céljaként nevesített elvárások felülvizsgálata is időről időre indokolt, amelyekre minden megválasztott tisztségviselő esküt tesz.

Végül fontos szempont a felülvizsgálat során, hogy az elmúlt években gyökeresen átalakultak a társadalmi viszonyok (később erről is szeretnék néhány mondatot mondani), a kormányzati politika számára az egzisztenciavállalkozásokkal szemben a gazdasági nehézségek kezelése vált elsődlegessé, és az egészségügy politikai irányítása megkezdte az egészségügy rendszerének átfogó átalakítását. Tapasztalom, hogy a gyógyszerpiacot körülvevő befektetői csoportok új, részben kormányközeli szereplőkkel bővültek, akiknek a gyógyszerellátás vonzó befektetési célpont, és a technológiai-informatikai változásokhoz is igazodnunk kell.

TĂşl azon, hogy a fentiek figyelembevĂŠtelĂŠvel időről időre szĂźksĂŠges tisztĂĄzni, hogy mik a cĂŠljaink ĂŠs ezek ĂŠrdekĂŠben milyen erőforrĂĄsokat kell mozgĂłsĂ­tanunk, van mĂŠg egy szempont, amelyre tekintettel kell lennĂźnk. MĂĄr tavaly is kezdemĂŠnyeztem kĂźlĂśnbĂśző kormĂĄnyzati kĂśrĂśkben az egyes szigetszerĹą intĂŠzkedĂŠsekkel szemben a gyĂłgyszerellĂĄtĂĄs rendszerĂŠnek ĂĄtfogĂł ĂĄttekintĂŠsĂŠt ĂŠs a szĂźksĂŠges korrekciĂłkat. Erre legutĂłbb a 2010-es kormĂĄnyvĂĄltĂĄshoz ĂŠs a Semmelweis-tervhez kapcsolĂłdĂłan kerĂźlt sor. AzĂłta eltelt mĂĄsfĂŠl ĂŠvtized. Tavaly kĂŠszĂźlt egy Ăśsszegző elemzĂŠs, de a kamarai tisztĂşjĂ­tĂĄst megelőzően azt a vĂĄlaszt kaptam, hogy a gyĂłgyszerpiacon „tĂşl sokfĂŠle ĂŠrdek van egyszerre jelen”. A kĂźlĂśnfĂŠle ĂŠrdekek ugyan most is jelen vannak, de a kamarai tisztĂşjĂ­tĂĄs azt igazolta vissza, hogy a gyĂłgyszerĂŠszek ugyan elĂŠgedetlenek a jelenlegi helyzettel, de szakmapolitikai irĂĄnyvĂĄltĂĄst nem akarnak.

A most januárban újra indult és azóta intenzív államigazgatási egyeztetéseken eljutottunk odáig, hogy a BM Egészségügyért Felelős Államtitkárságával elkezdődött egy átfogó párbeszéd a gyógyszerellátás rendszeréről. Ennek részeként leadtuk a gyorsan megoldható, pénzbe nem kerülő intézkedések javasolt listáját és az átfogó elemzés fő témái is kijelölésre kerültek. Azt vállaltam, hogy május végéig elkészítjük a kamara javaslatait, hogy a második féléves jogalkotási programban már számolni lehessen velük.

Nincsenek illúzióim, mert látom az ország és a költségvetés helyzetét, látom, hogy az egészségpolitika szinte minden erejét leköti az egészségügy strukturális átalakítása és a rendcsinálás, és látom mindazokat a nyíltan és rejtőzködve nyomuló erőcsoportokat, amelyeknek a lakossági és a kórházi gyógyszerellátás feletti irányítás igénye lebeg a szemük előtt. De azt is tudom, hogy más kormányzati műhelyben is megkezdődött a gyógyszerellátás rendszerének felülvizsgálata. Mégis örülök a lehetőségnek, mert sokkal jobb a stratégiai egyeztetésben részt venni, mint egy elkészített jogszabálytervezetről véleményt mondani. Szakmapolitikai és erkölcsi kötelességünk minden lehetőséget megragadni jogos szempontjaink kifejtésére és kutya kötelességünk korrekt munkát végezni.

A cselekvési program megújításának előkészítése a ráckevei elnökségi ülésen elkezdődött, majd az egyes munkabizottságok vezetőinek gondozásában lényegében a mezőkövesdi vándorgyűlésen mutattuk be azokat a szempontokat, amelyek a kamara további céljait és feladatait kijelölik.

Az előkészítő munka során a Kamara alapszabályban rögzített céljainak módosítására vonatkozó javaslat nem hangzott el, így a mai alapszabály-módosító javaslatcsomag erre vonatkozó kezdeményezéssel nem él. Ez azt jelenti, hogy a Kamara eddigi stratégiai céljait az előző hónapok előkészítő munkája megerősíti. Zárójelben jegyzem meg, hogy a második félévben is hozzá kell majd nyúlni az Alapszabályhoz, többek között a tagdíjrendszer módosítására tekintettel.

Az Ăşj cselekvĂŠsi programrĂłl

A Kamara tehĂĄt tovĂĄbbra is cĂŠlkĂŠnt ĂŠs feladatkĂŠnt kĂŠpviseli

  • a hivatĂĄsgyakorlĂĄs szakmai feltĂŠteleinek biztosĂ­tĂĄsĂĄt,
  • a gyĂłgyszerellĂĄtĂĄsban a biztonsĂĄg, a minősĂŠg ĂŠs a hatĂŠkonysĂĄg megteremtĂŠsĂŠt,
  • megfelelő lĂŠtszĂĄmĂş, megfelelően felkĂŠszĂźlt gyĂłgyszerĂŠsz kĂŠpzĂŠsĂŠt,
  • hatĂŠkony, a gyakorlati szempontokat ĂŠrvĂŠnyesĂ­tő szakkĂŠpzĂŠs, tovĂĄbbkĂŠpzĂŠst,
  • a gyĂłgyszerĂŠszek jogszabĂĄlyban elismert kompetenciĂĄinak erősĂ­tĂŠsĂŠt, kĂźlĂśnĂśs tekintettel a gyĂłgyszertĂĄr-mĹąkĂśdtetĂŠs, gyĂłgyszerĂŠszi gondozĂĄs, a kĂłrhĂĄzi ĂŠs klinikai gyĂłgyszerĂŠszet, a gyĂłgyszergyĂĄrtĂĄs ĂŠs a minősĂŠgbiztosĂ­tĂĄs terĂźletĂŠn,
  • a gyĂłgyszerĂŠsz ĂŠs a gyĂłgyszertĂĄr szakmai ĂŠs egzisztenciĂĄlis ĂśnĂĄllĂłsĂĄgĂĄt,
  • a mĹąkĂśdĂŠshez szĂźksĂŠges forrĂĄsok megfelelő biztosĂ­tĂĄsĂĄt,
  • a tĂŠnyleges tĂśbbsĂŠgi gyĂłgyszerĂŠszi tulajdont a lakossĂĄgi gyĂłgyszerellĂĄtĂĄsban,
  • a kĂłrhĂĄzi-klinikai gyĂłgyszerĂŠszek kompetenciĂĄinak erősĂ­tĂŠsĂŠt, munkakĂśrĂźlmĂŠnyeinek javĂ­tĂĄsĂĄt,
  • az ipari gyĂłgyszerĂŠszek foglalkoztatĂĄsĂĄnak erősĂ­tĂŠsĂŠt, munkakĂśrĂźlmĂŠnyeik javĂ­tĂĄsĂĄt,
  • a felsőoktatĂĄsban dolgozĂł gyĂłgyszerĂŠszek szĂĄmĂĄnak nĂśvelĂŠsĂŠt,
  • a fiatal gyĂłgyszerĂŠszek tĂĄmogatĂĄsĂĄt,
  • a jogi, szakmai ĂŠs etikai normĂĄk betartĂĄsĂĄt,

tovĂĄbbĂĄ

  • a szĂźksĂŠglet alapĂş gyĂłgyszertĂĄr-lĂŠtesĂ­tĂŠst,
  • a gyĂłgyszertĂĄrhoz kĂśtĂśtt gyĂłgyszerforgalmazĂĄst,
  • a fĂşziĂłtilalmat,
  • a szindikĂĄlĂĄs tilalmĂĄt,
  • a vidĂŠki kistelepĂźlĂŠseken
    • a mĹąkĂśdő gyĂłgyszertĂĄrak megőrzĂŠsĂŠt,
    • a gyĂłgyszertĂĄrral nem rendelkező telepĂźlĂŠsek gyĂłgyszerellĂĄtĂĄsĂĄnak legkĂśzelebbi gyĂłgyszertĂĄrhoz kĂśtĂŠsĂŠt,
    • olyan alternatĂ­v megoldĂĄsokat, amelyek a hĂĄzhoz szĂĄllĂ­tĂĄs, az online gyĂłgyszerforgalmazĂĄs ĂŠs az ĂśnkormĂĄnyzati egyĂźttmĹąkĂśdĂŠs keretei kĂśzĂśtt biztosĂ­tjĂĄk a gyĂłgyszerellĂĄtĂĄst.

CĂŠlkijelĂślĂŠsĂźnkkel kapcsolatban szeretnĂŠk utalni dr. Zalai KĂĄroly főtitkĂĄr Ăşr Friedemann Schmidt Ăşrral, a SzĂĄsz kamara ĂŠs a nĂŠmet ABDA volt elnĂśkĂŠvel, a nĂŠmetorszĂĄgi szabadfoglalkozĂĄsĂş hivatĂĄsok szĂśvetsĂŠge jelenlegi elnĂśkĂŠvel kĂŠszĂźlt interjĂşjĂĄra, amely a honlapon olvashatĂł. Ebben Schmidt Ăşr Ăşgy nyilatkozik, hogy a legfontosabb szakmapolitikai cĂŠl a gyĂłgyszertĂĄrak tulajdonjogĂĄnak gyĂłgyszerĂŠszi kĂŠzben tartĂĄsa. Mint mondja – idĂŠzem –: „kapitalizmusban ĂŠlĂźnk ĂŠs a tőke tulajdonlĂĄsa befolyĂĄst ĂŠs szerveződĂŠsi kĂŠpessĂŠget jelent. A gyĂłgyszertĂĄr a gyĂłgyszerĂŠszĂŠ”. SzabĂĄlyozĂĄsuk kimondja az idegen tulajdon tilalmĂĄt ĂŠs kimondja azt is, hogy – ismĂŠt idĂŠzem –: „NĂĄlunk a nagykereskedők nem lehetnek tulajdonosok a patikĂĄkban”. Mindezekre is tekintettel azok a cĂŠlok, amelyeket kĂŠpviselĂźnk, nemcsak MagyarorszĂĄgon, hanem mĂĄs – sokak ĂĄltal előszeretettel hivatkozott – orszĂĄgban is legitim cĂŠlok. Nem kell fĂŠlnĂźnk ennek kimondĂĄsĂĄtĂłl ĂŠs kĂŠpviseletĂŠtől, mĂŠg akkor sem, ha ez egyeseknek nem tetszik.

A munkabizottsĂĄgok munkĂĄjĂĄrĂłl

Folyik a gyĂłgyszertĂĄrak gazdĂĄlkodĂĄsĂĄval foglalkozĂł munkabizottsĂĄgban a munka – a főbb cĂŠlokrĂłl a bizottsĂĄg vezetői MezőkĂśvesden szĂĄmoltak be. Terveink kĂśzĂśtt az ĂĄrrĂŠskorrekciĂłn tĂşl a kognitĂ­v szolgĂĄlatatĂĄsainkĂŠrt jĂĄrĂł juttatĂĄsok felĂźlvizsgĂĄlata, a szolidaritĂĄsi adĂł ĂşjbĂłli bevezetĂŠse is napirenden van. TisztĂĄban vagyok azzal, hogy az orszĂĄg gazdasĂĄgi helyzete nehĂŠz, de soha nem mondhatunk le arrĂłl a jogos igĂŠnyĂźnkről, hogy a gyĂłgyszerellĂĄtĂĄs megfelelő mĹąkĂśdtetĂŠsĂŠhez szĂźksĂŠges forrĂĄsok rendelkezĂŠsre ĂĄlljanak.

Új alapokrĂłl indult el az Informatikai munkabizottsĂĄg munkĂĄja: nemcsak a napi kĂŠrdĂŠsekkel foglalkoznak (EESZT, NEAK elszĂĄmolĂĄs, rendszergazdĂĄk, adatvĂŠdelem), hanem az adatvezĂŠrelt egĂŠszsĂŠgĂźgybe valĂł bekapcsolĂłdĂĄs ĂŠs a digitĂĄlis MagyarorszĂĄg program is a cĂŠlkeresztben van. A bizottsĂĄg munkĂĄjĂĄt olyan – kĂźlső – szakĂŠrtővel is sikerĂźlt megerősĂ­teni, aki az adatvezĂŠrelt egĂŠszsĂŠgĂźgyi informatika kiemelkedő szemĂŠlyisĂŠge.

Dr. Fejes Szabolcs alelnök úr vállalta, hogy a szabad árképzésű patikai termékek (OTC gyógyszerek, étrend-kiegészítők, homeopátiás szerek, GYSE termékek és egyéb termékcsoportok) kedvező patikai forgalmazásának feltételeit szakmai és gazdasági szempontból is feltárja.

IntenzĂ­v munka folyik a kĂłrhĂĄzi gyĂłgyszerĂŠszek kĂśrĂŠben, rĂŠszben a kiszervezĂŠssel kapcsolatban, rĂŠszben a klinikai gyĂłgyszerĂŠszi stĂĄtuszok jogszabĂĄlyi megteremtĂŠsĂŠvel ĂŠs kompetenciĂĄval valĂł kitĂśltĂŠsĂŠvel kapcsolatban.

Elindult a munka a Jogi munkabizottsĂĄgban is, amelynek egyes eredmĂŠnyeit mĂĄr a kamarai tagok is megismerhettĂŠk.

A kommunikĂĄciĂłs csapat pedig megkezdte a kamara kommunikĂĄciĂłjĂĄnak ĂĄtfogĂł felĂźlvizsgĂĄlatĂĄt.

A pilotrĂłl

A politikai egyeztetĂŠsekhez kapcsolĂłdik, hogy mĂĄrcius vĂŠgĂŠn befejeződĂśtt a B.-A.-Z.-megyei pilot modell a kistelepĂźlĂŠsek gyĂłgyszerellĂĄtĂĄsĂĄnak javĂ­tĂĄsĂĄĂŠrt. Dr. TakĂĄcs PĂŠter ĂĄllamtitkĂĄr Ăşrnak tegnap szĂĄmoltunk be a projekt eredmĂŠnyeiről. TĂśbb mint 500 esetet feldolgozva elmondhatĂł: pozitĂ­vok a tapasztalataink a betegek, a kistelepĂźlĂŠsi polgĂĄrmesterek, az ĂśnkormĂĄnyzati segĂ­tők ĂŠs a gyĂłgyszertĂĄrak rĂŠszĂŠről is. A cĂŠl annak vizsgĂĄlata volt, hogyan lehet az egĂŠszen kis – dĂśntően 500-nĂĄl kisebb – lakossĂĄgszĂĄmĂş telepĂźlĂŠseken, ahol sem a fiĂłkgyĂłgyszertĂĄrak, de mĂŠg a gyĂłgyszerszobĂĄk mĹąkĂśdtetĂŠse sem reĂĄlis elvĂĄrĂĄs, Ăşgy megoldani a betegek helybeli gyĂłgyszerellĂĄtĂĄsĂĄt, hogy az a legkĂśzelebbi gyĂłgyszertĂĄrhoz kĂśtve, a gyĂłgyszerĂŠsz ĂŠs a beteg kĂśzĂśtti szemĂŠlyes konzultĂĄciĂł lehetősĂŠgĂŠt is biztosĂ­tva, a gyĂłgyszerbiztonsĂĄgi előírĂĄsokat betartva valĂłsulhasson meg. MeggyőződĂŠsem, hogy ez az irĂĄny akĂĄr mĂĄr rĂśvid- illetve kĂśzĂŠptĂĄvon reĂĄlis megoldĂĄs lehet nemcsak a csomagkĂźldĂŠssel kapcsolatos kihĂ­vĂĄsok kezelĂŠsĂŠre, hanem a mĂĄltai programmal kapcsolatos aggĂĄlyok feloldĂĄsĂĄra is.

A kistérségi gyógyszerigények legközelebbi gyógyszertárhoz kötése a gyógyszerellátó struktúra megmaradásának egyik fontos eleme lehet. (Itt szeretném ismét felhívni a figyelmet a dr. Zalai Károly főtitkár úrnak Schmidt úrral készített interjújára. Ebben Schmidt úr beszámol arról, hogy évente legalább 500 gyógyszertár zár be Németországban és tudjuk, hogy most már a korábbi 23 ezer helyett alig több mint 17 ezer gyógyszertáruk működik. Döntően azért, mert a külföldről működtetett csomagküldő szolgálatok és egyéb technikák elviszik a forgalmat a klasszikus közösségi gyógyszertáraktól és az eleve meglévő gazdasági nehézségeket tovább fokozzák.)

Dr. Takács Péter államtitkár úrral és dr. Bidló Judit h. államtitkár asszonnyal tegnap megállapodtunk, hogy elindítjuk az országos kiterjesztést előkészítő munkát. Az erre vonatkozó javaslatot véglegesítjük és még májusban leadjuk.

GyĂłgyszerbiztonsĂĄgi validĂĄlĂĄs irĂĄnyelv

KĂźlĂśn kell szĂłlnom arrĂłl, hogy elkĂŠszĂźlt a gyĂłgyszerbiztonsĂĄgi validĂĄlĂĄs Ăşj irĂĄnyelve. Eredetileg 2013-ban mĂĄr kĂŠszĂźlt egy hasonlĂł, de az – ahogy mĂĄr jeleztem – a tĂśbbi irĂĄnyelvvel egyĂźtt hatĂĄlyĂĄt vesztette. Ennek az irĂĄnyelvnek az elkĂŠszĂ­tĂŠsĂŠről 2022-ben ĂĄllapodtam meg TakĂĄcs ĂĄllamtitkĂĄr Ăşrral. 2023-ban lehetett elkezdeni a munkĂĄt, amelynek a jelenlegi szabĂĄlyozĂĄs szerint a Szakmai kollĂŠgium a gazdĂĄja. Ugyanakkor a kamara bĂĄzisĂĄn, az MGYT-vel egyĂźttmĹąkĂśdĂŠsben kĂŠszĂźlt el az irĂĄnyelv. Az EgĂŠszsĂŠgĂźgyi KĂśzlĂśnyben fog megjelenni. Ez a szakmai rendszervĂĄltĂĄs ĂşjraindĂ­tott programjĂĄnak emblematikus eleme. Napi gyakorlatba tĂśrtĂŠnő beĂŠpĂ­tĂŠse az irĂĄnyelv elkĂŠszĂ­tĂŠsĂŠnĂŠl is nagyobb feladat lesz, amelynek programjĂĄrĂłl a kamarĂĄban mĂĄr dĂśntĂŠs szĂźletett. KĂźlĂśn is kĂśszĂśnĂśm dr. SzĹącs Attila kollĂŠgiumi tagozatelnĂśk Ăşr ĂŠs prof. dr. SzĂśkő Éva MGYT elnĂśk asszonynak az egyĂźttmĹąkĂśdĂŠsĂŠt, de a legnagyobb kĂśszĂśnet a fejlesztő csoport tagjainak jĂĄr, akiknek a munkĂĄjĂĄt dr. Somogyi Orsolya irĂĄnyĂ­totta.

Új irányelvek

Az irĂĄnyelvek ĂşjraindĂ­tott fejlesztĂŠse nem ĂĄll meg. Eredetileg a gyĂłgyszerbiztonsĂĄgi validĂĄlĂĄs irĂĄnyelv rĂŠszekĂŠnt jelent volna meg a vis maior expediĂĄlĂĄs irĂĄnyelve is, de mivel ehhez jogszabĂĄly-mĂłdosĂ­tĂĄs is szĂźksĂŠges, levĂĄlasztĂĄsra kerĂźlt. A jogszabĂĄlymĂłdosĂ­tĂł javaslatcsomag lĂŠnyegĂŠben elkĂŠszĂźlt, az irĂĄnyelv ĂĄltalunk javasolt szĂśvege kĂŠszen van, Ăşgyhogy remĂŠlem, a mĂĄsodik fĂŠlĂŠvben ez is megjelenhet.

Folyik a gyĂłgyszertĂĄri vakcinĂĄciĂł irĂĄnyelvĂŠnek előkĂŠszĂ­tĂŠse – ennek felelőse dr. SĂźle AndrĂĄs.

És döntés született arról is, hogy a Nemzeti Diabetes Programhoz kapcsolódóan a diabetes gondozás irányelvének a megújítása is megkezdődik. Remélem, hogy ennek folytatásaként a metabolikus szindróma is terítékre kerülhet. Ezeknek a munkáknak a kamarai szintű menedzselése a létrehozandó Szakmai állandó bizottság feladata lesz.

A gyógyszertári szolgáltatások fejlesztése alapvető feltétele annak, hogy a gyógyszerellátás az egészségügy része maradjon és forrásainkban ennek a tevékenységnek az ellenértéke is megjelenhessen.

A Nemzeti Diabetes Programhoz és a megújítandó irányelvhez kapcsolódóan szeretném jelezni, hogy az idei patikanap központi témája a diabetes gondozás lesz, a központi programra pedig Alsónémediben kerül sor június első szerdáján. Kérek minden területi szervezetet, gondoskodjon önálló vármegyei programról, és buzdítom a gyógyszerészeket, hogy minden gyógyszertár valamilyen módon kapcsolódjon be a patikanapi aktivitásokba.

EgyĂźttmĹąkĂśdĂŠsek

EgyĂźttmĹąkĂśdĂŠs az MGYT-vel

Szeretném jelezni, hogy megállapodtam prof. dr. Szökő Éva MGYT elnökkel, hogy a mostani küldöttközgyűlést követően, a Szakmai állandó bizottság létrehozása után, a Társaság Gyógyszerészi gondozási szakosztályával közös szervezetközi bizottságot állítunk fel az irányelvekkel kapcsolatos feladatoknak a menedzselésére. Úgyszintén szeretném jelezni, hogy elnök asszonnyal arról is megállapodtam, hogy a Társasággal közös munka keretei között fogjuk a képzéssel, szakképzéssel és továbbképzésekkel kapcsolatos szakmai, szakmapolitikai törekvéseinket összehangolni. Mindkét szervezet jelen van a szakképzésben és a továbbképzésben (a kamara is részt vesz mind a négy egyetem oktatási feladatainak ellátásában), így hát ez az együttműködés is racionális döntés.

EgyĂźttmĹąkĂśdĂŠs a MAGYOSZ-szal

Bizonyára sokan emlékeznek rá, hogy a MAGYOSZ és a kamara között évek óta van egy szoros együttműködés. Ennek a keretei között állítottuk fel az Ipari állandó bizottságot, amely kiválóan szervezi a gyógyszerészhallgatók ipari gyakorlatát. Közös álláspontot képviseltünk a hazai gyógyszerek árrendezése és penetrációjának növelése ügyében és együtt léptünk fel számtalan kérdésben. Az együttműködés mostani megújítása a hazai előállítású gyógyszerek ismertségének növelését célozza. Az együttműködés formáiról és a kommunikáció elemeiről is megállapodtunk. Ígéretünk van arra, hogy ebbe a munkába kormányzati szereplők is bekapcsolódnak, hiszen ez nemcsak a gyárainknak, hanem a nemzetgazdaságnak is érdeke.

Együttműködés a Gyógyszer-nagykereskedők Szövetségével

Az elmúlt évek feszült viszonyain túllépve elkezdődött a párbeszéd a Gyógyszer-nagykereskedők Szövetségével. Januárban Kaló Tamás alelnök úrral, februárban dr. Feller Antal elnök úrral volt egy-egy négyszemközti egyeztetésem. Ezeken tisztáztuk a konfliktusok okait és azt is, hogy a kamara miért nem vett és nem vesz részt a 2022 tavaszán megjelentetett zöld füzetet követően általuk létrehozott gyógyszerészeti kerekasztal munkájában. Néhány hete a GYNSZ meghívására részt vettünk az első hivatalos egyeztetésen, ahol tisztáztuk, hogy a kórházi gyógyszerellátás kiszervezése és a máltai program a nagykereskedőknek is problémát jelent, a stratégiai gyógyszerlista szabályozása pedig finanszírozási többletterhet okoz. Van tehát néhány olyan terület, ahol el lehet és el is kell kezdeni az együttműködést. Bízom abban, hogy a kölcsönös érdekbeszámítás elvének figyelembevételével ez el is kezdődhet.   

BekapcsolĂłdĂĄs a GondosĂłra programba

Napokon belül aláírjuk a Miniszterelnöki kabinetirodával és a Gondosóra program vezetőivel a gyógyszertárak bekapcsolódását a Gondosóra programba. A megállapodás egyelőre a program patikai promóciójára fókuszál, de közös terv, hogy a gondosórák használói a diszpécserközpontjuk közreműködésével, a hozzájuk legközelebbi gyógyszertárral felvehessék a kapcsolatot. Eredetileg már a Borsod megyei pilotban is ki akartuk próbálni ezt a lehetőséget, de az előkészítéssel kicsúsztunk az időből.

Gazdasági ügyeinkről

SzĂŠkhĂĄz-felĂşjĂ­tĂĄs

BizonyĂĄra sokan tudjĂĄk, hogy pĂĄr ĂŠve a Kamara hivatalĂĄban a nyĂ­lĂĄszĂĄrĂłkat ĂşjĂ­tottuk fel, az elmĂşlt ĂŠvben pedig a DĂłzsa GyĂśrgy Ăşt felőli fronton kialakĂ­tottunk egy „tovĂĄbbkĂŠpző” centrumot. Ez nemcsak a kibővĂ­tett testĂźleti ĂźlĂŠseknek, hanem tovĂĄbbkĂŠpzĂŠseknek, miniszimpĂłziumoknak ĂŠs a terĂźleti szervezetek rendezvĂŠnyeinek a hĂĄzigazdĂĄja is lehet. A Pest vĂĄrmegyei ĂŠs a KĂłrhĂĄzi-Klinikai Szervezet mĂĄr ĂŠl is ezekkel a lehetősĂŠgekkel. ÖrĂśmmel szĂĄmolok be arrĂłl, hogy tovĂĄbb folytatĂłdik a kamara szĂŠkhĂĄzĂĄnak a felĂşjĂ­tĂĄsa: a gyĂśnyĂśrĹą ĂŠs RĂłth MiksĂĄhoz kĂśthető ĂłlomĂźveg ablakaink restaurĂĄlĂĄsĂĄra pĂĄlyĂĄzati pĂŠnzt szereztĂźnk, Ă­gy az ezzel kapcsolatos munka elkezdődĂśtt ĂŠs vĂĄrhatĂłan nyĂĄron befejeződhet.  

A terĂźleti szervezetek gazdasĂĄgi helyzete

SzĂłlnom kell a kamara – ĂŠs ezen belĂźl elsősorban a terĂźleti szervezetek – gazdasĂĄgi helyzetĂŠről. Év eleje Ăłta tĂśbb terĂźleti szervezettől jĂśtt olyan jelzĂŠs, mely szerint előzetes becslĂŠseik alapjĂĄn az idei bevĂŠteleiknĂŠl vĂĄrhatĂłan nagyobbak lehetnek a kiadĂĄsaik. A tĂŠnyleges helyzetĂŠrtĂŠkelĂŠsre ĂŠs javaslat tĂŠtelĂŠre felkĂŠrtem az ĂŠrintett terĂźleti szervezetek bevonĂĄsĂĄval a KĂśltsĂŠgvetĂŠsi munkabizottsĂĄg vezetőjĂŠt. BeszĂĄmolĂłjukra vĂĄrok, de a szemĂŠlyes megkĂśzelĂ­tĂŠsemben kĂŠt alapvetĂŠsből indulok ki.

A 2020-2021-2022 ĂŠvekben – dĂśntően a Covid-zĂĄrĂĄsok miatt beszĹąkĂźlt mozgĂĄstĂŠrre tekintettel – a terĂźleti szervezetek tĂśbbsĂŠge tartalĂŠkot tudott kĂŠpezni, ugyanakkor a 2023-as ĂŠvre vonatkozĂłan rĂŠszleges tagdĂ­jcsĂśkkentĂŠsre kerĂźlt sor, rĂŠszben pedig a tisztĂşjĂ­tĂĄsokhoz kapcsolĂłdĂłan mindenhol tĂśbbletkĂśltsĂŠgek keletkeztek. Ehhez adĂłdhatnak az idei ĂŠv gazdĂĄlkodĂĄsi kihĂ­vĂĄsai. Ebből fakadĂłan azt kĂŠrem, hogy minden terĂźleti szervezet elsődlegesen vegye figyelembe a tartalĂŠkjaik kapcsĂĄn rendelkezĂŠsĂźkre ĂĄllĂł forrĂĄsokat. MĂĄsfelől, a terĂźleti szervezetek rendelkezĂŠsĂŠre ĂĄll egy kb. 14 milliĂł forintos „vis maior” alap, amelyet ĂŠvekkel ezelőtt azzal a cĂŠllal hoztunk lĂŠtre, hogy a terĂźleti szervezetek előre nem tervezett vĂĄratlan kiadĂĄsaira fedezetet biztosĂ­tson. Ennek a pĂŠnznek a felhasznĂĄlĂĄsĂĄrĂłl a TEÉ testĂźleti dĂśntĂŠssel szabadon rendelkezik. És abban az esetben, ha ezek mellett is lesz olyan terĂźleti szervezet amelyik megszorul, az orszĂĄgos kamarai szervezet rendelkezĂŠsĂŠre ĂĄllĂł forrĂĄsok is nyitva ĂĄllhatnak a problĂŠma megoldĂĄsĂĄra. IdĂŠn egyetlen terĂźleti szervezet mĹąkĂśdĂŠse sem sĂŠrĂźlhet, erre garanciĂĄt adok, jĂśvőre pedig Ăşj tagdĂ­jrendszer lĂŠphet ĂŠletbe.

TagdĂ­jak

SzeretnĂŠk mindenkit emlĂŠkeztetni, hogy 2023-ban a kĂźldĂśttkĂśzgyĹąlĂŠs Ăşgy hatĂĄrozott, hogy a 2024-től kezdődő Ăşj kamarai ciklus tagdĂ­jrendszerĂŠről mĂĄr az Ăşj kĂźldĂśttkĂśzgyĹąlĂŠs dĂśntsĂśn. MindenkĂŠppen komoly vĂĄltozĂĄsokra lesz szĂźksĂŠg, mert a jelenlegi szabĂĄlyozĂĄs hatĂĄlyban maradĂĄsĂĄval igen jelentős – ĂŠs gazdĂĄlkodĂĄsi szempontbĂłl nem indokolt – tagdĂ­jemelĂŠs lĂŠpne ĂŠletbe, mivel a minimĂĄlbĂŠr ĂŠvek Ăłta tartĂł emelĂŠse, a kamarai tĂśrvĂŠny ĂĄltal meghatĂĄrozott keretek kĂśzĂśtt, a szĂĄndĂŠkainktĂłl fĂźggetlenĂźl, automatikusan ezzel jĂĄrna. Új tagdĂ­jrendszerre van tehĂĄt szĂźksĂŠg. A KĂśltsĂŠgvetĂŠsi munkabizottsĂĄg feladata, hogy az őszi kĂźldĂśttkĂśzgyĹąlĂŠsre – valamennyi terĂźleti szervezet vezetőivel egyeztetve – megfelelő javaslatot dolgozzon ki.

BĂŠkĂŠshelp

Szólnom kell a Kamara (részleges) tulajdonában működő két gazdasági társaságról: a Békéshelp Nonprofit Kft-ről és a Galenus Kft. helyzetéről is.

A Békéshelp fő tevékenysége hosszú időn keresztül elsődlegesen a gyógyszertárak és az IQVIA közötti adatszolgáltatási és feldolgozási tevékenység koordinálására irányult. A személyes és az egészségügyi adatok kezelésére vonatkozó szabályok néhány évvel ezelőtti változására tekintettel azonban a Békéshelp tevékenysége részben átpozícionálásra került és ma már a kamarai rendezvények szervezése a fő profiljába tartozik. 2023-as mérlege pozitív. Ez lehetővé teszi, hogy kamarai szolgáltatásait tovább bővítse és a területi szervezeteknek kedvezményesen nyújtsa. Kérem, használják ki ezt a lehetőséget.

Galenus

A Galenus Kft. helyzete más. Fő tevékenysége a lapkiadás, ahol az elmúlt években többszörösen megnehezedtek a körülmények. A papír-, posta- és nyomdaköltségek ugrásszerű emelkedése mellett a print kiadványok iránti érzékelhető csökkenés és a reklámpiac átalakulása is komoly kihívást jelent nemcsak a Galenusnak, hanem az összes hasonló kiadónak. Ennek a területnek a változásait figyelve nem lehet kizárni, hogy több, jelenleg ingyenes újság a közeljövőben megszűnhet. Ez a veszély a Patika Magazint nem fenyegeti. De a Galenus vezetőivel többször egyeztettünk és felkértem őket egy új cégstratégia kidolgozására. Jelenlegi működési modelljük ugyanis egy 25 évvel ezelőtti struktúrának felel meg. A szükséges intézkedéseket természetesen a tulajdonos területi szervezetekkel közösen határozzuk meg.

Flottaszerződések

Szeretnék pár szót szólni a kamarai flottaszerződések megújításáról is. Az új ciklus kezdetén dr. Sándor Csaba vezetésével az erre felkért munkabizottság azt a feladatot kapta, hogy a korábbi flottaszerződéseket nézze át, lehetőség szerint frissítse és új megállapodásokat is kössön. Ennek a munkának a részeként

  • sikerĂźlt megĂĄllapodĂĄst kĂśtni a Hungaricum Alkusz cĂŠggel, amelynek nemcsak jĂł biztosĂ­tĂĄsi ajĂĄnlatai vannak a gyĂłgyszertĂĄraknak, hanem a legkiterjedtebb ĂźgynĂśkhĂĄlĂłzattal dolgozik.
  • AlĂĄĂ­rĂĄsra vĂĄr az MBH bankkal kĂśtendő megĂĄllapodĂĄs, amely nemcsak szĂĄmlavezető bankkĂŠnt ĂĄll rendelkezĂŠsĂźnkre, hanem a velĂźk valĂł egyĂźttmĹąkĂśdĂŠs keretei kĂśzĂśtt szeretnĂŠk kedvező hitelkonstrukciĂłt kidolgozni patikai ĂźzletrĂŠsz vĂĄsĂĄrlĂĄsokhoz.
  • MegkĂśtĂśttĂźk a megĂĄllapodĂĄst a Hunguest Hotelek menedzsmentjĂŠvel, amelynek rĂŠvĂŠn valamennyi kamarai tag minden szĂĄllodĂĄjukban 15 szĂĄzalĂŠk kedvezmĂŠnyre jogosult.
  • Új vodafonos szerződĂŠsĂźnk van, sőt
  • megĂĄllapodtunk a Duna AutĂłholdinggal is, amely az orszĂĄgban 25 telephelyen nagyon sokfĂŠle autĂłmĂĄrka sokfĂŠle tĂ­pusĂĄra biztosĂ­t 8 szĂĄzalĂŠkos kedvezmĂŠnyt ĂŠs forgalomba helyezĂŠsi kĂśltsĂŠgĂĄtvĂĄllalĂĄst minden kamarai tagnak ĂŠs patikai vĂĄllalkozĂĄsnak.

Folyamatban van a többi korábbi flottaszerződés megújítása is, az eredményes munkáért külön is köszönetet mondok dr. Sándor Csabának.

A kormányzati együttműködésről

A kormány képviselőivel a kapcsolatot a tisztújítást követően megújítottuk. Januárban bemutatkozó egyeztetésünk volt a Belügyminisztérium Egészségügyi Államtitkárságán, valamint a Miniszterelnöki kabinetirodán. Újra indultak az érdemi egyeztetések az NNGYK vezetőivel is. Az államtitkárságon már szinte hetenkénti egyeztetéseink vannak, a tisztifőgyógyszerészi hivatallal pedig folyamatos, protokollmentes a kapcsolat. Az államtitkárságon megállapodtunk a gyógyszerellátás rendszerének átfogó felülvizsgálatáról és ahogy említettem, a nulladik verziót néhány héten belül le fogjuk adni. Tisztifőorvos asszonnyal úgyszintén egyezségre jutottunk a közös teendőkről, így pl. az ügyeletrendezésről, a vis maior helyzetek kezeléséről és a gyógyszertárak ellenőrzésével kapcsolatos kérdésekről is.

A fiĂłkgyĂłgyszertĂĄrakrĂłl

A gyĂłgyszerĂŠsz jelenlĂŠte nĂŠlkĂźl mĹąkĂśdő fiĂłkgyĂłgyszertĂĄrakrĂłl februĂĄr 6-ĂĄn jelent meg a rendelet, lĂŠnyegĂŠben a tavaly nyĂĄri tervezethez kĂŠpest vĂĄltozatlan tartalommal. Annak ellenĂŠre, hogy a Kamara mellett az MGYT, a MAGYOSZ, az egyetemek ĂŠs a szakmai kollĂŠgium is fellĂŠpett ellene, sőt tĂśbb mint 4000 gyĂłgyszerĂŠsz az alĂĄĂ­rĂĄsĂĄval ĂĄllt ki a tervezettel szemben. FĂĄj a dĂśntĂŠs, mert ugyan tavaly megkaptuk a tervezetet vĂŠlemĂŠnyezĂŠsre, de aggĂĄlyainkbĂłl semmit nem vett figyelembe a jogalkotĂł. KĂŠrtĂźk – mĂĄsokkal egyĂźtt – a hatĂĄlyba lĂŠpĂŠs előtti visszavonĂĄst, de a kormĂĄny politikai gyakorlatĂĄnak ismeretĂŠben erre reĂĄlis esĂŠly nem volt. Ezt igazolta vissza ĂĄllamtitkĂĄr Ăşr tĂśbb megnyilatkozĂĄsa rĂŠszben szemĂŠlyes egyeztetĂŠseken, rĂŠszben a vĂĄndorgyĹąlĂŠsen. MĂŠgis meg kellett prĂłbĂĄlni, ĂŠs kĂśszĂśnĂśm, hogy a visszavonĂĄs mellett ĂĄllt ki a MAGYOSZ, az MGYT ĂŠs a nĂŠgy egyetem is.

Személyes álláspontom továbbra is, hogy a döntés egy hibás helyzetértékelésre adott rossz válasz. Ma már nem érdemes azon meditálni, hogy miért hallgatta meg a kormány a HGYSZ, a MOSZ és egyéb szereplők kezdeményezését, bár a tanulságokat le kell vonni. Mint ahogy azon sem, hogy nem egy gyógyszerész részéről hallottam kétfenekű beszédet ezzel kapcsolatban. Ez már a múlt. Ma már az a feladat, hogy ennek a történetnek minimalizáljuk a kárait. 

Egyfelől megoldĂĄst kell talĂĄlni arra, hogy azokban a fiĂłkgyĂłgyszertĂĄrakban, ahol nem lesznek jelen gyĂłgyszerĂŠszek, hogyan tudjuk kizĂĄrni a betegjogok sĂŠrĂźlĂŠsĂŠt. Ehhez nemcsak mĂłdszertanra ĂŠs a kontrollmechanizmusok kiĂŠpĂ­tĂŠsĂŠre lesz szĂźksĂŠg, hanem arra is, hogy a vidĂŠki kistelepĂźlĂŠsek gyĂłgyszerellĂĄtĂĄsĂĄnak egyĂŠb – gyĂłgyszertĂĄrhoz ĂŠs gyĂłgyszerĂŠszhez kĂśtĂśtt – formĂĄit elfogadtassuk a dĂśntĂŠshozĂłval. TovĂĄbbĂĄ vĂŠgre megszervezzĂźk azokat a kĂŠpzĂŠsi ĂŠs tovĂĄbbkĂŠpzĂŠsi formĂĄkat, amelyek a betegeink biztonsĂĄgĂĄt garantĂĄljĂĄk. Biztos vagyok abban, hogy erre kĂŠpesek leszĂźnk, ugyanis nem most van előszĂśr olyan helyzet, hogy a politika gyĂłgyszerĂŠszek jelenlĂŠte nĂŠlkĂźl akarja nyitva tartani a gyĂłgyszertĂĄrakat.  Lehet, hogy mĂĄr csak kevesen emlĂŠkeznek rĂĄ, de a 2006-os liberalizĂĄciĂłt kĂśvetően szĂźletett mĂĄr ennĂŠl kemĂŠnyebb dĂśntĂŠs is, amikor gyĂłgyszertĂĄrak nyitvatartĂĄsi idejĂŠnek 30 szĂĄzalĂŠkĂĄban lehetővĂŠ tettĂŠk, hogy gyĂłgyszerĂŠsz nĂŠlkĂźl is nyitva lehessenek. TĂśbb mint kĂŠt ĂŠven ĂĄt kĂźlĂśnbĂśző ĂĄtmeneti intĂŠzkedĂŠseket sikerĂźlt kicsikarni az akkori politikai vezetĂŠsből, mĂ­g 2010-ben elfelejthettĂźk ezt a szabĂĄlyozĂĄst. A feladat most is hasonlĂł.

KĂłrhĂĄzi gyĂłgyszerellĂĄtĂĄs kiszervezĂŠse

Függőben van a kórházi gyógyszerellátás ügye is. Az ezt lehetővé tevő törvénymódosítás és kormányrendelet megjelent, a politikai döntés megszületett, de a minden lényeges kérdésben meghatározó pályázati felhívást még nem tették közzé. A gyógyszerész nélküli fiókgyógyszertárak ügyéhez hasonlóan széles körű egységfront alakult ki ebben a témában is. Egységes álláspontot képvisel az MGYT, a szakmai kollégium, a kamara és a Kórházszövetség is, bár ez utóbbiak tagjai az OKFŐ irányítása alatt dolgoznak. A gyógyszer-nagykereskedőkkel való konzultációk is azt jelzik, hogy ők is tartanak a kiszervezéstől. Az álláspontunkat többször részletesen ismertettük, ezért csak a három legfontosabb szempontot emelem most ki: (1) a betegellátás biztonságát, (2) a kórházi gyógyszerészek szakmai függetlenségét és egészségügyi szolgálati jogviszonyának megőrzését, valamint azt, hogy (3) az esetleges kiszervezés ne bontsa meg a lakossági gyógyszerellátás kialakult rendszerét sem a tulajdonosi/üzemeltetési jogok és a gazdasági együttműködések területén, sem a személyi, tárgyi, építészeti feltételek vonatkozásában, továbbá új közforgalmú gyógyszertárakat vagy vényforgalmas egységeket a majdani projekttársaság ne létesíthessen. Ez utóbbi területen az egészségügyért felelős államtitkár ígéretét bírjuk, bár a hatályos jogszabályi rendelkezéseket eltérően értelmezzük. És azt is hallom, hogy az előkészítő megbeszéléseken a potenciális pályázók olyan nehézségekkel találják szembe magukat, amelyekre mi már a kezdetek kezdetén felhívtuk a figyelmet. Úgy tűnik, itt is hamarabb született döntés, mint hogy egy hatástanulmány alapján mérlegelni lehetett volna az előnyöket és a kockázatokat, valamint a megvalósítás feltételeit.

A Kórházszövetség jövő heti konferenciáján ezt a témát önálló szekcióban tárgyalja, amelynek meghívott előadójaként néhány olyan szempontot én is az érintett főigazgatók figyelmébe tudok ajánlani, amelyek a kockázatokra és elkerülésük lehetőségére is felhívja a figyelmet.

Jelenleg – kĂźlĂśnĂśsen a potenciĂĄlis pĂĄlyĂĄzĂł vĂŠlt ismeretĂŠben – nem tudok elkĂŠpzelni olyan megoldĂĄst, amely a nagy nagykereskedők vagy valamelyikĂźk bevonĂĄsa nĂŠlkĂźl a biztonsĂĄgos gyĂłgyszerellĂĄtĂĄst garantĂĄlni tudnĂĄ, ĂŠs az is kĂŠrdĂŠses, hogy a kĂśltsĂŠgmegtakarĂ­tĂĄs deklarĂĄlt cĂŠlja egy profitorientĂĄlt befektető bevonĂĄsĂĄval realizĂĄlhatĂł-e. Biztos vagyok abban, hogy lesz mĂŠg lehetősĂŠg az ĂĄtalunk valĂłszĂ­nĹąsĂ­tett kockĂĄzatokrĂłl megfelelő mĂŠlysĂŠgĹą egyeztetĂŠst folytatni.

StratĂŠgiai gyĂłgyszerlista

Néhány hete jelent meg a stratégiai gyógyszerlistáról szóló rendelet. A lista tartalmáról nyilván lehet vitatkozni, miként arról is, hogy kire háruljon a készletezés többletterhe. Szeretném jelezni, hogy az évekkel ezelőtti első javaslat a gyógyszertárak kötelező készlettartását tartalmazta, amit szívós munkával sikerült a tervezetből kivetetni.

A stratégiai gyógyszerlista létrehozásának elvével egyetértek, egyrészt a Covid-pandémia alatti ellátási zavarokhoz hasonló esetek kiküszöbölése, másrészt a támogatáspolitikában, szociálpolitikában és kórházi ellátásban is jelentős nemzetgazdasági hozadékkal járhat. Ehhez kapcsolódóan újra feleleveníthetjük a hatóanyag-alapú gyógyszerrendelés kiterjesztését is.

Étrend-kiegészítők

Folyik az étrend-kiegészítők forgalmazási feltételeinek felülvizsgálata, ahol a kamara által képviselt szempontok között prioritást jelent a termékbiztonság megerősítése és a használatukkal kapcsolatos egészségügyi kockázatok mérséklése.

GYSE szabĂĄlyozĂĄs

A GYSE árképzés szabályozásának módosítására vonatkozó javaslat elkészült, az államtitkárság hetekkel ezelőtt leadta, megjelentetésre vár egy tavaly ősszel előkészített, az orvostechnikai eszközök szabályozását módosító (reményeim szerint rendbe tevő) rendelet részeként. Az ehhez kapcsolódó kamarai szempontokat legutoljára január 26-án adtuk le. A GYSE szabályozás átfogó felülvizsgálata korábban elkezdődött, de érdemi előrelépés egyelőre nem történt.

Ügyelet

Tisztifőorvos asszonnyal megállapodtam, hogy az országos tisztifőgyógyszerésszel konszenzusos előterjesztést készítünk, amelyben (1) igazodhatunk az átszervezett alapellátási orvosi ügyeletekhez, beleértve az ügyeleti időtartamot, (2) tekintettel arra, hogy vannak olyan összevont alapellátási orvosi ügyeletek, amelyek egészen kis településen működnek, elfogadja hogy ott nem reális elvárás az egyedüli gyógyszertár folyamatos ügyeleti kijelölése, (3) a készenléti szolgálatot kivezethetőnek tartja. Tisztifőgyógyszerész úr jelenleg a kamara tavaly őszi javaslatát elemzi a kollégáival. Remélhetően a közeljövőben megegyezés születhet és bízom abban, hogy ez az előterjesztésünk nem fog a 2020-as előterjesztés sorsára jutni.

BiztonsĂĄg, bizalom

MĂĄsfĂŠl hĂŠttel ezelőtt meghĂ­vottja voltam a XXI. SzĂĄzad IntĂŠzet ĂĄltal a COVID-pandĂŠmia tĂĄrsadalompolitikai, tudomĂĄnypolitikai ĂŠs egĂŠszsĂŠgpolitikai tapasztalatait Ăśsszegző konferenciĂĄnak, ahol a hazai egĂŠszsĂŠgĂźgy helytĂĄllĂĄsĂĄrĂłl SzlĂĄvik JĂĄnos főorvos Ăşrral vettĂźnk rĂŠszt egy kerekasztal beszĂŠlgetĂŠsben. A konferenciĂĄn tĂśbbszĂśr kerĂźlt szĂłba, hogy a pandĂŠmia – mestersĂŠgesen ĂŠs Ăśngerjesztő mĂłdon is – lerombolta a tĂĄrsadalmak biztonsĂĄgĂŠrzetĂŠt. Ennek negatĂ­v kĂśvetkezmĂŠnyei a mai napig velĂźnk vannak a politikai-tĂĄrsadalmi-gazdasĂĄgi erőtĂŠrben egyarĂĄnt. Erről a konferenciĂĄrĂłl tĂśbb sajtĂłhĂ­radĂĄs is szĂźletett, tovĂĄbbĂĄ a GyĂłgyszerĂŠszi HĂ­rlap nyomdĂĄban lĂŠvő szĂĄmĂĄban is van rĂłla beszĂĄmolĂł.

ÖrĂźlĂśk, hogy ez a tĂŠma ilyen szinten is napirendre kerĂźlt, mert a gyĂłgyszerĂŠszek kĂśzĂśssĂŠgĂŠben is azt tapasztalom – ĂŠs ez kamarai egyeztetĂŠseken is tĂśbbszĂśr szĂłba kerĂźlt –, hogy a biztonsĂĄgĂŠrzetĂźnk megroppant. Ennek persze volt előzmĂŠnye is, mert amiĂłta a pĂĄlyĂĄn vagyok, mĂĄr az ĂśtĂśdik gyĂłgyszerellĂĄtĂĄsi rendszerben ĂŠlĂźnk ĂŠs azt tapasztalom, hogy egy felnőtt embernek az ĂŠletben egy rendszervĂĄltĂĄshoz is nehĂŠz igazodni. MĂŠg egyszer olyan helyzetbe nem kerĂźlhetĂźnk, mint amilyenbe 2006-ban lĂśktek minket, ĂŠs erre mindannyiunknak figyelni kell. A biztonsĂĄgĂŠrzetet tovĂĄbb rombolta a Covid-pandĂŠmia is ĂĄltal okozott fĂŠlelem, bizonytalansĂĄg ĂŠs kiszolgĂĄltatottsĂĄg. De ezen felĂźl azt tapasztalom, hogy a gyĂłgyszerĂŠszek biztonsĂĄgĂŠrzetĂŠt mĂłdszeresen is romboljĂĄk. Hol azok, akiknek piaci ĂŠrdekĂźk fĹąződik ahhoz, hogy a nagy testvĂŠr „oltalmazĂł” karmaiba menekĂźljenek a gyĂłgyszerĂŠszek, hol azok, akik sajĂĄt egĂłjukat akarjĂĄk fĂŠnyezni, hol pedig olyanok, akiknek komprĂĄdor lĂŠtĂźk miatt fĹąződik ehhez ĂŠrdekĂźk.

A gyĂłgyszerĂŠszet az egĂŠszsĂŠgĂźgy rĂŠsze ĂŠs nem kereskedelem. Egyszerre segĂ­tő ĂŠs gazdĂĄlkodĂł hivatĂĄs, ahol az egymĂĄssal ĂŠs a betegekkel szembeni bizalom megteremtĂŠse alapvető feladat. BiztonsĂĄg nĂŠlkĂźl azonban nincs bizalom. BiztonsĂĄgra kell tĂśrekednĂźnk, hogy bizalmi szolgĂĄltatĂĄst tudjunk nyĂşjtani. A biztonsĂĄgĂŠrt pedig – szakmai ĂŠs egzisztenciĂĄlis ĂŠrtelemben is – meg kell kĂźzdeni. Voltunk mĂĄr sokkal nehezebb helyzetben is a mostaninĂĄl, ĂŠs a gyĂłgyszerĂŠszet azt is tĂşlĂŠlte. TĂśbb ĂŠvtizedes mĂşltamban tĂśbbszĂśr tapasztaltam, hogy a nehĂŠz helyzetekből megerősĂśdve is ki lehet jĂśnni. Minden nehĂŠz helyzetből megerősĂśdve lehet kijĂśnni. Ez a cĂŠl, ĂŠs ehhez elsősorban magunkra szĂĄmĂ­thatunk. Ez a mi munkĂĄnk ĂŠs ez nem is kevĂŠs!      

Budapest, 2024. mĂĄjus 4.
Dr. HankĂł ZoltĂĄn

« Vissza
Betegsarok
2022. 09. 26.
Az étrend-kiegészítőkkel kapcsolatos együttműködéshez csatlakozó gyógyszertárak listája
»
2020. 02. 18.
Betegjogi képviselők elérhetőségei
»
2020. 01. 19.
SegĂ­tsĂŠg gyĂłgyszerĂŠsznek, betegnek
»
2016. 05. 25.
MegszĹąnik a „diabetikus”, „cukorbetegek is fogyaszthatjĂĄk” ĂŠs a narancssĂĄrga kĂśr jelĂślĂŠs – ogyei.gov-hu
»
2016. 03. 11.
A tavaszi fĂĄradtsĂĄg okai – ĂŠs amit ellenĂźk tehetĂźnk – tetplatform.hu
»
Tovább »
EsemĂŠnynaptĂĄr
«
2025 július»
hkszcspszv
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
konferencia  testĂźleti esemĂŠny  tovĂĄbbkĂŠpzĂŠs  vĂĄndorgyĹąlĂŠs  szabadidős esemĂŠny 
Hirdetőtábla
Állås
HelyettesĂ­tĂŠs
EgyĂŠb
Tovább »
KĂśzĂśs dolgaink
2025. 04. 02.
Az MGYK XIV. Vándorgyűléséről
»
2024. 04. 24.
Az MGYK XIII. Vándorgyűléséről
»
2023. 03. 29.
Az MGYK XII. Vándorgyűléséről
»
Tovább »
GyĂłgyszertĂĄr-mĹąkĂśdtetĂŠs
2017. 03. 09.
Pályázati lehetőségek gyógyszertárak számára
»
2016. 03. 03.
A gyógyszertári finanszírozási előleg alakulása 2010-től 2016. januárig
»
2016. 03. 03.
A gyĂłgyszertĂĄri vĂĄllalkozĂĄsok 2014. ĂŠvi mĂŠrlegbeszĂĄmolĂłinak ĂŠs pĂŠnzĂźgyi helyzetĂŠnek alakulĂĄsa
»
Tovább »
Hasznos linkek
Jogszabálykereső
Kamarai tĂĄjĂŠkoztatĂłk
2020. 03. 31.
Kórházi Minőségirányítási Standardok
»
2016. 01. 07.
Minőségügyi kézikönyv gyógyszertáraknak – II. kiadás
»
2014. 06. 26.
1/2014 (VI. 19.) MGYK ELNÖKSÉGI AJÁNLÁS GYÓGYSZERTÁRI UTAZÁSI TANÁCSADÁSHOZ - MGYK
»
Tovább »
Tovább »
Archívum
A honlapon található információk célja az egészségügyi ismeretek bővítése, de ez nem helyettesíti az orvos, gyógyszerész, vagy más szakember felkeresését.
© 2008–2017 Magyar Gyógyszerészi Kamara - Minden jog fenntartva - RegisztrĂĄciĂł a vĂŠdett tartalmak elĂŠrĂŠsĂŠhez! HĂ­rlevĂŠlre tĂśrtĂŠnő le- ĂŠs feliratkozĂĄs!
Utolsó módosítás: 2025. 07. 17 csütörtök