Kapcsolat
H-1068 Budapest, Dózsa György út 86/b.
Tel.: (+36-1) 351-9483, (+36-1) 413-1924,
Fax: (+36-1) 351-9485
E-mail: hivatal@mgyk.hu Hivatali kapu: MGYK
KRID azonosító: 338169369
Web: www.mgyk.hu
/magyargyogyszereszikamara
Nyomtatható változat
2009. február 04.
Reklámkampányok ingyen antibiotikumokkal

Ha kérdése van a készítmény alkalmazásával kapcsolatban, kérdezze plázáját, szupermarketjét!

A „Szövetség az Antibiotikumok Ésszerű Használatáért (APUA)*" Egyesült Államok beli tagszervezete nyilatkozatban közölte: határozottan ellenzi a Wal-Mart, a Stop and Shop, a Publix és más nagy áruházláncok marketingkampányait, melyek keretében az illető cégek [recept fejében] ingyenesen juttatnak vásárlóiknak vényköteles antibiotikumokat. Ezek az „ajándékok", állapítja meg az APUA, csak látszólag jelentenek megtakarítást a felhasználóknak, valójában további kiadásokra kényszerítik őket: az ezek miatt kialakuló antibiotikum-rezisztencia valójában az összes további terápiát megdrágítja.

Miközben a közönségnek az az igénye-joga, hogy megfizethető egészségügyi ellátáshoz jusson, elvitathatatlan, az ingyen-antibiotikumok juttatása helytelen reakció erre az igényre, és elkerülhetetlenül költséges közegészségügyi következményei lesznek – mondja a Szövetség.

„Bármely nagyszabású program, amelynek keretében ingyenesen terjesztenek antibiotikumokat, ezek helytelen használatát – a velük való visszaélést – mozdítja elő, és növelni fogja az ellenálló baktériumok körét közösségeinkben" – hangsúlyozza az APUA. Fokozott aggodalomra ad okot, úgymond, hogy az új antibiotikumok kifejlesztésére irányuló kutatás szinte alig készül új termékek forgalomba hozatalára, emiatt nagyon is indokolt, hogy mindent megtegyünk a meglévők hatásosságának megőrzésére.

A Centers for Disease Control and Prevention (CDC, a járványügyi és prevenciós hatóság), az APUA és más szervezetek megállapították, hogy az Egyesült Államokban az egészségügy által rendelt antibiotikumok felét feleslegesen írják fel, és már ez a gyakorlat is a gyógyszerek országos arányú hatásosság-vesztését, ennek következtében pedig nagyszámú terápia kudarcát idézte elő. Az új reklámkampányok, így a Szövetség, pedig csak tovább rontanak majd a helyzeten.

„Ezek az akciók" – áll a szervezet közleményében – „rossz hírbe hozzák a szóban forgó terápiákat, mert a közönség szemében megkérdőjelezik eredményességüket, az embereket arra indítják, hogy könnyelműen alkalmazzák az antibiotikumokat, s hogy azt higgyék: megfázás- és influenzagyógyszerek. Az egyik hirdetés az APUA szerint imígyen ajánlgatja őket: ťmost, hogy teljes erővel tombol az influenza, minden tőlünk telhetőt szeretnénk megtenni, hogy Ön és családja a téli hónapok folyamán a lehető legjobban érezzék magukat" .

„Ez a kijelentés ellentétben áll azzal az alapvető orvostudományi ténnyel, hogy a megfázást és az influenzát nem baktériumok, hanem vírusok okozzák. A reklámakciók nyomán a betegek minden bizonnyal rászorítják majd orvosaikat, hogy felesleges antibiotikumokat írjanak fel nekik, amelyek jelen helyzetben kevesebbe kerülnek majd, mint a tünetek enyhülését előidéző készítmények. Bár az antibiotikumok továbbra is receptkötelesek, a felhasználók további adagokhoz is hozzájuthatnak, a háztartásokban ellenőrizetlen készletek halmozódnak fel, a fentebb már taglalt káros a következményekkel."

„Az antibiotikumok nagy hatású életmentő gyógyszerek, súlyos bakteriális fertőzések leküzdésére" – hangsúlyozza a nyilatkozat. „A logika, amely ezeknek a kereskedelmi ajánlatoknak a hátterében áll, kontraproduktív, mert ugyan [állítólag] a páciensek egészségügyi szükségleteinek kielégítését célozzák, csakhogy újabb és még költségesebb efféle szükségleteket generálnak".

Forrás: Pharma Marketletter

2018-2021 © MAGYAR GYÓGYSZERÉSZI KAMARA
hírlevél