Kapcsolat
H-1068 Budapest, Dózsa György út 86/b.
Tel.: (+36-1) 351-9483, (+36-1) 413-1924,
Fax: (+36-1) 351-9485
E-mail: hivatal@mgyk.hu Hivatali kapu: MGYK
KRID azonosító: 338169369
Web: www.mgyk.hu
/magyargyogyszereszikamara
Nyomtatható változat
2010. július 01.
Elbocsátás személyesen - Heti Válasz

(A Szócska Miklós államtitkárral készített interjú szövege:)

- Háromgyermekes családapaként nehéz elképzelni, hogy diákként az ETA punkzenekarnak írt szövegeket.

- Ötletadó háttérember voltam, minden külsőség nélkül. Ez egy zenei eszközökkel végrehajtott, nyílt és totális támadás volt a rendszer ellen, nem is csinálhattuk sokáig.

- Miközben a közvélemény előtt ismeretlenként vált az egészségügy irányítójává, doktori értekezésében már három éve leírta, államtitkárként milyen utat fog követni.

- Olvashatja így is, de a kézikönyvet azoknak írtam, akik vezetői tapasztalat nélkül kerülnek változtatási helyzetbe. Jó, ha felkészülnek rá, milyen hibákat követhetnek el, és milyen védekezési rituálékra számíthatnak.

- Az ellenállási módok is előre láthatóak? - Persze.

- Első lépésként azt tanácsolja: tégy apró, fontos gesztusokat, alapozd meg a hitelességedet. Nem zavarja, hogy a dolgozatából előre kiszámítható, mi várható öntől?

- Nem, ha arra a következtetésre jutnak, hogy a szakmailag helyes eljárást követem. A patikaliberalizáció felszámolása, az adminisztráció csökkentése, a kórházi minimumfeltételeket rögzítő rendelet vagy a rezidenseket röghöz kötő szabályozás felfüggesztése nem kerül sok pénzbe, de fontos gesztus a szakma felé. Érezniük kell, hogy változnak a dolgok.

- Az a legmulatságosabb, amikor leírta az egészségügyi miniszterek bukásának képletét. Előrevetítette saját jövőjét? - Szeretnék kilógni a sorból. Perverz politikai ciklusnak neveztem el ezt a folyamatot, ami azon alapul, hogy az egészségpolitikusok másfél évnél többet ritkán töltenek pozícióban, mégis "széles sávú" programot hirdetnek, mindennel és azonnal akartak foglalkozni.

Ezzel elemi ellenállást váltanak ki, és ez okozza a vesztüket. Óriási a nyomás, hogy belépjünk ebbe a ciklusba, ön is részletes programot szeretne hallani.

- És ezzel a bukását készítem elő? - Az elmúlt évtizedet elemezve, igen.

De hiába, nem ígérem meg, hogy minden meg fog változni egy pillanat alatt, mert ahhoz sem elég erőforrás, sem adminisztratív kapacitás nem áll rendelkezésre. Az ígéreteket csalódás követi, majd a következő megváltó várása. Ehelyett kezdetben a legégetőbb gondokra koncentrálunk, és egy hatékony menedzsmentet is fel kell építeni.

- Ehhez már hozzáfogott. Személyesen közölte az Egészségbiztosítási Felügyeletnél a szervezet megszüntetését, majd váratlanul megjelent az Egészségügyi Készletgazdálkodási Intézetnél, és felmentette a vezetőt. Érezni akarta, mekkora hatalom került a kezébe? - Éppen fordítva. Ezek emberileg nehéz helyzetek, de nem szabad elbújni előlük. Úgy korrekt, ha a szemébe nézek azoknak, akiknek a sorsáról döntök. A politikailag legkockázatosabb ágazatot vezetem, tehát ugyancsak korlátozott az a hatalom, amivel rendelkezem. A két ügyet nem keverném öszsze. Az SZDSZ-es tárca által alapított biztosításfelügyeletre nincs szükség, hiszen nem lesz több biztosító. A munkatársak egy része az egészségbiztosítóhoz, más részük a tisztiorvosi szolgálathoz kerül át.

- Mit nem tudott megbocsátani Kárpáti Zsuzsának, a készletgazdálkodási intézet főigazgatójának, hogy az MSZP képviselőjelöltje volt, vagy a H1N1-oltások elosztása körüli dilettantizmust? - Csak annyit mondhatok, hogy a vezetői megbízatását vontuk vissza.

 

- Az Index elbocsátókommandónak nevezte az akcióit.

- Valóban figyelemfelkeltő címe volt a cikküknek, de szó sincs kommandós akcióról, öltönyben és nyakkendőben mentünk oda, alapvető emberi gesztusnak érzem, hogy nem a sajtón keresztül üzentünk. A munkatársak az átadás-átvétel lebonyolítására érkeztek.

- A nemzetgazdasági után az önök tárcája is vizsgálatot indít a H1N1-ügyben. Azt nézik, hogy eltúlozták-e a járványveszélyt, vagy a felkészülés során elkövetett szervezési hibákat elemzik? - Mindkét kérdésre választ szeretnének kapni az emberek és mi is. Más fontos ügyekben is vizsgálatot kell indítanunk, ilyen például a pszichiátriai ellátás szakmaiatlan szétverése.

- Dolgozata szerint az is a politikus bukásához vezet, ha mindent az ellenkezőjére akar változtatni.

Gyurcsányék az egészségbiztosítót is privatizálták volna, önök a kórházakat is államosítanák.

- Szó sincs erőszakos államosításról.

Problémaalapú, szükségletekre koncentráló megoldásokat keresünk.

- Ez mit jelent?- Ha autóba ül, előre megtervezi az útvonalát. Ugyanígy egészségügyi "útvonaltervezőt" működtetünk majd. Mindenki tudni fogja, hogy egy panasszal az ország egy adott pontján hova fordulhat bizalommal. Ehhez helyben kell felmérni, mire van ott szükség, és betegségenként kialakítani a munkamegosztást az intézmények között.

- A kormányváltás előtt 100 milliárdos konszolidációról lehetett hallani. Valóban megkapják? - Még nem tudom, most értelmezzük az egészségügy cselekvési terét az új gazdasági és adórendszerben. Ám olyan mértékűek a bajok, hogy pénz nélkül aligha tudjuk orvosolni őket.

- Kényszeresen tartózkodik a konkrétumok említésétől.

- A hazug ígéretektől és a teljesíthetetlen elvárások gerjesztésétől tartózkodom.

- Ám nemcsak a miniszternek van perverz politikai ciklusa, hanem az egészségügyieknek is.

(Élő Anita)

2018-2021 © MAGYAR GYÓGYSZERÉSZI KAMARA
hírlevél