Kapcsolat
H-1068 Budapest, Dózsa György út 86/b.
Tel.: (+36-1) 351-9483, (+36-1) 413-1924, Fax: (+36-1) 351-9485
E-mail: hivatal@mgyk.hu  Hivatali kapu: MGYK
Web: www.mgyk.hu
Nyomtatható változat
2017. november 15.
A gazdasági kérdések folyamatosan napirenden vannak – A GYKTN elé

A folyamatosan napirenden lévő gazdasági kérdések megtárgyalása, a javaslatok kidolgozása is a Gyógyszerész Köztestületi Napok feladatai közé tartozik – mondta dr. Sohajda Attila, az MGYK alelnöke.

 

– Megkapták már a KSH-tól a 2016-os év mérlegbeszámolóinak adatait? Lehet-e tudni valamit a gyógyszertárak tavalyi gazdasági eredményeiről?

– A KSH október végén megküldte a TEÁOR 4773, gyógyszer-kiskereskedelmi ágazat 2106. évi mérleg és eredmény-beszámolóinak adatait vállalkozási formák szerint, régiós és forgalmi sávos bontásban. Jelenleg is folyik az adatok ellenőrzése és elemzése. A Gyógyszerész Köztestületi Napokra (GYKTN) elkészülünk a feldolgozással, ami azt jelenti, hogy a résztvevők részint nyomtatott formában, részint előadás formájában kapnak tájékoztatást az ágazati összesített és a forgalmi sávos adatokról.

– Mi látszik az elsődleges feldolgozási adatokból? A 2015. évihez képest milyen változások láthatók?

A gazdasági kérdések folyamatosan napirenden vannak – A GYKTN elé– Az elsődleges feldolgozási adatokból az látszik, hogy az ágazat gazdasági helyzete a 2015-öshöz képest jelentősen nem változott. A konkrét számok még változhatnak, de a tendencia tisztán látszik. A gyógyszertárak száma 16-tal csökkent, belföldi értékesítés árbevétele a vártnál szerényebb mértékben, mintegy 9 Mrd forinttal közel 638 Mrd forintra nőtt. Ehhez képest az árréstömeg a vártnál magasabb, ami azt jelzi, hogy a gyártói engedmény mind a támogatott gyógyszerek, mind a nem támogatott gyógyszerek és egyéb termékek körében általánossá vált. A gyógyszertári vállalkozások üzemi tevékenységének eredménye a fenti két változás eredőjeként 4,5%-al, közel 28 Mrd forintra nőtt.

– Az ezzel kapcsolatos intézkedések tekintetében lesz valamilyen feladata a GYKTN-nek?

– Intézkedéseket a Parlament, vagy az egészségügyi kormányzat hozhat, a Kamara „csak” javasolhat. A GYKTN feladata most pont az, hogy a következő kormányzati ciklus idejére áttekintse és meghatározza a Kamara és a Kormány közötti együttműködés pontjait, feladatainkat és az azok teljesítéséhez szükséges pluszforrások lehetőségét.

Ilyen például a vissza nem térítendő működési támogatás. A veszteséges vállalkozások száma 2015-ben 176 volt, ez a szám 149-re csökkent, amelyek kétharmada 12 millió forint/hó forgalom alatti gyógyszertár. Ezek támogatása és megtartása egészségpolitikailag is fontos. A kisforgalmú gyógyszertárak vissza nem térítendő működési támogatása korábbi javaslataink alapján, az idei 700 millió forintról 1 milliárd 50 millió forintra nő, az eddigi 350 gyógyszertár helyett közel 400 gyógyszertár igényelheti majd, így gyakorlatilag minden olyan 12 millió forint/hó forgalom alatti gyógyszertár, amely adott terület gyógyszerellátását egyedül biztosítja.

– Mi a helyzet a minimálbérnövekedés és a garantált bérminimum emelkedése miatti kompenzációval?

– Az ágazat összes bruttó bérköltsége 2016 évben 37 milliárd forint volt, az egy dolgozóra eső ágazati bruttó átlagbér nem érte el a 230 ezer forintot, ami figyelembe véve, hogy az ágazat dolgozóinak több mint egyharmada gyógyszerész és közel fele pedig szakdolgozó jelentősen a nemzetgazdasági átlag alatt van. Ugyanakkor azonos létszámot figyelembe véve mind a 2017-es, mind a 2018-as minimálbér és garantált bérminimum teljesítése ágazati szinten biztosított. A probléma itt is az alacsony forgalmi sávokban, valamint a bérarányok összecsúszásában azonosítható. Ebben a kérdésben 2017 év elején kezdeményeztünk kompenzációt, melyre válaszul azt kaptuk, hogy külön erre a célra a gyógyszertári vállalkozások kompenzációja nem indokolt, azt a megemelt támogatásokból (generikus juttatás, működési célú támogatás) valamint a forgalom emelkedéséből kell kigazdálkodni.

– A gyógyszerek árrés-szabályozása tekintetében milyen véleményen vannak?

– Az értékesítés több mint fele támogatott gyógyszer, ugyanakkor a támogatott gyógyszereken realizált árrés-tömeg aránya a generikus juttatással és a szolgáltatási díjjal együtt is lényegesen alacsonyabb. Szükséges a közeljövőben a támogatott gyógyszerek árrés szabályozásának a módosítása – elsősorban a kis- és a nagy- értékű gyógyszerek tekintetében –, a támogatott gyógyászati segédeszközök árképzésének szabályozása valamint a magisztrális munkadíj valorizálása.

– A fiatalabb generációk vidéki letelepülésének elősegítése érdekében milyen javaslataik vannak?

– A vidéki gyógyszertárak generációváltásának biztosítása egészségpolitikai érdek. A kereskedelmi bankokon keresztül eddig elérhető Patika Hitelprogram csak a többségi tulajdon megszerzéséhez, nem gyógyszerészi tulajdon kivásárlására állt rendelkezésre. Jelenleg azonban már elérhető akár 100%-os gyógyszerészi tulajdon kivásárlására is olyan településeken, ahol az adott gyógyszertár egyedüliként biztosítja a gyógyszerellátást. Javasoljuk továbbá ezeken a helyeken letelepedési támogatás biztosítását, és helyi adókötelezettség csökkentését is.

Ezek mind napirenden lévő kérdések, a Gyógyszerészi Köztestületi Napokon való megtárgyalásukra, a javaslatok kidolgozására minden érdeklődő kollégát várunk!

B. Zs.

 

2018 © MAGYAR GYÓGYSZERÉSZI KAMARA