Magyar Gygyszerszi Kamara
rtkteremt rdekvdelem
akadlymentes verzi
Vissza az alaprtelmezett verzihoz H-1068 Budapest
Dzsa Gyrgy t 86/b
Tel.: (+36-1) 351-9483
(+36-1) 413-1924
Fax: (+36-1) 351-9485
E-mail: hivatal@mgyk.hu
Keress RSS
KezdőlapA KamarárólTovábbképzésekSzakmai fórumPályázati lehetőségekKamarai tagsági információkIrattár
Belps
Felhasznlnv:
Jelsz:
Elfelejtett jelsz
Regisztrci
OK
GYIK
2018. 08. 30.
Tájékoztató az e-ügyintézésről
»
2016. 11. 23.
Tudnivalók az étrend-kiegészítőkel kapcsolatos megállapodásról
»
2014. 09. 22.
Személyi jogosok pontszám igazolása – mgyk.hu
»
2014. 06. 10.
Ki állítja ki a gyakorlati pont igazolást? - MGYK Országos Hivatala
»
2017. 06. 20.
Az AEEK működési nyilvántartással kapcsolatos tájékoztató anyagai
»
Tovbb »
Gygyszerszi Hrlap
Hrlevelek
Sajtófigyelő
2024. 04. 19.
A világ TOP 10 gyógyszeripari vállalata 2024-ben - pharmaonline.hu
»
2024. 04. 18.
Már a felírt gyógyszerek betegtájékoztatóit is tartalmazza az EgészségAblak - pharmaonline.hu
»
2024. 04. 18.
Soltész: Lelkiség nélkül nincs gyógyítás! - medicalonline.hu
»
2024. 04. 18.
Felmérték a szekszárdi lakosság egészségi állapotát (videó) - teol.hu
»
Tovbb »
Szolgáltatások
2021. 11. 09.
Együttműködési megállapodás az MGYK és a KOMPLEX Kamarai Pénzügyi Tanácsadó Kft. között
»
2020. 06. 14.
Volvo: kedvezmény kamarai tagoknak
»
2019. 08. 27.
ATASI – Adatvédelmi módszertan gyógyszertáraknak
»
2019. 01. 07.
All You Can Move (AYCM) SportPass kamarai tagoknak
»
2017. 03. 10.
Együttműködési szerződést kötött az MGYK és a Global Payments Europe
»
Tovbb »

E-Papír
Bannerek


 Bannerek

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek

 

MOL-MGYK tájékoztató!

Bannerek

 

 Vodafone

Bannerek

 

 

Gyógyszerész Gondozási Bizottság

Összefüggésekből kiragadott számokkal manipulálják a közvéleményt
2008. november 14.
Nyílt levél

Összefüggésekből kiragadott számokkal manipulálják a közvéleményt

A Magyar Gyógyszerészi Kamara az alábbiakat tartja szükségesnek a nyilvánosság tudomására hozni Székely Tamás egészségügyi miniszter tegnapi nyilatkozatával kapcsolatban, melyet a kormányszóvívői tájékoztatón tett.

A gyógyszerellátás liberalizációja és a konvergencia-program kapcsán a gyógyszerellátásból kivont források ügyében évek óta összefüggéseiből kiragadott számok felhasználásával és a folyamatok egyoldalú értékelésével folyik a közvélemény manipulálása, jelen esetben is ez történik.

A folyamatok korrekt elemzésének feltétele, hogy
- bázisévként a beavatkozások előtti utolsó "békeév"-et, azaz 2006-ot tekintsük,
- a fogyasztói ár és a térítési díj közötti különbséget ne mossuk össze, továbbá
- egymással összehasonlítható adatokat vessünk egybe.

Nem vitatjuk a különféle szempontú elemzések létjogosultságát, de a politika felelőssége az, hogy az összes szempont mérlegelésével hozza meg a döntéseit. A Magyar Gyógyszerészi Kamara a liberalizáció kapcsán bekövetkezett változásokat a következőképpen értékeli:

Tény, hogy
- 2007-ben, 2006-hoz viszonyítva döntően a lakossági tehernövekedés miatt kb. 8%-kal csökkent a lakossági gyógyszerfogyasztás. Ilyen mértékű fogyasztáscsökkenésre csak háborús viszonyok vagy súlyos válság következményeként szokott sor kerülni.
- a kevesebb gyógyszerért a lakosság sokkal többet fizetett. A támogatott gyógyszerekre térítési díjként 15%-kal (16 Mrd Ft) többet, a nem támogatott gyógyszerek fogyasztói árára 11%-kal (10 Mrd Ft) többet.
- 2008-ban - 2007-hez viszonyítva - a gyógyszerfogyasztás mennyisége stagnál.
- változatlan támogatási rendszer mellett - a gyógyszergyárak árcsökkentései miatt - kb. 6%-kal költenek kevesebbet a betegek a támogatott gyógyszerek térítési díjára, de
- összességében a betegterhek még mindig jóval magasabbak, mint 2006-ban, miközben továbbra is kevesebb gyógyszert fogyasztanak.

Tény, hogy
- 2006-ban a lakossági járóbeteg gyógyszerforgalom árréstömege 75 MrdFt volt, a 2008. évi árréstömeg várhatóan 7,5 - 8 Mrd Ft-tal lesz kevesebb, miközben
- a 10%-kal kisebb árréstömeg 15%-kal több gyógyszertárban realizálódik, továbbá
- az inflációs költségnövekedés a patikai ágazatot is sújtja, miközben,
- a forgalom több mint 10%-ánál a patikai árrés nem éri el az 1%-ot (egy százalékot),

Tény, hogy
- a kormány által a gyógyszerpiaci liberalizációt megelőzően felhozott indokok nem igazolódtak, mert
- több tízezer gyógyszerforgalmazó üzletet vizionáltak, de eddig mindössze 700 létesült,
- tömeges lakossági igényt jeleztek az ezen üzletekben történő gyógyszerbeszerzésre, de ennek értéke ma is jóval a gyógyszerforgalom 1%-a alatt van,
- 2007 elejétől több mint 330 közforgalmú gyógyszertár létesült, de ezek túlnyomó többsége nem eddig ellátatlan helyeken, hanem a városok forgalmi centrumaiban létesültek, ahol eddig is teljes volt az ellátás,
- mindegyik új gyógyszertár a jogszabályi előírás miatt többletszolgáltatást vállal, de ezek jelentős része haszontalannak bizonyul a lakossági igény hiánya miatt.
- az újonnan létesülő gyógyszertárakat elsősorban nem fiatal gyógyszerészek hozzák létre, mint ahogy a kormány annak idején ígérte, hanem gyógyszertárláncok jönnek létre és intenzíven nő a külföldi tulajdonú gyógyszertárak száma.

Tény, hogy
- a képzett munkaerő hiánya miatt egyre nehezebb a szakmailag indokolt szaklétszám biztosítása a gyógyszertárakban,
- az anyagi ellenérdekeltség, alapanyag-ellátási problémák és a munkaerőhiány miatt a gyógyszertári gyógyszerkészítés leépülése ellátási zavarokat okoz,
- a patikákat jogszabály kötelezi a generikus helyettesítésre, ami árréstömeg-csökkenést okoz, miközben többletforrás biztosítását, többletmunkát és többletfelelősséget ró a gyógyszertárra.
- a képzettségében felhígult munkaerő, a profitmaximalizálásra törekvő új tulajdonosi kör és az etikai szabályozás hiányosságai miatt fennáll a szakmai és etikai szabályok egyre nagyobb mértékű megsértésének a kockázata,
- az anyagi nehézségek és a profitérdekek előtérbe kerülése egyre inkább gátolja a betegérdekek érvényesülését a szakmai munkában.

A nagygyűlésen kiderült, hogy az adatok és folyamatok értékelésében a minisztérium és a szakma között jelentős különbségek vannak. Akkor elhangzott, hogy az egységes álláspont kialakítása érdekében mielőbb újra kellene kezdeni az egyeztetéseket. Mindezidáig erre nem került sor.

« Vissza
Betegsarok
2022. 09. 26.
Az étrend-kiegészítőkkel kapcsolatos együttműködéshez csatlakozó gyógyszertárak listája
»
2020. 02. 18.
Betegjogi képviselők elérhetőségei
»
2020. 01. 19.
Segítség gyógyszerésznek, betegnek
»
2016. 05. 25.
Megszűnik a „diabetikus”, „cukorbetegek is fogyaszthatják” és a narancssárga kör jelölés – ogyei.gov-hu
»
2016. 03. 11.
A tavaszi fáradtság okai – és amit ellenük tehetünk – tetplatform.hu
»
Tovbb »
Eseménynaptár
«
2024 prilis»
hkszcspszv
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
konferencia  testületi esemény  továbbképzés  vándorgyűlés  szabadidős esemény 
Hirdetőtábla
Állás
Helyettesítés
Egyéb
Tovbb »
Közös dolgaink
2023. 03. 29.
Az MGYK XII. Vándorgyűléséről
»
2019. 05. 24.
Belső Minőségügyi Kézikönyv III. kiadás
»
2022. 12. 06.
A XI. Gyógyszerész Köztestületi Napokról
»
Tovbb »
Gyógyszertár-működtetés
2017. 03. 09.
Pályázati lehetőségek gyógyszertárak számára
»
2016. 03. 03.
A gyógyszertári finanszírozási előleg alakulása 2010-től 2016. januárig
»
2016. 03. 03.
A gyógyszertári vállalkozások 2014. évi mérlegbeszámolóinak és pénzügyi helyzetének alakulása
»
Tovbb »
Hasznos linkek
Jogszablykeres
Kamarai tájékoztatók
2020. 03. 31.
Kórházi Minőségirányítási Standardok
»
2016. 01. 07.
Minőségügyi kézikönyv gyógyszertáraknak – II. kiadás
»
2014. 06. 26.
1/2014 (VI. 19.) MGYK ELNÖKSÉGI AJÁNLÁS GYÓGYSZERTÁRI UTAZÁSI TANÁCSADÁSHOZ - MGYK
»
Tovbb »
Tovbb »
Archvum
A honlapon tallhat informcik clja az egszsggyi ismeretek bvtse, de ez nem helyettesti az orvos, gygyszersz, vagy ms szakember felkeresst.
© 20082017 Magyar Gygyszerszi Kamara - Minden jog fenntartva - Regisztráció a védett tartalmak eléréséhez! Hírlevélre történő le- és feliratkozás!
Utols mdosts: 2024. 04. 20 szombat