Mostantól nem kell a gyógyszert és segédeszközt vásárlók egészségbiztosítási jogviszonyát ellen?rizni a patikákban és segédeszközboltokban.
Eddig a patikusnak az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) adatbázisából on-line kellett lekérnie az adatokat. S ha a rendszer azt mutatta, hogy az illet?nek nem rendezett a jogviszonya ? azt egyrészt jelentenie kellett az egészségbiztosítónak, a vásárlót pedig fel kellett szólítani annak rendezésére.
Az OEP-nél lapunknak elmondták: a kormány az idén fogadta el azt a rendeletet, amelynek értelmében július közepét?l az ártámogatási szerz?déssel rendelkez? egészségügyi szolgáltatók, például a gyógyszertárak és a segédeszköz-forgalmazók nem jogosultak a beteg biztosítási jogviszonyának ellen?rzésére, csak arra, hogy az illet? rendelkezik-e érvényes TAJ-számmal. A jogszabályváltozás célja az OEP szerint az egészségügyi szolgáltatók adminisztratív terheinek csökkentése volt, hiszen a vény kiállításakor, tehát az orvosnál ugyanis egyszer már ellen?rzik a beteg jogviszonyát.
A patikák a TAJ-szám ellen?rzésekor mostantól háromféle visszajelzést kapnak az OEP jogviszony-nyilvántartási adatbázisából: zöldet, ha minden rendben, kéket, ha a beteg külföldön biztosított, barnát, ha érvénytelen a TAJ-szám.
Az átállásból a betegek semmit nem érzékelnek, legfeljebb a várakozási id? rövidül, különösen, hogy a július elsejét?l bevezetett extravonalkód feltüntetése a vényeken rövidíti a személyes adatok, köztük a TAJ-szám rögzítését és ellen?rzését.
Lapunknak név nélkül nyilatkozó patikusok viszont azt mondták: a változtatás gesztus a gyógyszertáraknak, de tulajdonképpen nem sokat enyhít a túlzott adminisztrációs kötelezettségeken. A TAJ-szám ellen?rzése továbbra is kötelez?, így ugyanúgy kapcsolódniuk kell az OEP adatbázisához, mintha a jogviszonyt bizonyító adatokat hívnák le.