Magyar Gyógyszerészi Kamara
értékteremtő érdekvédelem
akadálymentes verzió
Vissza az alapértelmezett verzióhoz H-1068 Budapest
Dózsa György út 86/b
Tel.: (+36-1) 351-9483
(+36-1) 413-1924
Fax: (+36-1) 351-9485
E-mail: hivatal@mgyk.hu
Keresés RSS
KezdƑlapA KamarĂĄrĂłlTovĂĄbbkĂ©pzĂ©sekSzakmai fĂłrumPĂĄlyĂĄzati lehetƑsĂ©gekKamarai tagsĂĄgi informĂĄciĂłkIrattĂĄr
Belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
Elfelejtett jelszó
Regisztráció
OK
GYIK
2018. 08. 30.
TĂĄjĂ©koztatĂł az e-ĂŒgyintĂ©zĂ©srƑl
»
2016. 11. 23.
TudnivalĂłk az Ă©trend-kiegĂ©szĂ­tƑkel kapcsolatos megĂĄllapodĂĄsrĂłl
»
2014. 09. 22.
SzemĂ©lyi jogosok pontszĂĄm igazolĂĄsa – mgyk.hu
»
2014. 06. 10.
Ki ĂĄllĂ­tja ki a gyakorlati pont igazolĂĄst? - MGYK OrszĂĄgos Hivatala
»
2017. 06. 20.
Az AEEK mƱködési nyilvåntartåssal kapcsolatos tåjékoztató anyagai
»
Tovább »
Gyógyszerészi Hírlap
Hírlevelek
SajtófigyelƑ
2024. 12. 02.
EgĂ©szsĂ©gĂŒgyi adatokbĂłl ĂłriĂĄsi vagyonon ĂŒl MagyarorszĂĄg, csak nem tudjuk kihasznĂĄlni - telex.hu
»
2024. 11. 29.
Gyógyszerészet: az egyik leginkåbb szerteågazó tudomåny - hirek.unideb.hu
»
2024. 11. 29.
KiderĂŒlt, mi az ĂĄllamtitkĂĄr terve a gyĂłgyszerautomatĂĄkkal - economx.hu
»
2024. 11. 28.
25. alkalommal adta åt a Richter a Magyar Kémiaoktatåsért díjakat - weborvos.hu
»
Tovább »
SzolgĂĄltatĂĄsok
2024. 09. 05.
Kedvezményes szåmlavezetési és bankkårtya-elfogadåsi ajånlatok az MBH Banknål
»
2024. 05. 06.
A Duna Autó Zrt. kedvezménye kamarai tagoknak
»
2024. 05. 06.
A Duna Motors DisztribĂșciĂł Kft. kedvezmĂ©nye MG szemĂ©ygĂ©pjĂĄrmƱ vĂĄsĂĄrlĂĄsĂĄhoz
»
2024. 05. 06.
A Hunguest Zrt. kedvezménye kamarai tagoknak
»
2021. 11. 09.
EgyĂŒttmƱködĂ©si megĂĄllapodĂĄs az MGYK Ă©s a KOMPLEX Kamarai PĂ©nzĂŒgyi TanĂĄcsadĂł Kft. között
»
Tovább »

E-PapĂ­r
Bannerek


 Bannerek

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek

 

MOL-MGYK tåjékoztató!

Bannerek

 

 Vodafone

Bannerek

 

 

Gyógyszerész Gondozåsi Bizottsåg

Sarc receptre - Magyar Demokrata
2009. január 14.
JanuĂĄrtĂłl kötelezƑ szakmai tovĂĄbbkĂ©pzĂ©sen rĂ©szt venni azoknak az orvosoknak, akik az OrszĂĄgos EgĂ©szsĂ©gbiztosĂ­tĂĄsi PĂ©nztĂĄr ĂĄltal kĂ­vĂĄntnĂĄl nagyobb Ă©rtĂ©kben Ă­rnak fel tĂĄrsadalombiztosĂ­tĂĄs ĂĄltal tĂĄmogatott gyĂłgyszert a betegeiknek.

A korbĂĄcsrendeletnek nevezett intĂ©zkedĂ©st mĂ©g HorvĂĄth Ágnes egĂ©szsĂ©gĂŒgyi minisztersĂ©ge idejĂ©n dolgoztĂĄk ki, ĂĄm a szakma egyöntetƱ felhĂĄborodĂĄsĂĄnak hatĂĄsĂĄra tavaly nyĂĄron a kormĂĄny vĂ©gĂŒl elĂĄllt a bevezetĂ©sĂ©tƑl. Ɛsszel azonban ĂșjbĂłl leporoltĂĄk a korĂĄbban sutba dobott tervezetet, melynek cĂ©lja a hivatalos megfogalmazĂĄs szerint "a minƑsĂ©gi Ă©s hatĂ©kony gyĂłgyszerrendelĂ©s ösztönzĂ©se". Az elƑkĂ©szĂ­tƑk azonban azt is el akartĂĄk Ă©rni, hogy az orvosoknak ne legyen Ă©rdekĂŒk szoros kapcsolatban ĂĄllni a gyĂłgyszergyĂĄrtĂł cĂ©gekkel. Vagyis a tĂĄrca ĂĄttĂ©telesen korrupciĂłval gyanĂșsĂ­totta meg az egĂ©sz orvosszakmĂĄt, ami a maga nemĂ©ben pĂĄratlan jelensĂ©g, ugyanakkor beleillik abba a hangulatkeltĂ©sbe, melyet a szocialista-li be rĂĄ lis kormĂĄny az elsƑ perctƑl kezdve folytat egĂ©szsĂ©gĂŒgyi reformnak nevezett politikĂĄja vĂ©grehajtĂĄsa Ă©rdekĂ©ben. Az eredeti elkĂ©pzelĂ©sek szerint pĂ©nzbĂŒntetĂ©ssel (!) sĂșjtottĂĄk volna azokat a doktorokat, akik "rendszeresen, indokolatlanul Ă©s szakmailag megalapozatlanul" nem engedelmeskednek annak az utasĂ­tĂĄsnak, hogy azonos hatĂłanyagĂș, de a tĂĄrsadalombiztosĂ­tĂĄs szĂĄmĂĄra olcsĂłbb gyĂłgyszert Ă­rjanak fel betegeiknek. Vagyis a gyĂłgyszerek ĂĄrĂĄt lehetƑsĂ©g szerint a rĂĄszorulĂłkkal fizettetnĂ©k meg, miközben tovĂĄbbra is levonnĂĄk tƑlĂŒk a tĂĄrsadalombiztosĂ­tĂĄsi jĂĄrulĂ©kot. Joggal merĂŒlhet föl a kĂ©rdĂ©s, hogy akkor utĂłbbit miĂ©rt is fizettetik ki az emberekkel. AnnĂĄl inkĂĄbb, hiszen az eredeti elkĂ©pzelĂ©sek szerint a gyĂłgyszerĂ©szek kompenzĂĄciĂłt kaptak volna, ha olcsĂłbbal helyettesĂ­tik a drĂĄgĂĄbb kĂ©szĂ­tmĂ©nyeket. Hogy ezt ki Ă©s mibƑl fizette volna, az mindmĂĄig rejtĂ©ly. Annyi kijelenthetƑ, hogy a HorvĂĄth Ágnes vezette tĂĄrca ötlete kissĂ© ellentmondĂĄsos volt. Az abszurd ötletet hevesen tĂĄmadtĂĄk az orvosok, a betegek Ă©rdek-kĂ©pviseleti szervei Ă©s a gyĂłgyszerĂ©szszakma is. A tiltakozĂłk azt is sĂ©relmeztĂ©k, hogy az OrszĂĄgos EgĂ©szsĂ©gbiztosĂ­tĂĄsi PĂ©nztĂĄr a gyĂłgyszerĂĄrak alakulĂĄsĂĄtĂłl fĂŒggƑen negyedĂ©vente vĂĄltoztatja az orvossĂĄgok tĂĄrsadalombiztosĂ­tĂĄsi tĂĄmogatĂĄsĂĄnak mĂ©rtĂ©kĂ©t, s ezĂĄltal - az ismĂ©t bevezetni szĂĄndĂ©kozott rendelet szerint - ilyen idƑközönkĂ©nt mĂĄs-mĂĄs, de mindig a legolcsĂłbb gyĂłgyszert kellene felĂ­rniuk az orvosoknak. Ám minden betegnek megvannak a sajĂĄtossĂĄgai, s van, akinek ĂĄllapota romlik, ha negyedĂ©vente vĂĄltoztatjĂĄk gyĂłgyszerĂ©t. Sok ember kĂ©nyszerĂŒlt mĂĄr emiatt lemondani a megszokott Ă©s jĂłl bevĂĄlt kĂ©szĂ­tmĂ©nyekrƑl, tavaly ugyanis mĂĄr nem kĂ©rhettĂ©k a betegek rĂ©gi gyĂłgyszereik felĂ­rĂĄsĂĄt. RĂĄadĂĄsul a hĂĄziorvosoknak kiosztott gyĂłgyszer-helyettesĂ­thetƑsĂ©gi lista sokszor nem egyezik meg a patikĂĄk listĂĄival, Ă­gy a betegek pontos tĂĄjĂ©koztatĂĄsa idƑnkĂ©nt lehetetlennĂ© vĂĄlik. A szakma szerint elkĂ©pzelhetetlen, hogy a gyĂłgyszerĂĄrakhoz igazĂ­tsĂĄk a terĂĄpiĂĄt, mivel ez azt jelenti, hogy a kispĂ©nzƱeknek kevesebb esĂ©lyĂŒk van a gyĂłgyulĂĄsra. Az elkĂ©pzelĂ©s tehĂĄt sĂ©rti az esĂ©lyegyenlƑsĂ©g elvĂ©t Ă©s az orvoslĂĄs szabadsĂĄgĂĄt, s megalĂĄzĂł mĂłdon pĂ©nzĂŒgyi szempontoknak rendeli alĂĄ a gyĂłgyĂ­tĂĄs tudomĂĄnyĂĄt. RĂĄadĂĄsul gyakran a drĂĄgĂĄbb kĂ©szĂ­tmĂ©ny az olcsĂłbb, mivel rövidebb ideig kell szedni. A felfrissĂ­tett tervezet a korĂĄbbi vĂĄltozatnĂĄl nĂ©mileg körĂŒltekintƑbb, amennyiben az orvosoktĂłl megkĂ­vĂĄnt napi gyĂłgyszerfelĂ­rĂĄsi ĂĄrmaximum meghatĂĄrozĂĄsakor korĂĄbban megfogalmazott szakmai vĂ©lemĂ©nyeket is figyelembe vettek. Eszerint az OrszĂĄgos EgĂ©szsĂ©gbiztosĂ­tĂĄsi PĂ©nztĂĄr negyedĂ©ves idƑtartamra ĂĄllapĂ­tanĂĄ meg az egy-egy gyĂłgyszercsoport esetĂ©ben kĂ­vĂĄnatos napi tĂĄrsadalombiztosĂ­tĂĄsi tĂĄmogatĂĄs mĂ©rtĂ©kĂ©t, s ennek betartatĂĄsĂĄra folyamatosan figyelnĂ© az orvosok gyĂłgyszerrendelĂ©sĂ©t, s a "bƱnösök" nevĂ©t feltĂŒntetnĂ© honlapjĂĄn. Akik negyed esztendƑ alatt ötvenezer forintnĂĄl kevesebb tĂĄrsadalombiztosĂ­tĂĄsi tĂĄmogatĂĄst vettek igĂ©nybe, nem kerĂŒlnĂ©nek föl a "szĂ©gyenfalra", azoknak viszont, akik az elƑre meghatĂĄrozott Ă©rtĂ©knĂ©l drĂĄgĂĄbban Ă­rnak fel gyĂłgyszereket, meghatĂĄrozott tĂ©mĂĄban, sajĂĄt költsĂ©gĂŒkön szakmai tovĂĄbbkĂ©pzĂ©sen kellene rĂ©szt venniĂŒk. Ez januĂĄr elsejĂ©n lĂ©pett Ă©letbe, programjĂĄt az OrszĂĄgos EgĂ©szsĂ©gbiztosĂ­tĂĄsi PĂ©nztĂĄr dolgozta ki. Mely, mint neve is bizonyĂ­tja, pĂ©nzĂŒgyi szerv, nem pedig egĂ©szsĂ©gĂŒgyi szakintĂ©zmĂ©ny. A szakmailag megalĂĄzĂł intĂ©zkedĂ©stervezet fölmelegĂ­tĂ©se botrĂĄnyt kavart, mĂĄr csak azĂ©rt is, mert SzĂ©kely TamĂĄs egĂ©szsĂ©gĂŒgyi miniszter meg sem kĂ­sĂ©relt egyeztetni a szakmai kamarĂĄkkal. Ezen tĂșlmenƑen azonban egyetlen szĂł sem esik benne arrĂłl, hogy milyen mĂłdon tudja az orvos bizonyĂ­tani gyĂłgyszerfelĂ­rĂĄsa jogossĂĄgĂĄt, helyessĂ©gĂ©t. Vannak ugyan olyan betegsĂ©gek, amelyek sĂșlyossĂĄga leletekkel, röntgenfelvĂ©telekkel Ă©s mĂĄs dokumentumokkal igazolhatĂł (merthogy nem ĂĄrt, ha ezentĂșl a doktorok bizonyĂ­tĂ©kokkal vĂ©dik magukat), ĂĄm szĂĄmos nyavalya esetĂ©ben az orvos sajĂĄt tudĂĄsa alapjĂĄn, jĂĄrulĂ©kos vizsgĂĄlatok nĂ©lkĂŒl ĂĄllĂ­tja fel a diagnĂłzist. S ha ilyenkor tĂșllĂ©pi az engedĂ©lyezett pĂ©nzĂŒgyi keretet, a figyelƑ szerven mĂșlik, hisz-e neki vagy sem. Hogy milyen sĂșlyos tĂĄmadĂĄs ez az orvosszakma ellen, azt bizonyĂ­tja, hogy amennyiben Ă©letbe lĂ©pett volna a korbĂĄcsrendelet eredeti vĂĄltozata, a hĂĄziorvosok 35 szĂĄzalĂ©kĂĄnak, a kĂłrhĂĄzi Ă©s mĂĄs szakorvosok 44 szĂĄzalĂ©kĂĄnak kellett volna bĂŒntetĂ©st fizetni tĂșlzott összegƱ gyĂłgyszerfelĂ­rĂĄs miatt. Az eredeti tervezet elvetĂ©se mellett ugyanis tavaly jĂșlius Ăłta az OrszĂĄgos EgĂ©szsĂ©gbiztosĂ­tĂĄsi PĂ©nztĂĄr figyelte a gyĂłgyszereket felĂ­rĂł orvosokat, elƑre bejelentve, hogy aki a gyĂłgyszertĂĄmogatĂĄs összegĂ©t tartĂłsan Ă©s legalĂĄbb 50 szĂĄzalĂ©kkal tĂșllĂ©pi, tĂ©teles helyszĂ­ni ellenƑrzĂ©sre szĂĄmĂ­that. TehĂĄt a kormĂĄny mindenkĂ©ppen bĂŒntetni akar. Ez pedig nyilvĂĄnvalĂłan növelheti a pĂĄlyaelhagyĂłk amĂșgy is magas szĂĄmĂĄt, s Ă­gy akĂĄr rövidebb tĂĄvon is az ellĂĄtĂĄsi rendszer összeomlĂĄsĂĄhoz vezethet. Mindezzel kapcsolatban megkerestĂŒk az EgĂ©szsĂ©gĂŒgyi MinisztĂ©riumot. A tĂĄrcĂĄnĂĄl a sajtĂłosztĂĄlyra irĂĄnyĂ­tottak minket, ahol azt kĂ©rtĂ©k, kĂ©rdĂ©seinket e-mailben kĂŒldjĂŒk el. Így is tettĂŒnk. A tĂĄrcĂĄtĂłl Ă©rdeklƑdĂ©sĂŒnkre azt a vĂĄlaszt kaptuk, hogy csak a szankciĂłra, vagyis a kötelezƑ szakmai tovĂĄbbkĂ©pzĂ©sre vonatkozĂł rĂ©sz lesz ĂșjdonsĂĄg a mĂĄr bevezetett rendeletbƑl. A minisztĂ©rium szerint ez a szakmai munka minƑsĂ©gĂ©t javĂ­tja, Ă­gy a betegek javĂĄt szolgĂĄlja, az ellĂĄtĂĄst pedig nem veszĂ©lyezteti. Az orvosokat a tervek szerint informatikai programokkal is segĂ­tik majd. Mint elmondtĂĄk, a hatĂ©kony gyĂłgyszervĂĄlasztĂĄs lehetƑvĂ© teszi, hogy a rendelkezĂ©sre ĂĄllĂł forrĂĄsokat "Ă©sszerƱen, szakszerƱen Ă©s hatĂ©konyan" költsĂ©k el. A biztosĂ­tĂł feladata pedig a minisztĂ©rium szerint az, hogy fokozottan ellenƑrizze a szakmai Ă©s költsĂ©ghatĂ©konysĂĄgi szempontok Ă©rvĂ©nyesĂŒlĂ©sĂ©t. A jogszabĂĄlyt összessĂ©gĂ©ben nem bĂŒntetƑ, hanem tĂĄjĂ©koztatĂł jellegƱnek tartjĂĄk, miutĂĄn a rendszeren keresztĂŒl minden orvos tĂĄjĂ©kozĂłdni tud kollĂ©gĂĄi vĂ©nyĂ­rĂĄsi szokĂĄsairĂłl. HozzĂĄtettĂ©k, az eddig eltelt idƑszakban egyetlen orvost sem Ă©rt hĂĄtrĂĄny az ösztönzƑ rendszerbƑl kifolyĂłlag. Azt viszont nem tettĂ©k hozzĂĄ, hogy ez azĂ©rt van Ă­gy, mert a szankciĂłkat mĂ©g nem vezettĂ©k be. Az OrszĂĄgos EgĂ©szsĂ©gbiztosĂ­tĂĄsi PĂ©nztĂĄrnĂĄl többszöri megkeresĂ©s utĂĄn szƱkszavĂșan csak annyit közöltek, a szerv nem jogalkotĂł, hanem jogalkalmazĂł, Ă­gy nem kommentĂĄlhatjĂĄk a rendeletet. Éger IstvĂĄn, a Magyar Orvosi Kamara elnöke szerint jogos követelmĂ©ny, hogy az orvos meg tudja indokolni, milyen gyĂłgyszert miĂ©rt Ă­r föl, s a monitorozĂĄsban sem talĂĄl kivetnivalĂłt, ĂĄm egy ilyen rendeletet nem volna szabad addig bevezetni, mĂ­g nem lĂĄthatĂł ĂĄt az egĂ©sz rendszer. RĂĄadĂĄsul az Ășjra felmelegĂ­tett jogszabĂĄly eltĂ©r attĂłl, amiben korĂĄbban sikerĂŒlt megĂĄllapodni a kormĂĄnnyal, jelesĂŒl abban, hogy ne anyagi feltĂ©telrendszerrel szankcionĂĄljanak.

« Vissza
Betegsarok
2022. 09. 26.
Az Ă©trend-kiegĂ©szĂ­tƑkkel kapcsolatos egyĂŒttmƱködĂ©shez csatlakozĂł gyĂłgyszertĂĄrak listĂĄja
»
2020. 02. 18.
Betegjogi kĂ©pviselƑk elĂ©rhetƑsĂ©gei
»
2020. 01. 19.
Segítség gyógyszerésznek, betegnek
»
2016. 05. 25.
MegszƱnik a „diabetikus”, „cukorbetegek is fogyaszthatjĂĄk” Ă©s a narancssĂĄrga kör jelölĂ©s – ogyei.gov-hu
»
2016. 03. 11.
A tavaszi fĂĄradtsĂĄg okai – Ă©s amit ellenĂŒk tehetĂŒnk – tetplatform.hu
»
Tovább »
Eseménynaptår
«
2024 december»
hkszcspszv
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
konferencia  testĂŒleti esemĂ©ny  tovĂĄbbkĂ©pzĂ©s  vĂĄndorgyƱlĂ©s  szabadidƑs esemĂ©ny 
HirdetƑtábla
Állås
Helyettesítés
Egyéb
Tovább »
Közös dolgaink
2024. 04. 24.
Az MGYK XIII. VĂĄndorgyƱlĂ©sĂ©rƑl
»
2023. 03. 29.
Az MGYK XII. VĂĄndorgyƱlĂ©sĂ©rƑl
»
2019. 05. 24.
BelsƑ MinƑsĂ©gĂŒgyi KĂ©zikönyv III. kiadĂĄs
»
Tovább »
Gyógyszertår-mƱködtetés
2017. 03. 09.
PĂĄlyĂĄzati lehetƑsĂ©gek gyĂłgyszertĂĄrak szĂĄmĂĄra
»
2016. 03. 03.
A gyógyszertári finanszírozási elƑleg alakulása 2010-tƑl 2016. januárig
»
2016. 03. 03.
A gyĂłgyszertĂĄri vĂĄllalkozĂĄsok 2014. Ă©vi mĂ©rlegbeszĂĄmolĂłinak Ă©s pĂ©nzĂŒgyi helyzetĂ©nek alakulĂĄsa
»
Tovább »
Hasznos linkek
Jogszabálykereső
Kamarai tåjékoztatók
2020. 03. 31.
KĂłrhĂĄzi MinƑsĂ©girĂĄnyĂ­tĂĄsi Standardok
»
2016. 01. 07.
MinƑsĂ©gĂŒgyi kĂ©zikönyv gyĂłgyszertĂĄraknak – II. kiadĂĄs
»
2014. 06. 26.
1/2014 (VI. 19.) MGYK ELNÖKSÉGI AJÁNLÁS GYÓGYSZERTÁRI UTAZÁSI TANÁCSADÁSHOZ - MGYK
»
Tovább »
Tovább »
Archívum
A honlapon található információk célja az egészségügyi ismeretek bővítése, de ez nem helyettesíti az orvos, gyógyszerész, vagy más szakember felkeresését.
© 2008–2017 Magyar Gyógyszerészi Kamara - Minden jog fenntartva - RegisztrĂĄciĂł a vĂ©dett tartalmak elĂ©rĂ©sĂ©hez! HĂ­rlevĂ©lre törtĂ©nƑ le- Ă©s feliratkozĂĄs!
Utolsó módosítás: 2024. 12. 02 hétfő