Magyar Gyógyszerészi Kamara
értékteremtő érdekvédelem
akadálymentes verzió
Vissza az alapértelmezett verzióhoz H-1068 Budapest
Dózsa György út 86/b
Tel.: (+36-1) 351-9483
(+36-1) 413-1924
Fax: (+36-1) 351-9485
E-mail: hivatal@mgyk.hu
Keresés RSS
KezdőlapA KamarĂĄrĂłlTovĂĄbbkĂŠpzĂŠsekSzakmai fĂłrumPĂĄlyĂĄzati lehetősĂŠgekKamarai tagsĂĄgi informĂĄciĂłkIrattĂĄr
Belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
Elfelejtett jelszó
Regisztráció
OK
GYIK
2018. 08. 30.
Tájékoztató az e-ügyintézésről
»
2016. 11. 23.
Tudnivalók az étrend-kiegészítőkel kapcsolatos megállapodásról
»
2014. 09. 22.
Személyi jogosok pontszám igazolása – mgyk.hu
»
2014. 06. 10.
Ki ĂĄllĂ­tja ki a gyakorlati pont igazolĂĄst? - MGYK OrszĂĄgos Hivatala
»
2017. 06. 20.
Az AEEK mĹąkĂśdĂŠsi nyilvĂĄntartĂĄssal kapcsolatos tĂĄjĂŠkoztatĂł anyagai
»
Tovább »
Gyógyszerészi Hírlap
Hírlevelek
Sajtófigyelő
2025. 06. 06.
Ez most mindenkit ĂŠrint: ĂłriĂĄsi vĂĄltozĂĄs jĂśn a gyĂłgyszereknĂŠl - index.hu
»
2025. 06. 05.
A XX. OrszĂĄgos PatikanaprĂłl
»
2025. 06. 04.
Nagy dĂśntĂŠst hozott a Richter, ĂłriĂĄsi vĂĄltozĂĄs vĂĄr Dorogra - kemma.hu
»
2025. 06. 03.
Nagy vĂĄltozĂĄsok jĂśnnek a patikĂĄkban - magyarnemzet.hu
»
Tovább »
SzolgĂĄltatĂĄsok
2024. 09. 05.
KedvezmĂŠnyes szĂĄmlavezetĂŠsi ĂŠs bankkĂĄrtya-elfogadĂĄsi ajĂĄnlatok az MBH BanknĂĄl
»
2024. 05. 06.
A Duna AutĂł Zrt. kedvezmĂŠnye kamarai tagoknak
»
2024. 05. 06.
A Hunguest Zrt. kedvezmĂŠnye kamarai tagoknak
»
2021. 11. 09.
EgyĂźttmĹąkĂśdĂŠsi megĂĄllapodĂĄs az MGYK ĂŠs a KOMPLEX Kamarai PĂŠnzĂźgyi TanĂĄcsadĂł Kft. kĂśzĂśtt
»
2019. 08. 27.
ATASI – AdatvĂŠdelmi mĂłdszertan gyĂłgyszertĂĄraknak
»
Tovább »

E-PapĂ­r
Bannerek


 Bannerek

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek

 

MOL-MGYK tĂĄjĂŠkoztatĂł!

Bannerek

 

 Vodafone

Bannerek

 

 

GyĂłgyszerĂŠsz GondozĂĄsi BizottsĂĄg

A beteg ĂŠrdeke ĂŠs a patikusszakma
2010. március 12.

Sokan vannak, akik lelki alkatuknál fogva vagy feladatkörükből adódóan mostanában mérlegre teszik az utóbbi éveket: mi volt jó és mi nem, mit sikerült elérni és melyek voltak a kudarcok. A gyógyszerellátásban is szükséges a mérlegkészítés. Az elmúlt évek sajátos viszonyrendszere és a történések szakpolitikai területeken túli kihatásai miatt ennek ki kell terjednie az állam és a szakma viszonyának elemzésére is. Ehhez szeretnék most néhány adalékkal hozzájárulni.

Erről a viszonyról sajnos nem sok jó mondható. Kezdődött azzal, hogy az akkori kormányfő a 2006-os választási kampány hevében egy sokszázezres olvasottságú patikai magazinban kifejtette: elégedett a gyógyszerészek teljesítményével, nem fogja a gyógyszerellátást liberalizálni.

Majd néhány hónappal később Molnár Lajos szétverte azt, ami addig jól működött. Ahhoz, hogy megkérdőjelezhetetlen legitimációval rendelkezzék, a neoliberális versenypiaci szabályozást uniós normákra és kötelezettségekre hivatkozva vezette be. Az uniós bíróság később megcáfolta a volt minisztert, és ítéletben mondta ki, hogy Európában fontosabb az élet és az egészség védelme annál, hogysem a gyógyszerellátást a szabadpiaci versenyre rá lehetne bízni. Időközben azonban a hajó már elment. A magyar Alkotmánybíróság ugyanis megállapította, hogy az etikai szabályozást közjogi érvénytelenségre okot adó módon sikerült szétverni, azonban a jogellenes molnári törvények alkotmányellenességét a visszavonással járó esetleges jogbizonytalanságra hivatkozva már nem merte kimondani.

Molnár Lajos nemcsak neoliberális szemléletével, az előírásokat figyelmen kívül hagyó jogalkotási technikájával és az igazsághoz való sajátos viszonyulásával hozott újat az államigazgatásba, hanem konfliktusgeneráló tárgyalási stílusával is.

Képtelen volt felfogni, hogy a gyógyszerellátásban nem a versenyt, hanem a hatékonyságot kell növelni. Képtelen volt belátni, hogy az élet nem a minisztériumban zajlik, hanem az orvosi rendelőkben és a patikákban, ezért megeshet, hogy a saját szakterületéhez a szakember jobban ért, még akkor is, ha a mindenkori miniszter hivatalból a legokosabb. És képtelen volt elfogadni, hogy a szakmai köztestület a közhatalmi rendszer része, és nem az osztályharcok végeláthatatlan folyamatában kialakult műintézmény, amelyet mindenáron le kell győzni. Félreértés ne essék, nem Molnár Lajost (és közvetlen utódát) tartom elsősorban felelősnek azért, ami történt. Nagyobb a felelőssége azoknak, akik - az idejekorán elhangzott figyelmeztetések ellenére - a kinevezési javaslatot megfogalmazták, a döntést meghozták, majd az adott, mentálisan alkalmatlan vagy szakmaiatlan személyeket bársonyszékbe ültették.

Az uniós bíróság gyógyszerpiaci határozatának ismeretében a rendszer korrekciójáról 2009-ben új egyeztetések kezdődtek a szabad demokraták halálos öleléséből kiszabadult minisztérium vezetésével. Belátták, hogy változásra van szükség. Sikerült is a kamarának tavaly ősszel olyan kompromisszumot kötni a kormánnyal, amely ha nem is volt alkalmas a felgyülemlett problémák megoldására, a helyzet további romlását megakadályozhatta volna. A parlamentben is bejelentett megoldást a patikalétesítés szabályainak korrekciójára a törvényalkotás utolsó utáni fázisában mégis titkos alkuk írták felül, amely - politikusok egybehangzó megnyilatkozásai szerint - néhány ellenérdekű gyógyszerpiaci cég fellépése és a szabad demokraták újabb zsarolása miatt történt meg. Míg a titkos alku előtt a szigorítást a liberalizáció tapasztalataival és a gazdasági helyzettel indokolták, az alku után megváltozott álláspont szerint a törvénykezéssel a piaci várakozásokhoz kell igazodni. Az újra megváltozott kormányálláspont szerint a gyógyszerellátás liberalizációja hasznos volt, a gyógyszerellátás rendszere pedig "biztonságos" és "gazdaságos", ahogy a törvény címében is írva van. A magánbeszélgetésekben persze a valóság mindig felfeslik valahol, és a reálpolitikai kényszer is valós értelmet nyer. Csak a közérdek tűnik el a rendszerben. Csak az nem érdekel senkit, hogy a hatóság érvényt tudjon szerezni a szakmai előírásoknak, a beteg megkapja a gyógyszerét, a patikák rohamos eladósodása álljon meg, és végül: hova vándorol a közpénz.

A hitelessĂŠggel kapcsolatban is vannak problĂŠmĂĄk. A GyurcsĂĄny-kormĂĄny mĂŠg 2007-ben dĂśntĂśtt arrĂłl, hogy a generikus program patikai tĂĄmogatĂĄsĂĄra hĂĄrommilliĂĄrd forintot kĂźlĂśnĂ­t el.

Először nem találtak jogcímet ennek az összegnek a kifizetésére. Miután ez megoldódott, a különböző kormányzati szervek képviselői az érdekvédelmi szervezetek jelenlétében kezdtek vitatkozni arról, hogy ki mekkora összegre emlékszik. Amikor ez is tisztázódott, a kormány vette le a napirendről a kérdést... Nem jobbak a tapasztalatok gyógyszerautomata-ügyben sem. Az érdekelt cégek vezetői 2007 nyarán üzleti tárgyalásaikon azt jósolták, hogy az üzemeltetést lehetővé tevő jogszabály néhány hónapon belül megjelenik. A jóslat beteljesedett: Horváth Ágnes miniszter asszony a befektetőkkel megállapodott, a szakmával viszont nem is egyeztetett. Így történhetett meg, hogy a patikákat kizárta az automataüzemeltetésből, a boltoknak viszont nem kellettek az automaták. Ezért a téma 2009-ben újra előkerült, de most már a befektetők - okulva a történteken - a patikákban szeretnének automatákat üzemeltetni. Hiába hívta fel a figyelmet a kamara a különböző szabályozási és szakmai anomáliákra, hiába kötelezte el magát a miniszter a sajtó nyilvánossága előtt arra, hogy ilyen körülmények között nem fog az automatákról jogszabályt alkotni, a rendelet tavaly decemberben mégis megszületett és ma is hatályban van.

A felelőtlenség térnyerése, a közérdek háttérbe szorulása és a hiteltelenség bizalomvesztést okozott. Pedig csupán felelős minisztériumra és jól működő hatóságokra, egymással együttműködő államra és köztestületre lett volna szükség ahhoz, hogy a hitelesség és a bizalom megmaradjon. Ma is hiszek abban, hogy a politika és a szakma céljai összehangolhatók. A beteg érdekében.

« Vissza
Betegsarok
2022. 09. 26.
Az étrend-kiegészítőkkel kapcsolatos együttműködéshez csatlakozó gyógyszertárak listája
»
2020. 02. 18.
Betegjogi képviselők elérhetőségei
»
2020. 01. 19.
SegĂ­tsĂŠg gyĂłgyszerĂŠsznek, betegnek
»
2016. 05. 25.
MegszĹąnik a „diabetikus”, „cukorbetegek is fogyaszthatjĂĄk” ĂŠs a narancssĂĄrga kĂśr jelĂślĂŠs – ogyei.gov-hu
»
2016. 03. 11.
A tavaszi fĂĄradtsĂĄg okai – ĂŠs amit ellenĂźk tehetĂźnk – tetplatform.hu
»
Tovább »
EsemĂŠnynaptĂĄr
«
2025 június»
hkszcspszv
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
konferencia  testĂźleti esemĂŠny  tovĂĄbbkĂŠpzĂŠs  vĂĄndorgyĹąlĂŠs  szabadidős esemĂŠny 
Hirdetőtábla
Állås
HelyettesĂ­tĂŠs
EgyĂŠb
Tovább »
KĂśzĂśs dolgaink
2025. 04. 02.
Az MGYK XIV. Vándorgyűléséről
»
2024. 04. 24.
Az MGYK XIII. Vándorgyűléséről
»
2023. 03. 29.
Az MGYK XII. Vándorgyűléséről
»
Tovább »
GyĂłgyszertĂĄr-mĹąkĂśdtetĂŠs
2017. 03. 09.
Pályázati lehetőségek gyógyszertárak számára
»
2016. 03. 03.
A gyógyszertári finanszírozási előleg alakulása 2010-től 2016. januárig
»
2016. 03. 03.
A gyĂłgyszertĂĄri vĂĄllalkozĂĄsok 2014. ĂŠvi mĂŠrlegbeszĂĄmolĂłinak ĂŠs pĂŠnzĂźgyi helyzetĂŠnek alakulĂĄsa
»
Tovább »
Hasznos linkek
Jogszabálykereső
Kamarai tĂĄjĂŠkoztatĂłk
2020. 03. 31.
Kórházi Minőségirányítási Standardok
»
2016. 01. 07.
Minőségügyi kézikönyv gyógyszertáraknak – II. kiadás
»
2014. 06. 26.
1/2014 (VI. 19.) MGYK ELNÖKSÉGI AJÁNLÁS GYÓGYSZERTÁRI UTAZÁSI TANÁCSADÁSHOZ - MGYK
»
Tovább »
Tovább »
Archívum
A honlapon található információk célja az egészségügyi ismeretek bővítése, de ez nem helyettesíti az orvos, gyógyszerész, vagy más szakember felkeresését.
© 2008–2017 Magyar Gyógyszerészi Kamara - Minden jog fenntartva - RegisztrĂĄciĂł a vĂŠdett tartalmak elĂŠrĂŠsĂŠhez! HĂ­rlevĂŠlre tĂśrtĂŠnő le- ĂŠs feliratkozĂĄs!
Utolsó módosítás: 2025. 06. 08 vasárnap