(...)
A vitaindító szerz?je rámutat, hogy irányultságtól függetlenül "a politikai döntéshozók az elmúlt két évtizedben nem éltek azzal a lehet?séggel, hogy viszonylag kis költség mellett nagy biztonsággal és hatékonysággal befolyásolják a közjó alakulásának legfontosabb összetev?jét, az egészség, az életmin?ség növelését". Buda Béla ugyanezt így fogalmazza meg: az egészséges életformák módozatai ritkán kerülnek szóba. Nagy Zsolt pedig a medikalizált és gyógyszerelés-központú szemléletmód humanisztikus átalakításáról beszél (kiemelések t?lem).
(...)
A mentálhigiénés szakemberré válás tehát nem kíván új szakmai identitást adni, hanem olyan szemléletmódot és készségeket fejleszt, amelyek segítségével a végzett szakemberek eredeti hivatásukat tudatosabban, nagyobb rálátással és eszköztárral, így hatékonyabban tudják végezni.
Lelkileg egészséges embernek lenni: ez természetesen jóval több, mint az alkoholtól, dohányzástól, kábítószert?l, valamint az önpusztító gondolatoktól és cselekedetekt?l való mentesség. Pozitív életérzéssel járó bels? egyensúly, amellyel az egyén biztosítja bels? stabilitását és ennek megfelel? helyét a társadalomban a szüntelen változások - nehézségek, zavarok, terhelések, s?t olykor szomatikus betegségek és súlyos veszteségek - közepette is. Hogy lelkileg egészségesen tudjunk fejl?dni, illetve hogy egészségesekké váljunk, fontos tehát önmagunk megismerése. Ezt hangsúlyozza a Semmelweis Egyetem Mentálhigiéné Intézet logójában megjelen?, görögökt?l vett jelmondat is: "Ismerd meg önmagad!" Azonban a logó többi eleme (a delphoi látképben szinte összefoglalva megjelen? templom, színház és stadion) is figyelmet érdemel: az egyén testi-fizikai, spirituális és kulturális karbantartása, személyisége többi területének növeléséhez legalább hasonló mértékben történ? továbbfejlesztése. S mivel a mentálhigiéné több mint az egyén lelki egészsége, társadalmi lépték? lelki egészségvédelmet jelent, fontos a figyelmet a családra, a lelki egészséget megtartó közösségek építésére is irányítani.
Itt szeretnék rámutatni egy olyan elemre, amely a társadalmi szint? lelki egészség kialakításában igen fontos szerepet játszhat, és több hozzászóló is érintette. Buda Béla a szakmai kommunikáció kapcsán felsorol több új segít? szakmát, köztük lelki gondozókat, diakónusokat. Nagy Zsolt a függ?ség kezelésének arzenáljából eddig kizárt eszközök közt említi a spiritualitást. A vallás azonban kétél? kard lehet. Erre utal Topolánszky Ákos, aki a viselkedéssel kapcsolatos függ?ségek közt említi a szektákat. Az új vallási mozgalmakkal így vagy úgy kapcsolatba kerül? emberek, de a függ?ségekben szenved?k, személyi, családi problémákkal küszköd?k is kérdéseikkel sokszor a vallásilag képzettekhez fordulnak, akik azonban egyáltalán nem biztos, hogy felkészültek az ilyen összetett, a lelki egészséggel alaposan és sok szempontból öszszefügg? problémák megválaszolására - hogy azok kezelésér?l, saját kompetenciahatáraikról már ne is szóljunk. Mentálhigiénés szakirányú képzéseinkben kezdett?l fogva igen nagy arányban vettek részt papok, szerzetesek, hitoktatók, egyszóval lelki gondozók. Az intézet éppen ezért 2002ben elindított egy kifejezetten ilyen szakembereknek összeállított, mentálhigiénés alapokon nyugvó, ökumenikus képzést. Az itt elsajátított ismereteket azután kórházi, szociális és családsegít?i, valamint ifjúsági és sport-lelkigondozói területeken hasznosíthatják a végzett lelkigondozó-hallgatók.
A segít? szakemberek praxiskísérése, iskolákat, szociális munkát, lelki gondozást, gyógyítómunkát átszöv?, folyamatosan karbantartott, fejlesztett hálózata olyan szolgálatot jelenthetne a társadalomnak, amely az adott helyszínen, személyre és közösségre szabottan tudna egyént és csoportot növelni, nem ráer?ltetett, hanem hiteles értékekkel, bizalommal, szakértelemmel. E szakemberek - tanárok, szociális munkások, lelki gondozók anyagi megbecsültsége jelenleg azonban olyan alacsony, hogy a képzésre is többnyire csak azok tudnak jelentkezni, akik intézményükt?l támogatást kapnak. Szükség lenne hatékony m?ködésükhöz arra is, hogy a segít?i hálón fennakadt, lelkileg beteg embereket el tudják juttatni olyan szakellátásra, pszichoterápiára, krízisintervencióra, rehabilitációra, amelyet nemcsak a család szájától megvont étel árán tudnak maguknak a rászorulók megengedni, akik nem tartoznak a fels? tízezerhez. Visszatérve a megbecsülni azt, amink már megvan elvhez és Buda Béla elképzeléséhez, szükség lesz végezetül olyan kommunikációs szakemberekre is, akik megkeresik meglév? kincseinket, és hangjukat kölcsönzik azoknak, akik valamir?l nem annyira beszélni tudnak, mint azt megélni.
Ha a lelki egészség kérdése a nemzeti ügyek közé kerül - és Topolánszky Ákossal együtt nagyon remélem, hogy ez így lesz -, akkor ezt és az ehhez hasonló szemléletformáló képzéseket, az itt végzett szakemberek munkáját mindenképp és minél szélesebb körben érdemes lesz hasznosítani.
Ha történettel kezdtem, hadd fejezzem is be azzal: a falusi lelkészt meglátogatja a szappangyáros.
Megkérdi, miért van az, hogy a spiritualitás, a vallások területén oly sok szép gondolat van, s bár ezek már kiállták az id? próbáját, hisz több ezer évesek, az emberiség mégsem lesz jobb t?lük. A lelkész válaszként rámutat a sárban maszatoló gyerekekre: az ? kezük is csak akkor lesz tiszta, ha a szappant használják.