Mely egĂŠszsĂŠgĂźgyi hĂĄttĂŠrintĂŠzmĂŠnyek ĂŠs milyen indokkal integrĂĄlĂłdtak a GYEMSZI-be?
Az egĂŠszsĂŠgĂźgy ĂĄtalakĂtĂĄsĂĄt a Semmelweis Tervben foglalta Ăśssze a kabinet. A vĂŠgrehajtĂĄs ĂŠrdekĂŠben, valamint a jelenlegi gazdasĂĄgi helyzet, ĂŠs a hatĂŠkonysĂĄgi tartalĂŠkok figyelembe vĂŠtelĂŠvel kerĂźlt sor a hĂĄttĂŠrintĂŠzmĂŠnyek integrĂĄciĂłjĂĄra. A Gyemszi, nĂŠgy intĂŠzmĂŠnynek az EgĂŠszsĂŠgĂźgyi StratĂŠgiai KutatĂłintĂŠzetnek (ESKI), az OrszĂĄgos GyĂłgyszerĂŠszeti IntĂŠzetnek (OGYI), az EgĂŠszsĂŠgĂźgyi SzakkĂŠpzĹ ĂŠs TovĂĄbbkĂŠpzĹ IntĂŠzetnek (ETI), az OrszĂĄgos SzakfelĂźgyeleti MĂłdszertani KĂśzpontnak (OSZMK), az EgĂŠszsĂŠgĂźgyi MinĹsĂŠgfejlesztĂŠsi ĂŠs KĂłrhĂĄztechnikai IntĂŠzetbe (EMKI) tĂśrtĂŠnĹ beolvadĂĄsĂĄval, ĂŠs ezzel egyidejĹąleg az EMKI nĂŠvmĂłdosulĂĄsĂĄval jĂśtt lĂŠtre, 2011. mĂĄjus 1-ĂŠn. A Gyemszivel olyan Ăşj mĂłdszertani hĂĄttĂŠrintĂŠzmĂŠny jĂśtt lĂŠtre, amely segĂtsĂŠgĂŠvel a minisztĂŠrium meg tudja valĂłsĂtani a Semmelweis-tervbe foglalt cĂŠlokat.
Milyen feladatokat lĂĄt el az Ăşj intĂŠzmĂŠny?
A GYEMSZI, mint ĂĄltalĂĄnos jogutĂłd szervezet a jogelĹd intĂŠzmĂŠnyek eddigi feladatait vĂĄltozatlanul ĂŠs folyamatosan ellĂĄtja. TovĂĄbbĂĄ olyan Ăşj tĂśbblet feladatok ellĂĄtĂĄsĂĄt valĂłsĂtja meg, amelyek rĂŠvĂŠn biztosĂtani tudja egy koncentrĂĄlt mĂłdszertani ĂŠs fejlesztĂŠspolitikai stratĂŠgia kialakĂtĂĄsĂĄt az egĂŠszsĂŠgĂźgyi ĂĄgazat szĂĄmĂĄra. Ilyen feladat pĂŠldĂĄul: orszĂĄgos egĂŠszsĂŠgĂźgyi minĹsĂŠgfejlesztĂŠsi ĂŠs betegbiztonsĂĄgi stratĂŠgia megalkotĂĄsa, kĂźlĂśnbĂśzĹ ellĂĄtĂĄsi szintek szakmai fejlesztĂŠsi koncepciĂłjĂĄnak, mĂłdszertani hĂĄtterĂŠnek kidolgozĂĄsa, adatgyĹąjtĂŠsi rendszerek kialakĂtĂĄsa, az egĂŠszsĂŠgĂźgyi intĂŠzmĂŠnyek felett kĂśzpontosĂtott intĂŠzmĂŠnyi felĂźgyeleti rendszer lĂŠtrehozĂĄsa, mĹąkĂśdtetĂŠse, betegĂşt szervezĂŠsi ĂŠs fejlesztĂŠspolitikai feladatok ellĂĄtĂĄsa, valamint az Ăşj szervezet vĂŠgzi az ĂĄgazatot ĂŠrintĹ eurĂłpai uniĂłs projektek menedzselĂŠsĂŠt is. Az intĂŠzmĂŠny azĂĄltal, hogy koncentrĂĄlja az egĂŠszsĂŠgĂźgyi ĂĄgazat szellemi hĂĄtterĂŠt, az eddigieknĂŠl sokkal finomabban, alaposabban, hatĂŠkonyabban tudja Ăśsszehangolni a feladatokat ĂŠs a tervezĂŠst.
IntĂŠzmĂŠnyileg hogyan alakult az integrĂĄciĂł?
A GYEMSZI fĹigazgatĂłsĂĄga alĂĄ kerĂźlt intĂŠzetek szakmai irĂĄnyĂtĂĄsa a fĹigazgatĂł-helyettesek kezĂŠben van. HangsĂşlyozom, Ăgy Ăşgy tudunk gazdasĂĄgilag hatĂŠkonyabb mĹąkĂśdĂŠst elĂŠrni, hogy kĂśzben a szakmai munkĂĄhoz szĂźksĂŠges ĂśnĂĄllĂłsĂĄg is megmaradt, ugyanakkor az Ăşj feladatokhoz szĂźksĂŠges szellemi koncentrĂĄciĂł is lĂŠtrejĂśtt. Az integrĂĄciĂł akkor jelent majd mĂŠg tĂśbb megtakarĂtĂĄst, amikor az igazgatĂłsĂĄgok kĂśzĂśs ĂŠpĂźletbe kĂśltĂśzhetnek.
A Semmelweis Terv vĂŠgrehajtĂĄsĂĄban mikĂŠnt tud rĂŠszt venni a GYEMSZI?
A GYEMSZI rĂŠszt vesz a tervezĂŠsben ĂŠs a vĂŠgrehatĂĄsban is. A fekvĹbeteg ellĂĄtĂĄs esetĂŠben pĂŠldĂĄul mi vĂŠgeztĂźk az ĂĄtalakĂtĂĄshoz szĂźksĂŠges elengedhetetlen felmĂŠrĂŠseket, ezek ĂŠrtĂŠkelĂŠsĂŠt ĂŠs a mĂłdszertan kidolgozĂĄsĂĄt is. VĂŠgĂźl tĂśbb kidolgozott variĂĄciĂłt terjesztetĂźnk a politikai dĂśntĂŠshozĂłk elĂŠ. Ezen feladatok sorĂĄn a szakmai inputot a szakmai kollĂŠgiumok adjĂĄk, pĂŠldĂĄul annak eldĂśntĂŠsĂŠhez, hogy hol milyen ellĂĄtĂĄsra van szĂźksĂŠg ma MagyarorszĂĄgon. Az ellĂĄtĂĄs minĹsĂŠgĂŠnek alapja az azonos szakmai input, amely a szakmai protokollokban testesĂźl meg. A protokollokat szakmĂĄnkĂŠnt kĂźlĂśn-kĂźlĂśn a Szakmai KollĂŠgiumi Tagozatok hatĂĄrozzĂĄk meg, mint a minĹsĂŠgbiztosĂtĂĄs alapjĂĄt. A szakmai protokollok alapjĂĄn felĂŠpĂźlĹ ellĂĄtĂĄsi mĂłdszertan biztosĂtja az ĂĄllandĂł minĹsĂŠget, amely nem mĂłdosul finanszĂrozĂĄs szerint. A GYEMSZI-hez tartozik tovĂĄbbĂĄ az egĂŠszsĂŠgĂźgyi ellĂĄtĂĄs minĹsĂŠgĂźgyi kontrollja. Az egĂŠszsĂŠgĂźgy, minĹsĂŠgĂźgyi feladatai egyfelĹl folyamatszabĂĄlyozĂĄst jelentenek, amelyek alapjĂĄn eldĹl pĂŠldĂĄul, hogy a kĂłrhĂĄz kapujĂĄn belĂŠpĹ beteg hogyan jut kezelĂŠshez, mĂĄsfelĹl szakmai protokollok, kritĂŠriumok kidolgozĂĄsĂĄt az ĂŠrintettekkel egyĂźttmĹąkĂśdĂŠsben, a Szakmai KollĂŠgium vezetĂŠsĂŠvel. CĂŠl az egĂŠszsĂŠgĂźgyi ellĂĄtĂłrendszer transzparens ĂŠs monitorozott mĹąkĂśdĂŠse. A finanszĂrozĂł ĂŠs a mĂłdszertant adĂł intĂŠzmĂŠnyek kĂźlĂśn ĂĄllĂĄsa (OEP ĂŠs Gyemszi) biztosĂtja a szakmailag korrekt mĹąkĂśdĂŠst. Nem lehet automatikusan egyiket a mĂĄsikhoz idomĂtani, egyik sem szolgĂĄlĂłlĂĄnya a mĂĄsiknak (finanszĂrozĂĄs/ellĂĄtĂĄsminĹsĂŠge), meg kell keresni a mindkĂŠt fĂŠl szĂĄmĂĄra legjobb megoldĂĄst. Az ĂNTSZ nĂŠpegĂŠszsĂŠgĂźgyi ĂŠs hatĂłsĂĄgi, ĂŠs hatĂłsĂĄgi ellenĹrzĂŠsi feladatai kĂźlĂśn egysĂŠget alkotnak. MeggyĹzĹdĂŠsem, hogy a hĂĄrom terĂźlet szinergiĂĄja biztosĂtja az Ăşj rendszer transzparens ĂŠs kontrollĂĄlt mĹąkĂśdĂŠsĂŠt.
Milyen cĂŠlokat tĹąztek ki a jĂśvĹre nĂŠzve?
A GYEMSZI tovĂĄbbra is szakmai hĂĄttĂŠrbĂĄzist biztosĂt a minisztĂŠriumnak, az egĂŠszsĂŠgĂźgy fejlesztĂŠsĂŠhez a gyakorlatba mĂĄr ĂĄtĂźltetett intĂŠzkedĂŠseket monitorozza. A monitoring nem egyszerĹą ellenĹrzĂŠs, hanem a szakmai folyamatok szĂźntelen figyelemmel kĂsĂŠrĂŠse, hiszen a szabĂĄlyozĂĄst, a minĹsĂŠgĂźgyi kereteket folyamatosan a vĂĄltozĂł kĂśrĂźlmĂŠnyekhez kell igazĂtani. VĂĄltozĂĄsok az egĂŠszsĂŠgĂźgyben gyorsan elĹĂĄllhatnak, akĂĄr a humĂĄnerĹforrĂĄs akĂĄr a kĂŠpzĂŠs terĂźletĂŠn, de az egyes intĂŠzmĂŠnyek vonatkozĂĄsĂĄban is. Ăgy kiemelt szerepe van a folyamatos szĂźksĂŠgletalapĂş kapacitĂĄstervezĂŠsnek, amely alapjĂĄn eldĂśnthetĹ, hogy milyen tĂpusĂş ĂŠs mennyisĂŠgĹą ellĂĄtĂĄs indokolt egy adott terĂźleten a betegsĂŠgmutatĂłk alapjĂĄn. EbbĹl kĂśvetkezik, hogy a folyamatokat ĂĄllandĂłan figyelni kell. A valĂłdi minĹsĂŠgĂźgy ĂśrĂśk tervezĹ ĂŠs megvalĂłsĂtĂł feladat.
Milyen eszkĂśzĂśkkel lehet a hatĂŠkonysĂĄgot nĂśvelni az egĂŠszsĂŠgĂźgyben Ăşgy, hogy az szakmailag se legyen veszĂŠlyes?
Amikor arrĂłl beszĂŠlĂźnk, hogy ĂĄllami menedzsment rendszere lesz a kĂłrhĂĄzaknak, akkor arra gondolunk, hogy vannak olyan terĂźletek, ahol mĂĄr csak Ăşgy tudunk forrĂĄsokat megtakarĂtani, ha ÂĂźzemgazdasĂĄgi mĂŠretben szerzĂźnk be, pĂŠldĂĄul gyĂłgyszereket. Gondos szakmai tervezĂŠst igĂŠnyel annak eldĂśntĂŠse, hogy az egyes gyĂłgyszer-kĂśzbeszerzĂŠsek milyen  orszĂĄgos, tĂŠrsĂŠgi, vagy akĂĄr intĂŠzmĂŠnyi  szinten valĂłsuljanak meg, ennek vizsgĂĄlata jelenleg is folyik. Nem csak beszerzĂŠsekrĹl van azonban szĂł, hanem egyszerĹą racionĂĄlis megfontolĂĄsokrĂłl. PĂŠldĂĄul, hĂĄrom kĂśzeli intĂŠzmĂŠny esetĂŠben, hogyha az egyik mosodĂĄja csak 20 szĂĄzalĂŠkos kihasznĂĄltsĂĄggal, de megfelelĹ minĹsĂŠggel mĹąkĂśdik, akkor a tĂśbbiek is odaszĂĄllĂttassĂĄk a mosnivalĂłt. Ahhoz, hogy ezeket a hatĂŠkonysĂĄgnĂśvelĹ intĂŠzkedĂŠseket vĂŠgre tudjuk hajtani, gondos felmĂŠrĂŠsekre van szĂźksĂŠg. A cĂŠl az, hogy be tudjuk tĂśmkĂśdni az Ăśsszes olyan lukat, ahol elfolyhatnak kĂśzpĂŠnzek. Sokat mondtĂĄk mĂĄr, hogy az egĂŠszsĂŠgĂźgy egyszerre pazarlĂł ĂŠs alulfinanszĂrozott, mi most a pazarlĂĄst szeretnĂŠnk megszĂźntetni. A rendszer kĂŠpes lesz kiszĹąrni az ellĂĄtĂĄsi pĂĄrhuzamossĂĄgokat, az intĂŠzmĂŠnyi ĂŠrdekbĹl vĂŠgzett vizsgĂĄlatokat, az indokolatlan, vagy nem gyĂłgyĂtĂł cĂŠlĂş kĂłrhĂĄzi ÂbefektetĂŠseketÂ. Nem a kezelĹorvosi kompetencia korlĂĄtozĂĄsa, hanem a leghatĂŠkonyabb betegĂşt megtalĂĄlĂĄsa a cĂŠl. Mindenkinek az a cĂŠlja, hogy a beteg a leghamarabb jusson a szĂĄmĂĄra kellĹ, ĂŠs legmegfelelĹbb ellĂĄtĂĄshoz.
A hatĂŠkonysĂĄg nĂśvelĂŠse mellett a finanszĂrozĂĄsi hĂĄttĂŠr megteremtĂŠsĂŠben hogyan tudnak segĂteni?
A GYEMSZI rendelkezik egy UniĂłs projekt IgazgatĂłsĂĄggal is, amely az uniĂłs forrĂĄsok megfelelĹ felhasznĂĄlĂĄsĂĄt hivatott biztosĂtani, hogy az intĂŠzmĂŠnyekhez ĂŠrkezĹ pĂŠnzek, hatĂŠkonyan ĂŠs gyorsan, az uniĂłs elvĂĄrĂĄsoknak megfelelĹen kerĂźljenek felhasznĂĄlĂĄsra. Az e feladathoz szĂźksĂŠges kivĂĄlĂł szakemberekkel szintĂŠn mi rendelkezĂźnk. Emellett az intĂŠzmĂŠny olyan terĂźleteken is tevĂŠkenykedik, amelyek alapvetĹen piacorientĂĄlt feladatok, ilyen pĂŠldĂĄul a termĂŠktanĂşsĂtĂĄs ĂŠs az akkreditĂĄciĂł, ahol kijelĂślt szervezet vagyunk ĂŠs az ezekbĹl befolyĂł forrĂĄsok arĂĄnyĂĄt nĂśvelni is szeretnĂŠnk pĂŠldĂĄul Ăşj piacok felfedezĂŠsĂŠvel.
Hogyan lehet az egĂŠszsĂŠgĂźgyi rendszert a jelenleginĂŠl jobban ĂĄtlĂĄthatĂłvĂĄ tenni?
A mĂłdszertan kidolgozĂĄsĂĄhoz nagyon hosszĂş ĂŠs komoly felmĂŠrĂŠsi folyamat szĂźksĂŠges, de vĂŠgĂźl transzparens adatbĂĄzisok ĂĄllnak majd rendelkezĂŠsre. Lesznek majd adatbĂĄzisok amelyeket a dĂśntĂŠshozĂłk tudnak hasznĂĄlni, lesznek amelyeket a kutatĂłk, egyetemek hasznĂĄlnak majd ĂŠs elĂŠrĂźnk oda is, hogy az ĂĄllampolgĂĄrok is hozzĂĄfĂŠrjenek pontos ĂŠs aktualizĂĄlt informĂĄciĂłkhoz pĂŠldĂĄul arrĂłl, hogy a betegsĂŠgĂźknek megfelelĹ betegĂşt hogyan alakul. Teljesen transzparens rendszert kell felĂĄllĂtani, mind a dĂśntĂŠshozĂłk, mind a betegek ĂŠs az Ăśsszes kĂśzte lĂŠvĹ szervezet szĂĄmĂĄra.
Az ĂĄllampolgĂĄrok hogyan ĂŠrzĂŠkelik majd a kedvezĹ vĂĄltozĂĄsokat a rendszerben?
Az egyik legfontosabb dolog, amiben a GYEMSZI munkĂĄja tetten ĂŠrhetĹ lesz az a betegbiztonsĂĄg nĂśvelĂŠse, a minĹsĂŠgbiztosĂtĂĄson keresztĂźl. Amikor egy beteg beĂŠrkezik az egĂŠszsĂŠgĂźgyi ellĂĄtĂĄs rendszerĂŠbe mindig talĂĄlkozik egyfajta informĂĄlis asszimetriĂĄval a tekintetben, hogy hovĂĄ forduljon, milyen ellĂĄtĂĄsra van szĂźksĂŠge, ĂŠs hogy ez az ellĂĄtĂĄs milyen szĂnvonalĂş. A beteg biztonsĂĄgĂŠrzete Ăşgy nĂśvelhetĹ, hogyha tudja, az intĂŠzmĂŠny ahovĂĄ kerĂźlt teljesĂti a minĹsĂŠgi kĂśvetelmĂŠnyeket ĂŠs betegkĂŠnt biztos lehet abban, hogy megfelelĹ terĂĄpiĂĄban rĂŠszesĂźl. Az informĂĄlis asszimetriĂĄt csĂśkkenteni tudjuk, hogy az egĂŠsz magyar lakossĂĄg hozzĂĄfĂŠrĂŠse ĂŠs betegbiztonsĂĄga nĂśvekedjen. Ugyanakkor, a szĂźksĂŠgletalapĂş kapacitĂĄstervezĂŠs az alapja annak, hogy rĂśvidĂźljenek, vagy ahol lehet, meg is szĹąnjenek a vĂĄrĂłlistĂĄk. Az ellĂĄtĂĄs folyamatos monitoringja nyomĂĄn csĂśkkenni fog a finanszĂrozĂĄsi ĂŠrdekbĹl vĂŠgzett ellĂĄtĂĄsok szĂĄma, Ăgy a felszabadulĂł Ăśsszegek valĂłs ellĂĄtĂĄsi igĂŠnyeket szolgĂĄlnak majd. Ergo, rĂśvidĂźlnek a vĂĄrĂłlistĂĄk. E cĂŠlok ĂŠrdekĂŠben tĂśrtĂŠnt minden lĂŠpĂŠs, amely a GYEMSZI-be koncentrĂĄlta a szakmai hĂĄttĂŠrintĂŠzmĂŠnyeket.
(a cikk a kormany.hu-n)