Magyar Gygyszerszi Kamara
rtkteremt rdekvdelem
akadlymentes verzi
Vissza az alaprtelmezett verzihoz H-1068 Budapest
Dzsa Gyrgy t 86/b
Tel.: (+36-1) 351-9483
(+36-1) 413-1924
Fax: (+36-1) 351-9485
E-mail: hivatal@mgyk.hu
Keress RSS
KezdőlapA KamarárólTovábbképzésekSzakmai fórumPályázati lehetőségekKamarai tagsági információkIrattár
Belps
Felhasznlnv:
Jelsz:
Elfelejtett jelsz
Regisztrci
OK
GYIK
2018. 08. 30.
Tájékoztató az e-ügyintézésről
»
2016. 11. 23.
Tudnivalók az étrend-kiegészítőkel kapcsolatos megállapodásról
»
2014. 09. 22.
Személyi jogosok pontszám igazolása – mgyk.hu
»
2014. 06. 10.
Ki állítja ki a gyakorlati pont igazolást? - MGYK Országos Hivatala
»
2017. 06. 20.
Az AEEK működési nyilvántartással kapcsolatos tájékoztató anyagai
»
Tovbb »
Gygyszerszi Hrlap
Hrlevelek
Sajtófigyelő
2024. 03. 28.
Körmenden 55 éve - Az Egis a város életének fontos szereplőjévé vált - vaol.hu
»
2024. 03. 28.
A klinikai gyógyszerészet jelene és jövője - pharmaonline.hu
»
2024. 03. 28.
Ma ünneplik a Kórházi Gyógyszerészet Napját - weborvos.hu
»
2024. 03. 27.
Az Egis Gyógyszergyár Zrt. kapta a 32. Innovációs Nagydíjat - magyarhirlap.hu
»
Tovbb »
Szolgáltatások
2021. 11. 09.
Együttműködési megállapodás az MGYK és a KOMPLEX Kamarai Pénzügyi Tanácsadó Kft. között
»
2020. 06. 14.
Volvo: kedvezmény kamarai tagoknak
»
2019. 08. 27.
ATASI – Adatvédelmi módszertan gyógyszertáraknak
»
2019. 01. 07.
All You Can Move (AYCM) SportPass kamarai tagoknak
»
2017. 03. 10.
Együttműködési szerződést kötött az MGYK és a Global Payments Europe
»
Tovbb »

E-Papír
Bannerek


 Bannerek

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek

 

MOL-MGYK tájékoztató!

Bannerek

 

 Vodafone

Bannerek

 

 

Gyógyszerész Gondozási Bizottság

Meddig még?
2018. december 5.

November 15-én jelent meg a parlament honlapján egy olyan javaslat, amely a gyógyszer-gazdaságossági törvény módosítását célozta. A javaslat teljes körű ellenzéki összefogással született: a benyújtók között egyaránt volt jobbikos, MSZP-s, DK-s, LMP-s és párbeszédes képviselő. A javaslat elsődleges célja a jelenlegi 4000-4500 fős patikalétesítési korlát leszállítása 3000 lakosra, méghozzá úgy, hogy pályázat kiírására kötelezné hivatalból az OGYÉI-t attól függetlenül, hogy a 3000-et meghaladó lakosságszámú településen már van(nak) gyógyszertár(ak), vagy még nincsenek. A javaslat a gyógyszertárak közötti minimális távolság egységesítését, településnagyságtól függetlenül 250 m-re történő csökkentését is előirányozta.

Az indoklás szerint a javaslat a kistelepüléseken lakók gyógyszerellátásának javítását tűzte ki célul, és példaként említette, hogy Marcaliban (ahol eddig 3 gyógyszertár működött, de egy halálozás miatt most már csak két gyógyszertár áll a betegek rendelkezésére) nem lehet új gyógyszertárat létesíteni, mivel a településen 11.500 lakos él. Tendenciózusak voltak a gyógyszertár-ellátottsággal kapcsolatban közölt adatok is. Mint írták, a települések 87,2%-án a jelenlegi szabályozás szerint az OGYÉI nem írhat ki „hivatalból” pályázatot, mindeközben az országban lévő 3155 település közül 2751 településen kevesebb lakos él 4500-nál. Arra vonatkozóan, hogy a gyógyszertár-ellátottság tényleges adatai milyenek, semmilyen utalás nem volt.

Az indoklásban hangsúlyos szerepet kapott a dohánytermék-kiskereskedelemre való hivatkozás, amelynek törvényi szabályozása szerint azon a településen, ahol a lakosok száma a 3 ezret nem haladja meg legfeljebb egy, ahol pedig a 3000 főt meghaladja, minden 3000 fő után további pályázat kiírásának van helye. Mint írják: „Ma Magyarországon tehát minden településen lehet trafik üzemeltetésére pályázatot kiírni és minden 3000 fő lakos után további egyet. Aggályos, hogy az adott esetben életet mentő és egészséget megóvó gyógyszerek forgalmazásának feltételei az egészségünkre kifejezetten káros dohánytermékek forgalmazási feltételeihez képest sokkal szigorúbbak, ezért indokolt a gyógyszertárak esetében is a 3000 fő lakost alapul venni.”

Sokat gondolkodtam azon, hogy vajon mi motiválhatta a javaslatot benyújtó képviselőket. Hiszen egy vélt vagy valós helyi probléma megoldására nem okvetlenül kell a patikai szabályozás alapjait megváltoztatni. Sőt, ma is van lehetőség arra, hogy akármilyen kis településen – megfelelő kezdeményezés esetén – kézi, fiók, sőt (!) közforgalmú gyógyszertár is létesülhessen. Ehhez nem kell 3000-re levinni a patikalétesítés demográfiai korlátait! Ráadásul, a javaslat elfogadása esetén, a kistelepülések gyógyszerellátása garantáltan romlana, tehát pont ellenkező hatást váltana ki, mint amit – legalábbis papíron – akarnak. A demográfiai korlátok  lejjebb vitele nem a kistelepüléseken járna új gyógyszertárak nyitásával, hanem a városokban. Sőt, az így megnyíló gyógyszertárak a vidéki kistelepülések gyógyszertáraitól vonnának el forgalmat, forrást és szakembert. Nehezen tudtam elképzelni azt is, hogy ezt az összefüggést az aláíró képviselők ne ismerték volna fel.

A dilemmáimra december 4-én a Népjóléti Bizottság ülésén kaptam választ: a javaslat bizottsági tárgyalásán a javaslatot jegyző jobbikos képviselők oldalán – szakértői szerepben – a Hálózati Gyógyszertárak Szövetségének munkatársa jelent meg… Egy csapásra minden érthetővé vált.

Vajon meddig lehet ezt a hazug magatartást szó nélkül tűrni? És vajon meddig kell még ezzel a káros mentalitással együtt élnünk?

(P.s.: A Népjóléti Bizottság 9:3 arányban elutasította a javaslat tárgysorozatba vételét.)

Budapest, 2018. december 5.

Dr. Hankó Zoltán
elnök

 

Kapcsold oldalak:
Változásra vár a gyógyszerellátás a szociális szférában - pharmaonline.hu
145 milliós támogatás patikáknak - weborvos.hu
Újra összeült a Pénztárgép Munkabizottság - Nemzetgazdasági Minisztérium
Újabb egészségügyi törvénycsomag kerül a kormány elé - Budapest, 2013. október 17., csütörtök - MTI
Szócska: Végig kell vinni a tulajdoni programot - hirado.hu
« Vissza
Betegsarok
2022. 09. 26.
Az étrend-kiegészítőkkel kapcsolatos együttműködéshez csatlakozó gyógyszertárak listája
»
2020. 02. 18.
Betegjogi képviselők elérhetőségei
»
2020. 01. 19.
Segítség gyógyszerésznek, betegnek
»
2016. 05. 25.
Megszűnik a „diabetikus”, „cukorbetegek is fogyaszthatják” és a narancssárga kör jelölés – ogyei.gov-hu
»
2016. 03. 11.
A tavaszi fáradtság okai – és amit ellenük tehetünk – tetplatform.hu
»
Tovbb »
Eseménynaptár
«
2024 mrcius»
hkszcspszv
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
konferencia  testületi esemény  továbbképzés  vándorgyűlés  szabadidős esemény 
Hirdetőtábla
Állás
Helyettesítés
Egyéb
Tovbb »
Közös dolgaink
2023. 03. 29.
Az MGYK XII. Vándorgyűléséről
»
2019. 05. 24.
Belső Minőségügyi Kézikönyv III. kiadás
»
2022. 12. 06.
A XI. Gyógyszerész Köztestületi Napokról
»
Tovbb »
Gyógyszertár-működtetés
2017. 03. 09.
Pályázati lehetőségek gyógyszertárak számára
»
2016. 03. 03.
A gyógyszertári finanszírozási előleg alakulása 2010-től 2016. januárig
»
2016. 03. 03.
A gyógyszertári vállalkozások 2014. évi mérlegbeszámolóinak és pénzügyi helyzetének alakulása
»
Tovbb »
Hasznos linkek
Jogszablykeres
Kamarai tájékoztatók
2020. 03. 31.
Kórházi Minőségirányítási Standardok
»
2016. 01. 07.
Minőségügyi kézikönyv gyógyszertáraknak – II. kiadás
»
2014. 06. 26.
1/2014 (VI. 19.) MGYK ELNÖKSÉGI AJÁNLÁS GYÓGYSZERTÁRI UTAZÁSI TANÁCSADÁSHOZ - MGYK
»
Tovbb »
Tovbb »
Archvum
A honlapon tallhat informcik clja az egszsggyi ismeretek bvtse, de ez nem helyettesti az orvos, gygyszersz, vagy ms szakember felkeresst.
© 20082017 Magyar Gygyszerszi Kamara - Minden jog fenntartva - Regisztráció a védett tartalmak eléréséhez! Hírlevélre történő le- és feliratkozás!
Utols mdosts: 2024. 03. 29 pntek