Magyar Gygyszerszi Kamara
rtkteremt rdekvdelem
akadlymentes verzi
Vissza az alaprtelmezett verzihoz H-1068 Budapest
Dzsa Gyrgy t 86/b
Tel.: (+36-1) 351-9483
(+36-1) 413-1924
Fax: (+36-1) 351-9485
E-mail: hivatal@mgyk.hu
Keress RSS
KezdőlapA KamarárólTovábbképzésekSzakmai fórumPályázati lehetőségekKamarai tagsági információkIrattár
Belps
Felhasznlnv:
Jelsz:
Elfelejtett jelsz
Regisztrci
OK
GYIK
2018. 08. 30.
Tájékoztató az e-ügyintézésről
»
2016. 11. 23.
Tudnivalók az étrend-kiegészítőkel kapcsolatos megállapodásról
»
2014. 09. 22.
Személyi jogosok pontszám igazolása – mgyk.hu
»
2014. 06. 10.
Ki állítja ki a gyakorlati pont igazolást? - MGYK Országos Hivatala
»
2017. 06. 20.
Az AEEK működési nyilvántartással kapcsolatos tájékoztató anyagai
»
Tovbb »
Gygyszerszi Hrlap
Hrlevelek
Sajtófigyelő
2024. 04. 26.
A szűrővizsgálatokban látják az egészségmegőrzés kulcsát a magyarok - medicalonline.hu
»
2024. 04. 26.
Mit kell tudni az egészségügyi országprofilról? + videó - hirtv.hu
»
2024. 04. 25.
Schmidt Mária: A pandémia megmutatta, hogy a globalizáció kiszolgáltatottá tesz - hiradó.hu
»
2024. 04. 25.
Csak részben volt hatásos a háziorvosok tavalyi ellenőrzése, az esetek 39 százalékában a háziorvost nem is találták a rendelőjében - nepszava.hu
»
Tovbb »
Szolgáltatások
2021. 11. 09.
Együttműködési megállapodás az MGYK és a KOMPLEX Kamarai Pénzügyi Tanácsadó Kft. között
»
2020. 06. 14.
Volvo: kedvezmény kamarai tagoknak
»
2019. 08. 27.
ATASI – Adatvédelmi módszertan gyógyszertáraknak
»
2019. 01. 07.
All You Can Move (AYCM) SportPass kamarai tagoknak
»
2017. 03. 10.
Együttműködési szerződést kötött az MGYK és a Global Payments Europe
»
Tovbb »

E-Papír
Bannerek


 Bannerek

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek

 

MOL-MGYK tájékoztató!

Bannerek

 

 Vodafone

Bannerek

 

 

Gyógyszerész Gondozási Bizottság

Mennyibe kerül 3000 gyógyszertár a költségvetésnek?
2024. februr 20.

Évek óta visszatérő indokként hallom, amikor a gyógyszertárak működésének gazdasági feltételeiről kezdődik bármiféle egyeztetés, hogy a gyógyszerkassza már eleve az „egekben van” és dinamikusan nőnek a költségvetés gyógyszertámogatásra fordított kiadásai. Ráadásul nehéz a gazdasági helyzet, így hát takarékoskodni kell, a gyógyszertáraknak nincs lehetőség többletforrást biztosítani, és ez nem is szükséges.

Mivel az utóbbi időben a vidéki kisforgalmú gyógyszertárak és ezen belül különösen a fiókgyógyszertárak jövője megkérdőjeleződött, érdemes lehet egy olyan szempontot is figyelembe venni, amelyet a szakmai nyilvánosságban eddig nem kezeltünk a súlyának megfelelően: mennyibe kerül a költségvetésnek a 3000 magyarországi gyógyszertár működése?

  1. A NEAK által közzétett 2023-as adatok szerint a lakossági gyógyszerellátásban a támogatott gyógyszerek fogyasztói áras forgalma 661,2 MrdFt volt (kerekítve).
  2. Ebből a társadalombiztosítási támogatás összértéke (kerekítve) 501 mrdFt-ot tett ki, ami 75,7%-os támogatási hányadot jelent. (Összehasonlításképpen, 2018-ban ez az összeg 355 MrdFt- volt.)
  3. A NEAK által közzétett adatok szerint 2023-ban a gyógyszertárak támogatott gyógyszerek forgalmazásából adódó árréstömege 54,3 MrdFt volt. (Összehasonlításképpen: 2010-ben a támogatott gyógyszerek gyógyszertári értékesítésének össz-árréstömege 51,7 mrdFt, 2018-ban 49,9 mrdFt volt!).
  4. A 75,7%-os támogatási hányadot figyelembe véve a 2023-as árréstömegből a társadalombiztosítás kiadása 41,1 MrdFt volt.
  5. A gyógyszertári vállalkozások 2023-as adatai (értelemszerűen) még nem állnak rendelkezésünkre, ezért a 2022-es KSH adatokkal számolunk tovább. A KSH adatai alapján a gyógyszertári vállalkozások bérjárulék, valamint a TÁSA és KIVA szerinti adóbefizetéseinek együttes értéke 10,7 MrdFt-ot tett ki.
  6. A 41,1 MrdFt és a 10,7 MrdFt különbözete 30,4 MrdFt. Ha ehhez hozzáadjuk a szolgáltatási díjat és a generikus ösztönzőt, valamint a vissza nem térítendő működési célú támogatást (melyek együttes értéke 9,7 MrdFt), a költségvetés gyógyszertárak működtetésére szánt összes kiadása 2023-ban 40,1 MrdFt volt.
  7. A 3000 gyógyszertár működése éves szinten a költségvetésnek összesen 40 milliárd Ft-jába kerül, feltéve, ha nem vesszük figyelembe
    • a gyógyszertárakban foglalkoztatottak után befizetett SZJA-t, ami 2022-ben 10,3 MrdFt volt,
    • a 2022-es 53 MrdFt-os árréstömegből számítható 2,65 MrdFt-os ÁFA különbözetet és
    • a nem közfinanszírozott gyógyszer- és egyéb termék forgalomból adódó – ennél nagyságrenddel nagyobb (!) – ÁFA különbözetet,
    • ami a gyógyszertárak tevékenységéből származó közvetlen bevételt jelent a költségvetésnek.
  8. A közfinanszírozott gyógyszerek értékesítéséből (és a hozzájuk illeszkedő kognitív szolgáltatások központi díjazásából) származó bevételek a gyógyszertári ágazat működési költségeinek csupán a töredékét (ágazati szinten 40%-ánál kevesebbet) fedezik. A gyógyszertári hálózatokhoz és nagykereskedői érdekkörbe tartozó nagyforgalmú városi gyógyszertárak részben a „visszatérítésekből”, részben a nem támogatott gyógyszerek és „egyéb” termékek szabad árképzéséből származó bevételekből biztosítják a működőképességüket. A kistelepülések gyógyszertárai (beleértve a fiókgyógyszertárakat is) a nagykereskedői visszatérítésekből nem (vagy alig) részesülnek, az „egyéb” termékek forgalmazásából pedig (részben a vidéki lakosság eltérő igényei, részben a fizetőképes kereslet hiánya miatt) esélyük sincs megfelelő mértékű kompenzáló bevételekhez jutni. Ezért működésük alapvető gazdasági feltételei hiányoznak.
  9. A vidéki kistelepülések gyógyszertárainak – beleértve a fiókgyógyszertárakat is – a folyamatos működéséhez szükséges többletforrások ahhoz képest, amely összeget nemhogy a gyógyszertámogatásra, hanem a gyógyszerkassza évenkénti bővítésére fordít a költségvetés (lásd a 2. pontot!), tervezési hibahatáron belüli. Ráadásul ezeknek a forrásoknak a többsége az ágazatban meg is termelődik, csak (egy politikus kifejezésével élve) olyan pénzszivattyúk működnek, amelyek létezésére és működésére a Kamara évek óta hiába hívja fel a figyelmet.

Ha az elmúlt 5-6 évben a fenti szempontokat vagy a Kamara javaslatait legalább egyszer megfontolták volna, ma nem arról kellene vitázni, hogy lehet-e a fiókgyógyszertárakat gyógyszerész jelenléte nélkül működtetni.

A gyógyszertár gyógyszerész nélkül nem gyógyszertár!

Budapest, 2024. február 20.

Dr. Hankó Zoltán, dr. Sohajda Attila

« Vissza
Betegsarok
2022. 09. 26.
Az étrend-kiegészítőkkel kapcsolatos együttműködéshez csatlakozó gyógyszertárak listája
»
2020. 02. 18.
Betegjogi képviselők elérhetőségei
»
2020. 01. 19.
Segítség gyógyszerésznek, betegnek
»
2016. 05. 25.
Megszűnik a „diabetikus”, „cukorbetegek is fogyaszthatják” és a narancssárga kör jelölés – ogyei.gov-hu
»
2016. 03. 11.
A tavaszi fáradtság okai – és amit ellenük tehetünk – tetplatform.hu
»
Tovbb »
Eseménynaptár
«
2024 prilis»
hkszcspszv
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
konferencia  testületi esemény  továbbképzés  vándorgyűlés  szabadidős esemény 
Hirdetőtábla
Állás
Helyettesítés
Egyéb
Tovbb »
Közös dolgaink
2024. 04. 24.
Az MGYK XIII. Vándorgyűléséről
»
2023. 03. 29.
Az MGYK XII. Vándorgyűléséről
»
2019. 05. 24.
Belső Minőségügyi Kézikönyv III. kiadás
»
Tovbb »
Gyógyszertár-működtetés
2017. 03. 09.
Pályázati lehetőségek gyógyszertárak számára
»
2016. 03. 03.
A gyógyszertári finanszírozási előleg alakulása 2010-től 2016. januárig
»
2016. 03. 03.
A gyógyszertári vállalkozások 2014. évi mérlegbeszámolóinak és pénzügyi helyzetének alakulása
»
Tovbb »
Hasznos linkek
Jogszablykeres
Kamarai tájékoztatók
2020. 03. 31.
Kórházi Minőségirányítási Standardok
»
2016. 01. 07.
Minőségügyi kézikönyv gyógyszertáraknak – II. kiadás
»
2014. 06. 26.
1/2014 (VI. 19.) MGYK ELNÖKSÉGI AJÁNLÁS GYÓGYSZERTÁRI UTAZÁSI TANÁCSADÁSHOZ - MGYK
»
Tovbb »
Tovbb »
Archvum
A honlapon tallhat informcik clja az egszsggyi ismeretek bvtse, de ez nem helyettesti az orvos, gygyszersz, vagy ms szakember felkeresst.
© 20082017 Magyar Gygyszerszi Kamara - Minden jog fenntartva - Regisztráció a védett tartalmak eléréséhez! Hírlevélre történő le- és feliratkozás!
Utols mdosts: 2024. 04. 27 szombat