Kapcsolat
H-1068 Budapest, Dózsa György út 86/b.
Tel.: (+36-1) 351-9483, (+36-1) 413-1924,
Fax: (+36-1) 351-9485
E-mail: hivatal@mgyk.hu Hivatali kapu: MGYK
KRID azonosító: 338169369(fu)
Web: www.mgyk.hu
Nyomtatható változat
2020. március 10.
Indokolt óvatosság – Hankó Zoltán az elhalasztott vándorgyűlésről

Indokolt óvatosság – Hankó Zoltán az elhalasztott vándorgyűlésről „Remélem, hogy az újraalakult bizottságok közreműködésével a munka nagy részét el fogjuk tudni végezni, ugyanakkor gondot fog jelenteni, hogy a vándorgyűléseken megszokott visszacsatolások elmaradnak – mondta dr. Hankó Zoltán, akit az elhalasztott vándorgyűléssel kapcsolatban kérdeztünk.

– Tegnap tette közzé tájékoztatójukat, miszerint a koronavírus okozta esetleges kockázatok elkerülése céljából a március 19-21.-re tervezett vándorgyűlést későbbi időpontra halasztják. Miért született meg ez a döntés?

– Mindenki hallotta, hogy nálunk is megjelent a vírus és tud a már meghozott járványvédelmi intézkedésekről. Biztos vagyok abban is, hogy mindenki ismeri a járvány eddigi történetét. Annak a valószínűsége, hogy a vándorgyűlés időpontjáig a helyzet javulni fog, a nullával egyenlő. Ugyanakkor tény, hogy azt még nem lehet tudni, a vándorgyűlés időpontjáig a helyzet milyen mértékben fog változni. Viszont, ha mégis le kell mondani a rendezést, ezt lehetőleg olyan időpontban kell megtenni, amikor még kötbérfizetési kötelezettség nélkül megtehető a Kamarának és a már bejelentkezett gyógyszerészeknek is.

– Azt írta, hogy előzetesen több kamarai vezetővel konzultált.

– Igen, sőt járványügyek kezelésében tapasztalattal rendelkező közigazgatási szakemberrel is. Ha nem is volt teljes konszenzus, de abban egyetértettünk, hogy az óvatosság indokolt. Nemcsak a konferencia sikeres megrendezéséért, hanem a résztvevőkért is felelősséggel tartozunk. Az elnökség tagjait és a területi elnököket külön értesítettem a döntésről, továbbá a felkért előadóknak is írtam, kérve őket, hogy egy későbbi időpontban is álljanak a rendelkezésünkre.

– Várhatóan mikor kerülhet sor a vándorgyűlésre?

– Most még nem tudom. Először jussunk túl a mostani helyzeten és az után tervezzük meg a jövőt.

– Noha a konferenciát elhalasztották, nyilván számot vetettek azzal, hogy a korábbi években kitűzött célokból mennyi valósult meg? Úgy is kérdezhetem, hogy a konferenciák szakmai eredményei mennyiben mutatkoznak meg a Kamara munkájában, és ha ezt most el kellett halasztani, ez mennyire hátráltatja a Kamara munkáját?

– A konferenciáinkat mindig konkrét szakmapolitikai szempontok mentén szervezzük. A kialakult gyakorlat szerint a tavaszi vándorgyűléseken inkább a stratégiai tervezéshez kapcsolódó témák kerülnek előtérbe. Így lett volna ez most is. Ezekkel a témákkal nem most kezdünk el foglalkozni, szinte mindegyikkel kapcsolatban folyik valamilyen műhelymunka, sőt vannak olyan előterjesztéseink is, amelyek már a politikai döntéshozók asztalán vannak. Remélem, hogy az újraalakult bizottságok közreműködésével a munka nagy részét el fogjuk tudni végezni, ugyanakkor gondot fog jelenteni, hogy a vándorgyűléseken megszokott visszacsatolások elmaradnak. Minden téma bemutatását követően külön konzultációkat terveztünk.

– Négy, stratégiai fontosságúnak tartott téma köré építették fel a konferenciát. Egyik a digitalizáció. Milyen kérdéseket szerettek volna megvitatni ezzel kapcsolatban?

– A digitalizáció kapcsán stratégiai szempontból két nagy kihívást látok. Megvan a veszélye a gyógyszerészi kompetenciavesztésnek, ugyanakkor – ha jól reagálunk – új kompetenciákkal is bővülhet a gyógyszerészi munka. Másfelől – és erre már korábban felhívta a figyelmemet Szócska Miklós volt államtitkár úr –, ha nem figyelünk, könnyen adatrabszolgává válhatunk. Mindkét területen tudatos szakmapolitikai tevékenységre van szükség.

– A szükséglet-alapú egészségügyi ellátásszervezés kérdéskörét is kiemelt fontosságúnak tartják…

– Főleg úgy, hogy napirenden van a vidék élhetővé tételének programja és ez a gyógyszerellátást is érintheti. Bármilyen változás csak úgy támogatható, ha a gyógyszerellátást továbbra is a gyógyszertárakra alapozzuk és a gyógyszerész-beteg kapcsolat személyes jellege is megmarad. Létfontosságú, hogy a ma működő vidéki gyógyszertárak működőképessége hosszú távon biztosított legyen gazdaságilag és szakember-ellátottság szempontjából is. Az elvi alapok tisztázására egy nagy tapasztalattal rendelkező közigazgatási szakembert, Jávor András volt államtitkárt kértem fel, aki 1990 és 1994, valamint 2010 és 2014 között is közigazgatásért felelős államtitkár volt, amikor a szükséglet-alapú gyógyszerellátás alapjait leraktuk. 

– A harmadik téma, a gyógyszerészek és gyógyszertárak integritásának erősítése már a tavalyi vándorgyűlésen is felmerült…

– Sőt, ez a gondolkodásunkban folyamatosan jelen lévő, egyik legkiemelkedőbb fontosságú szempont. Az elmúlt 10 évben létrehozott struktúra egyik célja a gyógyszerészek és az általuk működtetett gyógyszertárak szakmai, gazdasági és tulajdonosi integritásának a megteremtése. Ugyanakkor a mindennapokban ezzel ellentétes folyamatok is zajlanak. Ezek szétfeszíthetik a jelenlegi kereteket. Azt gondolom, egy gyógyszerésznek sem érdeke, hogy a személyi joghoz vagy például a többségi gyógyszerészi tulajdonláshoz kapcsolódó politikai döntések szétporladjanak. Hosszú évek óta az első olyan jogszabályi korrekcióra idén januárban került sor, amelyik ezzel a jövőromboló folyamattal szemben ellensúlyt képezhet. Nem mindegy, hogy ezzel hogyan sáfárkodunk.

– A gyógyszerészek és az asszisztensek képzésköre is kiemelt figyelmet fordítanak…

– Az összes stratégiai kérdés közül a leginkább letisztuló folyamatokat ezen a területen látom. Minden lényeges szereplő hasonló elvi álláspontot képvisel és már kialakultak azok az egyeztető fórumok is, ahol a szakmai részletkérdések tisztázhatók. A vándorgyűlésen már a kollégáink tájékoztatásának is legalább akkora szerepet szántunk, mint a nyitott kérdések megvitatásának.

Végezetül, minden kollégánk megértését kérem a tegnapi döntés miatt. Szeretném remélni, hogy az élet rácáfol a vándorgyűlés elhalasztására és utólag fölösleges óvatoskodásnak tűnik majd. Ha így történik, ezt a presztízsveszteséget el fogom viselni.

– És ha mégis kitör a járvány?

– Az OGYÉI felső vezetőivel sűrűn egyeztetek. Azt tapasztalom, hogy szinte minden olyan kérdésre felkészültek, amelyek a gyógyszertárak működtetését érinthetik és amilyeneket a kollégáink tőlünk is kérdezni szoktak. Ha kell, minden információt eljuttatnak a gyógyszertárakhoz a követendő módszerekről és a járvány alatti teendőkről. Ebben a Kamara segítségét én is felajánlottam.

B. Zs.

 

2018-2024 © MAGYAR GYÓGYSZERÉSZI KAMARA
hírlevél