Kapcsolat
H-1068 Budapest, Dózsa György út 86/b.
Tel.: (+36-1) 351-9483, (+36-1) 413-1924,
Fax: (+36-1) 351-9485
E-mail: hivatal@mgyk.hu Hivatali kapu: MGYK
KRID azonosító: 338169369
Web: www.mgyk.hu
/magyargyogyszereszikamara
Nyomtatható változat
2017. november 01.
Megjelent és hatályba is lépett az e-recept rendszer elindulásához szükséges rendeletcsomag

A Magyar Közlöny 176. számában 2017. október 31-én megjelent az „Az emberi erőforrások minisztere 29/2017. (X. 31.) EMMI rendelete az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér működéséhez kapcsolódó miniszteri rendeletek, valamint egyéb, gyógyszerészeti tárgyú miniszteri rendelet módosításáról” c. salátarendelet [Magyar Közlöny 176, 28739-28746 (2017)]. A legfontosabb változásokról az alábbiakban adunk rövid tájékoztatást.

A rendelet módosítja a

  • A társadalombiztosítási támogatással rendelhető gyógyszerekről és a támogatás összegéről szóló 1/2003. (I. 21.) ESzCsM rendeletet,
  • A gyógyszerek minőségbiztosítása érdekében meghatalmazott személy képesítési feltételeiről szóló 39/2004. (IV. 26.) ESzCsM rendeletet,
  • Az emberi felhasználásra kerülő gyógyszerek rendeléséről és kiadásáról szóló 44/2004. (IV. 28.) ESzCsM rendeletet,
  • A fokozottan ellenőrzött szernek minősülő gyógyszerek orvosi rendelésének, gyógyszertári forgalmazásának, egészségügyi szolgáltatóknál történő felhasználásának, nyilvántartásának és tárolásának rendjéről szóló 43/2005. (X. 15.) EüM rendeletet,
  • A gyógyszertárban forgalmazható, valamint kötelezően készletben tartandó termékekről szóló 2/2008. (I. 8.) EüM rendeletet és
  • Az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térrel kapcsolatos részletes szabályokról szóló 39/2016. (XII.21.) EMMI rendeletet.

A rendeletsaláta abból indul ki, hogy

  • a gyógyszertárak regisztrációja az EESZT-be november 1-ig megtörtént és e-személyi olvasóval is rendelkeznek, de
  • az EESZT-ből adatlekérésre és továbbításra még nem minden gyógyszertár képes, tekintettel arra, hogy a „bekötés” számos gyógyszertárban még folyamatban van. Ugyanakkor
  • a gyógyszerellátás folyamatossága érdekében biztosítani kell, hogy a betegek az ország bármely gyógyszertárában kiválthassák a gyógyszereiket, függetlenül attól, hogy e-recepttel vagy papírvénnyel rendelkeznek, továbbá a gyógyszertár képes-e már az EESZT-ből e-recept fogadására és az expediálás adatainak az EESZT-be továbbítására vagy sem.

Emiatt a jogalkotó a 2017. november 1. és 2017. december 15. közötti időszakban lehetővé teszi, hogy az EESZT-be csatlakozott gyógyszertárak szabályszerű működése mellett a még nem csatlakozott gyógyszertárak is jogszerűen adhassanak ki (hagyományos módon) papírvényre és felírási igazolásra is gyógyszert azzal, hogy csatlakozásuk befejezését követően a csatlakozott gyógyszertárakra vonatkozó előírásoknak meg kell felelniük. Értelemszerűen az adatkapcsolatra még nem képes gyógyszertárak által expediált papírvények és felírási igazolások társadalombiztosítási támogatás-elszámolása is biztosított.

Úgyszintén fel kell hívni a figyelmet arra, hogy papírvényre történő expediálás esetén, az eredeti tervektől eltérően nem kötelező (de lehetséges) az e-recepten szereplő többlet-adatok (beteg születési dátuma és neme, a rendelt készítmény adagolása) rögzítése és az EESZT-be történő felküldése.

A rendeletsaláta további rendelkezései a korábbi tájékoztatásoknak megfelelően kerültek előírásra.

A most módosított rendeletek a jogszabályokat naprakészen követő jogtárakban hamarosan egységes szerkezetben is elérhetőek lesznek.

Kérem, hogy minden gyógyszerész olvassa el a rendeletsaláta szövegét és ennek figyelembe vételével végezze gyógyszertári munkáját.

Budapest, 2017. november 1.

Dr. Hankó Zoltán
elnök, MGYK

2018-2021 © MAGYAR GYÓGYSZERÉSZI KAMARA
hírlevél