Nemcsak az intellektusra, az érzelmekre is hatni akartak az ötletgazdák, amikor Védd magad! elnevezéssel egészségügyi prevenciós webfilmversenyt hirdettek a napokban. A műfaj jellege miatt elsÅ‘sorban fiatal versenyzÅ‘k jelentkezésére számÃtanak, s ha a védÅ‘oltásokra fókuszáló mostani pályázat sikeres lesz, akkor újabb felhÃvás következik.
Az egészség védelme és a betegségek megelÅ‘zése talán soha nem volt olyan hangsúlyos, mint manapság. Rengeteg az információ, az internet elterjedtsége pedig lehetÅ‘séget ad a fiatalok megszólÃtására. "A hagyományos hÃrcsatornák már nem jutnak el ahhoz a közönséghez, amely elsÅ‘sorban a világhálón tájékozódik, ott találkozik az egészséggel kapcsolatos tudnivalókkal is. A kezdeményezéssel éppen Å‘ket céloztuk meg" - mondta lapunknak Kupper András orvos, a pályázat fÅ‘védnöke. A kiÃrás szerint ebben az új, de a fiatalok által jól ismert és kedvelt kommunikációs stÃlusban készülhetnek másfél perces filmek, amelyekkel az alkotók fÅ‘képpen kortársaik figyelmét hÃvhatják fel a megelÅ‘zés, ezen belül a védÅ‘oltások fontosságára. Az orvos tapasztalatai szerint hagyományos eszközökkel már nehéz elérni az ifjabb nemzedékeket, pedig a meg elÅ‘zéssel kapcsolatos üzenetek eljuttatása különösen az Å‘ esetükben fontos. A pályázók szabad kezet kapnak, megfogalmazhatják a védÅ‘oltásokról alkotott véleményüket.
"Az immunizálás az egyik legdinamikusabban fejlÅ‘dÅ‘ ágazata a prevenciónak, ma már egyre több betegséget, egyebek mellett a fÅ‘ként fiatalokat veszélyeztetÅ‘ májgyulladás egyes tÃpusait vagy a méhnyakrákot lehet megelÅ‘zni vele" - mondta Kupper András. A pályázat sikere esetén újabb kiÃrás következhet egy másik egészségvédelmi témakörben. S hogy mi jelentené a sikert? Erre az orvos Ãgy válaszolt: "Már ötven-száz pályaművel elégedett lennék, de nem tartom lehetetlennek, hogy ennél több érkezik be. Az igazi diadalnak azonban azt tartanám, ha hÃre menne a kezdeményezésnek, és fiatalok ezrei döbbennének rá a verseny lényegére, arra, hogy milyen fontos az egészség megÅ‘rzése."
Az elsÅ‘ ilyen jellegű pályázat több szempontból is próba lesz: kiderül, hogy a majdan a világhálón is látható filmek révén hány emberhez jut el az üzenet, s közülük hányan lesznek képesek változtatni életmódjukon. Tapasztalatok szerint a legtöbb szülÅ‘ ügyel arra, hogy gyermekét beoltassa, de általában hiányzik - vagy a késÅ‘bbiekben háttérbe szorul - az egészségtudatosság. A kamaszok már hajlamosak elhanyagolni magukat, noha tudományos tény, hogy az egészségi állapot javarészt az egyénen, s csak kisebb mértékben az ellátórendszer fejlettségén múlik. Az életmód, a helyes táplálkozás, a rendszeres mozgás jótékony élettani hatásai közismertek, s ezek mind a megelÅ‘zést szolgálják. A prevenció ráadásul mindig olcsóbb, kÃméletesebb és hatékonyabb, mint a kialakult betegségek kezelése, nem szólva az egészség nyújtotta lelki harmóniáról. A pályázatra nevezési dÃj nincs, a fÅ‘dÃj egymillió forint.