A parlamenti honlapon olvasható elÅ‘terjesztés szerint lehetÅ‘vé válna, hogy egyebek közt a katasztrófahelyzetbÅ‘l eredÅ‘ károk helyreállÃtásával kapcsolatos feladatokat - függetlenül attól, hogy a kár köz- vagy magántulajdonban következett be - közmunkások is elláthassák.
A javaslat módosÃtja egyrészt a biztonságos és gazdaságos gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás általános szabályairól szóló törvényt; ez alapján megszűnik a 2006-ban létrehozott EgészségbiztosÃtás Felügyelet. A felügyelet gyógyszer-, gyógyászatisegédeszköz-ismertetésével kapcsolatos hatósági feladatai az egészségügyi államigazgatási szerv hatáskörébe kerülnek át.
Az indoklásban megfogalmazottak szerint az elmúlt évek tapasztalata az, hogy az egészségügyi rendszerben jelenlévÅ‘ feladat- és hatásköri párhuzamosságok, elsÅ‘sorban a betegek jogainak védelme és az egészségbiztosÃtó ellenÅ‘rzése terén nem bizonyultak kellÅ‘képpen hatékonynak. A felügyelet megszüntetése – feladatainak más szervekhez történÅ‘ átszervezésével – egyebek közt a bürokrácia csökkentésére irányul.
Az EBF-nek az egészségügyi szolgáltatók által vezetett várólistákkal kapcsolatos feladatai az egészségbiztosÃtóhoz kerülnek át. Az indoklás szerint ugyancsak az egészségbiztosÃtó végzi a jövÅ‘ben az egészségügyi szolgáltató gyógyszer-, gyógyászati segédeszköz-, valamint gyógyászati ellátás árhoz nyújtott támogatással történÅ‘ rendelését szolgáló számÃtógépes rendszer minÅ‘sÃtését.
Az indÃtvány szerint az EBF hatásköreinek más szervekhez történÅ‘ telepÃtése a törvény kihirdetését követÅ‘ 35. napon történik meg, mÃg az EBF, mint költségvetési szerv jogutódlással történÅ‘ megszűnésérÅ‘l szóló rendelkezés a törvény kihirdetését követÅ‘ 45. napon lépne hatályba.
A gyógyszer, a gyógyászati segédeszköz társadalombiztosÃtási támogatásba történÅ‘ befogadása elleni fellebbezés lehetÅ‘sége a javaslat alapján megszűnik, a döntés ellen a jövÅ‘ben bÃrósági felülvizsgálatra lesz lehetÅ‘ség.
Az EBF megszüntetése mellett módosulnak a gyógyszertárak alapÃtására és tulajdonlására vonatkozó szabályok.
A törvényjavaslat rendelkezik a 2011. január 1-jéig átmenetileg tartó gyógyszertár-létesÃtési moratóriumról is. Ennek lényege, hogy jövÅ‘ év január 1-jéig közforgalmú gyógyszertár létesÃtését az egészségügyi államigazgatási szerv csak olyan településen engedélyezi, ahol a moratórium idején közforgalmú gyógyszertár megszüntette működését és a településen nem működik patika. A módosÃtás nem érinti az intézeti, a fiók- és a kézigyógyszertárak alapÃtására vonatkozó szabályokat.
A benyújtott törvényjavaslat magában foglalja a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény módosÃtását is. E szerint lehetÅ‘vé válik, hogy a szükség-, a veszély-, illetve katasztrófahelyzetbÅ‘l eredÅ‘ kár helyreállÃtásával kapcsolatos feladatokat, függetlenül attól, hogy a kár köz- vagy magántulajdonban következett be, a közcélú munkavégzés keretében foglalkoztatottak is elláthassák.
Emellett a törvényjavaslat rendelkezik arról is, hogy a házi segÃtségnyújtás esetén a gondozási szükségletvizsgálatokat az intézményvezetÅ‘, ennek hiányában a települési önkormányzat jegyzÅ‘je által felkért szakértÅ‘ végzi el. A gondozási szükségletet, az idÅ‘sotthoni ellátásra vonatkozó kérelemnél, szintén az intézményvezetÅ‘ vizsgálja. (Eddig a házi segÃtségnyújtás esetén a vizsgálatokat jegyzÅ‘k által működtetett bizottságok, mÃg idÅ‘sotthoni elhelyezéssel összefüggésben az Országos Rehabilitációs és Szociális SzakértÅ‘i Intézet (ORSZI) szakértÅ‘i bizottságai végezték).
A módosÃtás lényege, hogy a vizsgálatok intézményvezetÅ‘i feladattá tételével a szociális szolgáltatásba való bekerülés leegyszerűsödik és az ehhez szükséges idÅ‘tartam lényegesen lerövidül.