Ahhoz, hogy megértsük, hogyan lehet piacot teremteni egy receptköteles gyógyszernek, fel kell csapjuk Edward Bernays 1928-as "Propaganda" cÃmű könyvét. Bernays klasszikus zongorákat árult, és az újságokban nem helyezett el hirdetéseket termékérÅ‘l – ez túl kézenfekvÅ‘ és könnyen felismerhetÅ‘ megoldás lenne. Inkább riportereket gyÅ‘zött meg, hogy Ãrjanak az új trendrÅ‘l: a kifinomult emberek otthonukban speciális zeneszobát tartanak fenn. Aztán az olvasók, mintha az ötlet csak a saját fejükben fogant volna meg, vásároltak egy zongorát - a zeneszobába.
Napjainkban a gyógyszerforgalmazók ugyanezt a stratégiát használják, divatos kifejezéssel élve "márkát adnak a betegségnek". Ha sikerült a köztudatba ütletni egy gondolatot, az felkelti a lehetséges betegek érdeklÅ‘dését. Pánikbetegség, reflux-betegség, erekciózavar, bipoláris rendellenesség, hiperaktÃv húgyhólyag, figyelemhiányos hiperaktivitás zavar, menstruáció elÅ‘tti hangulatzavar, klinikai depresszió: mind-mind ritka betegségnek számÃtottak, egészen addig, amÃg a média nem csinált belÅ‘lük márkát.
Â