Innováció válság idején - Heti Válasz


A Pfizer a világ legnagyobb, több mint százéves múltra visszatekintő gyógyszeripari vállalata. Budapesti látogatásakor Özer Baysalt, a fejlődő és az európai piacok regionális elnökét többek között arról kérdeztük, miért látnak lehetőséget a világviszonylatban kis magyarországi piacban.

- Az ember már csak olyan, hogy ha jól megy a gazdaságnak, ha nem, egyaránt megbetegszik. Mégis, hogyan érintette a válság a gyógyszeripart? - Az általános hiedelemmel ellentétben a gyógyszeripar sem volt immunis a gazdaságban végbemenő változásokra. Már csak azért sem, mert a makrokörnyezeti hatásokat több európai országban kormányzati lépésekkel - többek között az egészségügyi költségek, beruházások csökkentésével - igyekeztek ellensúlyozni. A magyar kormány sem tehet mást a stabil gazdasági környezet megteremtése érdekében. Ugyanakkor a munkanélküliség növekedése, a lakosság természetes öregedése, illetve a betegségek átalakulása miatt egyre többet kell fordítani szociális ellátásra.

Ez egyértelművé teszi, hogy mekkora szükség van az új, egészségügyi kutatások, egészségi állapotot jelentősen javító hatékony megoldások támogatására.

- 2010-ben több mint kilencmilliárd dollárt költöttek kutatás-fejlesztésre. Ezzel a Pfizer világviszonylatban is a legtöbbet fordítja innovációra. Mely területek állnak a kutatások középpontjában? - Cégünk több mint száz kutatáson dolgozik, ebből 26 program van a harmadik, vagyis az utolsó vizsgálati fázisban, kilenc pedig regisztráció előtt áll. Mivel több hatóanyagunk licence le fog járni a közeljövőben, a kutatások egyik iránya a specializáció, az úgynevezett célzott biológiai terápiák irányába mutat, amellett, hogy saját minőségi generikumainkkal is növelni kívánjuk a versenyt.

(A folytatás csak a nyomtatott lapban olvasható.)