A Magyar Gyógyszerészi Kamara elnöksége szeptember 24-i ülésén a gyógyszertári marketinggel kapcsolatos kérdésekben az alábbi állásfoglalást fogadta el.
1. A gyógyszertári marketinggel kapcsolatos, elmúlt években bevezetett jogszabályi rendelkezések segÃtettek, hogy az egészségügybe visszaintegrálódó lakossági gyógyszerellátásban a betegérdek váljék elsÅ‘dlegessé a forgalomnövelést célzó promóciós technikákkal szemben. Ez a 2010-ben elindÃtott modellkorrekció mellett azért is indokolt volt, mert a gyógyszertári marketing funkciójában, céljaiban és eszközeiben is szükségszerűen eltér a gyógyszergyárak gyógyszer- és a nagykereskedÅ‘k kereskedelmi marketingjétÅ‘l. A gyógyszertár valamennyi termék értékesÃtése során egészségügyi feladatot lát el. A jogszabályi változások egyaránt vonatkoznak az árszabályozás szigorÃtására, az ajándékozás tiltására, a forgalomnövelést célzó kereskedelmi technikák visszaszorÃtására, a szakmai szolgáltatások elÅ‘térbe helyezésére és a gyógyszerész (különösen a személyi jogos gyógyszerész) személyes felelÅ‘sségére.
2. A kamara etikai kódexe, a 2/2013. számú elnökségi ajánlás tartalma és szellemisége, valamint a belsÅ‘ minÅ‘ségügyi kézikönyv marketinggel foglalkozó fejezete lényeges átdolgozást nem igényel, a dokumentumokban az idÅ‘közben bekövetkezett jogszabályi változások átvezetése (pl. gyógyszertár definÃció, gyógyszertári profilrendelet) indokolt. Ennek elvégzésére a Jogi munkabizottságot kérjük fel.
3. A gyógyszertár egészségügyi intézmény, ahol a betegek (páciensek) bizalmát és a gyógyszertári szolgáltatások iránti elkötelezettségét elsÅ‘dlegesen a gyógyszerbiztonsággal, a szolgáltatások minÅ‘ségével, megbÃzhatóságával, a személyes tájékoztatással és a megelégedettség növelésével kell elérni. A betegek tájékozottságát szolgáló (a gyógyszertár nevét, elérhetÅ‘ségét, nyitva tartását közlÅ‘), használati értékkel nem bÃró kártyákat és szórólapokat nem minÅ‘sÃtjük ajándéknak, a betegek tájékozottságát, egészségtudatos magatartását célzó, a gyógyszertárak szolgáltatásait bemutató brosúrák, kiadványok patikai terjesztését jogszabály teszi lehetÅ‘vé. A kifejezetten a gyógyszertárak árakcióira koncentráló, patikában és patikán kÃvül terjesztett patikai kiadványokat nem támogatjuk.
4. A gyógyszertári marketing elsÅ‘ számú felelÅ‘se a személyi jogos gyógyszerész, akinek tudta és beleegyezése nélkül nem folyhat marketing tevékenység a gyógyszertárban. Ennek tudatosÃtásában elsÅ‘dlegesen az etikai kollégiumra, az egységes szemlélet kialakÃtásában az etikai bizottságokra számÃt az elnökség. A személyes felelÅ‘sség tudatosÃtását a megújuló gyógyszer-felügyeleti rendszer is elÅ‘segÃtheti.
5. Ismételten kezdeményezzük a gyógyszerek gyógyszertáron kÃvüli forgalmazásának megszüntetését.
6. A gyógyszertárban is forgalmazható termékek közül a gyógyászati segédeszközök (különösen a kötszerek, tűk-fecskendÅ‘k, tesztcsÃkok és pelenkák) forgalmazási feltételeinek javÃtása indokolt, ez elsÅ‘dlegesen az árképzésük szabályozásának korrekciójával, valamint a közfinanszÃrozott gyógyászati segédeszközök transzparens forgalmazási feltételeinek megteremtésével érhetÅ‘ el.
7. A vény nélküli gyógyszerek körében hatástanulmány készÃtését kezdeményezzük a gyógyszertári árakciók szakmai, ellátási és gazdasági hatásairól. Régóta megoldatlan probléma a gyógyszertárból értékesÃtett termékek EP elszámolásának teljes körűvé tétele.Â
8. A szociális intézmények gyógyszerellátásának gyakorlatát és szabályait összhangba kell hozni.
9. Tisztázandóak
10. Javasoljuk, hogy a gyógyszertári marketinggel kapcsolatos kérdések fogalmi kereteinek tisztázására és a gyakorlati szempontok mérlegelésére kezdődjön szakmai vita a Szakmai és a Gazdasági munkabizottság koordinációjával.
Budapest, 2015. szeptember 24.
Dr. Hankó Zoltán
elnök