A LÁTÁS VILÁGNAPJA: indul a „Tiszta látásért” kampány - NEFMI EGÉSZSÉGÜGYÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG


A „Több mint 30! Tégy Te is az AIDS ellen!”, a „Megnézheted magad!” és a „Rizikófaktor” kampányok után a Nemzeti Erőforrás Minisztérium Egészségügyért Felelős Államtitkársága újabb népegészségügyi kampányt indít a látás világnapján, 2011. október 13-án.
Az akció ezúttal a látásromlással kapcsolatos betegségek megelőzésére, a látásromlás és a vakság elkerülésének lehetőségeire, valamint a vakság társadalmi terhére irányítja rá a figyelmet.

Világszerte 39 millió vak ember él és további 245 millióan gyengén látók. Magyarországon a hivatalos adatok alapján több mint 50 ezer a vak emberek száma és ez évente több mint 6 ezerrel nő, miközben szűréssel 70-80 százalékuknak megmenthető lenne a látása. Hazánkban - a fejlett országokhoz hasonlóan - a 60 év felettiek körében a visszafordíthatatlan látásromlás leggyakoribb oka a cukorbetegség okozta retina elváltozás, míg 80 év felett az időskori makula degeneráció válik a vakság elsődleges okává. E betegség következtében évente 1500-2000 ember veszíti el látását.

Egy, az idei évben végzett kutatás szerint a 60 év felettiek látásvesztésével járó betegségterhe Magyarországon 6,84 milliárd forint évente, amely a 2009. évi bruttó hazai össztermék 0,03 százaléka volt. Az elkerülhető vakság leküzdésében ugyanolyan fontos szerepe van a megelőzésnek, mint a vaksághoz vezető alapbetegségek megfelelő kezelésének. Mivel a vakság jelentős terhet ró az érintett személyekre, a társadalomra és a gazdaságra egyaránt, a megelőzés, a kezelés és a vakok társadalmi integrációja, szociális és egészségpolitikai szempontból is lényeges feladat. A vak emberek ugyanis jellemzően rendkívül kiszolgáltatottá válnak, sokszor az egyszerű önellátási tevékenységek is nehézségekbe ütköznek, így életminőségük jelentősen romlik.

A vakság és a súlyos gyengénlátás problémájának megoldása, enyhítése világszerte fontos feladat, ezért az Egészségügyi Világszervezet (WHO) és a Nemzetközi Vakságmegelőző Intézet (International Agency for the Prevention of Blindness, azaz az IAPB) meghirdette a Vision 2020 globális kezdeményezést az elkerülhető vakság leküzdésére 2020-ig. Ehhez a programhoz számos ország, köztük Magyarország is csatlakozott.

A “Tiszta látásért” kampány arca Fodor Zsóka színművésznő, aki szívügyének tartja, hogy felhívja a figyelmet a szűrővizsgálatok fontosságára, hiszen számára a látás az élmények, az örömök és a boldogság forrása. A kampány társadalmi célú hirdetésekben, a nyomtatott és elektronikus médiumokban egyaránt megjelenik. Érdemes lesz rákattintani a www.rtlklub.hu/latas oldalra is, ahol megtudhatják, hogy hol találják a lakóhelyükhöz legközelebbi szemklinikát vagy szakorvosi rendelőintézetet.

2011. október 13.