A Táltosképző harmadik találkozójára május 30-án került sor a Kamara székházában. Dr. Hankó Zoltán, a Magyar Gyógyszerészi Kamara elnöke tartott előadást, amely a politika és a gyógyszerészet viszonyát vizsgálta.
A téma alaposabb megértésének érdekében, a programra regisztrálók elÅ‘zetesen e-mailban kaptak egy rövid történelmi áttekintést. Ez az anyag Szent István korától, az elsÅ‘ magyarországi patika megalapÃtásától a XXI. század elejéig követte végig a gyógyszerészet fejlÅ‘dését. Kitért a szakma kialakulására, az orvoslástól való fokozatos különválására, valamint arra a több évszázados harca, hogy a patikákat képzett gyógyszerészek ellenÅ‘rizzék és ne orvosok. A tanulmány központi gondolata az állam és a politika szabályozó szerepe volt a gyógyszertárak alapÃtásában és működtetésében, valamint a gyógyszerészek életében. A jelenkorhoz érve rögzÃti, hogy az állam szabályozó, ellenÅ‘rzÅ‘ és szankcionáló szerepét a lakossági gyógyszerellátásban közérdek indokolja, miközben a működtetés felelÅ‘ssége szakmai és gazdasági szempontból a gyógyszerészé. Az államnak alkotmányos felelÅ‘ssége van a gyógyszerellátás biztosÃtásában, amelyet a gyógyszertár működtetÅ‘jével közösen visel. A gyógyszer- és betegbiztonság, a szolgáltatások szÃnvonala, valamint a költséghatékonyság tekintetében tehát megosztott felelÅ‘sségrÅ‘l beszélhetünk. Az elÅ‘adásra való felkészülést másodsorban az elÅ‘zÅ‘ táltosképzÅ‘n elhangzott prezentáció is segÃtette.
Dr. Hankó azzal kezdte, hogy „a politika nem az, aminek látszik, vagy aminek láttatják”. ElÅ‘adása elején, az elÅ‘zÅ‘ elÅ‘adásra is utalva, kiemelte: ha a politika és a szakmapolitika kapcsolatát keressük, gyakran azt tapasztaljuk, hogy a kamarai vezetÅ‘k fókuszát a környezetük rövid távú szempontok felé vezetik; a pillanat uralása, a taktikai döntések dominálnak. Fontos lenne azonban, hogy döntéshozóként figyelembe vegyük a hosszabb távú stratégiai célokat (több évre elÅ‘re) és a döntések történelmi dimenzióit is.
A múltból a jövÅ‘ felé tekintve az elÅ‘adó felvetette a gyógyszerészet jelenlegi iránykeresését. Az angolszász rendszerben a bolti kereskedelmi jellegű „drug store”-ból egyre inkább a hagyományos patikák felé lépnek, addig a kontinentális Európában a klasszikus gyógyszertárak vesznek fel kereskedelmi mintázatokat. Ez a két modell láthatóan közeledik egymáshoz – hogy melyik válik uralkodóvá, a jövÅ‘ dönti el.
A politika több különböző szintje határozza meg, hogy a társadalom, illetve bármely szakma milyen irányban fejlődik.
1.)  A politika két részre osztható, pártpolitikára és közpolitikára. A pártpolitika nem más, mint pártok közötti versengés, vita. Célja a hatalom megszerzése és megtartása az intézményalakÃtás és a hatalmi szervezetrendszer működtetése. A közpolitika szól az államvezetésrÅ‘l, államigazgatásról, kormányzati irányÃtásról, döntéshozatalról; a kormányzati cselekvés területe, ahogy gondolkodik a kormányzati vezetés a különbözÅ‘ köztevékenységek igazgatásának eljárásairól (pl. gazdasági, jogszabályalkotó, rendvédelmi, biztonsági,financiális).
2.)  A szakpolitika (amit sokan összetévesztenek a szakmapolitikával), egy adott szakterületre vonatkozó irányok meghatározása. Többféle szakpolitika van (pl. önkormányzati, ifjúság, monetáris, drog, egészség, gyógyszer).
3.)  Szakmapolitika (pl. kamara) Ebbe tartozik a szakmai és gazdasági érdekvédelem, a szakmai önkormányzatiság, a minőségi és etikai normák meghatározása.
Fontos megemlÃteni, hogy a közpolitika része a társadalompolitika, amely meghatározott értékek és érdekek mentén kÃván hatást gyakorolni a társadalomra. A közgazdasági megfogalmazás szerint célja az újratermelési folyamatok egyensúlyának biztosÃtása. E kereteken belül a társadalompolitikának lehetÅ‘sége van a társadalom szerkezetének alakÃtására.
Kamarai vezetÅ‘ként elérni (változtatni) valamit a mindenkori kormányzatnál elsÅ‘dlegesen két lehetÅ‘ség van. Legjobb, ha a kormányzat társadalom- és egészségpolitikájába beilleszthetÅ‘ a kamarai cél, és ekkor tárgyalással lehet felhÃvni a figyelmet a (szak)politikának és a szakterületnek fontos döntések mindkét fél számára elÅ‘nyösek. Ha viszont a kamara szempontjai és a mindenkori kormányzat társadalom- és egészségpolitikai céljai, illetve az ebbÅ‘l eredÅ‘ szakpolitikája között nézeteltérés van, akkor többnyire a károk minimalizálása lehet egy reális célkitűzés. Az elÅ‘adó személyes tapasztalatain keresztül mutatta be, milyen cselekvési lehetÅ‘ségek állnak rendelkezésre eltérÅ‘ politikai helyzetekben.
Ezután rátért a különbözÅ‘ társadalompolitikai stratégiákra, nézÅ‘pontokra (pl. liberális, szocialista, konzervatÃv) és arra, hogy ebbÅ‘l milyen társadalom- és milyen szakpolitika (pl. adó-, szociális és egészségügyi politika) várható. Ezt is saját személyes tapasztalatból vett példákkal ábrázolta.
Arra a kérdésre, hogyan lehet eltérÅ‘ a kormányzat deklarált társadalmi nézÅ‘pontja és a szakpolitikája, azt a választ kaptuk, hogy egy deklaráltan konzervatÃv kormány intézkedései között is vannak liberális és szocialista elemek, sÅ‘t újabban egyéb társadalompolitikai besorolások is ismertek (pl. globalista – lokalista; föderalista – patrióta). És az is kérdés, hogy az egyes háttérintézmények mennyire követik a kormányzat deklarált irányait.
Az elÅ‘adás végén áttekintették az egészségpolitika legfontosabb dilemmáit a fent emlÃtett szempontok szerint. Ezek között hangsúlyosan foglalkoztak az egészségügyi rendszer struktúrájával, finanszÃrozásával, az egészségügyön belül a piaci és versenyszempontok különbözÅ‘ségeivel, az egészségügyi költségrobbanással, a hozzáférhetÅ‘ség-esélyegyenlÅ‘ség-minÅ‘ség együttes elvárásával, a priorizálások szintjeivel, az orvosilag lehetséges, gazdaságilag megengedhetÅ‘ és etikai vállalhatóság kihÃvásával.
Az előadást kötetlen beszélgetés zárta, amely során a résztvevők további kérdéseket tehettek fel, és személyes tapasztalataikat is megoszthatták.
Dr. Joó Kristóf
Â
Â
Â