Hogyan állunk? cÃmmel a GYKTN keretében november 30-án tájékoztatók, beszámolók hangzottak el a gyógyszertárakat érintÅ‘ aktuális kérdésekrÅ‘l.
Â
ElsÅ‘ként Szabó Bálint (fÅ‘osztályvezetÅ‘, EESZT) számolt be az EESZT-vel kapcsolatos elmúlt évi tapasztalatairól. Mint mondta, Balog Zoltán volt az emberi erÅ‘források minisztere, amikor az EESZT indult. A Tér mindenhol elérhetÅ‘, akkor is, ha nem használják, és „akik használják, szeretik”.A következÅ‘kben nemzetközi összehasonlÃtásban vizsgálta a rendszert: uniós szinten is az élvonalba tartozik, bátran nevezhetjük egyedülállónak – hangsúlyozta. 2018-ban 17 ország képviselÅ‘je hat megvalósult projekt keretében vizsgálta a rendszert, ami nagy sikert aratott. Az év ITC projektje az idén az EESZT lett.Megjegyezte azt is, tudják, hogy vannak problémák, a javÃtásukon dolgoznak.
A továbbiakban a csatlakozásokról ejtett szót: mint ismeretes, minden gyógyszertár csatlakozott, ugyanakkor az orvosoknál nem mondható el ugyanez. Miután a további feladataikat részletezte, rátért a visszajelzések fontosságára. Mint mondta, egy programot készÃtettek az alkalmazásfejlesztÅ‘k, a klinikai területen dolgozók, az egészségügyi ellátók, az EESZT működtetÅ‘k tennivalóival kapcsolatban. Idén már ennek a mentén dolgoztak.  Kitért a rendszerszállÃtókra, majd a nemrégiben kialakÃtásra került információs csatornájuk került szóba, amit bárki használhat. Szót ejtett az oktatási rendszerükrÅ‘l, úgy látja, elsÅ‘sorban az orvosoknál alacsony a tájékozottság, ezért körükben elindÃtottak egy tájékoztatási programot. Ez 2019-ben is működni fog, minden egyes intézménybe kimennek és segÃtenek a rendszer használatában. Támogatórendszerük segÃtségével kiszállnak minden helyszÃnre, ahova hÃvják Å‘ket, hogy a helyszÃnen oldják meg a felmerült problémát. EmlÃtésre került, hogy megfelelnek a GDPR követelményeinek. A további feladatokkal kapcsolatban pedig kiemelte a mobileszközök rendszerhez való hozzáférésének kérdését, ahogy a járóbeteg ellátási rendszer fejlesztését.
Barak Helga, (tanácsadó, Széchenyi Programiroda) „Pályázati lehetÅ‘ségek gyógyszertáraknak” cÃmmel számolt be a patikák pályázati lehetÅ‘ségeirÅ‘l. Bemutatta a 2011-ben alakult Széchenyi programirodát, ami a Miniszterelnökség alatt működik, és az elmúlt években a nemzetközi és hazai területfejlesztés meghatározó szereplÅ‘jévé lépett elÅ‘. AlapvetÅ‘en az uniós programokból finanszÃrozott projektek és egyes határon átnyúló, nemzetközi együttműködési programok esetében lát el szakmai közreműködÅ‘i feladatokat. Mintegy 60 ügyfélszolgálati ponton mintegy 180 tanácsadójuk segÃti a pályázni akarókat és pályázókat. Szolgáltatásaik ingyenesek, ezek a pályázati tájékoztatástól és ötletadástól kezdÅ‘dÅ‘en, a projektek elÅ‘készÃtésében és megvalósÃtásában való közreműködésen át, egészen a projektzárásig és utógondozásáig, szinte minden területre kiterjednek. VégigkÃsérik Å‘ket azon az úton, ami egy fejlesztéssel kapcsolatos ötlet megszületésétÅ‘l annak sikeres megvalósÃtásig tart. A közreműködésükkel elnyert és szerzÅ‘dött pályázatok száma csak 2017-ben meghaladta a 6000-et. SzakértÅ‘ik közel 9400 projekt megvalósÃtásához nyújtanak szakmai segÃtséget.
Bemutatta továbbá a jelenleg a gyógyszertárak számára elérhető pályázatokat, amelyek a következők:
- Budapest és Pest megye területén megvalósÃtandó energetikai és megújuló energia beruházások támogatása,
- kkv-k részére új és használt eszközök és gépjárművek beszerzésére, képzéseken, konferenciákon, szakmai kiállÃtásokon való részvétel finanszÃrozására,
- vissza nem térÃtendÅ‘ támogatás kkv-k részére gyakornokok foglalkoztatása esetén bér- és eszközfinanszÃrozáshoz, infrastrukturális beruházások támogatása munkahelyek kialakÃtásához,
- legalább 3 munkavállaló esetén, 3-50 millió Ft vissza nem térÃtendÅ‘ támogatás igényelhetÅ‘ munkavállalók képzésére.
Végezetül néhány gyakorlati tudnivalót osztott meg a hallgatósággal. (A pályázatokkal kapcsolatos további részletekrÅ‘l a honlapunkon tájékozódhat – a szerk.)
„A verifikációs rendszer gyógyszertári vonatkozásai” cÃmmel dr. Illés Zsuzsanna, (igazgatósági elnök, HUMVO ZRT. ) osztotta meg az egyedi dobozazonosÃtókkal kapcsolatos rendszer alapjainak bemutatásával, illetve a kialakulás folyamatának bemutatásával kezdte. Ezt követÅ‘en rátért az EMVO, az Európai Gyógyszer-azonosÃtó, illetve a HUMVO Magyarországi Gyógyszer-azonosÃtó nonprofit szervezetekkel kapcsolatos tudnivalók ismertetésére. A 2018-as év legfÅ‘bb ezzel kapcsolatos történései, valamint IT projekt mérföldkövei is szóba kerültek, ahogy az eddig elért eredmények is. Kitért a rendszer egyes szereplÅ‘i kötelezettségeire, illetve részletezte a csatlakozási folyamatot. Összefoglalásként elmondható, hogy a HUMVO-nak alapvetÅ‘en három feladata van: az adattárház létrehozatala, a magyar és az európai adattárház összekapcsolása, annak biztosÃtása, a kettÅ‘ közti kapcsolat tesztelése, valamint az ellátási lánc normakövetÅ‘ működtetése. A 2019. februári induláshoz felkészültek a feladatra.
A 2019. év fontosabb adózási és számviteli változásairól dr. Elmerné Bagi Edina tájékoztatott. FelhÃvta a figyelmet arra, hogy 2018 júniusától több olyan jogszabály született, illetve korábbi jogszabály módosult, amelyek 2019. január 1-én lépnek hatályba és a gyógyszertárakat működtetÅ‘ vállalkozások életében is jelentÅ‘s, feltétlen figyelembe veendÅ‘ változásokat tartalmaznak – elÅ‘adásában ezeket részletezte. A társasági és osztalékadóval kezdte, majd rátért a személyi jövedelemadóval kapcsolatos változásokra, a kedvezményeket is megemlÃtve. Bemutatta az egyes meghatározott és béren kÃvüli juttatásokat, felhÃvva a figyelmet arra, hogy ezek közül mi szűnik meg. A személyi jövedelmadóval kapcsolatban több más információt is megosztott, végezetül pedig kitért az adómentesen adható juttatásokra. (A 2019. évi adózással kapcsolatos további információkról honlapunkon, illetve a Gyógyszerészi HÃrlap decemberi számából értesülhet – a szerk.)
Dr. NyÃri László a vidék gyógyszerellátásával kapcsolatos kamarai javaslatokat osztotta meg a hallgatósággal.ElÅ‘adása elején a gyógyszerellátással kapcsolatos országos statisztikai adatokat ismertetett. Mindezek összefoglalásaként idézett egy 2013-as EMMI közleményt: „Magyarországon az egy lakosra jutó gyógyszertárak száma európai viszonylatban is magasnak tekinthetÅ‘, és a földrajzi eloszlásuk is megfelelÅ‘.” Majd miután ismertette a korábbi kamarai álláspontokat a kistelepülések gyógyszerellátásával kapcsolatban, felhÃvta a figyelmet a „két legfontosabb kÅ‘bevésett, összetartozó szempontra”, amit nem lehet figyelmen kÃvül hagyni az emlÃtette kapcsolatban:
1. A jelenleg működÅ‘ gyógyszertárak megÅ‘rzése, gazdálkodási helyzetének javÃtása és szolgáltatásainak fejlesztése,
2. a gyógyszertár nélküli települések gyógyszerellátásának javÃtása.
A továbbiakban azokat a szempontokat sorolta, amelyek jelentÅ‘sen befolyásolhatják a működtetést. Ilyen például az állami-önkormányzati szerepvállalás, fiókpatika működtetés, működési célú támogatás és finanszÃrozási elÅ‘leg, generikus ösztönzÅ‘ és szolgáltatási dÃj mértéke, ahogy azárrés rendszer vagy a marketing szabályozás is szóba került.
A meglévő gyógyszertárak stabilizálása érdekében tett kamarai javaslatok ismertetése következett ez után:
Végezetül szót ejtett arról, hogy mit nem támogatnak: gyógyszer-kiadó automata és Family Frost jellegű rendszer, új szereplővel.
mgyk.gyh
Fotó: Dr. Nagy VilmosÂ