A SzĂŠll KĂĄlmĂĄn-terv a gyĂłgyszer-tĂĄmogatĂĄsi rendszer forrĂĄskivonĂĄssal egyĂźtt tĂśrtĂŠnĹ ĂĄtalakĂtĂĄsĂĄt cĂŠlozza, melynek a gyĂłgyszerellĂĄtĂĄsra komoly kihatĂĄsai lehetnek. EzĂŠrt indokolt, hogy az elmĂşlt hetek tĂśrtĂŠnĂŠseit rĂśvid ĂśsszefoglalĂłban ismertessĂźk.
BeszĂĄmolĂłnk elejĂŠn utalunk a Kamara honlapjĂĄn eddig megjelent ĂśsszeĂĄllĂtĂĄsokra ĂŠs sajtĂłhĂrekre, melyek az Ăśsszetett tĂĄjĂŠkozĂłdĂĄshoz jelentĹs segĂtsĂŠget nyĂşjthatnak.
I.
ElĹzmĂŠnyek
Â
A SzĂŠll KĂĄlmĂĄn-tervet Navracsics Tibor ĂŠs Matolcsy GyĂśrgy ismertette mĂĄrcius 1-jĂŠn. A terv az ĂĄllamadĂłssĂĄg csĂśkkentĂŠsĂŠnek szĂĄndĂŠkĂĄval szĂźletett. A terv szerint az adĂłssĂĄgcsapdĂĄbĂłl valĂł szabadulĂĄs hĂĄrom eszkĂśz egyĂźttes alkalmazĂĄsĂĄval vihetĹ vĂŠghez:
- az adĂłssĂĄgot le kell vinni a GDP 82%‐ĂĄrĂłl 50% alĂĄ,
- a lehetĹ legnagyobb gazdasĂĄgi nĂśvekedĂŠst kell elĂŠrni (erre szolgĂĄl az Ăj SzĂŠchenyi-terv),
- meg kell akadĂĄlyozni az ĂĄllamadĂłssĂĄg ĂşjratermelĹdĂŠsĂŠt.
A SzĂŠll KĂĄlmĂĄn-terv tĂśbb terĂźleten jelentĹs ĂĄtalakĂtĂĄsokat ĂŠs kiadĂĄscsĂśkkentĂŠst irĂĄnyoz elĹ. Ezek kĂśzĂśtt szerepel az egĂŠszsĂŠgĂźgy. Az ÂAdĂłssĂĄg ĂŠs egĂŠszsĂŠgĂźgy cĂmet viselĹ fejezet szerint ÂĂt kell alakĂtani a gyĂłgyszertĂĄmogatĂĄs rendszerĂŠt Ăşgy, hogy a gyĂłgyszerek ĂĄra ne emelkedjen, de az adĂłfizetĹk pĂŠnzĂŠbĹl kevesebbet kelljen kĂślteni rĂĄ. Mindezt egy tĂśbblĂŠpcsĹs folyamatban kell elvĂŠgezni, a tĂĄmogatĂĄsok korrupt ĂŠs ĂĄtlĂĄthatatlan jellegĂŠt fel kell szĂĄmolni  A terv szerint 2011. ĂĄprilis 1‐tĹl a NEFMI ĂŠs az NGM konzultĂĄciĂłkat folytat az ĂŠrintettekkel egy Ăşj, hatĂŠkonyabb gyĂłgyszer‐finanszĂrozĂĄsi rendszer kialakĂtĂĄsa ĂŠrdekĂŠben ĂŠs jĂşlius 1‐ig a NEFMI ĂŠs az NGM megalkotja az Ăşj gyĂłgyszertĂĄmogatĂĄsi rendszer mĹąkĂśdĂŠsĂŠhez szĂźksĂŠges jogszabĂĄlyokat. A SzĂŠll KĂĄlmĂĄn-terv szerint a jĂĄrĂłbeteg-gyĂłgyszerkassza 2011-es ĂśsszegĂŠhez kĂŠpest 2012-ben 83 milliĂĄrd, 2013-ban ĂŠs 2014-ben 120-120 milliĂĄrd forint megtakarĂtĂĄst terveznek.
A Magyar GyĂłgyszerĂŠszi Kamara  az innovatĂv ĂŠs a generikus gyĂłgyszergyĂĄrtĂłk szĂśvetsĂŠgeihez hasonlĂłan Â, a hivatalos egyeztetĂŠsek megkezdĂŠsĂŠt megelĹzĹen, mĂĄrcius 26-ĂĄn eljuttatta helyzetĂŠrtĂŠkelĂŠsĂŠt ĂŠs javaslatait az Ăśsszes ĂŠrintett ĂĄllamigazgatĂĄsi ĂŠs politikai vezetĹnek. Ăprilis 7-ĂŠn az OrszĂĄghĂĄzban valamennyi gyĂĄrtĂłi, forgalmazĂłi ĂŠs szakmai szervezet, valamint a betegszervezetek rĂŠszĂŠre hĂĄrom (egyenkĂŠnt egy ĂłrĂĄs) prezentĂĄciĂłt tartott a NEFMI vezetĂŠse ĂŠs az NGM kĂŠpviselĹje, melyben bemutattĂĄk a 2011. mĂĄsodik fĂŠlĂŠvben bevezetni szĂĄndĂŠkozott intĂŠzkedĂŠseket ĂŠs a 2012-13-ra tervezett lĂŠpĂŠsek elvi irĂĄnyait. Egy nappal kĂŠsĹbb a prezentĂĄciĂł anyagĂĄt ĂrĂĄsban is megkaptĂĄk a szervezetek. Erre a Kamara ĂĄprilis 11-ĂŠn ĂrĂĄsban reagĂĄlt. Ezt kĂśvetĹen kĂźldtĂŠk meg a kormĂĄny-elĹterjesztĂŠst kĂśzigazgatĂĄsi egyeztetĂŠsre, melyre a kamara a vĂŠlemĂŠnyĂŠt ĂĄprilis 18-i dĂĄtummal kĂŠszĂtette el ĂŠs kĂźldte el a NEFMI-nek.
Â
II.
Amit tudni lehet
Az E. Alap 2011-es kĂśltsĂŠgvetĂŠsĂŠben a jĂĄrĂłbeteg-gyĂłgyszerkassza elĹirĂĄnyzata 343 milliĂĄrd forint, a gyĂĄrtĂłk ĂĄltal befizetett kĂźlĂśnadĂłk figyelembe vĂŠtelĂŠvel a kassza egyenlege 297 milliĂĄrd forint. Mivel intĂŠzkedĂŠs nĂŠlkĂźl a tĂĄmogatĂĄs-kiĂĄramlĂĄs Ăśsszege 2011-ben kĂśzelĂtheti a 370 milliĂĄrdot, a 343 milliĂĄrdos gyĂłgyszerkassza- (illetve 297 milliĂĄrdos egyenleg)-elĹirĂĄnyzat betartĂĄsĂĄhoz kb. 26 milliĂĄrdos kihatĂĄsĂş tĂĄmogatĂĄskiĂĄramlĂĄs-csĂśkkentĹ (ill. egyenleg-javĂtĂł) intĂŠzkedĂŠsre van szĂźksĂŠg. A 26 milliĂĄrd egy (tĂśredĂŠk) rĂŠszĂŠt a kombinĂĄlt kĂŠszĂtmĂŠnyek tĂĄmogatĂĄsĂĄt korrigĂĄlĂł ĂĄprilis 1-i mĂłdosĂtĂĄsok adjĂĄk, azonban a nagyobbik hĂĄnyadot a mĂĄsodik fĂŠlĂŠvben hatĂĄlyba lĂŠpĹ intĂŠzkedĂŠsekkel lehet biztosĂtani.
Ahhoz tehĂĄt, hogy a 297 milliĂĄrdos egyenleg 2011-ben teljesĂźljĂśn, idĂŠn 26 milliĂĄrdos megtakarĂtĂĄsra van szĂźksĂŠg. Ehhez kĂŠpest kell 2012-ben tovĂĄbbi 83, 2013-14-ben pedig 120-120 milliĂĄrdos Ăśsszeget megtakarĂtani. E szerint 2012-ben 214, 2013-ban ĂŠs 2014-ben 177-177 milliĂĄrdos gyĂłgyszerkassza-egyenleg lesz a SzĂŠll KĂĄlmĂĄn-terv ĂŠrtelmĂŠben az elĹirĂĄnyzat!
Az ĂĄprilis 7-i prezentĂĄciĂłn elhangzottak alapjĂĄn a kormĂĄny szerint a jelenlegi tĂĄmogatĂĄsi rendszer fĹbb problĂŠmĂĄi az alĂĄbbiak szerint ĂśsszegezhetĹk:
- az ĂĄllami/biztosĂtĂłi szerep nem ĂŠrvĂŠnyesĂźl hatĂŠkonyan,
- nincs egyĂŠrtelmĹą szabĂĄlyozĂĄsi kĂśrnyezet,
- az adminisztratĂv szabĂĄlyozĂĄsi elemek kimerĂźltek,
- a befogadĂĄsi eljĂĄrĂĄsok bonyolultak, nem egyĂŠrtelmĹąek ĂŠs nem transzparensek,
- a tĂŠnyleges kĂśltsĂŠg-hatĂŠkonysĂĄg ĂŠrtĂŠkelĂŠse korlĂĄtos,
- nincs ĂśsztĂśnzĹ elem a rendszerben a hatĂŠkony gyĂłgyszer-felĂrĂĄsra, -kiadĂĄsra ĂŠs -felhasznĂĄlĂĄsra,
- a magas kĂśltsĂŠgĹą terĂĄpiĂĄk arĂĄnya nĂśvekszik a gyĂłgyszertĂĄmogatĂĄsi kiadĂĄsokban (biolĂłgiai terĂĄpiĂĄk),
- a gyĂłgyszerek tĂĄmogatĂĄsa nem fĂźgg a tĂŠnyleges hatĂŠkonysĂĄgtĂłl,
- a generikus gyĂłgyszerĂĄrak magasabbak a nemzetkĂśzi ĂĄrakbĂłl kĂśvetkeztethetĹ lehetsĂŠgesnĂŠl,
- egyes onkolĂłgiai gyĂłgyszerek tĂĄmogatĂĄsa a jĂĄrĂłbeteg-ellĂĄtĂĄson keresztĂźl valĂłsul meg, a fejlett orszĂĄgokban jellemzĹen fekvĹbeteg-ellĂĄtĂĄson keresztĂźl tĂśrtĂŠnĹ finanszĂrozĂĄs helyett,
- Â nem elĂŠg hatĂŠkony a forrĂĄsallokĂĄciĂł,
- Â a tĂĄrsadalom egĂŠszsĂŠgi ĂĄllapota EU-s mĂŠrcĂŠvel mĂŠrve nagyon rossz.
Az ÂA gyĂłgyszertĂĄmogatĂĄsi rendszer ĂĄtalakĂtĂĄsĂĄt ĂŠrintĹ, a SzĂŠll KĂĄlmĂĄn Terv vĂŠgrehajtĂĄsĂĄt szolgĂĄlĂł intĂŠzkedĂŠsekrĹl c., ĂĄprilis 16-ĂĄn vĂŠlemĂŠnyezĂŠsre megkĂźldĂśtt kormĂĄny-elĹterjesztĂŠs alapjĂĄn 2011-re 7,3 milliĂĄrdos bevĂŠtelnĂśvelĹ ĂŠs 19 milliĂĄrdos tĂĄmogatĂĄs-kiĂĄramlĂĄst csĂśkkentĹ (Ăśsszesen 26,3 milliĂĄrdos megtakarĂtĂĄs) intĂŠzkedĂŠs-csomagot ĂĄllĂtottak Ăśssze. E szerint a 12%-os gyĂĄrtĂłi befizetĂŠst 20%-ra, az orvoslĂĄtogatĂłk utĂĄn fizetendĹ kĂźlĂśnadĂł mĂŠrtĂŠkĂŠt 5 milliĂł Ft/ĂŠv/fĹ helyett 10 milliĂł Ft/ĂŠv/fĹ Ăśsszegre emelik, a lejĂĄrĂł tĂĄmogatĂĄsvolumen-szerzĹdĂŠsek biztosĂtĂł szĂĄmĂĄra kedvezĹbb feltĂŠtelekkel valĂł ĂşjrakĂśtĂŠsĂŠtĹl 2 milliĂĄrdos bevĂŠtel-nĂśvekedĂŠst vĂĄrnak. A generikus programhoz kapcsolĂłdĂłan tĂśbb, kĂźlĂśnbĂśzĹ intĂŠzkedĂŠst terveznek (pl. a delistĂĄzĂĄsi szabĂĄlyok szigorĂtĂĄsĂĄt, a legolcsĂłbb generikumok forgalmi rĂŠszarĂĄnyĂĄnak nĂśvelĂŠsĂŠt kĂźlĂśnbĂśzĹ eszkĂśzĂśkkel, a lejĂĄrĂł szabadalmak utĂĄn az eddiginĂŠl gyorsabban bevezetett generikus ĂĄrszabĂĄlyozĂĄst, az elsĹ generikum tĂŠrnyerĂŠsĂŠnek elĹsegĂtĂŠsĂŠt). FolytatjĂĄk a terĂĄpiĂĄs rend felĂźlvizsgĂĄlatĂĄt. Napirenden van a terĂĄpia eredmĂŠnyessĂŠgĂŠnek tĂĄmogatĂĄsi szempontkĂŠnt valĂł figyelembe vĂŠtele, a nemzetkĂśzi referencia-ĂĄrazĂĄs kiterjesztĂŠse, a koleszterinszint-csĂśkkentĹk tĂĄmogatĂĄsĂĄnak felĂźlvizsgĂĄlata. A tervezet elsĹdlegesen a 2006. ĂŠvi XCVIII. sz. (gyĂłgyszer-gazdasĂĄgossĂĄgi) tĂśrvĂŠny, a 32/2004. (IV. 26.) ESzCsM rendelet, az 53/2007. (XII. 7.) EĂźM rendelet ĂŠs a 3/2009. (II. 25.) EĂźM rendelet mĂłdosĂtĂĄsait igĂŠnyli.
A tovĂĄbbi csomagok a 2012. illetve 2013. ĂŠvi cĂŠlok elĂŠrĂŠsĂŠt tartalmazzĂĄk, bevezetĂŠsĂźk hatĂĄrideje 2012. januĂĄr 1. ĂŠs 2013. januĂĄr 1. A kormĂĄny-elĹterjesztĂŠsben a tervezett intĂŠzkedĂŠsek kĂśzĂśtt szerepel
- Â a beteg-egyĂźttmĹąkĂśdĂŠsen alapulĂł tĂĄmogatĂĄsi rendszerre vonatkozĂł koncepciĂł kidolgozĂĄsa,
- Â a biolĂłgiai ĂŠs biohasonlĂł gyĂłgyszerekre vonatkozĂł tĂĄmogatĂĄsi rendszer kialakĂtĂĄsa,
- Â egy Ăşj kĂśzgyĂłgyellĂĄtĂĄsi rendszer lĂŠtrehozĂĄsa,
- Â az egyedi mĂŠltĂĄnyossĂĄg eljĂĄrĂĄsrendjĂŠnek felĂźlvizsgĂĄlata,
- Â a fekvĹbeteg-ellĂĄtĂĄsban felhasznĂĄlĂĄsra kerĂźlĹ, azonban jelenleg a jĂĄrĂłbeteg-ellĂĄtĂĄsi gyĂłgyszertĂĄmogatĂĄs terhĂŠre finanszĂrozott gyĂłgyszereknek a gyĂłgyĂtĂł-megelĹzĹ ellĂĄtĂĄsok kĂśrĂŠbe tĂśrtĂŠnĹ ĂĄtsorolĂĄsa, tovĂĄbbĂĄ
- Â kĂśzelebbrĹl meg nem nevezett, a tĂĄmogatĂĄspolitika tovĂĄbbi hatĂŠkonysĂĄgĂĄt javĂtĂł hosszĂş tĂĄvĂş intĂŠzkedĂŠsekre vonatkozĂł felhatalmazĂĄs.
Â
A kĂśzigazgatĂĄsi egyeztetĂŠst kĂśvetĹen ĂĄprilis utolsĂł hetĂŠben kerĂźlt az elĹterjesztĂŠs a kormĂĄny elĂŠ, amely ĂĄtdolgozĂĄsra visszaadta a javaslatot az elĹterjesztĹnek. E sorok ĂrĂĄsakor (mĂĄjus 10-ĂŠn) kormĂĄnyhatĂĄrozat mĂŠg nem szĂźletett, az ĂĄprilis 16-ĂĄn egyeztetĂŠsre megkĂźldĂśtt ĂŠs az MGYK ĂĄltal vĂŠlemĂŠnyezett anyag sorsĂĄrĂłl az MGYK (mĂĄjus 9-ĂŠn) nem rendelkezik hivatalos informĂĄciĂłval.
Â
III.
A Kamara ĂĄllĂĄspontjĂĄrĂłl
A Kamara az ĂĄllĂĄspontjĂĄt az egyeztetĂŠsekhez igazodĂłan, hĂĄrom egymĂĄst kĂśvetĹ dokumentumban fejtette ki. A mĂĄrcius 26-i, az ĂĄprilis 11-i ĂŠs az ĂĄprilis 18-i kamarai dokumentum mintegy 15 oldal terjedelemben kĂŠszĂźlt, a jelen beszĂĄmolĂł keretei ezeknek csupĂĄn kivonatos ismertetĂŠsĂŠt teszik lehetĹvĂŠ.
1. MĂĄrcius 26.
Mint fentebb mĂĄr emlĂtĂŠsre kerĂźlt, a hivatalos egyeztetĂŠsek megkezdĂŠsĂŠt megelĹzĹen az MGYK az ĂĄllĂĄspontjĂĄt mĂĄrcius 26-ĂĄn a politikai ĂŠs ĂĄllamigazgatĂĄsi vezetĹkhĂśz eljuttatta. A helyzetĂŠrtĂŠkelĂŠsben kifejtettĂźk, hogy Âa gyĂłgyszertĂĄmogatĂĄs jelenlegi rendszere magĂĄn viseli az elmĂşlt ĂŠvtizedek hibĂĄs egĂŠszsĂŠg- ĂŠs tĂĄmogatĂĄspolitikai dĂśntĂŠseinek szĂĄmos kĂśvetkezmĂŠnyĂŠt. MikĂśzben az egymĂĄst kĂśvetĹ tĂĄmogatĂĄspolitikai intĂŠzkedĂŠsek kĂśvetkeztĂŠben az EurĂłpa kĂźlĂśnbĂśzĹ orszĂĄgaiban kĂźlĂśnbĂśzĹ kombinĂĄciĂłban ĂŠs mĂłdon alkalmazott valamennyi megszorĂtĂł ĂŠs szankcionĂĄlĂł elemet alkalmazzĂĄk MagyarorszĂĄgon, a rendszer egĂŠszsĂŠg- ĂŠs tĂĄmogatĂĄspolitikai szempontbĂłl hatĂŠkony mĹąkĂśdĂŠsĂŠre a korĂĄbbi kormĂĄnyok nem fordĂtottak figyelmetÂ. EzĂŠrt egyetĂŠrtĂźnk a korĂĄbban szakmai vitĂĄra bocsĂĄtott Semmelweis-tervvel, amely a tervezett gyĂłgyszer- ĂŠs tĂĄmogatĂĄspolitikai intĂŠzkedĂŠseivel a hatĂŠkonysĂĄg javĂtĂĄsĂĄt tĹązte ki fĹ cĂŠlul, ugyanakkor a SzĂŠll KĂĄlmĂĄn-terv fiskĂĄlis szemlĂŠletĂŠt vitatjuk. EmlĂŠkeztettĂźnk arra, hogy a jĂĄrĂłbeteg-gyĂłgyszerkassza 2011-re tervezett ĂŠrtĂŠke eleve 50 milliĂĄrd forinttal (!) kevesebb az elĹzĹ kormĂĄny Âkonvergencia-programÂ-jĂĄt megelĹzĹ ĂŠv (2006) tĂŠnyleges tĂĄmogatĂĄskiĂĄramlĂĄsĂĄnĂĄl, rĂĄadĂĄskĂŠnt a gyĂĄrak kĂźlĂśnadĂł-terhelĂŠsĂŠt is figyelembe kell venni. A betegek 15-20%-a a gyĂłgyszereit  pĂŠnz hiĂĄnyĂĄban  nem vagy csak rĂŠszlegesen tudja kivĂĄltani, ezĂŠrt a betegterhek nem nĂśvelhetĹk. KĂźlĂśnadĂł fizetĂŠsre kĂśtelezettek a gyĂłgyszer-nagykereskedĹk ĂŠs a nagyobb forgalmĂş gyĂłgyszertĂĄrak, tovĂĄbbĂĄ az ĂŠvi 500 milliĂł Ft-nĂĄl nagyobb ĂĄrbevĂŠtelt meghaladĂł forgalmĂş gyĂłgyszertĂĄrak ĂŠs gyĂłgyszertĂĄri hĂĄlĂłzatok is viselik a kereskedelmi lĂĄncokra 2010-ben kivetett kĂźlĂśnadĂłt. A tĂĄmogatott gyĂłgyszerek szĂĄma ĂŠs arĂĄnya a nemzetkĂśzi ĂĄtlagnak, az egy fĹre jutĂł gyĂłgyszerkiadĂĄs ĂŠs -fogyasztĂĄs mĂŠrtĂŠke az EU-s ĂĄtlagnak megfelel, mikĂśzben a magyar lakossĂĄg ĂĄltalĂĄnos egĂŠszsĂŠgĂźgyi paramĂŠterei az uniĂłn belĂźl a legrosszabbak kĂśzĂŠ tartoznak. A kĂśzforgalmĂş gyĂłgyszertĂĄrak 25%-a egy tavaly oktĂłberi kormĂĄnyjelentĂŠs szerint 2008-ban vesztesĂŠgesen mĹąkĂśdĂśtt, ez az arĂĄny mĂŠrlegadatok alapjĂĄn 2009-ben 26%-ot tett ki. A gyĂłgyszertĂĄrak hatĂĄridĹn tĂşli eladĂłsodottsĂĄga a nagykereskedĹk felĂŠ kĂśzelĂti a 20 mdFt-ot.
Â
Mindezek figyelembe vĂŠtelĂŠvel olyan intĂŠzkedĂŠsekre van szĂźksĂŠg, amelyek biztosĂtjĂĄk
- Â a gyĂłgyszer- ĂŠs betegbiztonsĂĄgot,
- Â az ellĂĄtĂĄs szĂnvonalĂĄt tĂŠrben ĂŠs idĹben,
- Â a hozzĂĄfĂŠrhetĹsĂŠg szĂnvonalĂĄnak megĹrzĂŠsĂŠt,
- Â az alacsony gyĂłgyszerĂĄrakat,
- Â a kĂśzĂśssĂŠgi forrĂĄsok felelĹs ĂŠs takarĂŠkos felhasznĂĄlĂĄsĂĄt,
- a korrupciĂł csĂśkkentĂŠsĂŠt,
- a hatĂŠkonysĂĄg nĂśvelĂŠsĂŠt,
- az orvosok ĂśsztĂśnzĂŠsĂŠt a prevenciĂłban valĂł fokozott rĂŠszvĂŠtelre, a hatĂŠkony ĂŠs olcsĂł gyĂłgyszeres terĂĄpiĂĄra,
- a gyĂłgyszerĂŠszek ĂśsztĂśnzĂŠsĂŠt a kiadĂĄsok csĂśkkentĂŠsĂŠre, beteg-egyĂźttmĹąkĂśdĂŠs nĂśvelĂŠsĂŠre, a nĂŠpegĂŠszsĂŠgĂźgyi, prevenciĂłs ĂŠs gondozĂĄsi programokban valĂł rĂŠszvĂŠtelre,
- a betegek egĂŠszsĂŠgtudatossĂĄgĂĄnak a javĂtĂĄsĂĄt, a sajĂĄt egĂŠszsĂŠgĂźkĂŠrt vĂĄllalt felelĹssĂŠg nĂśvelĂŠsĂŠt,
- a forrĂĄsbevonĂĄst,
- a magyarorszĂĄgi gyĂłgyszergyĂĄrtĂĄs, illetve a hazai K+F tevĂŠkenysĂŠg fejlĹdĂŠsĂŠt,
- a lakossĂĄgi gyĂłgyszerellĂĄtĂĄs rendszerĂŠnek mĹąkĂśdĹkĂŠpessĂŠgĂŠt,
- a gyĂłgyszertĂĄrak tulajdonosi szerkezetĂŠnek tĂĄrsadalompolitikai cĂŠlok szerinti ĂĄtalakĂtĂĄsĂĄt,
- a megtakarĂtĂĄsok felhasznĂĄlĂĄsĂĄt az egĂŠszsĂŠgĂźgyben.
Â
KifejtettĂźk, hogy a Semmelweis-terv gyĂłgyszer- ĂŠs tĂĄmogatĂĄspolitikai fejezetĂŠt alkalmasnak tartjuk a gyĂłgyszerellĂĄtĂĄsi rendszer 2010-ben elkezdett felĂźlvizsgĂĄlatĂĄnak ĂŠs korrekciĂłjĂĄnak folytatĂĄsĂĄra, a konkrĂŠt tĂĄmogatĂĄspolitikai intĂŠzkedĂŠsek megalapozĂĄsĂĄra.
Â
Indokoltnak tartjuk a jĂĄrĂłbeteg-gyĂłgyszerkassza tĂŠteles felĂźlvizsgĂĄlatĂĄt, a tĂĄmogatĂĄs-kiĂĄramlĂĄs mĂŠrtĂŠkĂŠnek objektĂv mĂŠrlegelĂŠsĂŠt ĂŠs a mĂĄs orszĂĄgok tĂĄmogatĂĄs-kiĂĄramlĂĄsi adataival tĂśrtĂŠnĹ reĂĄlis ĂśsszehasonlĂtĂĄst akadĂĄlyozĂł tĂŠtelek kiszĹąrĂŠsĂŠt. Ilyen tĂŠtelnek tekintjĂźk pl. a gyĂłgyszerek ĂFA-tartalmĂĄt, a jĂĄrĂłbeteg-gyĂłgyszerkassza terhĂŠre beszerzett, fekvĹbeteg-gyĂłgyintĂŠzetben felhasznĂĄlt gyĂłgyszereket, a gyĂĄrtĂłi tĂśbbletbefizetĂŠseket.
Â
Mivel az elmĂşlt ĂŠvek hibĂĄs tĂĄmogatĂĄspolitikai intĂŠzkedĂŠseinek kĂśvetkeztĂŠben a gyĂłgyszertĂĄmogatĂĄsi rendszer szĂĄmos belsĹ ellentmondĂĄst ĂŠs ĂŠrdekkonfliktust hordoz, ezek feltĂĄrĂĄsa ĂŠs felszĂĄmolĂĄsa a hatĂŠkonysĂĄgra irĂĄnyulĂł tĂĄmogatĂĄspolitikai intĂŠzkedĂŠsek bevezetĂŠsĂŠnek elĹfeltĂŠtele. Ilyen belsĹ ellentmondĂĄskĂŠnt tekintĂźnk a generikus program jelenlegi szabĂĄlyozĂĄsĂĄra. A generikus programban minden szereplĹ ĂŠrdekĂŠt cĂŠlszerĹą harmonizĂĄlni a tĂĄmogatĂĄspolitika ĂŠrdekeivel, beleĂŠrtve a befogadĂĄs, az ĂĄrverseny, a gyĂłgyszerrendelĂŠs ĂŠs a gyĂłgyszerkiadĂĄs elemeit. A Kamara javasolja az egymĂĄssal helyettesĂthetĹ gyĂłgyszerek esetĂŠn, a hatĂłanyagnĂŠven tĂśrtĂŠnĹ rendelĂŠs kĂśtelezĹvĂŠ tĂŠtelĂŠt ĂŠs a legolcsĂłbb gyĂłgyszerek kiadĂĄsĂĄban a patikai ĂŠrdekeltsĂŠg megteremtĂŠsĂŠt. Ez
- elĹsegĂti a legolcsĂłbb termĂŠkek forgalmi rĂŠszarĂĄnyĂĄnak nĂśvelĂŠsĂŠn keresztĂźl a generikus ĂĄrverseny fokozĂĄsĂĄt, ĂŠs a tĂĄmogatĂĄs-kiĂĄramlĂĄs, valamint a co-payment csĂśkkenĂŠsĂŠt eredmĂŠnyezi,
- csĂśkkenti a korrupciĂłs cĂŠlĂş befolyĂĄsolĂĄst (ugyanakkor a gyĂĄrtĂłk promĂłciĂłs aktivitĂĄsa a gyĂłgyszertĂĄrak felĂŠ vĂĄrhatĂłan nĂśvekszik. Mivel azonban a gyĂĄrak  a nagykereskedĹkĂśn keresztĂźl  hivatalos Ăźzleti partnerei a gyĂłgyszertĂĄri vĂĄllalkozĂĄsoknak, ez a vĂĄltozĂĄs a jelenlegi aktivitĂĄssal szemben szĂĄmviteli szempontbĂłl hivatalos csatornĂĄkra terelĹdik),
- elĹsegĂtheti a betegek kĂśltsĂŠgtudatossĂĄgĂĄnak javulĂĄsĂĄt ĂŠs  a gyĂłgyszertĂĄrak fajsĂşlyosabb rĂŠszvĂŠtelĂŠvel a kĂŠszĂtmĂŠnyvĂĄlasztĂĄsban  a mĂĄrkahĹąsĂŠg vĂĄltozĂĄsĂĄt.
Â
FelhĂvtuk a figyelmet
- a kĂłrhĂĄzi ĂŠs a jĂĄrĂłbeteg-gyĂłgyszerellĂĄtĂĄs ĂŠrdekkonfliktusĂĄra, ugyanis a gyĂĄrak a kĂłrhĂĄzak felĂŠ eltĂŠrĹ ĂĄrakat ĂŠrvĂŠnyesĂtenek, mint a jĂĄrĂłbeteg-gyĂłgyszerellĂĄtĂĄsban. Ennek  a kĂŠtsĂŠgtelenĂźl meglĂŠvĹ logisztikai szempontrendszeren tĂşl  az is az oka, hogy a fekvĹbeteg-gyĂłgyintĂŠzetek gyĂłgyszerfogyasztĂĄsĂĄn keresztĂźl jelentĹs befolyĂĄs gyakorolhatĂł a jĂĄrĂłbeteg-gyĂłgyszerellĂĄtĂĄs gyĂłgyszerforgalmĂĄra,
- az OTC-kĂŠnt is forgalmazhatĂł tĂĄmogatott gyĂłgyszerek tĂĄmogatĂĄsĂĄra, ami a tĂĄmogatott gyĂłgyszerforgalmazĂĄsra indokolatlan fogyasztĂĄsnĂśvelĹ hatĂĄssal lehet,
- a kommunikĂĄciĂłs erĹtĂŠrben a tĂĄmogatĂĄspolitikai szempontok megjelenĂtĂŠsĂŠnek hiĂĄnyĂĄra. A gyĂĄrak promĂłciĂłs aktivitĂĄsa ugyanis nem alkalmas arra, hogy az egĂŠszsĂŠg-, gyĂłgyszer- ĂŠs tĂĄmogatĂĄspolitika szempontjait magas szĂnvonalon ĂŠs hatĂŠkonyan kĂśzvetĂtse. EzĂŠrt indokolt, hogy a ÂkommunikĂĄciĂłs erĹtĂŠrben ezeknek az ismereteknek ĂŠs szempontoknak a tudatosĂtĂĄsĂĄban az OEP a jelenleginĂŠl sokkal hatĂŠkonyabban vegyen rĂŠszt,
- azoknak a fogyasztĂĄsi cikkeknek a forgalmazĂĄsĂĄra, amelyek bizonyĂtottan egĂŠszsĂŠgkĂĄrosodĂĄst okoznak, ezĂŠrt ezeknĂŠl a termĂŠkeknĂŠl indokoltnak tartjuk ÂegĂŠszsĂŠgĂźgyi termĂŠkdĂj kivetĂŠsĂŠt. A termĂŠkdĂj  az E. alap arĂĄnyainak figyelembe vĂŠtelĂŠvel  az egĂŠszsĂŠgĂźgy mĹąkĂśdĂŠsi kĂśltsĂŠgeinek nĂśvelĂŠsĂŠre kerĂźljĂśn felhasznĂĄlĂĄsra.
KifejtettĂźk, hogy indokoltnak tartjuk hatĂŠkonysĂĄg-nĂśvelĹ intĂŠzkedĂŠsek bevezetĂŠsĂŠt is. Ilyennek tartjuk
- az orvos-ĂŠrdekeltsĂŠg megteremtĂŠsĂŠt a prevenciĂłban (pl. az idĹszakos kĂśtelezĹ szĹąrĂŠsek vĂŠgrehajtĂĄsĂĄval a nagy nĂŠpegĂŠszsĂŠgĂźgyi jelentĹsĂŠgĹą megbetegedĂŠseknĂŠl  pl. hypertonia, diabetes, hypercholesterinemia, COPD, daganatos betegsĂŠgek), a kĂśltsĂŠgkĂmĂŠlĹ betegĂşt szervezĂŠsben, a kĂśltsĂŠghatĂŠkony diagnosztikus ĂŠs terĂĄpiĂĄs eljĂĄrĂĄsokban;
- a gyĂłgyszerĂŠszi ĂśsztĂśnzĹk bevezetĂŠsĂŠt a generikus helyettesĂtĂŠsben, a gyĂłgyszerĂŠszi gondozĂĄsban, a gyĂłgyszerelĂŠs kĂĄros kĂśvetkezmĂŠnyeinek (pl. mellĂŠkhatĂĄsok, kĂślcsĂśnhatĂĄsok) kiszĹąrĂŠsĂŠben, a beteg-egyĂźttmĹąkĂśdĂŠs (compliance) nĂśvelĂŠsĂŠben, a nagy nĂŠpegĂŠszsĂŠgĂźgyi jelentĹsĂŠgĹą betegsĂŠgek korai felismerĂŠsĂŠben ĂŠs szĹąrĂŠsĂŠben.
- a betegĂŠrdekeltsĂŠg megteremtĂŠsĂŠt (bonus-malus rendszer kialakĂtĂĄsĂĄt) a gyĂłgyszeres terĂĄpiĂĄval kapcsolatos egyĂźttmĹąkĂśdĂŠs (compliance) javĂtĂĄsĂĄra.
KĂŠrtĂźk, hogy a gyĂłgyszerellĂĄtĂĄs mĹąkĂśdĹkĂŠpessĂŠgĂŠnek megĹrzĂŠsĂŠĂŠrt
- kerĂźljĂśn megalkotĂĄsra a Gyftv 2011. januĂĄr 1-i mĂłdosĂtĂĄsa sorĂĄn adott felhatalmazĂĄsnak megfelelĹen a gyĂłgyszertĂĄrak eladĂłsodottsĂĄgĂĄnak mĂŠrsĂŠklĂŠse ĂŠs a gyĂłgyszerpiac ĂĄtlĂĄthatĂłsĂĄgĂĄnak megteremtĂŠse ĂŠrdekĂŠben az adĂłssĂĄgmonitorozĂł rendszer  legkĂŠsĹbb 2011. jĂşlius 1-i hatĂĄlyba lĂŠpĂŠssel,
- teremtsĂźk meg a gyĂłgyszertĂĄri szolgĂĄltatĂĄsok dĂjazĂĄsĂĄnak feltĂŠteleit (generikus helyettesĂtĂŠs, gyĂłgyszerĂŠszi gondozĂĄs, kognitĂv szolgĂĄltatĂĄsok) Â legkĂŠsĹbb 2011 ĹszĂŠn,
- kerĂźljĂśn sor a patikai ĂĄrrĂŠs-rendszer belsĹ ellentmondĂĄsainak feloldĂĄsĂĄra, hogy a drĂĄga gyĂłgyszerek forgalmazĂĄsa ĂŠs a magisztrĂĄlis gyĂłgyszerkĂŠszĂtĂŠs ne lehetetlenĂźljĂśn el  legkĂŠsĹbb 2012. januĂĄri hatĂĄlyba lĂŠpĂŠssel,
- kerĂźljĂśn sor az egĂŠszsĂŠgpolitikailag fontos gyĂłgyszertĂĄrak kĂśrĂŠnek meghatĂĄrozĂĄsĂĄra ĂŠs rĂŠszĂźkre a mĹąkĂśdĂŠshez szĂźksĂŠges tĂśbblettĂĄmogatĂĄsok biztosĂtĂĄsĂĄra  legkĂŠsĹbb 2012. januĂĄrig,
- jĂśjjĂśn lĂŠtre a Gyftv-ben megfogalmazott tĂĄrsadalompolitikai cĂŠlok figyelembe vĂŠtelĂŠvel  akĂĄr a SzĂŠchenyi-terv keretei kĂśzĂśtt  olyan alap, amely a gyĂłgyszertĂĄrak nemzeti kĂŠzben tartĂĄsĂĄhoz (a tulajdonosi program vĂŠgrehajtĂĄsĂĄhoz) megfelelĹ finanszĂrozĂĄsi feltĂŠteleket kĂŠpes biztosĂtani  legkĂŠsĹbb 2012 vĂŠgĂŠig.
2. Ăprilis 11.
Az ĂĄprilis 7-i orszĂĄghĂĄzi prezentĂĄciĂłt kĂśvetĹen ĂĄprilis 11-i ĂrĂĄsos beadvĂĄnyunkban felhĂvtuk a figyelmet arra, hogy a SzĂŠll KĂĄlmĂĄn-tervhez kapcsolĂłdĂłan Âa jelenleg egyenleg alapon szĂĄmolva kb. 325 MdFt-os jĂĄrĂłbeteg-gyĂłgyszerkasszĂĄbĂłl kb. 145 MdFt-os egyenlegjavĂtĂĄst irĂĄnyoztak elĹ. Ez az Ăśsszeg, jelentĹs mĂŠrtĂŠkben meghaladja a hivatalosan kommunikĂĄlt cĂŠlkitĹązĂŠst is. Ez nagyon sĂşlyos politikai kockĂĄzatokat hordoz, a betegterhek nĂśvekedĂŠse nĂŠlkĂźl nem hajthatĂł vĂŠgre (ami a kĂśzvetlen egĂŠszsĂŠgĂźgyi kihatĂĄsokon tĂşl a hitelessĂŠg problĂŠmĂĄjĂĄt is felveti), a gyĂłgyszerellĂĄtĂĄs szĂnvonalĂĄnak jelentĹs romlĂĄsĂĄt idĂŠzi elĹ, konkrĂŠt haszonĂĄldozati kĂśltsĂŠgei meg sem becsĂźlhetĹek, a lakossĂĄgi gyĂłgyszerellĂĄtĂĄs ĂśsszeomlĂĄsĂĄt okozhatja ĂŠs ellentĂŠtes hatĂĄsokat generĂĄl a gyĂłgyszerellĂĄtĂĄssal kapcsolatban korĂĄbban megfogalmazott tĂĄrsadalompolitikai cĂŠlokkal. KifejtettĂźk, hogy a tervek magukon viselik a korĂĄbbi kormĂĄny dr. Matejka Zsuzsanna ĂŠs dr. MolnĂĄr MĂĄrk nevĂŠvel fĂŠmjelzett tĂĄmogatĂĄspolitikai szemlĂŠletĂŠt, ami a tĂĄmogatĂĄsi rendszer racionalizĂĄlĂĄsa helyett a tb gyĂłgyszerkassza ÂbehajtĂĄspolitikai eszkĂśzĂśkkel tĂśrtĂŠnĹ megkurtĂtĂĄsĂĄra fĂłkuszĂĄl. FigyelmeztettĂźnk, hogy a Semmelweis-terv feltĂŠtelezte ĂŠs igĂŠnyelte a gyĂłgyszerpiac valamennyi szereplĹjĂŠnek az egyĂźttmĹąkĂśdĂŠsĂŠt, a SzĂŠll KĂĄlmĂĄn-terv azonban elsĹdleges cĂŠljĂĄnak a forrĂĄskivonĂĄst jelĂśli meg, amely az ĂŠrintettek ellenĂĄllĂĄsĂĄra szĂĄmĂthat, ami pedig a Semmelweis-tervbĹl ĂĄtvett hatĂŠkonysĂĄgnĂśvelĹ intĂŠzkedĂŠsek kudarcĂĄt okozhatja.
Â
A tervek egyarĂĄnt negatĂvan hatnak (1) a gyĂłgyszergyĂĄrak, (2) a gyĂłgyszer-nagykereskedĹk ĂŠs (3) a gyĂłgyszertĂĄrak bevĂŠteleire. KifogĂĄsoltuk, hogy nem utalnak a kompenzĂĄciĂł szĂźksĂŠgessĂŠgĂŠre, holott a gyĂłgyszertĂĄrak negyede mĂĄr most is vesztesĂŠgesen mĹąkĂśdik. A forrĂĄskivonĂĄs a szakmai kĂśvetelmĂŠnyek teljesĂtĂŠsĂŠre kĂŠptelen gyĂłgyszertĂĄrak szĂĄmĂĄnak tovĂĄbbi nĂśvekedĂŠsĂŠvel, a vesztesĂŠges gyĂłgyszertĂĄrak szĂĄmĂĄnak drasztikus emelkedĂŠsĂŠvel, a bezĂĄrĂł gyĂłgyszertĂĄrak miatt az ellĂĄtatlan terĂźletek (fehĂŠr foltok) ĂŠs a hozzĂĄfĂŠrĂŠsi esĂŠlyegyenlĹtlensĂŠg nĂśvekedĂŠsĂŠvel jĂĄr. A SzĂŠll KĂĄlmĂĄn-terv kĂśvetkeztĂŠben megtĂśrtĂŠnik a lakossĂĄgi gyĂłgyszerellĂĄtĂĄs ĂşjrapozĂcionĂĄlĂĄsa: kompenzĂĄciĂł hiĂĄnyĂĄban a gyĂłgyszerĂŠszi tulajdonban lĂŠvĹ csalĂĄdi gyĂłgyszertĂĄrak jelentĹs visszaszorulĂĄsĂĄval kell szĂĄmolni, ami ellentĂŠtes a KormĂĄnyprogramban megfogalmazott ĂŠs a gyĂłgyszer-gazdasĂĄgossĂĄgi tĂśrvĂŠny 2011. januĂĄrban hatĂĄlyba lĂŠpett mĂłdosĂtĂĄsĂĄval megerĹsĂtett tĂĄrsadalompolitikai cĂŠlokkal. ÂMindezek figyelembe vĂŠtelĂŠvel a Kamara a kĂśzvetlenĂźl ĂŠs kĂśzvetett mĂłdon kiesĹ ĂĄrrĂŠsbevĂŠtelek teljes kĂśrĹą ĂĄgazati kompenzĂĄciĂłjĂĄt indokoltnak tartjaÂ. FelhĂvtuk a figyelmet az ĂĄrcsĂśkkenĂŠsek kĂŠszletĂŠrtĂŠk-csĂśkkentĹ hatĂĄsĂĄra ĂŠs a lejĂĄratos selejt nĂśvekedĂŠsĂŠre. ÂA vesztesĂŠgek mĂŠrsĂŠklĂŠse ĂŠrdekĂŠben az intĂŠzkedĂŠseket megelĹzĹ idĹszakokban a gyĂłgyszertĂĄrak vĂĄrhatĂłan kĂŠszletcsĂśkkentĂŠst hajtanak vĂŠgre, ugyanakkor ĂĄtmeneti kereslet-nĂśvekedĂŠsre is szĂĄmĂtani kell. Ezek a lĂŠpĂŠsek vĂĄrhatĂłan permanens ellĂĄtĂĄsi zavarokat generĂĄlnak. ĂgyszintĂŠn jeleztĂźk, hogy a megfogalmazott mĂŠrtĂŠkĹą ÂegyenlegjavĂtó intĂŠzkedĂŠsek mellett reĂĄlis kockĂĄzata van annak, hogy Âegyes gyĂłgyszerek forgalmazĂĄsa megszĹąnik ĂŠs a gyĂĄrak ĂĄltal nyĂşjtott kĂłrhĂĄzi rabattok csĂśkkenĂŠse is tĂśbbletkĂśltsĂŠget generĂĄlÂ. KĂŠrtĂźk az egyes intĂŠzkedĂŠsek ĂĄrrĂŠs-vonzatĂĄnak kiszĂĄmĂtĂĄsĂĄt ĂŠs jeleztĂźk, hogy az olyan intĂŠzkedĂŠseket preferĂĄljuk, amelyek a gyĂłgyszertĂĄrak ĂĄrrĂŠs-bevĂŠteleit nem vagy csak mĂŠrsĂŠkelten befolyĂĄsoljĂĄk.
3. Ăprilis 18.
A kĂśzigazgatĂĄsi egyeztetĂŠsre ĂĄprilis 16-ĂĄn megkĂźldĂśtt kormĂĄnyelĹterjesztĂŠs-tervezettel kapcsolatban ĂĄprilis 18-ĂĄn szĂłvĂĄ tettĂźk, hogy Âilyen rĂśvid hatĂĄridĹvel kĂśrĂźltekintĹ, a Kamara mĹąkĂśdĂŠsi elveinek megfelelĹ testĂźleti vĂŠlemĂŠnyt kialakĂtani nem lehet, kĂźlĂśnĂśsen olyan ElĹterjesztĂŠsrĹl, amely a kamarai tagsĂĄg egzisztenciĂĄlis lĂŠtĂŠt ĂŠs szakmai tevĂŠkenysĂŠgĂŠt alapvetĹen meghatĂĄrozza, sokak egzisztenciĂĄjĂĄt megroppantja, ĂŠveken ĂĄt meghatĂĄrozza a szakma mĹąvelĂŠsĂŠnek feltĂŠteleit. A Kamara jelentĹs presztĂzsvesztesĂŠgnek tekinti, kĂźlĂśnĂśsen most, a kĂśztestĂźletisĂŠgĂŠnek helyreĂĄllĂtĂĄsĂĄt kĂśvetĹen, hogy olyan feltĂŠtelek kĂśzĂśtt kell vĂŠlemĂŠnyt formĂĄlnia az ElĹterjesztĂŠsrĹl, ahol a demokratikus testĂźleti dĂśntĂŠshozatali mechanizmusok ĂŠrvĂŠnyesĂtĂŠsĂŠre nincs lehetĹsĂŠge.Â
SajnĂĄlatosnak tartottuk, hogy az elĹterjesztĂŠst a Nemzeti ErĹforrĂĄs MinisztĂŠrium jegyzi, mikĂśzben az abban foglaltak a NemzetgazdasĂĄgi MinisztĂŠrium gazdasĂĄgpolitikai szempontjainak az ĂŠrvĂŠnyesĂtĂŠsĂŠt cĂŠlozzĂĄk. MegismĂŠteltĂźk, hogy az ĂĄllamadĂłssĂĄgot csĂśkkenteni szĂĄndĂŠkozĂł kormĂĄnyzati cĂŠlkitĹązĂŠssel egyetĂŠrtĂźnk ĂŠs a gyĂłgyszer-tĂĄmogatĂĄsi rendszer szerkezeti ĂĄtalakĂtĂĄsa is indokolt az elmĂşlt ĂŠvtizedek hibĂĄs gyĂłgyszer- ĂŠs tĂĄmogatĂĄspolitikai dĂśntĂŠsei miatt, Âa tĂĄmogatĂĄsi rendszer cĂŠljainak ĂŠs funkciĂłjĂĄnak megfelelĹ ĂĄtalakĂtĂĄsĂĄra ĂŠs a hatĂŠkonysĂĄg nĂśvelĂŠsĂŠre azonban a SzĂŠll KĂĄlmĂĄn-tervet jelen formĂĄjĂĄban nem tartjuk alkalmasnakÂ. SĂŠrelmeztĂźk, hogy Âa 2010. oktĂłberi kormĂĄnyjelentĂŠs is utal arra, hogy a lakossĂĄgi gyĂłgyszerellĂĄtĂĄs rendszere tovĂĄbbi forrĂĄskivonĂĄst nem bĂr el, az elĹterjesztĂŠs azonban egy szĂłval sem emlĂti, hogy az ĂĄrrĂŠstĂśmeg-csĂśkkenĂŠs miatt kompenzĂĄciĂłs intĂŠzkedĂŠsekre van szĂźksĂŠgÂ. Holott Âa NEFMI jelenlegi vezetĂŠse a hivatalba ĂĄllĂĄsa Ăłta minden intĂŠzkedĂŠsĂŠben ĂŠs megnyilatkozĂĄsĂĄban (pl. Gyftv mĂłdosĂtĂĄs, interpellĂĄciĂłkra adott vĂĄlaszok, miniszteri rendeletek elĹkĂŠszĂtĂŠse) tudatta: ĂŠrti a gyĂłgyszertĂĄrak helyzetĂŠt ĂŠs elkĂśtelezett a lakossĂĄgi gyĂłgyszerellĂĄtĂĄs mĹąkĂśdĂŠsi feltĂŠteleinek biztosĂtĂĄsĂĄbanÂ. ĂjĂłlag felhĂvtuk a figyelmet arra, hogy a kompenzĂĄciĂł szĂĄmĂtĂĄsakor a kĂśzfinanszĂrozott hĂĄnyadon felĂźl figyelembe kell venni az ĂĄrcsĂśkkenĂŠsekbĹl adĂłdĂł tĂŠrĂtĂŠsidĂj-csĂśkkentĂŠssel jĂĄrĂł hĂĄnyadot, az ĂĄrcsĂśkkentĂŠsekbĹl kĂśvetkezĹ kĂŠszletĂĄtĂŠrtĂŠkelĂŠsi vesztesĂŠget, a delistĂĄzĂĄs miatt immobil ĂŠs lejĂĄratos selejtet, a beszĂĄllĂtĂłi szĂĄllĂtĂĄsi feltĂŠtelek vĂĄltozĂĄsĂĄbĂłl adĂłdĂł vesztesĂŠgeket.
Â
IV.
Hogyan tovĂĄbb?
Â
A kamara tovĂĄbbra is azon dolgozik, hogy a SzĂŠll KĂĄlmĂĄn-terv vĂŠgrehajtĂĄsa sorĂĄn a betegterhek nĂśvekedĂŠse nĂŠlkĂźl, az ellĂĄtĂĄs szĂnvonalĂĄnak megĹrzĂŠsĂŠvel lehessen a gyĂłgyszerellĂĄtĂĄst biztosĂtani. Mivel a SzĂŠll KĂĄlmĂĄn-tervnek nem feladata a patikai gyĂłgyszerellĂĄtĂĄs megregulĂĄzĂĄsa, meggyĹzĹdĂŠsĂźnk, hogy a gyĂłgyszer-gazdasĂĄgossĂĄgi tĂśrvĂŠny nĂŠhĂĄny hĂłnappal ezelĹtti mĂłdosĂtĂĄsĂĄt kĂśvetĹen a kormĂĄnynak nem lehet cĂŠlja a gyĂłgyszerellĂĄtĂĄs ellehetetlenĂtĂŠse, ĂŠs remĂŠljĂźk, hogy vĂŠgĂźl a gyĂłgyszer-gazdasĂĄgossĂĄgi tĂśrvĂŠny mĂłdosĂtĂĄsakor megfogalmazott cĂŠloknak megfelelĹ megoldĂĄs szĂźletik.
Â
(hankĂł)
A cikk nyomtatĂłbarĂĄt vĂĄltozata:Â Menet_kozb_SzKTerv_mgyk.pdf