NyomtatĂłbarĂĄt vĂĄltozat:Â GyogyszereszKepzesSzF_profdrEros.pdf
SokszĂnĹąsĂŠg versus kompetencia,
avagy
a szakgyĂłgyszerĂŠsz-kĂŠpzĂŠs szĂne ĂŠs fonĂĄkja
A Magyar GyĂłgyszerĂŠszi Kamara OktatĂłi ĂllandĂł BizottsĂĄgĂĄnak vitaindĂtĂłja
A szakgyĂłgyszerĂŠsz-kĂŠpzĂŠs megĂşjulĂĄs, ĂĄtfogĂł tartalmi ĂŠs szerkezeti reform elĹtt ĂĄll MagyarorszĂĄgon. Jelen sorok ĂrĂłja  aktĂv oktatĂłi pĂĄlyafutĂĄsa alatt  a hatĂŠkony, szĂnvonalas graduĂĄlis ĂŠs posztgraduĂĄlis kĂŠpzĂŠst tartotta legfontosabb feladatĂĄnak. A kĂŠpzĂŠssel, szakkĂŠpzĂŠssel kapcsolatos elgondolĂĄsairĂłl szĂĄmos fĂłrumon szĂĄmolt be az elmĂşlt ĂŠvek sorĂĄn, komoly vitĂĄkat generĂĄlva. Ilyen volt pl.
- A gyĂłgyszerĂŠszkĂŠpzĂŠs jelene ĂŠs jĂśvĹje (kĂśzlemĂŠny  VĂĄllalkozĂł GyĂłgyszerĂŠsz, 2003. ĂĄprilis);
- Az ĂŠlethosszig tartĂł tanulĂĄs jelentĹsĂŠge (kĂśzlemĂŠny  VĂĄllalkozĂł GyĂłgyszerĂŠsz, 2006. februĂĄr);
- A gyĂłgyszerĂŠszkĂŠpzĂŠs tĂĄvlatai (elĹadĂĄs  CPhH 2009.);
-Â A szakkĂŠpzĂŠs helyzete ĂŠs jĂśvĹje MagyarorszĂĄgon ĂŠs az EurĂłpai UniĂłban (elĹadĂĄs ÂMOSZ, 2007.);
- Magyar GyĂłgyszerĂŠszi Kamara megbeszĂŠlĂŠse a szakkĂŠpzĂŠsi rendszer ĂĄtalakĂtĂĄsĂĄrĂłl, 2010;
- HĂĄny gyĂłgyszerĂŠszre ĂŠs asszisztensre van szĂźksĂŠg a gyĂłgyszertĂĄrakban (elĹadĂĄs  Magyar GyĂłgyszerĂŠszi Kamara II. vĂĄndorgyĹąlĂŠse, 2010.);
- A szakgyĂłgyszerĂŠsz kĂŠpzĂŠsrĹl  ĹszintĂŠn: vitĂĄk, gondok, feladatok (elĹadĂĄs  az MGYT szakosztĂĄlyi rendezvĂŠny, 2010.).
Jelen ĂrĂĄsomat vitaindĂtĂłnak szĂĄnom.
A mĂşlt
A szakgyĂłgyszerĂŠsz-kĂŠpzĂŠs 1972-ben a 16/1972 EĂźM rendelettel vette kezdetĂŠt ĂŠs a szakma  joggal  sikertĂśrtĂŠnetkĂŠnt tartja szĂĄmon. ValĂłban az volt, sikertĂśrtĂŠnet, tudomĂĄsom szerint az elsĹ szakgyĂłgyszerĂŠsz-kĂŠpzĂŠs EurĂłpĂĄban. SzĂĄmos orszĂĄgnak szolgĂĄltattunk mintĂĄt, modellt a szakkĂŠpzĂŠs tartalmĂĄt ĂŠs formĂĄjĂĄt illetĹen. A szakkĂŠpzĂŠs szakirĂĄnyai 1978-ban bĹvĂźltek, ill. ĂĄtalakultak (9/1978 EĂźM rendelet), majd 1999-ben (66/1999 NM rendelet) teljesen ĂĄtalakult a rendszer.
SzakkĂŠpzĂŠsĂźnk ÂmintĂĄja a szakorvos kĂŠpzĂŠs volt, nĂŠmi gĂşnnyal azt szoktĂĄk mondani, hogy mi, gyĂłgyszerĂŠszek a szakorvos kĂŠpzĂŠs Âfarvizein hajĂłztunk. Ez rĂŠszben hasznos volt, mivel a szakorvoskĂŠpzĂŠs jĂłl mĹąkĂśdĹ rendszer volt, ahol vilĂĄgosan elkĂźlĂśnĂźltek az ĂĄltalĂĄnos orvosi ĂŠs a szakorvosi feladatok, ebbĹl tanulhattunk (volna). MĂĄsrĂŠszt a szakorvoskĂŠpzĂŠs megfelelĹ hĂĄttĂŠrintĂŠzmĂŠnnyel rendelkezett (OTKI, OTE majd HIETE), a gyĂłgyszerĂŠsz szakmĂĄnak komoly gondja lett volna a megfelelĹ hĂĄttĂŠrintĂŠzmĂŠny lĂŠtrehozĂĄsa. HĂĄtrĂĄnyai is voltak a szakorvoskĂŠpzĂŠs mechanikus mĂĄsolĂĄsĂĄnak: nem tĂśrekedett a szakma a gyĂłgyszerĂŠszi munka sajĂĄtossĂĄgait kiemelĹ szakkĂŠpzĂŠsi rendszer megalkotĂĄsĂĄra.
A szakkĂŠpzĂŠs szakirĂĄnyait, ezek alakulĂĄsĂĄt, vĂĄltozĂĄsait az I. tĂĄblĂĄzat tartalmazza
I. tĂĄblĂĄzat
A szakgyĂłgyszerĂŠsz kĂŠpzĂŠs tartalmi elemei, gyĂłgyszerĂŠszek szĂĄmĂĄra megszerezhetĹ szakirĂĄnyok
SzakirĂĄnyok
|
16/1972 EĂźM rendelet
|
9/1978 EĂźM rendelet
|
66/1999 NM rendelet
|
GyĂłgyszertechnolĂłgia,
GyĂłgyszerellenĹrzĂŠs,
GyĂłgyszerhatĂĄstan-toxikolĂłgia,
LaboratĂłriumi vizsgĂĄlatok
-Â Â Â Â Â Â Â Â preparatĂv labor
-Â Â Â Â Â Â Â Â kĂśzegĂŠszsĂŠgĂźgyi labor
-Â Â Â Â Â Â Â Â klinikai labor,
FarmakognĂłzia,
GyĂłgyszerĂźgyi szervezĂŠs
|
GyĂłgyszertechnolĂłgia
KĂŠmiai (fizikai ÂkĂŠmiai) gyĂłgyszerellenĹrzĂŠs
BiolĂłgiai gyĂłgyszerellenĹrzĂŠs
MikrobiolĂłgiai gyĂłgyszerellenĹrzĂŠs
GyĂłgyszerhatĂĄstan
toxikolĂłgia
PreparatĂv kĂŠmiai labor vizsg.
KĂśzegĂŠszsĂŠgĂźgyi labor vizsg.
Klinikai labor vizsgĂĄlatok
GyĂłgyszerellĂĄtĂĄs ĂŠs
GyĂłgyszerĂźgyi szervezĂŠs
EgĂŠszsĂŠgĂźgyi-gyĂłgyszerĂźgyi igazgatĂĄs
RadiofarmakolĂłgia (1993-tĂłl)
Â
|
GyĂłgyszertechnolĂłgia
GyĂłgyszerellenĹrzĂŠs
GyĂłgyszerkĂŠmia
GyĂłgyszerhatĂĄstan
TĂĄrsadalom-gyĂłgyszerĂŠszet
FarmakolĂłgia ĂŠs fitoterĂĄpia
Klinikai laboratĂłriumi diagnosztika
GyĂłgyszerellĂĄtĂĄsi gyĂłgyszerĂŠszet
GyĂłgyszerĂźgyi szervezĂŠs ĂŠs igazgatĂĄs
RadiogyĂłgyszerĂŠszet
KĂłrhĂĄzi gyĂłgyszerĂŠszet
Klinikai gyĂłgyszerĂŠszet
toxikolĂłgia (rĂĄĂŠpĂtett)*
gyĂłgyszerĂŠszeti mikrobiolĂłgia (rĂĄĂŠpĂtett*
minĹsĂŠgbiztosĂtĂĄs (rĂĄĂŠpĂtett)*
Â
* a rĂĄĂŠpĂtett szakirĂĄnyok 2003-tĂłl alapszakmĂĄvĂĄ vĂĄltak
|
Â
A tĂĄblĂĄzat adataibĂłl az alĂĄbbi fontos kĂśvetkeztetĂŠsek vonhatĂłk le:
- szakkĂŠpzĂŠsĂźnk sokszĂnĹą volt, egyre nagyobb szĂĄmĂş szakirĂĄnyt tartalmazott ĂŠs a gyĂłgyszerĂŠszeti tudomĂĄnyok teljes vertikumĂĄt felĂślelte,
- a szakkĂŠpzĂŠsi rendszerĂźnk a gyĂłgyszerĂŠszeti tudomĂĄnyok ĂŠs nem a szakmai feladatok mentĂŠn szervezĹdĂśtt. Ennek hĂĄtrĂĄnyait kĂŠsĹbb lĂĄtni fogjuk.
Meg kell fogalmazni nĂŠhĂĄny alapvetĹ tĂŠnyt a szakkĂŠpzĂŠsi rendszerĂźnk tartalmĂĄval ĂŠs formĂĄjĂĄval kapcsolatosan, ahhoz, hogy vilĂĄgosan lĂĄssuk a jelen mulasztĂĄsait ĂŠs jĂśvĹbeli feladatainkat.
Nem tĂśrtĂŠnt meg a szakkĂŠpzĂŠsi rendszer ĂĄtfogĂł elemzĂŠse, a pozitĂv ĂŠs negatĂv jelensĂŠgek feltĂŠrkĂŠpezĂŠse. (BĂĄr a jelen sorok ĂrĂłja megkĂsĂŠrelte az Ăşn. SWOT analĂzis alkalmazĂĄsĂĄt, de ez  valĂłszĂnĹąleg  nem jutott a szakmai elit ĂŠs a dĂśntĂŠshozĂłk tudomĂĄsĂĄra.)
Nem tĂśrtĂŠnt meg az ĂĄltalĂĄnos gyĂłgyszerĂŠszi feladatok ĂŠs a szakfeladatok elvĂĄlasztĂĄsa. EbbĹl kifolyĂłlag nem tudott a szakma kompetenciĂĄkat rendelni a szakgyĂłgyszerĂŠszi cĂmek mellĂŠ. A kompetenciĂĄk hiĂĄnya  erre is rĂĄ fogok mutatni  komoly gĂĄtja egy jĂłl mĹąkĂśdĹ szakkĂŠpzĂŠsi rendszer lĂŠtrehozĂĄsĂĄnak.
Jelen
A szakkĂŠpzĂŠs jelenĂŠre a kĂśvetkezĹ tĂŠnyek ĂŠs adatok jellemzĹk. A szakgyĂłgyszerĂŠsz-kĂŠpzĂŠs rezidenskĂŠpzĂŠssel, kĂśzvetlenĂźl a vĂŠgzĂŠs utĂĄn kezdĹdik, majd a rezidensi kĂŠt ĂŠvet kĂśveti a szakgyakorlati idĹ. A rezidensi ĂŠvek alatt a szakgyĂłgyszerĂŠsz-jelĂślt kĂśzalkalmazott, fizetĂŠsĂŠt az egyetemmel kĂśtĂśtt munkaszerzĹdĂŠs alapjĂĄn az egĂŠszsĂŠgĂźgyi tĂĄrcĂĄtĂłl kapta. Ez a jogviszony sajĂĄtos ellentmondĂĄsokat generĂĄlt.
Nem vagyok meggyĹzĹdve arrĂłl, hogy szerencsĂŠs dolog-e kĂśzvetlenĂźl a vĂŠgzĂŠs utĂĄn elkezdeni a szakkĂŠpzĂŠst. Orvosok esetĂŠben a graduĂĄlis kĂŠpzĂŠs 6 ĂŠve alatt mĂĄr kialakul(hat) egy hatĂĄrozott elkĂŠpzelĂŠs a jĂśvĹt illetĹen. A pĂĄlyakezdĹ gyĂłgyszerĂŠsz viszont mĂŠg nem ismeri a szakma szĂĄmos terĂźletĂŠt, pl. a gyĂłgyszergyĂĄri munkĂĄt, a hatĂłsĂĄgok, a nagykereskedelem, a minĹsĂŠgbiztosĂtĂĄs feladatkĂśrĂŠt. TalĂĄn szerencsĂŠsebb lenne a vĂŠgzĂŠs utĂĄn 3-5 ĂŠvvel szakkĂŠpzĂŠsi irĂĄnyt vĂĄlasztani.
Az elĹbb mĂĄr emlĂtettem, hogy a rezidensek bĂŠrĂŠt a kĂśltsĂŠgvetĂŠs fedezte. Gyakran elĹfordult viszont, hogy a tulajdonos ezt kiegĂŠszĂtette illegĂĄlis formĂĄban, kĂźlĂśn munkaszerzĹdĂŠs nĂŠlkĂźl (Ăşn. zsebbe-fizetĂŠs). Ennek a gyakorlatnak legfĹbb hĂĄtrĂĄnya akkor jelentkezett, amikor a szakkĂŠpzĂŠs ĂĄllami finanszĂrozĂĄsa megszĹąnt 2007-ben. Nem voltak ĂŠrveink a tĂĄrcĂĄval tĂśrtĂŠnĹ vitĂĄban ĂŠs egyeztetĂŠsben, a tĂĄrca illetĂŠkesei azt vĂĄgtĂĄk a kĂŠpzĹhelyek szemĂŠbe, hogy nincs is szĂźksĂŠg ĂĄllami finanszĂrozĂĄsra, mert a tulajdonos illegĂĄlis mĂłdon Ăşgy is megfizeti a rezidenst.
A rezidensi idĹt Ăşn. akkreditĂĄlt munkahelyen kellett letĂślteni. Az akkreditĂĄciĂł iskolapĂŠldĂĄja annak, hogyan vĂĄltozik egy alapvetĹen hasznos tĂśrekvĂŠs teljesen formĂĄlissĂĄ. Az akkreditĂĄciĂł a kĂŠpzĹhelyek feladata volt, a Kamara ĂĄltal kidolgozott szempontok alapjĂĄn. A kĂŠrdĹĂveket a pĂĄlyĂĄzĂł gyĂłgyszertĂĄr kitĂśltĂśtte ĂŠs a kari tanĂĄcsok szavaztĂĄk meg az akkreditĂĄciĂłt. Az elv nagyon helyes ĂŠs tĂĄmogatandĂł: nem minden patika alkalmas szakgyĂłgyszerĂŠsz-kĂŠpzĂŠsre (pl. ha a gyĂłgyszertĂĄrban nincs magisztrĂĄlis gyĂłgyszerkĂŠszĂtĂŠs, ha nem vĂŠgez a patika gondozĂĄsi tevĂŠkenysĂŠget stb.). A beĂrt adatokat  pl. szakkĂśnyvek, szakfolyĂłiratok, szĂĄmĂtĂłgĂŠpes hĂĄttĂŠr  a kĂŠpzĹhelyek nem tudtĂĄk ellenĹrizni, ehhez hiĂĄnyoztak az anyagi ĂŠs szemĂŠlyi feltĂŠtelek.
A jelen gondjai kĂśzĂśtt kĂŠt fontos tĂŠnyt kell megemlĂteni:
- A szemĂŠlyi jog kĂśvetelmĂŠny-rendszerĂŠbĹl kivettĂŠk a szakgyĂłgyszerĂŠszi vĂŠgzettsĂŠget, mint kĂśtelezĹ feltĂŠtelt.
- MegszĹąnt a szakkĂŠpzĂŠs ĂĄllami finanszĂrozĂĄsa. Itt talĂĄlkozunk drĂĄmai formĂĄban azzal a mulasztĂĄssal, hogy a szakgyĂłgyszerĂŠszi cĂmek mellĂŠ nem rendeltek kompetenciĂĄkat.
Mi is az a kompetencia? (Ennek fontossĂĄgĂĄt szakmai berkekben sokan nem ĂŠrtik.) Az Idegen szavak gyĹąjtemĂŠnye szerint kompetencia: hatĂĄskĂśr, illetĂŠkessĂŠg, hozzĂĄĂŠrtĂŠs, alkalmassĂĄg, kĂŠpessĂŠg. A pedagĂłgiai-pszicholĂłgiai gyakorlatban a kompetencia: arra valĂł kĂŠpessĂŠg, hogy az ĂŠlet kĂźlĂśnbĂśzĹ szituĂĄciĂłiban alkalmazni tudjuk tudĂĄsunkat, tapasztalatainkat, szemĂŠlyes adottsĂĄgainkat. A szakkĂŠpzĂŠs terĂźletĂŠn a kompetencia hatĂĄskĂśrt ĂŠs illetĂŠkessĂŠget jelent.
Az orvosi ĂŠs gyĂłgyszerĂŠszi gyakorlatban a szakember feladatai kĂŠt csoportba oszthatĂłk: ĂĄltalĂĄnos ĂŠs szakfeladatokra. Az ĂĄltalĂĄnos feladatok kĂśzĂŠ azokat soroljuk, amelyeket a pĂĄlyakezdĹ szakember a vĂŠgzĂŠs pillanatĂĄtĂłl kezdve el tud lĂĄtni, megvan hozzĂĄ a szĂźksĂŠges ismeretanyag, elmĂŠleti ĂŠs gyakorlati tudĂĄs. (Ezeket a feladatokat a KĂŠpesĂtĂŠsi kĂśvetelmĂŠnyek cĂmĹą kormĂĄnyrendelet tĂŠtelesen felsorolja.) Vannak azonban olyan feladatok is, amelyekhez a graduĂĄlis kĂŠpzĂŠs megadja ugyan az alapokat, de a feladat ellĂĄtĂĄsĂĄhoz szĂźksĂŠge tudĂĄs ĂŠs kĂŠszsĂŠgek csak tovĂĄbbi kĂŠpzĂŠs ĂştjĂĄn  szakkĂŠpzĂŠs keretĂŠben  szerezhetĹk meg. Az orvosi gyakorlatban ez a rendszer jĂłl mĹąkĂśdik, pl. sebĂŠszeti, szemĂŠszeti, szĂźlĂŠszeti szakfeladatokat csak szakvizsga birtokĂĄban vĂŠgezhet az orvos. Sajnos, nĂĄlunk az ĂĄltalĂĄnos ĂŠs szakfeladatok szĂŠtvĂĄlasztĂĄsa nem tĂśrtĂŠnt meg, illetve a rendeletek (pl. 41/2007 EĂźM) felsoroljĂĄk a szakfeladatokat, de hiĂĄnyzik annak deklarĂĄlĂĄsa, hogy ezeket csak szakgyĂłgyszerĂŠsz vĂŠgezheti, nem szakgyĂłgyszerĂŠsz csak kivĂŠteles esetben, illetve felĂźgyelet mellett ĂŠs a szakvizsga letĂŠtele utĂĄn.
Az ĂŠrv, amellyel a szakgyĂłgyszerĂŠszi vĂŠgzettsĂŠget, mint kĂśvetelmĂŠnyt kivettĂŠk a szemĂŠlyi jog ĂŠs a gyĂłgyszertĂĄr-vezetĂŠs feladatkĂśrĂŠbĹl, az volt, hogy az EurĂłpai UniĂłban nincs szakkĂŠpzĂŠs, Ăgy ez a kĂśvetelmĂŠny esĂŠlyegyenlĹtlensĂŠget teremt a magyar ĂŠs a kĂźlfĂśldrĹl hazĂĄnkban munkĂĄt vĂĄllalni szĂĄndĂŠkozĂł gyĂłgyszerĂŠszek kĂśzĂśtt. Az ĂŠrv mĂĄr akkor sem volt igaz, ma pedig kĂźlĂśnĂśsen nem, mert az EurĂłpai UniĂł szĂĄmos orszĂĄgĂĄban van szakkĂŠpzĂŠs (lĂĄsd IV. tĂĄblĂĄzat). Ha ĂŠlt volna az elv, hogy szakfeladatot csak szakgyĂłgyszerĂŠsz vĂŠgezhet, akkor ezt a hajĂłtĂśrĂŠst kivĂŠdhettĂźk volna. Mert mi tekinthetĹ igazĂĄn szakfeladatnak, ha nem a gyĂłgyszertĂĄrvezetĂŠs? A graduĂĄlis kĂŠpzĂŠs az alapokat megteremti ugyan, de a vezetĂŠshez szĂźksĂŠges speciĂĄlis ismeretek ĂŠs kĂŠszsĂŠgek (kĂśzgazdasĂĄgi, jogi, vezetĂŠsi ismeretek stb.) csak a posztgraduĂĄlis kĂŠpzĂŠs keretĂŠben sajĂĄtĂthatĂłk el.
A szakfeladatok deklarĂĄlĂĄsa ĂŠs annak ellenĹrzĂŠse, hogy a gyĂłgyszertĂĄrak rendelkeznek-e a forgalomnak megfelelĹ szakgyĂłgyszerĂŠsz lĂŠtszĂĄmmal, fontos motivĂĄciĂłs tĂŠnyezĹ lehet a szakkĂŠpzĂŠsi rendszerbe valĂł belĂŠpĂŠsre. KĂźlĂśnĂśsen fontos ĂŠs nem lebecsĂźlendĹ tĂŠnyezĹ lehet az ĂĄllami finanszĂrozĂĄs megszĹąnte utĂĄn. 2007-ben ugyanis gyakorlatilag megszĹąnt a finanszĂrozĂĄs, az ĂĄllam kivonult a szakkĂŠpzĂŠsbĹl. A fiatal gyĂłgyszerĂŠszek szakmaszeretete ĂŠs a gyĂłgyszertĂĄr-tulajdonosok szakmai igĂŠnyessĂŠge mentette meg a rendszert a teljes ĂśsszeomlĂĄstĂłl.
A II. ĂŠs a III. tĂĄblĂĄzat a szakkĂŠpzĂŠsi rendszerbe belĂŠpett gyĂłgyszerĂŠszek szĂĄmĂĄt szemlĂŠlteti. (Az eddigi teljes kĂŠpzĂŠsi ciklusra  2000-2009  csak szegedi adatok ĂĄllnak rendelkezĂŠsre. A III. tĂĄblĂĄzatban azĂŠrt csak hĂĄrom kĂŠpzĹhely szerepel, mert 2000-ben PĂŠcsett mĂŠg nem indult meg a kĂŠpzĂŠs.)
II. tĂĄblĂĄzat
Rezidensek szĂĄmĂĄnak alakulĂĄsa a Szegedi TudomĂĄnyegyetem GyĂłgyszerĂŠsztudomĂĄnyi KarĂĄn
Ăv
|
Ăllamilag finanszĂrozott
|
KĂśltsĂŠgtĂŠrĂtĂŠses
|
RĂŠgebben vĂŠgzett
|
Ăsszesen
|
2000-2004
|
87
|
83
|
-
|
170
|
2001-2005
|
66
|
40
|
-
|
106
|
2002-2006
|
102
|
24
|
21
|
147
|
2003-2006
|
78
|
23
|
5
|
106
|
2004-2007
|
82
|
17
|
9
|
108
|
2005-2008
|
78
|
12
|
6
|
96
|
2006-2009
|
68
|
11
|
3
|
82
|
Â
III. tĂĄblĂĄzat
Rezidensek szĂĄmĂĄnak alakulĂĄsa hĂĄrom kĂŠpzĹhelyen
ĂvszĂĄm
|
Budapest
|
Szeged
|
Debrecen
|
Ăsszesen
|
Â
|
1*
|
2**
|
3***
|
1*
|
2**
|
3***
|
1*
|
2**
|
3***
|
Â
|
2000/2001
|
106
|
-
|
-
|
87
|
-
|
83
|
-
|
--
|
-
|
279
|
2001/2002
|
107
|
-
|
-
|
64
|
-
|
42
|
20
|
-
|
-
|
233
|
2002/2003
|
105
|
17
|
-
|
102
|
25
|
25
|
25
|
-
|
-
|
302
|
2003/2004
|
103
|
12
|
3
|
77
|
8
|
35
|
37
|
-
|
-
|
274
|
Ăsszesen
|
424
|
29
|
3
|
330
|
33
|
185
|
82
|
Â
|
Â
|
1086
|
* = kĂśzalkalmazotti jogviszony (ĂĄllamilag finanszĂrozott kĂŠpzĂŠs)
**2 = rezidensi lĂŠtszĂĄmon kĂvĂźli, de ĂĄllamilag finanszĂrozott
***3 = kĂśltsĂŠgtĂŠrĂtĂŠses
A III. tĂĄblĂĄzat adatai vilĂĄgosan mutatjĂĄk, hogy a pĂĄlyakezdĹ fiatalok kĂśrĂŠben nagyon nĂŠpszerĹą volt a rezidens alapĂş szakkĂŠpzĂŠs, az ĂŠvfolyamok a vĂŠgzĂŠs utĂĄn majdnem teljes lĂŠtszĂĄmban belĂŠptek a rendszerbe. 2007 utĂĄn ĂŠles vĂĄltĂĄs kĂśvetkezett be, mivel az ĂĄllamilag finanszĂrozott keret jelentĹsen csĂśkkent, majd teljesen meg is szĹąnt. A rendszer nem halt el, csak lĂŠnyegesen kevesebb a belĂŠpĹk szĂĄma, mivel a kĂŠpzĂŠs kĂśltsĂŠgtĂŠrĂtĂŠses ĂŠs a gyĂłgyszerĂŠszi szakfeladatok nincsenek szakvizsgĂĄhoz kĂśtve.
A jĂśvĹ
A jĂśvĹ feladatai kĂŠt irĂĄnybĂłl kĂśzelĂthetĹk meg:
- Melyek az UniĂł elvĂĄrĂĄsai ĂŠs milyen szakirĂĄnyok lĂŠteznek az EurĂłpai UniĂłban? (Ez nem a kĂźlfĂśld majmolĂĄsa, nekĂźnk kĂśtelessĂŠgĂźnk alkalmazkodni az UniĂł elĹĂrĂĄsaihoz ĂŠs elvĂĄrĂĄsaihoz, ha nem akarjuk fiatal kollĂŠgĂĄink uniĂłs munkavĂĄllalĂĄsĂĄt megakadĂĄlyozni.)
- Milyen szakkĂŠpzĂŠst tartanak helyesnek ĂŠs cĂŠlravezetĹnek a kĂŠpzĹhelyek, a szakmai szervezetek ĂŠs a szakmai kollĂŠgiumok? Ezzel kapcsolatosan egy felmĂŠrĂŠs adatai ĂĄllnak rendelkezĂŠsemre. Nagyon lĂŠnyegesnek tartom, hogy a szakma felelĹsen gondolkodĂł gyĂłgyszerĂŠszei is megszĂłlalĂĄsi lehetĹsĂŠget kapjanak. Ezt szolgĂĄlja ez a vitaindĂtĂł cikk.
Â
A IV. tĂĄblĂĄzat bemutatja, hogy mely uniĂłs tagorszĂĄgokban van szakkĂŠpzĂŠs, ĂŠs ehhez milyen jogosĂtvĂĄnyok tĂĄrsulnak.
IV. tĂĄblĂĄzat
A szakgyĂłgyszerĂŠszi vĂŠgzettsĂŠg kompetenciĂĄi ĂŠs bĂŠrezĂŠse egyes uniĂłs tagorszĂĄgokban
TagorszĂĄg
|
SpeciĂĄlis jogosĂtvĂĄnyok
|
Magasabb bĂŠr
|
Ausztria
|
+
|
Â
|
Belgium
|
+
|
+
|
CsehorszĂĄg
|
+
|
+
|
DĂĄnia
|
+
|
+
|
FinnorszĂĄg
|
+
|
+
|
FranciaorszĂĄg
|
+
|
+
|
NĂŠmetorszĂĄg
|
+
|
+
|
GĂśrĂśgorszĂĄg
|
+
|
+
|
MagyarorszĂĄg
|
Â
|
Â
|
OlaszorszĂĄg
|
Â
|
+
|
Hollandia
|
+
|
+
|
SzlovĂŠnia
|
+
|
+
|
EgyesĂźlt KirĂĄlysĂĄg
|
+
|
+
|
JelmagyarĂĄzat: + = van; Â = nincs
Az UniĂł egyes orszĂĄgaiban bevezetett szakkĂŠpzĂŠsi irĂĄnyokat ĂĄttekintve megĂĄllapĂthatĂł volt, hogy ez a terĂźlet meglehetĹsen szĂnes, egyes orszĂĄgokban szĂĄmos szakirĂĄny talĂĄlhatĂł. Az 1. ĂĄbra alapjĂĄn kiderĂźl, hogy szinte valamennyi uniĂłs tagĂĄllamban megtalĂĄlhatĂł hĂĄrom szakirĂĄny:

1. ĂĄbra: SzakirĂĄnyok az EurĂłpai UniĂł tagorszĂĄgaiban
Meg kell emlĂtenem, hogy az uniĂłs tagorszĂĄgokban legfeljebb 5-6 szakirĂĄny talĂĄlhatĂł, nincs olyan ÂsokszĂnĹąsĂŠgÂ, mint hazĂĄnkban. Viszont valamennyi szakirĂĄny mellĂŠ minden uniĂłs tagorszĂĄgban kompetencia ĂŠs magasabb bĂŠr tĂĄrsul. Ăgy megvalĂłsul az a fontos elv, hogy szakfeladatot csak az arra kikĂŠpzett szakember lĂĄthat el, ĂŠs megvalĂłsul a kvalifikĂĄltabb szakemberek magasabb anyagi megbecsĂźlĂŠse is. NĂĄlunk mindkĂŠt tĂŠnyezĹ hiĂĄnyzik (lĂĄsd IV. tĂĄblĂĄzat). A hĂĄrom alapszak mellett, pl. Belgiumban kĂśzegĂŠszsĂŠgĂźgyi feladatok ellĂĄtĂĄsĂĄbĂłl, NĂŠmetorszĂĄgban nĂŠpegĂŠszsĂŠgtanbĂłl ĂŠs klinikai kĂŠmiĂĄbĂłl, az EgyesĂźlt KirĂĄlysĂĄgban ĂĄllatgyĂłgyĂĄszati ismeretekbĹl is lehet speciĂĄlis szakkĂŠpzettsĂŠget szerezni. KĂśtelezĹ a szakvizsga letĂŠtele SzlovĂĄkiĂĄban ĂŠs SzlovĂŠniĂĄban.
Â
A kompetenciĂĄk tekintetĂŠben is merĂthetĂźnk az EurĂłpai UniĂł direktĂvĂĄibĂłl. A 854/432 EEC direktĂva szerint csak gyĂłgyszerĂŠsz vĂŠgezheti el az alĂĄbbi szakfeladatokat.
- gyĂłgyszerek gyĂĄrtĂĄsa ĂŠs ellenĹrzĂŠse,
- gyĂłgyszervizsgĂĄlĂł laboratĂłriumok vezetĂŠse
- gyĂłgyszer-nagykereskedelem szakmai irĂĄnyĂtĂĄsa,
- gyĂłgyszerek gyĂłgyszertĂĄri elĹĂĄllĂtĂĄsa, vizsgĂĄlata ĂŠs kiadĂĄsa,
- kĂłrhĂĄzi gyĂłgyszertĂĄrak gyĂłgyszerkĂŠszĂtĹ ĂŠs kiadĂł tevĂŠkenysĂŠge,
- gyĂłgyszer-informĂĄciĂł ĂŠs tanĂĄcsadĂĄs.
Â
A fentiek alapjĂĄn a Magyar GyĂłgyszerĂŠszi Kamara OktatĂłi BizottsĂĄga ĂśsszeĂĄllĂtott egy ajĂĄnlĂĄst  figyelembe vĂŠve a kĂŠpzĹhelyek, a szakmai szervezetek ĂŠs a szakmai kollĂŠgiumok elkĂŠpzelĂŠseit Â, amely mind az EurĂłpai UniĂłban megtalĂĄlhatĂł szakirĂĄnyokat, mind az uniĂłs direktĂvĂĄkat ĂśtvĂśzi. Ezt mutatom be az V. tĂĄblĂĄzatban.
V. tĂĄblĂĄzat
A Magyar GyĂłgyszerĂŠszi Kamara OktatĂłi ĂllandĂł BizottsĂĄgĂĄnak javaslata
a szakgyĂłgyszerĂŠsz-kĂŠpzĂŠs jĂśvĹbeli szakirĂĄnyaira
SzakirĂĄny
|
AlapkĂŠpzĂŠs ideje
|
Szakgyakorlati idĹ
|
KompetenciĂĄk
|
GyĂłgyszerellĂĄtĂĄsi szakgyĂłgyszerĂŠsz
|
1 ĂŠv
|
2 ĂŠv
|
A gyĂłgyszer kĂŠszĂtĂŠse, vizsgĂĄlata, kĂŠszletezĂŠse, ellenĹrzĂŠse, tĂĄrolĂĄsa, valamint szakmai tĂĄjĂŠkoztatĂĄssal tĂśrtĂŠnĹ kiadĂĄsa, gyĂłgyszerĂŠszi gondozĂĄs.
(41/2007 EĂźM ĂĄltal nevesĂtett szaktevĂŠkenysĂŠg a gyĂłgyszertĂĄrakban)
Â
|
KĂłrhĂĄzi-klinikai szakgyĂłgyszerĂŠsz
|
1 ĂŠv
|
A szakirĂĄny felelĹsei hatĂĄrozzĂĄk meg
|
A rendelet ĂĄltal nevesĂtett szakgyĂłgyszerĂŠszi feladatok a kĂłrhĂĄzi ĂŠs klinikai gyĂłgyszerĂŠszet terĂźletĂŠn
|
GyĂłgyszeripari szakgyĂłgyszerĂŠsz
|
1 ĂŠv
|
A szakirĂĄny felelĹsei hatĂĄrozzĂĄk meg
|
KutatĂł-fejlesztĹ szakgyĂłgyszerĂŠsz, termelĂŠs-irĂĄnyĂtĂł szakgyĂłgyszerĂŠsz
|
Â
Az egyes szakirĂĄnyokra ĂŠpĂtett szaktevĂŠkenysĂŠgek kĂśre
AlapszakirĂĄny
|
SzakirĂĄnyhoz kapcsolĂłdĂł szak
|
KĂŠpzĂŠsi idĹ
|
Kompetencia
|
GyĂłgyszerellĂĄtĂĄsi szakgyĂłgyszerĂŠsz
|
GyĂłgyszerĂŠszi gondozĂĄs
GyĂłgyszertĂĄrmenedzsment
GyĂłgyszerĂŠszeti szakigazgatĂĄs
GyĂłgyszertechnolĂłgia
|
2-3 ĂŠv
|
GyĂłgyszerellĂĄtĂĄsi Szakmai KollĂŠgium ĂĄltal rĂŠszletesen kidolgozott anyag kerĂźlt az ESZTT elĂŠ
|
KĂłrhĂĄzi-klinikai gyĂłgyszerĂŠszet
|
Klinikai laboratĂłriumi vizsgĂĄlatok
RadiogyĂłgyszerĂŠszet
A kórhåzi-klinikai gyógyszerÊszet speciålis feladatai, pl. onkológia, infektológia
|
SzakfelelĹs
ĂĄltal javasolt
|
KĂłrhĂĄzi-klinikai GyĂłgyszerĂŠszeti Szakmai KollĂŠgium javaslata alapjĂĄn
|
GyĂłgyszeripari gyĂłgyszerĂŠszet
|
GyĂłgyszergyĂĄrtĂĄs, ipari technolĂłgia
MinĹsĂŠg-ellenĹrzĂŠs, minĹsĂŠgbiztosĂtĂĄs, minĹsĂŠgirĂĄnyĂtĂĄs
FarmakolĂłgiai ĂŠs toxikolĂłgiai ipari kutatĂĄs
GyĂłgyszer tĂśrzskĂśnyvezĂŠs
GyĂłgyszerĂŠszeti mikrobiolĂłgia, higiĂŠnĂŠ
GyĂłgyszeripari menedzsment, marketing ĂŠs gyĂłgyszer-kereskedelem
|
SzakfelelĹs
ĂĄltal javasolt
|
Ipari GyĂłgyszerĂŠszeti Szakmai KollĂŠgium dolgozza ki
|
Ăgy gondolom, hogy ĂŠrdemes lenne ezt a rendszert, a szakgyĂłgyszerĂŠsz kĂŠpzĂŠst kĂśzĂśs bĂślcsessĂŠggel Ăşjra felĂŠpĂteni. A kĂśvetkezĹ kĂŠrdĂŠseket ajĂĄnlom megvitatĂĄsra. (A kĂŠrdĂŠsek egy rĂŠsze erĹsen provokatĂv):
- SzĂźksĂŠg van e szakkĂŠpzĂŠsre?
- Vannak-e a gyakorlĂł gyĂłgyszerĂŠszet terĂźletĂŠn olyan feladatok, amelyek a graduĂĄlis kĂŠpzĂŠs utĂĄn speciĂĄlis kĂŠpzĂŠst igĂŠnyelnek? Ha igen, melyek azok?
- Ha az elĹbbi kĂŠt kĂŠrdĂŠsre Âigen a vĂĄlaszunk, akkor Ăşjabb kĂŠrdĂŠseket teszek fel:
- Milyen legyen az Ăşj szakkĂŠpzĂŠs a felĂŠpĂtĂŠs (tagozĂłdĂĄs) ĂŠs a szakirĂĄnyok tekintetĂŠben?
- Mikor lĂŠpjen be a szakgyĂłgyszerĂŠsz jelĂślt a szakkĂŠpzĂŠs rendszerĂŠbe, kĂśzvetlenĂźl a vĂŠgzĂŠs utĂĄn vagy a szakma egyes terĂźleteinek megismerĂŠse utĂĄn?
- Kell-e rezidens rendszerĹą alapkĂŠpzĂŠs vagy azonnal a szakterĂźlet elmĂŠletĂŠvel ĂŠs gyakorlatĂĄval kezdĹdjĂśn a kĂŠpzĂŠs?
- A jelenlegi szakirĂĄnyok szĹąkĂtĂŠsĂŠt, bizonyos szakirĂĄnyok megszĹąntetĂŠsĂŠt javasolja?
- A jelenlegi szakirĂĄnyok bĹvĂtĂŠse lenne ĂŠrdemes. Milyen szakfeladatokra valĂł kĂŠpzĂŠst hiĂĄnyol a jelenlegi rendszerbĹl?
- Legyen-e valamennyi szakirĂĄny mellett olyan kompetencia, tehĂĄt ezt vagy azt a feladatot csak ilyen vagy olyan szakkĂŠpzettsĂŠg birtokĂĄban lehet vĂŠgezni?
Ha a fenti kĂŠrdĂŠsekre vĂĄlaszt kapunk, akkor eldĂśnthetĹ a dolgozat cĂmĂŠben felvetett dilemma: sokszĂnĹą vagy kompetencia-alapĂş legyen a szakkĂŠpzĂŠsĂźnk?
Â
Prof. dr. ErĹs IstvĂĄn