(A tĂśrvĂŠny vĂŠgleges szĂśvegĂŠt akkor kĂśzĂśljĂźk, ha az a parlament honlapjĂĄn megjelenik.)
Â
RĂŠszlet a tĂśrvĂŠny indoklĂĄsĂĄbĂłl
GyĂłgyszergazdĂĄlkodĂĄs
A Nemzeti EgyĂźttmĹąkĂśdĂŠs Programja a gyĂłgyszertĂĄr lĂŠtesĂtĂŠs ĂŠs mĹąkĂśdtetĂŠs ĂşjraszabĂĄlyozĂĄsĂĄnak szĂźksĂŠgessĂŠgĂŠt Ărja elĹ az alĂĄbbiak szerint: ÂA szocialista kormĂĄnyzat gyĂłgyszer-gazdasĂĄgossĂĄgi tĂśrvĂŠnye rontott a gyĂłgyszerellĂĄtĂĄs biztonsĂĄgĂĄn, a patikaalapĂtĂĄs liberalizĂĄciĂłjĂĄnak eredmĂŠnyekĂŠnt pedig kĂśzel 600 kispatika ment csĹdbe. A biztonsĂĄgos ĂŠs gazdasĂĄgos gyĂłgyszer- ĂŠs gyĂłgyĂĄszatisegĂŠdeszkĂśz-ellĂĄtĂĄs, valamint a gyĂłgyszerforgalmazĂĄs ĂĄltalĂĄnos szabĂĄlyairĂłl szĂłlĂł 2006. ĂŠvi XCVIII. tĂśrvĂŠny (Gyftv.) ĂşjragondolĂĄsa, valamint a patikaalapĂtĂĄs ĂşjraszabĂĄlyozĂĄsa elengedhetetlen. A kispatikĂĄk megmaradĂĄsa nemcsak egĂŠszsĂŠgpolitikai cĂŠl, hanem nemzetpolitikai cĂŠl is. MĹąkĂśdĹ kispatikĂĄk nĂŠlkĂźl nincs ĂŠlhetĹ vidĂŠk. Meg kell teremteni, hogy a kĂśzforgalmĂş gyĂłgyszerellĂĄtĂĄsban megĹrizhetĹ legyen a gyĂłgyszerĂŠszi tudĂĄson alapulĂł fĂźggetlen mĹąkĂśdtetĂŠsi kompetencia ĂŠs az ehhez szorosan hozzĂĄtartozĂł tĂśbbsĂŠgi gyĂłgyszerĂŠszi tulajdonon alapulĂł gyĂłgyszertĂĄr-mĹąkĂśdtetĂŠs. Ez a tervezett vĂĄltozĂĄs Ăśsszhangban van az EurĂłpai BĂrĂłsĂĄg hatĂĄrozatĂĄval. CĂŠlunk az ĂNTSZ
korĂĄbbi feladatainak visszaĂĄllĂtĂĄsa, hatĂłsĂĄgi jogosĂtvĂĄnyainak megerĹsĂtĂŠse. A szervezetnek meghatĂĄrozĂł szerepet kell jĂĄtszania a minĹsĂŠgbiztosĂtĂĄsi rendszer erĹsĂtĂŠsĂŠben ĂŠs ellenĹrzĂŠsĂŠben.Â
A kormĂĄnyprogram vĂŠgrehajtĂĄsĂĄnak elsĹ lĂŠpĂŠsekĂŠnt a KormĂĄny elĹterjesztĂŠsĂŠre a Parlament a 2010. ĂŠvi LXXXIX. tĂśrvĂŠnnyel 2011. januĂĄr 1. napjĂĄig felfĂźggesztette a kĂśzforgalmĂş gyĂłgyszertĂĄrak lĂŠtesĂtĂŠsĂŠt olyan telepĂźlĂŠseken, ahol mĂĄr mĹąkĂśdik kĂśzforgalmĂş gyĂłgyszertĂĄr, tovĂĄbbĂĄ megtiltotta a gyĂłgyszertĂĄri vĂĄllalkozĂĄsok tovĂĄbbi fĂşziĂłjĂĄnak engedĂŠlyezĂŠsĂŠt. Ezen intĂŠzkedĂŠsĂŠvel egyidĹben jelezte, hogy a gyĂłgyszertĂĄrak lĂŠtesĂtĂŠsĂŠnek ĂŠs mĹąkĂśdtetĂŠsĂŠnek szabĂĄlyait meg kĂvĂĄnja vĂĄltoztatni.
A Gyftv. 83. § (8) bekezdĂŠse ĂŠrtelmĂŠben a gyĂłgyszertĂĄrak lĂŠtesĂtĂŠsĂŠre vonatkozĂł szabĂĄlyok gyakorlati megvalĂłsulĂĄsĂĄrĂłl, a szabĂĄlyozĂĄs elvĂĄrt ĂŠs tĂŠnyleges hatĂĄsainak ĂśsszevetĂŠse alapjĂĄn a KormĂĄny 2010. oktĂłber 1. napjĂĄig jelentĂŠst kĂŠszĂtett az OrszĂĄggyĹąlĂŠsnek. A JelentĂŠs azon hatĂłsĂĄgok tapasztalatai alapjĂĄn kĂŠszĂźlt, amelyekhez a Gyftv. hatĂĄskĂśrt, feladatot telepĂtett a 56 gyĂłgyszertĂĄralapĂtĂĄs, tulajdonlĂĄs, ĂśsszefonĂłdĂĄs terĂźletĂŠn, illetve melyek a gyĂłgyszertĂĄrakat ĂŠrintĹ egyĂŠb adatok, tapasztalatok birtokĂĄban vannak. A jelentĂŠs elkĂŠszĂźlt ĂŠs J/1323. szĂĄmon benyĂşjtĂĄsra kerĂźlt az OrszĂĄggyĹąlĂŠsnek. A jelentĂŠsben foglalt rĂŠszletes adatok ĂŠs
megĂĄllapĂtĂĄsok alĂĄtĂĄmasztjĂĄk az ĂşjraszabĂĄlyozĂĄs szĂźksĂŠgessĂŠgĂŠt. A jelentĂŠs megĂĄllapĂtja, hogy a kĂśzvetlen lakossĂĄgi gyĂłgyszerellĂĄtĂĄs helyzete a gyĂłgyszerpiaci liberalizĂĄciĂł ĂŠs a konvergencia-programhoz kapcsolĂłdĂł forrĂĄskivonĂĄs kĂśvetkeztĂŠben folyamatosan romlik. A gyĂłgyszerpiaci liberalizĂĄciĂł kĂśvetkeztĂŠben kĂśzel kĂŠtszĂĄz kispatika kĂŠnyszerĂźlt mĹąkĂśdĂŠsĂŠnek megszĂźntetĂŠsĂŠre. A jelenlegi rendszerben nem biztosĂthatĂł maradĂŠktalanul a betegĂŠrdekek elsĹdlegessĂŠge, a gyĂłgyszerek alkalmazĂĄsĂĄnak biztonsĂĄga, a minĹsĂŠg ĂŠs a
kĂśzĂśssĂŠgi forrĂĄsok hatĂŠkony felhasznĂĄlĂĄsa. A kialakult rendszer alapvetĹen a forgalomnĂśvelĂŠst, a nĂśvekedĂŠst ĂŠs a koncentrĂĄlĂłdĂĄst preferĂĄlja. A liberalizĂĄciĂł
kĂśvetkezmĂŠnyekĂŠppen a nagyvĂĄrosokban a lakossĂĄg gyĂłgyszerekhez jutĂĄsĂĄnak lehetĹsĂŠgei bĹvĂźltek mind a gyĂłgyszertĂĄrak szĂĄmĂĄt, nyitvatartĂĄsi idejĂŠnek hosszĂĄt, mind a gyĂłgyszervĂĄlasztĂŠkot tekintve, azonban a piaci verseny a lakossĂĄgi gyĂłgyszerellĂĄtĂĄs minĹsĂŠgĂŠt illetĹen nem vĂĄltotta be a hozzĂĄ fĹązĂśtt remĂŠnyeket. A minĹsĂŠgi gyĂłgyszertĂĄri szolgĂĄltatĂĄsok orszĂĄgos szintĹą egyenletes elterjedĂŠse helyett a gyĂłgyszerekhez valĂł
hozzĂĄfĂŠrĂŠst tovĂĄbbra is jelentĹs terĂźleti egyenlĹtlensĂŠg jellemzi. A kistelepĂźlĂŠsek egyre nagyobb szĂĄmban vesztesĂŠgesen mĹąkĂśdĹ gyĂłgyszertĂĄrainak mint a helyi lakossĂĄgi gyĂłgyszerellĂĄtĂĄs garanciĂĄjĂĄnak stabilizĂĄlĂĄsĂĄra, fennmaradĂĄsĂĄra a nĂśvekvĹ terhek mellett folyamatosan csĂśkken az esĂŠly. A jelenlegi szabĂĄlyozĂĄs nem biztosĂt hatĂŠkony eszkĂśzĂśket az ĂĄllam szĂĄmĂĄra a minden ĂĄllampolgĂĄrt ĂŠrintĹ, egyenlĹ feltĂŠtelekkel nyĂşjtandĂł gyĂłgyszerellĂĄtĂĄsi kĂśtelezettsĂŠgĂŠnek biztosĂtĂĄsĂĄban. GyĂłgyszertĂĄrat lĂŠnyegĂŠben bĂĄrmilyen tĂĄrsasĂĄgi formĂĄban, bĂĄrmilyen tulajdonosi szerkezetĹą gazdasĂĄgi tĂĄrsasĂĄg mĹąkĂśdtethet. A
gyĂłgyszertĂĄrak ĂŠs gyĂłgyszertĂĄr-lĂĄncok tulajdonosi szerkezete a hatĂłsĂĄgok szĂĄmĂĄra  a kĂśzvetett tulajdonlĂĄsokra, off-shore cĂŠgekre ĂŠs gyakori tulajdonosvĂĄltĂĄsra is tekintettel  bonyolult ĂŠs kĂśvethetetlen, a jelenlegi szabĂĄlyozĂĄs a tulajdonosokkal szemben a gyĂłgyszertĂĄr szakmai mĹąkĂśdtetĂŠsi szabĂĄlyainak megsĂŠrtĂŠse esetĂŠn valĂłdi szankciĂł lehetĹsĂŠgĂŠt nem hordozza, a valĂłdi tulajdonosi dĂśntĂŠshozatali mechanizmusok elfedettek. SzĂźksĂŠges olyan tulajdonosi struktĂşra kialakĂtĂĄsa, ahol a gyĂłgyszerĂŠsz szemĂŠlyes szakmai ĂŠs egzisztenciĂĄlis fĂźggetlensĂŠge, valamint az egĂŠszsĂŠgpolitika beavatkozĂĄsi lehetĹsĂŠge hosszĂş tĂĄvon megmarad.Mindezeket figyelembe vĂŠve indokolt a lakossĂĄgi gyĂłgyszerellĂĄtĂĄs nemzeti ĂŠrdekkĂśrben
tartĂĄsa, ĂŠs meg kell teremteni az ĂĄllam felelĹssĂŠgĂŠvel arĂĄnyos beavatkozĂĄsĂĄnak lehetĹsĂŠgĂŠt.
A gyĂłgyszerellĂĄtĂĄsra vonatkozĂł Ăşj szabĂĄlyozĂĄs elsĹdlegesnek tekinti a gyĂłgyszerellĂĄtĂĄs biztonsĂĄgĂĄt, a betegĂŠrdekek ĂŠrvĂŠnyesĂźlĂŠsĂŠt, az ĂĄllam szabĂĄlyozĂł ĂŠs ellenĹrzĹ funkciĂłjĂĄnak visszaĂĄllĂtĂĄsĂĄt, a gyĂłgyszerĂŠsz felelĹssĂŠgĂŠnek ĂŠs fĂźggetlensĂŠgĂŠnek helyreĂĄllĂtĂĄsĂĄt a gyĂłgyszertĂĄr szakmai ĂŠs gazdasĂĄgi mĹąkĂśdtetĂŠsĂŠĂŠrt, a gyĂłgyszerellĂĄtĂĄs finanszĂrozhatĂłsĂĄgĂĄnak megteremtĂŠsĂŠt, a vidĂŠki gyĂłgyszerellĂĄtĂĄs javĂtĂĄsĂĄt, a gyĂłgyszertĂĄrak
szolgĂĄltatĂĄsainak fejlesztĂŠsĂŠt ĂŠs a lakossĂĄgi gyĂłgyszerellĂĄtĂĄs nemzeti ĂŠrdekkĂśrben tartĂĄsĂĄt. TovĂĄbbĂĄ figyelembe veszi az EurĂłpai UniĂł BĂrĂłsĂĄgĂĄnak a C-531/06. szĂĄmĂş Ăźgyben, illetve a C-171/07. ĂŠs C-172/07. szĂĄmĂş egyesĂtett Ăźgyekben, valamint a C-570/07. ĂŠs C-571/07. szĂĄmĂş egyesĂtett Ăźgyekben hozott ĂtĂŠletĂŠt, mely szerint a patikalĂŠtesĂtĂŠs ĂŠs -mĹąkĂśdtetĂŠs versenypiacitĂłl eltĂŠrĹ tagĂĄllami szabĂĄlyozĂĄsĂĄt a kĂśzegĂŠszsĂŠgĂźgyi ĂŠrdek, a minĹsĂŠgi gyĂłgyszerellĂĄtĂĄs ĂŠs a betegbiztonsĂĄg garantĂĄlĂĄsa indokolhatja. TermĂŠszetesen a korlĂĄtozĂł
intĂŠzkedĂŠsnek alkalmasnak kell bizonyulnia az elĂŠrni kĂvĂĄnt cĂŠl megvalĂłsĂtĂĄsĂĄhoz, ĂŠs a korlĂĄtozĂĄs miatt keletkezett hĂĄtrĂĄnyok nem lehetnek arĂĄnytalanul nagyok az elĂŠrt egĂŠszsĂŠgpolitikai elĹnyĂśkhĂśz kĂŠpest. A lĂŠtesĂtĂŠs szabĂĄlyozĂĄsa sorĂĄn a demogrĂĄfiai ĂŠs geogrĂĄfiai szabĂĄlyok alkalmazĂĄsa (lakossĂĄgszĂĄm ĂŠs gyĂłgyszertĂĄrak egymĂĄstĂłl valĂł tĂĄvolsĂĄga)az ellĂĄtĂĄs egyenletessĂŠgĂŠnek szavatolĂĄsĂĄra alkalmas eszkĂśz. A gyĂłgyszer-, beteg- ĂŠs az ellĂĄtĂĄsbiztonsĂĄg, a gyĂłgyszertĂĄri szolgĂĄltatĂĄsok minĹsĂŠge ĂŠs a hatĂŠkonysĂĄg ĂŠrvĂŠnyesĂtĂŠsĂŠnekgaranciĂĄja a gyĂłgyszerĂŠsz szakmai ĂŠs egzisztenciĂĄlis fĂźggetlensĂŠge. Az eurĂłpai bĂrĂłsĂĄg
szerint ez a fĂźggetlensĂŠg a gyĂłgyszerpiac tĂśbbi szereplĹjĂŠvel szemben kĂźlĂśnĂśsen fontos.A kĂśzvetlen lakossĂĄgi gyĂłgyszerellĂĄtĂĄs terĂźletĂŠn az alĂĄbbi elvek figyelembevĂŠtelĂŠvel a szabĂĄlyozĂĄs vĂĄltozĂĄsĂĄnak fĹbb irĂĄnyai a kĂśvetkezĹk. A gyĂłgyszertĂĄrak visszaintegrĂĄlĂĄsa az egĂŠszsĂŠgĂźgy rendszerĂŠbe, nĂŠpegĂŠszsĂŠgĂźgyi feladatainak kiterjesztĂŠse. A folyamatos ĂŠs biztonsĂĄgos gyĂłgyszerellĂĄtĂĄs biztosĂtĂĄsa ĂŠrdekĂŠben a kĂśzforgalmĂş gyĂłgyszertĂĄrak teljes kĂśrĹą gyĂłgyszerellĂĄtĂĄsi kĂśtelezettsĂŠgĂŠnek visszaĂĄllĂtĂĄsa. A magisztrĂĄlis gyĂłgyszerkĂŠszĂtĂŠsre a gyĂłgyszertĂĄrak a hatĂĄlyos szabĂĄlyozĂĄs alapjĂĄn mĂĄsik kĂśzforgalmĂş gyĂłgyszertĂĄrral
megĂĄllapodĂĄst kĂśthettek. EttĹl fĂźggetlenĂźl a gyĂłgyszerkĂŠszĂtĂŠshez szĂźksĂŠges ĂŠpĂtĂŠszeti ĂŠs tĂĄrgyi feltĂŠtelekkel a lĂŠtesĂtĂŠsi ĂŠs mĹąkĂśdĂŠsi engedĂŠly kiadĂĄsĂĄhoz rendelkezniĂźk kellett, ezĂŠrt a feladat ĂĄtadĂĄsa lehetĹsĂŠgĂŠnek tĂśrlĂŠse esetĂŠn is alkalmasak a feladat vĂŠgzĂŠsĂŠre, nem szĂźksĂŠges ĂĄtmeneti idĹt biztosĂtani. Az ĂĄllam alkotmĂĄnyos felelĹssĂŠgĂŠnek ĂŠs a szakigazgatĂĄsi ĂŠs hatĂłsĂĄgi eljĂĄrĂĄsok egyĂŠrtelmĹąvĂŠ tĂŠtelĂŠnek ĂŠrdekĂŠben a gyĂłgyszertĂĄr-lĂŠtesĂtĂŠs ĂŠs a mĹąkĂśdtetĂŠs engedĂŠlyezĂŠse kĂźlĂśn eljĂĄrĂĄsban kerĂźl rĂśgzĂtĂŠsre. ĂjraszabĂĄlyozĂĄsra kerĂźl a kĂśzforgalmĂş gyĂłgyszertĂĄrak lĂŠtesĂtĂŠse, melyben ĂŠrvĂŠnyesĂtjĂźk a szĂźksĂŠgleti elvet fĹ szabĂĄlykĂŠnt a
lakossĂĄgszĂĄm ĂŠs a gyĂłgyszertĂĄrak egymĂĄs kĂśzĂśtti minimĂĄlis tĂĄvolsĂĄga alapjĂĄn. Ăj kĂśzforgalmĂş gyĂłgyszertĂĄr lĂŠtesĂtĂŠsĂŠre a szakminiszter jĂłvĂĄhagyĂĄsĂĄval az egĂŠszsĂŠgĂźgyi ĂĄllamigazgatĂĄsi szerv Ărhat ki pĂĄlyĂĄzatot. A gyĂłgyszertĂĄr mĹąkĂśdtetĂŠsĂŠben a szakember szemĂŠlyes felelĹssĂŠgĂŠnek ĂŠrvĂŠnyesĂtĂŠse ĂŠrdekĂŠben a gyĂłgyszertĂĄr-mĹąkĂśdtetĂŠs joga a szemĂŠlyi jogos gyĂłgyszerĂŠszhez kerĂźl, akinek rĂŠszletesen elĹĂrjuk vezetĂŠsi kĂśtelessĂŠgeket azzal, hogy a gyĂłgyszertĂĄr irĂĄnyĂtĂĄsban szemĂŠlyesen kell kĂśzremĹąkĂśdnie. SzabĂĄlyozzuk a gyĂłgyszertĂĄrban folytathatĂł marketing tevĂŠkenysĂŠget, hogy a gyĂłgyszertĂĄrak a betegek tĂŠnyleges szĂźksĂŠgleteihez igazodĂł nĂŠpegĂŠszsĂŠgĂźgyi tevĂŠkenysĂŠget vĂŠgezzenek ĂŠs kizĂĄrhatĂł legyen az egĂŠszsĂŠgpolitikai cĂŠlokkal ellentĂŠtes forgalomnĂśvelĂŠst cĂŠlzĂł patikai gyĂłgyszer-ĂŠrtĂŠkesĂtĂŠsi gyakorlat. Ăj kĂśzforgalmĂş gyĂłgyszertĂĄrak - a szakmai fĂźggetlensĂŠg biztosĂtĂĄsa ĂŠrdekĂŠben - csak gyĂłgyszerĂŠsz tĂśbbsĂŠgi tulajdonĂĄval lĂŠtesĂźlhetnek. A jelenleg is mĹąkĂśdĹ kĂśzforgalmĂş gyĂłgyszertĂĄrak esetĂŠn hatĂĄridĹ biztosĂtĂĄsĂĄval ĂŠs az alkotmĂĄnyossĂĄgi szempontokat szem elĹtt tartva Ărjuk elĹ a termĂŠszetes szemĂŠly gyĂłgyszerĂŠszek tĂśbbsĂŠgi tulajdonĂĄt. Ez egyben nemzetstratĂŠgiai kĂŠrdĂŠs is. Az off-shore cĂŠgek, valamint a gyĂłgyszerpiaci szereplĹk
gyĂłgyszertĂĄr-tulajdonlĂĄsbĂłl valĂł kizĂĄrĂĄsa, valamint a gyĂłgyszertĂĄr-lĂĄncok korlĂĄtozĂĄsa a gyĂłgyszertĂĄrak nemzeti ĂŠrdekkĂśrben tartĂĄsĂĄt, a kis ĂŠs kĂśzĂŠpvĂĄllalkozĂłk szerepĂŠnek erĹsĂtĂŠsĂŠt a gyĂłgyszerellĂĄtĂĄsban, a gyĂłgyszergyĂĄrak ĂŠs nagykereskedĹk forgalmi szempontjainak a kizĂĄrĂĄsĂĄt a patikamĹąkĂśdtetĂŠsbĹl ĂŠs a betegellĂĄtĂĄsbĂłl, valamint a gyĂłgyszerĂŠsz szakmai felelĹssĂŠgĂŠnek ĂŠs egzisztenciĂĄlis fĂźggetlensĂŠgĂŠnek ĂŠrvĂŠnyesĂtĂŠsĂŠt szolgĂĄlja az uniĂłs bĂrĂłsĂĄg dĂśntĂŠsĂŠnek ĂŠs a kormĂĄnyprogramnak megfelelĹen.
A gyĂłgyszertĂĄmogatĂĄs politika kormĂĄnyprogram szerinti ĂĄttekintĂŠse szĂźksĂŠgszerĹą. Ennek elsĹ
lĂŠpĂŠsekĂŠnt a tĂĄmogatĂĄs kiĂĄramlĂĄs egy meghatĂĄrozott ĂśsszegĂŠn felĂźl a tĂĄmogatott gyĂłgyszereket forgalmazĂł vĂĄllalkozĂĄsok befizetĂŠsĂŠt transzparens ĂŠs a generikus gyĂłgyszerhasznĂĄlatot elĹsegĂtĹ irĂĄnyba javasoljuk mĂłdosĂtani.TovĂĄbbĂĄ javasoljuk az orvosok gyĂłgyszerrendelĂŠsi ĂŠs a gyĂłgyszerĂŠszek gyĂłgyszerkiadĂĄsi
gyakorlatåban  a jelenlegi szankcionåló rendszer helyett  egy motivåló, ÜsztÜnzŠrendszer
kialakĂtĂĄsĂĄnak kereteit megteremteni.