Magyar Gyógyszerészi Kamara
értékteremtő érdekvédelem
akadálymentes verzió
Vissza az alapértelmezett verzióhoz H-1068 Budapest
Dózsa György út 86/b
Tel.: (+36-1) 351-9483
(+36-1) 413-1924
Fax: (+36-1) 351-9485
E-mail: hivatal@mgyk.hu
Keresés RSS
KezdőlapA KamarárólTovábbképzésekSzakmai fórumPályázati lehetőségekKamarai tagsági információkIrattár
Belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
Elfelejtett jelszó
Regisztráció
OK
GYIK
2018. 08. 30.
Tájékoztató az e-ügyintézésről
»
2016. 11. 23.
Tudnivalók az étrend-kiegészítőkel kapcsolatos megállapodásról
»
2014. 09. 22.
Személyi jogosok pontszám igazolása – mgyk.hu
»
2014. 06. 10.
Ki állítja ki a gyakorlati pont igazolást? - MGYK Országos Hivatala
»
2017. 06. 20.
Az AEEK működési nyilvántartással kapcsolatos tájékoztató anyagai
»
Tovább »
Gyógyszerészi Hírlap
Hírlevelek
Sajtófigyelő
2025. 11. 04.
Harminc éve hagyja jóvá az uniós gyógyszereket az Európai Bizottság - pharmaonline.hu
»
2025. 11. 04.
Gyógyszert szed? Akkor erről muszáj tudnia - infostart.hu
»
2025. 11. 03.
A világelitbe kerülhet a magyar egészségügy - adatokra alapozott új világ épül - vg.hu
»
2025. 10. 31.
Új uniós korlátozások a kozmetikai összetevőkre - pharmaonline.hu
»
Tovább »
Tovább »

E-Papír
Bannerek


 Bannerek

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek

 

MOL-MGYK tájékoztató!

Bannerek

 

 Vodafone

Bannerek

 

 

Gyógyszerész Gondozási Bizottság

„Ügyfélbarát hivatalként szeretnék önmagunkra gondolni” – interjú a mb. országos tisztifőgyógyszerésszel
2016. január 29.

A márciusban alakult Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI) igyekszik segítőkész, objektív és ügyfélbarát hatóságként eljárni. A gyógyszerellátás korábban két hatóság felügyelte, mely 2015-ben egyesült, az OGYÉI-ben létrehozták az Ellenőrzési és Technológiai Főigazgatóságot, a tiszti gyógyszerészet ennek keretein belül működik. A változások céljáról, a hatóság és kamara viszonyáról kérdeztük dr. Horváth-Hutás Tamást megbízott országos tiszti főgyógyszerészt.

– Önök kétféle tevékenységet is végeznek: igazgatásit és ellenőrzésit is, amelynek évszázados hagyományai vannak. Egy hivatás gyakorlása és ellenőrzése vélhetőleg sohase volt elválasztható egymástól, hogyan alakult ez az elmúlt évtizedekben? 

– Valóban, a gyógyszertárakban folyó szakmai munka felügyelete történelmi távlatokba nyúlik vissza, például a gyógyszertári központok idején maguk a vállalatok működtették a szakfelügyeleti rendszert. Az akkori szakfelügyelők tevékenysége sokban hasonlított a miénkhez, igyekeztek szakmailag is segíteni a gyógyszertárakat. „Ügyfélbarát hivatalként szeretnék önmagunkra gondolni” – interjú a mb. országos tisztifőgyógyszerésszel A rendszerváltás első éveiben hozták létre a tiszti gyógyszerészi rendszert, ugyanis már a privatizációt megelőzően lehetőség nyílt magángyógyszertárak alapítására. Így 1991-ben az állam ismét színre lépett, átvette a patikák felett a felügyeletet. Ez volt a garanciája annak, hogy egy vegyes tulajdonosi kör által működtetett ellátórendszerben az egyébként bizalmon alapuló szolgáltatás színvonala közel azonos legyen. A tiszti gyógyszerészek a tiszti orvosok mellett – nem alá rendelt viszonyban – dolgoztak.

– A tiszti gyógyszerészi hálózat hatóságként működik, a tavaszi szerkezeti változások ezen a lényegen nyilván nem változtattak…

– Hatósági feladatokat is ellátunk, reményeim szerint a segítőszándék és az objektivitás jellemezi tevékenységünket. Alapvető szempontunk a beteg érdekének a védelme, ez a vezérlőelv a munkánk során. Ugyanakkor ügyfélbarát hivatalként is szeretnék önmagunkra gondolni, legalábbis ez a célunk. Eljárásainkban körültekintően mérlegeljük ügyfeleink jogos érdekeit, a régiók összehangolt kommunikációjával törekszünk arra, hogy az eljárásaink ügymenete az ország valamennyi pontján azonos legyen. Az egységes elveken nyugvó határozatainkkal pedig azt szeretnénk elérni, hogy kiszámítható legyen a működésünk. Az induláskor alapos állapotfelmérést végeztünk, a gyakran jogos kritikák alapján igyekeztünk új szisztémát építeni. Ellenőrzéseink és azok következményei objektívak. Az esetleges szankció nem cél, hanem eszköz a normakövetés elősegítése érdekében. Jogszabály ismertetéssel, a napi munka során felmerülő kérdések gyors tisztázásával segítjük a gyógyszertárak vezetőinek munkáját. Bíztatok mindenkit, éljenek a lehetőséggel. Hívjanak minket, vagy írjanak nekünk. Az OGYÉI komoly tudásbázissal rendelkezik, a jogi és szakmai hátterünk is adott a segítségnyújtáshoz. Terveink közt szerepel a szakmai szabályok rendszerezése, frissítése, fontos, hogy a beteggel foglalkozó gyógyszerésznek ne kelljen egy fél könyvtárat átböngészni egy-egy szakmai kérdés eldöntéséhez. A módszertani levelek felülvizsgálata, szükség esetén azok bővítése is ezt a célt szolgálja.

– Az OGYÉI honlapján megjelent az e-FoNo. Ez is ennek a segítésnyújtásnak a része?

– Igen. Az elektronikusan megjelentetett FoNo-ból is látható az OGYÉI szolgáltató hatóságként igyekszik működni a jövőben. A FoNo digitális változata bárki számára hozzáférhető és mindig a hatályos módosításokkal áll a kollégák rendelkezésére. A gyógyszerész a magisztrális gyógyszerkészítéshez akár egy tabletről is kikeresheti a szükséges részt – ahogy egy fiatal kolléga a minap rámutatott ennek a gyakorlati jelentőségére.

– Abból, hogy nem régiben a Gyógyszerészi Köztestületi Napok keretében, az OGYÉI és a kamara közös fórumbeszélgetésén több megyei kamarai vezető is köszönetet mondott a tiszti gyógyszerészeknek, nem nehéz arra a megállapításra jutni, hogy jó lehet a viszony a kamara és a hatóság között.

– Korrekt a viszonyunk a köztestülettel. Mindkét intézmény tevékenysége törvényi szabályozáson alapul, a jogszabályi koherencia elvén szinte kódolva van az együttműködés. A kamara működését is törvény szabályozza: érdekképviseleti tevékenységét a közérdekkel összeegyeztethető módon kell gyakorolnia. A hatóság alapvetően a beteg érdekeit tartja szem előtt, de a közigazgatási eljárások rendjében az is benne van, hogy az ügyfél érdekét is figyelembe kell venni. Ez pedig a mi esetünkben a gyógyszertár és a gyógyszerész. Igyekszünk megfelelni mindkét elvárásnak.

– Mondhatjuk, hogy ennek az együttműködésnek az egyik eredménye a kamara Belső minőségügyi kézikönyvének és az ellenőrzési szempontoknak az összehangolása?

– Igen. Már korábban is felmerült, hogy célszerű lenne összeegyeztetni az ellenőrzési szempontjainkat a kamara által ajánlott belső ellenőrzési szempontrendszerrel. Ezzel tavaly sokat foglalkoztunk. Jó gondolatnak bizonyult, ami azóta visszaigazolást is nyert. A köztestület a tagság érdekében lefolytatta azokat az egyeztetéseket, amelyek alapján azt állítja, hogy a kézikönyv előírásai betartása esetén a gyógyszertár helyes gyakorlatot folytat, a hatóság pedig a kézikönyv előírásai szerinti gyakorlatot megfelelőnek minősíti.

– Az OGYÉI nevében dr. Pozsgay Csilla főigazgató, a kamara nevében pedig dr. Hankó Zoltán elnök együttműködési megállapodást írt alá a Köztestületi Napokon. Mi ennek a lényege?

– A biztonságos és gazdaságos gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás általános szabályairól szóló törvény rendelkezése szerint a hatóság megküldi a köztestületnek azokat a határozatokat, amelyek a gyógyszertárak létesítésével és működésével kapcsolatosak. A köztestület így folyamatosan értesül a gyógyszertárak létesítési engedélyeinek kiadásáról, illetve azok visszavonásáról. A működési, áthelyezési engedélyekkel kapcsolatos változásokról. Megkapja az OGYÉI az egyes gyógyszertárak működtetésre vonatkozó határozatait. Értesül a felelős-, ideiglenes vezető engedélyezéssel kapcsolatos információkról, az eseteleges bírságokról és az ügyeleti/készenléti kijelölés működésével kapcsolatos bejelentésekről. Az adatszolgáltatás természetesen az iratkezelés és az adatvédelem kötelezettségének betartása mellett zajlik. A további együttműködés lehetősége is „benne van a levegőben”, de ennek lehetséges területeiről, részleteiről a jövőben folynak majd az egyeztetések.

– Ön korábban gyógyszertári gyógyszerészként dolgozott és kamarai elnök is volt. Nem éri az a vád, hogy „átállt a másik oldalra”? 

– A korábbi gyógyszertári, kamarai tapasztalat nagyon fontos a jelenlegi feladatom ellátásához, hiszen ez elősegíti a kölcsönös megértést és a párbeszédet, azonban ez a tevékenység természetesen élesen elválik a korábbitól.  Egy köti össze, a betegek szolgálata.

B. Zs.

« Vissza
Betegsarok
2022. 09. 26.
Az étrend-kiegészítőkkel kapcsolatos együttműködéshez csatlakozó gyógyszertárak listája
»
2020. 02. 18.
Betegjogi képviselők elérhetőségei
»
2020. 01. 19.
Segítség gyógyszerésznek, betegnek
»
2016. 05. 25.
Megszűnik a „diabetikus”, „cukorbetegek is fogyaszthatják” és a narancssárga kör jelölés – ogyei.gov-hu
»
2016. 03. 11.
A tavaszi fáradtság okai – és amit ellenük tehetünk – tetplatform.hu
»
Tovább »
Eseménynaptár
«
2025 november»
hkszcspszv
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
konferencia  társszervezetek  testületi esemény  továbbképzés  vándorgyűlés  szabadidős esemény 
Hirdetőtábla
Állás
Helyettesítés
Egyéb
Tovább »
Közös dolgaink
2025. 04. 02.
Az MGYK XIV. Vándorgyűléséről
»
2024. 04. 24.
Az MGYK XIII. Vándorgyűléséről
»
2023. 03. 29.
Az MGYK XII. Vándorgyűléséről
»
Tovább »
Gyógyszertár-működtetés
2017. 03. 09.
Pályázati lehetőségek gyógyszertárak számára
»
2016. 03. 03.
A gyógyszertári finanszírozási előleg alakulása 2010-től 2016. januárig
»
2016. 03. 03.
A gyógyszertári vállalkozások 2014. évi mérlegbeszámolóinak és pénzügyi helyzetének alakulása
»
Tovább »
Hasznos linkek
Jogszabálykereső
Kamarai tájékoztatók
2020. 03. 31.
Kórházi Minőségirányítási Standardok
»
2016. 01. 07.
Minőségügyi kézikönyv gyógyszertáraknak – II. kiadás
»
2014. 06. 26.
1/2014 (VI. 19.) MGYK ELNÖKSÉGI AJÁNLÁS GYÓGYSZERTÁRI UTAZÁSI TANÁCSADÁSHOZ - MGYK
»
Tovább »
Tovább »
Archívum
A honlapon található információk célja az egészségügyi ismeretek bővítése, de ez nem helyettesíti az orvos, gyógyszerész, vagy más szakember felkeresését.
© 2008–2017 Magyar Gyógyszerészi Kamara - Minden jog fenntartva - Regisztráció a védett tartalmak eléréséhez! Hírlevélre történő le- és feliratkozás!
Utolsó módosítás: 2025. 11. 05 szerda