Kapcsolat
H-1068 Budapest, Dózsa György út 86/b.
Tel.: (+36-1) 351-9483, (+36-1) 413-1924,
Fax: (+36-1) 351-9485
E-mail: hivatal@mgyk.hu Hivatali kapu: MGYK
KRID azonosító: 338169369(fu)
Web: www.mgyk.hu
Nyomtatható változat
2016. január 29.
„Ügyfélbarát hivatalként szeretnék önmagunkra gondolni” – interjú a mb. országos tisztifőgyógyszerésszel

A márciusban alakult Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI) igyekszik segítőkész, objektív és ügyfélbarát hatóságként eljárni. A gyógyszerellátás korábban két hatóság felügyelte, mely 2015-ben egyesült, az OGYÉI-ben létrehozták az Ellenőrzési és Technológiai Főigazgatóságot, a tiszti gyógyszerészet ennek keretein belül működik. A változások céljáról, a hatóság és kamara viszonyáról kérdeztük dr. Horváth-Hutás Tamást megbízott országos tiszti főgyógyszerészt.

– Önök kétféle tevékenységet is végeznek: igazgatásit és ellenőrzésit is, amelynek évszázados hagyományai vannak. Egy hivatás gyakorlása és ellenőrzése vélhetőleg sohase volt elválasztható egymástól, hogyan alakult ez az elmúlt évtizedekben? 

– Valóban, a gyógyszertárakban folyó szakmai munka felügyelete történelmi távlatokba nyúlik vissza, például a gyógyszertári központok idején maguk a vállalatok működtették a szakfelügyeleti rendszert. Az akkori szakfelügyelők tevékenysége sokban hasonlított a miénkhez, igyekeztek szakmailag is segíteni a gyógyszertárakat. „Ügyfélbarát hivatalként szeretnék önmagunkra gondolni” – interjú a mb. országos tisztifőgyógyszerésszel A rendszerváltás első éveiben hozták létre a tiszti gyógyszerészi rendszert, ugyanis már a privatizációt megelőzően lehetőség nyílt magángyógyszertárak alapítására. Így 1991-ben az állam ismét színre lépett, átvette a patikák felett a felügyeletet. Ez volt a garanciája annak, hogy egy vegyes tulajdonosi kör által működtetett ellátórendszerben az egyébként bizalmon alapuló szolgáltatás színvonala közel azonos legyen. A tiszti gyógyszerészek a tiszti orvosok mellett – nem alá rendelt viszonyban – dolgoztak.

– A tiszti gyógyszerészi hálózat hatóságként működik, a tavaszi szerkezeti változások ezen a lényegen nyilván nem változtattak…

– Hatósági feladatokat is ellátunk, reményeim szerint a segítőszándék és az objektivitás jellemezi tevékenységünket. Alapvető szempontunk a beteg érdekének a védelme, ez a vezérlőelv a munkánk során. Ugyanakkor ügyfélbarát hivatalként is szeretnék önmagunkra gondolni, legalábbis ez a célunk. Eljárásainkban körültekintően mérlegeljük ügyfeleink jogos érdekeit, a régiók összehangolt kommunikációjával törekszünk arra, hogy az eljárásaink ügymenete az ország valamennyi pontján azonos legyen. Az egységes elveken nyugvó határozatainkkal pedig azt szeretnénk elérni, hogy kiszámítható legyen a működésünk. Az induláskor alapos állapotfelmérést végeztünk, a gyakran jogos kritikák alapján igyekeztünk új szisztémát építeni. Ellenőrzéseink és azok következményei objektívak. Az esetleges szankció nem cél, hanem eszköz a normakövetés elősegítése érdekében. Jogszabály ismertetéssel, a napi munka során felmerülő kérdések gyors tisztázásával segítjük a gyógyszertárak vezetőinek munkáját. Bíztatok mindenkit, éljenek a lehetőséggel. Hívjanak minket, vagy írjanak nekünk. Az OGYÉI komoly tudásbázissal rendelkezik, a jogi és szakmai hátterünk is adott a segítségnyújtáshoz. Terveink közt szerepel a szakmai szabályok rendszerezése, frissítése, fontos, hogy a beteggel foglalkozó gyógyszerésznek ne kelljen egy fél könyvtárat átböngészni egy-egy szakmai kérdés eldöntéséhez. A módszertani levelek felülvizsgálata, szükség esetén azok bővítése is ezt a célt szolgálja.

– Az OGYÉI honlapján megjelent az e-FoNo. Ez is ennek a segítésnyújtásnak a része?

– Igen. Az elektronikusan megjelentetett FoNo-ból is látható az OGYÉI szolgáltató hatóságként igyekszik működni a jövőben. A FoNo digitális változata bárki számára hozzáférhető és mindig a hatályos módosításokkal áll a kollégák rendelkezésére. A gyógyszerész a magisztrális gyógyszerkészítéshez akár egy tabletről is kikeresheti a szükséges részt – ahogy egy fiatal kolléga a minap rámutatott ennek a gyakorlati jelentőségére.

– Abból, hogy nem régiben a Gyógyszerészi Köztestületi Napok keretében, az OGYÉI és a kamara közös fórumbeszélgetésén több megyei kamarai vezető is köszönetet mondott a tiszti gyógyszerészeknek, nem nehéz arra a megállapításra jutni, hogy jó lehet a viszony a kamara és a hatóság között.

– Korrekt a viszonyunk a köztestülettel. Mindkét intézmény tevékenysége törvényi szabályozáson alapul, a jogszabályi koherencia elvén szinte kódolva van az együttműködés. A kamara működését is törvény szabályozza: érdekképviseleti tevékenységét a közérdekkel összeegyeztethető módon kell gyakorolnia. A hatóság alapvetően a beteg érdekeit tartja szem előtt, de a közigazgatási eljárások rendjében az is benne van, hogy az ügyfél érdekét is figyelembe kell venni. Ez pedig a mi esetünkben a gyógyszertár és a gyógyszerész. Igyekszünk megfelelni mindkét elvárásnak.

– Mondhatjuk, hogy ennek az együttműködésnek az egyik eredménye a kamara Belső minőségügyi kézikönyvének és az ellenőrzési szempontoknak az összehangolása?

– Igen. Már korábban is felmerült, hogy célszerű lenne összeegyeztetni az ellenőrzési szempontjainkat a kamara által ajánlott belső ellenőrzési szempontrendszerrel. Ezzel tavaly sokat foglalkoztunk. Jó gondolatnak bizonyult, ami azóta visszaigazolást is nyert. A köztestület a tagság érdekében lefolytatta azokat az egyeztetéseket, amelyek alapján azt állítja, hogy a kézikönyv előírásai betartása esetén a gyógyszertár helyes gyakorlatot folytat, a hatóság pedig a kézikönyv előírásai szerinti gyakorlatot megfelelőnek minősíti.

– Az OGYÉI nevében dr. Pozsgay Csilla főigazgató, a kamara nevében pedig dr. Hankó Zoltán elnök együttműködési megállapodást írt alá a Köztestületi Napokon. Mi ennek a lényege?

– A biztonságos és gazdaságos gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás általános szabályairól szóló törvény rendelkezése szerint a hatóság megküldi a köztestületnek azokat a határozatokat, amelyek a gyógyszertárak létesítésével és működésével kapcsolatosak. A köztestület így folyamatosan értesül a gyógyszertárak létesítési engedélyeinek kiadásáról, illetve azok visszavonásáról. A működési, áthelyezési engedélyekkel kapcsolatos változásokról. Megkapja az OGYÉI az egyes gyógyszertárak működtetésre vonatkozó határozatait. Értesül a felelős-, ideiglenes vezető engedélyezéssel kapcsolatos információkról, az eseteleges bírságokról és az ügyeleti/készenléti kijelölés működésével kapcsolatos bejelentésekről. Az adatszolgáltatás természetesen az iratkezelés és az adatvédelem kötelezettségének betartása mellett zajlik. A további együttműködés lehetősége is „benne van a levegőben”, de ennek lehetséges területeiről, részleteiről a jövőben folynak majd az egyeztetések.

– Ön korábban gyógyszertári gyógyszerészként dolgozott és kamarai elnök is volt. Nem éri az a vád, hogy „átállt a másik oldalra”? 

– A korábbi gyógyszertári, kamarai tapasztalat nagyon fontos a jelenlegi feladatom ellátásához, hiszen ez elősegíti a kölcsönös megértést és a párbeszédet, azonban ez a tevékenység természetesen élesen elválik a korábbitól.  Egy köti össze, a betegek szolgálata.

B. Zs.

2018-2024 © MAGYAR GYÓGYSZERÉSZI KAMARA
hírlevél