Kapcsolat
H-1068 Budapest, Dózsa György út 86/b.
Tel.: (+36-1) 351-9483, (+36-1) 413-1924,
Fax: (+36-1) 351-9485
E-mail: hivatal@mgyk.hu Hivatali kapu: MGYK
KRID azonosító: 338169369(fu)
Web: www.mgyk.hu
Nyomtatható változat
2017. november 10.
Egy intenzív időszak közepén vagyunk – A Gyógyszerész Köztestületi Napok elé

Egy intenzív időszak közepén vagyunk – A Gyógyszerész Köztestületi Napok elé Dr. Kovács Zalánnal, az MGYK Informatikai Munkabizottságának vezetőjével az e-recept november 1-i bevezetésének után pár nappal beszélgettünk.

– Mikor alakult az Informatikai Bizottság és mi volt létrejöttének oka?

– A Magyar Gyógyszerészi Kamara Informatikai Munkabizottságát az elnökség 2016 áprilisában hozta létre, öt fő meghívásával. Ezt követően kaptam a felkérést, hogy vezessem a bizottságot. A megalakulás az ebben az időszakban a Kamarában megvalósuló munkabizottsági struktúra kialakításának rendszerébe illeszkedett. Azt a feladatot kapta, hogy segítse az elnököt és az elnökséget a gyógyszerészetet érintő informatikai és szakma-informatikai kérdésekben. Két fő téma került meghatározásra, az e-receptrendszer és az egyedi gyógyszerdoboz-azonosító bevezetése.

– Ismerve a közelmúlt eseményeit, nem gondolhatjuk, hogy unatkoztak volna…

– Egy nagyon intenzív időszak kellős közepén vagyunk. A megalakulás óta számtalan egyeztetésen vettünk részt, mind a Minisztériumban, mind pedig az AEEK szervezeteinél. A munkánk érintette a témában folyó jogszabályvéleményezési feladatokat is. Többször fordult elő az is, hogy más, a Kamara berkeiben működő munkabizottsággal közösen dolgoztunk. Természetesen nem csak a fent említett két témában kérte ki az elnökség a véleményünket, hanem a közben felmerülő, azonnali reagálást igénylő feladatokban is.

– Milyen tapasztalataik voltak az EESZT bevezetésének pilot időszakáról?

– A pilot időszakban kevés gyógyszertár és még kevesebb orvos használta a rendszert. Mint azóta kiderült, szerencsésebb lett volna nagyobb terheléssel is kipróbálni azt. A folyamatos egyeztetések során próbáltuk a tapasztalatokat megosztani az AEEK informatikusaival, ennek fényében kértünk változtatásokat. A felhasználási tapasztalatok pozitívak voltak, ugyanakkor minden résztvevő tudta, hogy az éles rendszerben sokkal több felhasználó fog csatlakozni, így előfordulhatnak váratlan helyzetek.

– A GYKTN-n informatikai blokk is lesz, ennek első része „Az e-recept bevezetése után” címet viseli. A bevezetés előtt mire lehetett számítani?

– Nem volt könnyű előre meghatározni, hiszen egy teljesen új rendszer került bevezetésre.  A legnagyobb informatikai cégek sem tudják hiba nélkül megoldani egy globális rendszer indítását, hiszen óriási terhelést kell kibírniuk a szervereknek, amit előre nem nagyon lehet modellezni. Nagyon fontos a start utáni időszak, amikor az „éles tapasztalatok” fényében, gyorsan kell változtatni egy bonyolult rendszeren. Nem lehet figyelmen kívül hagyni azt a tényt sem, hogy számos felhasználó (orvosok, gyógyszerészek, egészségügyi szakemberek) is csatlakozik a rendszerhez, akiknek újdonságokkal kell szembesülniük, gyorsan átlátniuk, megtanulniuk és használniuk azt. Ez is befolyásolta a rendszerindítás sikerességét.

– Pár nappal vagyunk november 1. után. Hogyan látja a rendszer indítása utáni helyzetet?

– Nem volt problémanetes az első két nap, országos szinten voltak fennakadások. Szerintem a világon nem volt még olyan rendszer, ami első pillanattól kezdve tökéletesen működött. Ugyanakkor most már használható, gyors válaszidőkkel működik és bízom benne, hogy napról napra javul az EESZT üzembiztonsága.

Október 31-én este jelent meg az utolsó rendelet is, ami a rendszer működéséhez szükséges. A jogszabályban foglaltak programozására nem volt idejük a rendszergazdáknak, így ez a feladat is hátra van. December 15-éig van erre türelmi idő, addig még változások várhatók. Szerintem elég ez az idő mindenki számára, hogy egy napi szinten használható, a gyógyszertári munkát segítő rendszer működjön.

– Az Informatikai Munkabizottság tudott segíteni a rendszerre való átállásban?

– Feladataink között nem szerepelt a kommunikáció, hiszen ebben a témában az AEEK vállalta a feladatot. Ennek ellenére úgy dr. Hankó Zoltán elnök úr, mint jómaga is, a sajtó rendelkezésére álltunk. A Kamara minden rendelkezésére álló eszközzel támogatta az információáramlást. A munkabizottság tagjai, főleg a bevezetés időszakában, sok kolléga kérdésére válaszoltak, sok tapasztalatot gyűjtöttek, amit a következő nagy projekt bevezetése során hasznosítani tudnak majd.

– A GYKTN informatikai blokkjának címében új adatvédelmi rendelkezésekről is szó van. Ez miről szól, mit takar a cím? Mire kell a gyógyszertáraknak felkészülni?

– 2016 áprilisában az Európai Parlament elfogadott egy új, az egész Európai Unióban 2018. május 25-től alkalmazandó adatvédelmi rendeletet. Ennek lényege, hogy pontosan szabályozza a polgárok adatainak védelmét, azok szabad áramlását. A munkabizottságunk feladata ebben a témában az, hogy megvizsgálja, a gyógyszertárban kell-e változtatásokat bevezetni annak érdekében, hogy megfeleljenek a jogszabály követelményeinek.

– Az egyedi dobozazonosítókkal kapcsolatban esetleg nem merülhetnek fel adatvédelmi aggályok?

– Az egyedi dobozazonosító bevezetésének előkészületei Magyarországon is folynak. A folyamat olyan szakaszban van, amiben a „végfelhasználók”, azaz a gyógyszertárak még nem érintettek. Az egyeztetéseken folyamatosan képviselteti magát a Kamara, így ha feladatot lát maga előtt, akkor a munkabizottságunk is bekapcsolódik és segíteni fog.

B. Zs.

 

 

2018-2024 © MAGYAR GYÓGYSZERÉSZI KAMARA
hírlevél