Kapcsolat
H-1068 Budapest, Dózsa György út 86/b.
Tel.: (+36-1) 351-9483, (+36-1) 413-1924,
Fax: (+36-1) 351-9485
E-mail: hivatal@mgyk.hu Hivatali kapu: MGYK
KRID azonosító: 338169369
Web: www.mgyk.hu
/magyargyogyszereszikamara
Nyomtatható változat
2012. április 25.
Veszélyben a kis patikák - Előbb-utóbb elkerülhetetlenné válik, hogy többet kell fizetni egyes köztámogatott orvosságokért is - 2012. április 25. - Niczky Emőke - magyarhirlap.hu

Gyakorlatilag felülírja a szolidaritás eddigi játékszabályait a hétfőn nyilvánosságra került második Széll Kálmán-terv a gyógyszerellátás terén. A tervben néhány olyan intézkedés szerepel, amelyik a betegekre és a patikákra egyaránt csapást mér. 

Alig telt el két nap, hogy elmélyedhettünk a friss konvergenciaprogramban, a második Széll Kálmán-tervben. Ennek egészségügyi fejezete részben nem jelent újdonságot. Megjelenik benne a Semmelweis-terv néhány eleme, az állami tulajdonú intézményrendszer kialakítása, valamint a kórházi beszerzések összehangolása. 

Ennél sokkal drámaibb azonban a gyógyszerkassza újabb, negyvenmilliárd forintos vágása. A megtakarítás szándéka már hetek óta szóban forog, kormányhatározat is született róla, ám konkrétan itt bukkan fel. A kormány korábbi tézise máris megdőlni látszik, a kasszavágás ugyanis már nem képzelhető el a betegek anyagi terheinek növelése nélkül (az első terv a takarékoskodást még a rászorulók pénztárcájának kímélése mellett hirdette). 

Előbb-utóbb többet kell majd fizetni egyes köztámogatott orvosságokért is. A terv nem fejti ki a részleteket, diszkréten „meghatározott kört” említ, ami vonatkozhat gyógyszerek vagy a betegek csoportjára is. Efféle elképzelések már forogtak gyógyszergyártói berkekben, és meglehet, ezek valamelyike érvényesül majd. Akkor viszont világos lesz, hogyan csóválja a farok a kutyát. Megítélhetetlen ma még, mi lesz azokkal a betegekkel, akik a bajukkal járó terheket a közösség megszokott mértékű segítsége nélkül nem lesznek képesek vállalni.

Megszűnne három úgynevezett kisadó, köztük a patikák szolidaritási díja is. Bár az indoklás szerint ezek eltörlésével sok fölösleges adminisztráció is eltűnik, mégis kényes a kérdés. A szolidaritási díjat ugyanis a nagy forgalmat bonyolító, ezért életképes gyógyszertárak fizették be, hogy abból a csekélyebb bevételű, elsősorban családi kézben lévő kis vidéki patikák kaphassanak a talpon maradásuk érdekében. Így lehetett biztosítani, hogy a rendszert ne érje népegészségügyi veszteség. 
Összesen kétmilliárd forint „tűnik el” a költségvetésből a három kisadó eltörlésével, ennek az összegnek körülbelül az egyharmadára számíthattak volna a családi patikák. Tulajdonképpen aprópénzről van szó, ám az érintett gyógyszertáraknak nagyon sokat jelentett volna. Nem szólva arról, hogy a helyzet miatt mindenképpen kompenzációra, belső átrendezésre lenne szükség. Az a pénz tehát, amit most kivezetnek a rendszerből, a másik oldalon költségvetési kötelezettségként jelenhet meg.

Niczky Emőke
2018-2020 © MAGYAR GYÓGYSZERÉSZI KAMARA