Csendőrszemlélet helyett megfelelő kontroll
Nógrádi Tóth Erzsébet
ZOMBOR GÁBOR ❘ Nem a közbiztosító pénzéből, hanem egy központi adósságkezelőből fizetik ki jövő áprilisig a mintegy 80 milliárdos kórházi tartozást. A háziorvosok állandó bevétele havi 1 millió forint körül lesz, a rendelő rezsijét és az asszisztencia bérét az önkormányzat vagy az állam állja. A magánellátás alternatív rendszerben működhet, ne az állami infrastruktúrán próbáljon megerősödni nyilatkozta a Figyelőnek az egészségügyért felelős államtitkár.
- Az öt hónappal ezelőtti államtitkári kinevezésekor, éppen lapunk konferenciáján jelentette be, hogy az egyik legfontosabb feladatának az eladósodott kórházak konszolidációját tartja. Mi lesz a 80 milliárdos adóssághalmazzal?
Az adósságkonszolidációs tárgyalásokba a gazdasági minisztérium szakembereit is bevonjuk, így folyamatosan kontrollálni tudjuk a szükséges fedezet nagyságrendjét. És nagyon nagyra értékelem, hogy az adósságrendezést nem az Egészségbiztosítási Alapból kell megoldani, e célra külön forrás áll a rendelkezésünkre. De annak is örülhetünk, hogy a jövő évi költségvetési tervben 20 milliárd forinttal több jut a gyógyító-megelőző ellátásra az ideinél. A gyógyszerfronton pedig stabilitás van.
Milyen feltételekhez kötik az adósságrendezést?
Úgy kívánjuk átalakítani a kórházak struktúráját és működési rendjét, hogy kontrollálható legyen a gazdálkodásuk. Tervünk szerint ez az adóssághalmaz egy összegben átkerül egy központi adósságkezelőhöz, s közvetlenül a beszállítókkal tárgyalunk majd a tartozások kifizetésének a feltételeiről. Az a célunk, hogy végre lenullázzuk az egészségügyi intézmények adósságát, valamint, hogy egy olyan rendszerben működjenek, ami garantálja vagy legalábbis megalapozza azt, hogy az nem termelődik újra.
Mikorra várható az adósságállomány lenullázása?
Jövő április elsejét tervezzük a végső határidőnek.
Mit kérnek a kórházaktól az adósságrendezés fejében?
Együttműködést, hiszen mindenki érdeke az, hogy a jelenlegi helyzet rendeződjön. A kórházak területi szinten szerveződnek, a fekvőbeteg-szakellátást megyékbe kívánjuk strukturálni, a fővárosról még nincs döntés, de az alapelv hasonló. Komoly változást jelent az, hogy megyei szinten határozzuk meg azt a gyógyítási kapacitásmennyiséget, amit szükségesnek és elégségesnek tartunk az ott ellátandó lakosok számára. Ennek megfelelően egyfajta fejkvótához kötött megyei kasszákat képezünk. Elképzelhető, hogy az új kapacitásmennyiség egyes megyékben magasabb lesz a jelenleginél, máshol pedig alacsonyabb, hiszen jelenleg rendkívül egyenlőtlen az elosztás.
Egyes hírek szerint megszűnik a Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézet (GYEMSZI).
Nem szűnik meg, hanem átalakul. Állami Egészségügyi Ellátó Központ (ÁEEK) néven működik majd. Továbbra is az intézmények tulajdonosi jogainak gyakorlója marad, ellátja a fenntartói feladatokat, végzi a kórházi beszerzések meghatározott körét, és ellenőrzi az intézmények gazdálkodását. Hamarosan a parlament előtt lesz egy salátatörvény, e szerint a különböző feladatok azokhoz az egészségügyi háttérintézményekhez kerülnek, ahol a rendszer szempontjából optimálisan láthatók el. Az Országos Tisztifőorvosi Hivatalhoz (OTH) az egészségügyi, a járványügyi, engedélyezési feladatok és az ellenőrzés tartozik majd. Leválik a GYEMSZI-ről és ismét önálló lesz a gyógyszerekkel, táplálékkiegészítőkkel, az orvosi műszerekkel kapcsolatos engedélyezésekkel foglalkozó hatóság. Megalakítunk egy önálló, módszertani népegészségügyi intézetet, amely szakmailag a minisztériumhoz tartozik majd. Minden kórházban létrehozunk egy népegészségügyi feladatokat is ellátó szűrőállomást, amelynek munkájába bevonjuk a házi- és a foglalkozás-egészségügyi orvosokat is.
És mi lesz az Országos Egészségfejlesztési Intézet dolga?
Az OEFI fontos eleme az új népegészségügyi szervezetnek, amely az európai uniós projekteket koordinálja.
A betegutak szervezése hová kerül a GYEMSZI-ből
A finanszírozással és az ellenőrzéssel együtt ez az Országos Egészségbiztosítási Pénztár feladata lesz.
Az átszervezések során számítani kell-e kórházbezárásokra?
Mozgás lesz, de kórházbezárás nem, mert amint mondtam, a népegészségügyi feladatokat a sürgősségi ellátással együtt a kórházakhoz kötnénk.
Ezért jár majd többletpénz a kórházaknak?
Mivel a finanszírozás rendszerében is változások lesznek, arra törekszünk, hogy ezek a fent említett feladatokat is támogassák.
Milyen mozgásokra utal a kórházi szférában?
Az a célunk, hogy azon a helyszínen történjen a betegek ellátása, ahol adottak a tárgyi és a személyi feltételek az egyes beavatkozásokhoz. Ennek érdekében az ÁEEK, az OTH, az OEP, a kormányhivatalok és az érintett intézmények vezetőiből megalakítunk egy olyan grémiumot, amelyben eldöntik, hogy megyei relációban milyen egészségügyi ellátásra alkalmas az adott kórház. A betegek nagy részét a megyei kórházak látják el, így természetes, hogy az ő szerepük felértékelődik. A központi régióban hasonló elvek mentén szükséges megszervezni az ellátást, de itt figyelembe kell venni az országos intézetek feladatait is, melyeket kiemelten kezelünk.
Mikor kezdődik el ez a közös döntési folyamat? Az év végéig a szervezeti átalakítások alapjait le kell tennünk, hogy április elsejével ezek a változások meglegyenek, hogy az adósságtól megszabadult intézményekkel induljon el az új rendszer. Az elkövetkező néhány hét az egyeztetések időszaka lesz.
Ez azt is jelenti Ön szerint, hogy a szükségleteknek megfelelően egyben krónikus és ápolási intézmények is alakulnak?
Az OEP-ben ennek érdekében már komoly finanszírozási változáson dolgoznak a kollégák. Hol erőteljesebben, hol gyengébben, de állandó téma még ma is az orvoselvándorlás, ami nem állt meg. A mai európai tendenciákat figyelembe véve nem várható, hogy megálljon ez a folyamat. Nehéz lenne elvárni bárkitől, hogy itthon maradjon, ha a munkájáért háromszor, négyszer többet kínálnak. És valljuk be, kicsit csábító is, hogy külföldön dolgozzon valaki. Amúgy a mérnökök is mennek. A mi dolgunk, hogy olyan jövőképet adjunk az egészségügyben dolgozóknak, amiért megéri itthon maradni vagy hazajönni egy idő után. E tekintetben nagyon fontos döntés, hogy a háziorvosi hivatás szakmai és anyagi szempontból is újra megbecsült lesz. Úgy gondolom, hogy ez az első üteme az orvosi életpálya modellszerű átalakításának, hiszen a szakdolgozók s a háziorvosok számára nemcsak a finanszírozás, hanem a szükséges jogszabályi háttér is rendelkezésre fog állni.
Néhány konkrétumot tudna mondani?
A cél az, hogy a jelenlegi finanszírozási összeg az orvos vagy a vállalkozásának a bevétele legyen, s ne terheljék a rendelkezésre állás és a működés költségei. A rendelőjének működéséhez szükséges tárgyi feltételeket, a rendelő fenntartásának, a műszereknek a költségeit, az asszisztencia bérét vagy az önkormányzat, vagy az állam biztosítja számukra. A több szakképesítéssel rendelkező doktorok pedig lehetőséget kapnak arra, hogy a rendelőjükben a választott szakmájukat is gyakorolják, hogy ne utalják a szakrendelőkbe például a fül-orr-gégészeti beteget. Erre jelenleg nincs lehetőségük, mert ezt a tevékenységet nem finanszírozza az OEP.
Mikortól számíthatnak az új életpálya bevezetésére s a magasabb jövedelemre az orvosok?
Jelenleg önkormányzati feladat az alapellátás, ezért törvényben kell lefektetni az említett változásokat. Pár hónapot szükséges adni az önkormányzatoknak arra, hogy eldöntsék, tudják-e vállalni az említett költségeket. Ha nem tudják, az állam veszi át a rendelőket. A működési költségeket 2015. július 1-jétől, az asszisztencia munkaszerződéssel alátámasztott bérét pedig 2016. január 1-jétől vállalja át az állam, ha az önkormányzat úgy dönt, hogy átadja a feladatot. Egyébként az önkormányzatokra is ezek a dátumok érvényesek.
Nyilván vonzó lesz ez a hosszú évtizedek óta enyhén szólva nem keresett orvosi szakma.
Remélhetőleg újra vonzó lesz ez a pálya. Megerősítjük a praxisjogot is annak érdekében, hogy az idősebb orvos könnyebben tudja eladni a praxisát. Jelenleg ugyanis az önkormányzat vagy a polgármester egy tollvonással megakadályozhatja az eladást. A módosítás után az állam felülbírálhatja az önkormányzat döntését az alkalmasság kérdésében.
Lesz-e elég háziorvos? Hiszen ma megközelíti a kétszázat az üres praxis, elöregedett az orvoskar.
Bízunk benne, hogy egy olyan orvosi állás, ahol 1 millió forint körüli állandó bevétel van, és még ezt a szakmai végzettségnek megfelelő további jövedelemmel is ki lehet egészíteni, s szakmailag is magas színvonalon lehet gyógyítani, vonzó lesz a fiatal orvosok számára.
A jogi akadály megszüntetése mellé pénz is kellene, hogy a fiatalok praxist vegyenek.
Most is vannak források e célra, és ha tömeges lesz az érdeklődés, ami jó lenne, találunk megoldást. Becslésem szerint 2016 után állhat be az új rendszer, s úgy gondolom, nagy lesz az érdeklődés, hiszen az orvos jogi biztonsága mellett nem lesz anyagi kockázata.
Kapnak többletpénzt az önkormányzatok a praxisok fenntartásával járó többletköltségek fedezetére?
Erről még nincs döntés. Saját költségvetésük ismeretében kell eldönteni, hogy tudják-e vállalni a praxisok fenntartását, vagy átadják az államnak. Egyébként sok önkormányzat már ma is fizeti a rendelő rezsijét, elengedi az iparűzési adót, megvásárolja a szükséges eszközöket. A szegényebb településeken erre nincs elegendő pénz, ezért az ottani önkormányzatok bizonyára szívesen átadják a rendelő használati jogát az államnak.
Úgy tűnik, a politika ódzkodik attól, hogy elfogadja a magán-egészségügyi ellátást. Pedig vannak törvények, és mindenki tudja azt is, hogy a közfinanszírozott kórházakban, ha másként nem, hát a paraszolvencia formájában dívik a magánbetegek ellátása.
A kormány kitart azon alapelve mellett, hogy két biztosított beteg között anyagi szempontból nem lehet különbséget tenni, hiszen egyetlen társadalombiztosító van Magyarországon. A kabinet szándéka, hogy a tb-alapon működő állami egészségügy továbbra is teljesen ingyenes, az esélyegyenlőségen alapuló és mindenki számára hozzáférhető legyen. A magánellátás ne az állami infrastruktúrán próbáljon megerősödni, hanem hozzon létre sajátot. Az állam, csakúgy, mint más szektorban, az egészségügyben is támogatja a munkahely-teremtési, gazdaságfejlesztési programokat. Tehát kialakulhat egy alternatív rendszer, ha erre van igény s van vállalkozó.
Mi lesz azokkal a kórházakkal, ahol már most is vannak térítéses ellátások, amelyből jelentős többletforráshoz jutnak?
Ezek inkább extra igényeket elégítenek ki, amelyeket el lehet különíteni. Példaként említhető az egyágyas szoba, vagy az is, ha a választott magánszülész orvos kifizeti a kórházi szülőszoba és a műtő bérleti díját. Ám azt, hogy valaki egy protézisműtétért letegyen 200 ezer forintot a közkórház kasszájába, a kispénzű beteg pedig éveket várjon, nem lehet intézményesíteni. Azért, hogy valaki a pénze okán előrébb jusson a várólistán, nem asszisztál jogszabállyal a kormány.
Azt hogyan szűrik ki, hogy az orvos a magánrendelőjében fogadott betegének a közkórházban végezteti el például a szükséges laboratóriumi vizsgálatot vagy a CT-t?
Ki lehet szűrni. Ugyanis nyomon követhető, hogy ki hol rendel, és honnan érkezik a beutalás a kórházba. De nem a csendőrszemlélet a lényeg, hanem a megfelelő kontroll.
És hogyan lehet megakadályozni, hogy a közbiztosító pénzén lássák el a privát betegeket?
Az állami egészségügy szereplőinek feladata, hogy ezt megakadályozzák. A kormányzat ehhez a szükséges szabályokat el tudja készíteni, de minden a helyszínen dől el, így a kórházi menedzsmentek felelőssége felértékelődik.
Említette, hogy a gyógyszerellátás stabil. Jelentős megtakarítást hozott az OEP-nek, hogy néhány drága betegség terápiájához szükséges gyógyszereket ő szerzi be, és betegre lebontva juttatja el a kórházaknak.
Igen, ezzel a módszerrel költséghatékonyabbá vált a gyógyszerfelhasználás. Úgy gondoljuk, a várólisták csökkentésénél is fontos lehet, hogy az OEP központilag vegye meg a beültetendő eszközöket, mert a nagyobb tételben megvásárolt termékeknél jobb árat lehet elérni. A mostani gyakorlat szerint azért is duzzadnak a várólisták, mert egyes kórházaknak nincs pénzük bizonyos eszközök beszerzésére.
A jövő tehát az, hogy a kórházi vásárlások helyett központi beszerzések lesznek?
Vannak eszközök, amiket helyben kell beszerezni, de nagyobb lesz a részaránya az országosan vagy termékcsoportonként összegezve történő vásárlásoknak. Így azt is láthatjuk majd, hogy az egyes cégek termékét az egyes kórházak mennyiért vették meg korábban.
NÉVJEGY
■ 1964-ben született Kecskeméten. Nős, négy gyermek édesapja.
■ Orvosi, jogászi és menedzsment-szakértői diplomája van.
■ Volt Kecskemét polgármestere, a Bács-Kiskun Megyei Kórház főigazgatója, számos területen dolgozott az egészségügyben.
■ 2006-tól 2014-ig országgyűlési képviselő.
■ Hobbija a tenisz, a foci, a kosárlabda és a horgászat.