A kĂśzelgĹ KĂśztestĂźleti Napok alkalmĂĄbĂłl rĂŠszletek adunk kĂśzre a kĂśzforgalmĂş gyĂłgyszertĂĄrakkal kapcsolatos kormĂĄnyjelentĂŠsbĹl. TesszĂźk ezt azĂŠrt, mert ennek ismerete nemcsak a szakmai ĂŠs szakmapolitikai vezetĹk, hanem a gyĂłgyszerĂŠszek szĂĄmĂĄra is fontos lehet.
ĂsszeĂĄllĂtĂĄsunk mĂĄsodik rĂŠszĂŠben a jelentĂŠs II. fejezetĂŠvel, a 2010-ben bevezetett intĂŠzkedĂŠsekkel, illetve azok ÂfinomhangolĂĄsaival foglalkozunk.
Â
A jelentĂŠs II. fejezetĂŠnek 1. pontja sorra veszi a 2010-ben bevezetett jelentĹsebb jogszabĂĄly mĂłdosĂtĂĄsokat:
II. 1. 1. A mĂłdosĂtott Gyftv. fĹszabĂĄlykĂŠnt kimondta, hogy 2011. januĂĄr 1-ig Ăşj kĂśzforgalmĂş gyĂłgyszertĂĄr nem lĂŠtesĂthet Ĺ olyan telepĂźlĂŠsen, ahol mĂĄr mĹąkĂśdĂśtt kĂśzforgalmĂş gyĂłgyszertĂĄr. A lĂŠtesĂtĂŠsi moratĂłriumhoz fĂşziĂłs moratĂłrium is kapcsolĂłdott.
II. 1. 2. Az Ăşj gyĂłgyszertĂĄrak lĂŠtesĂtĂŠsĂŠvel kapcsolatos szabĂĄlyrendszer: elsĹsorban pĂĄlyĂĄzati, pĂĄlyĂĄztatĂĄsi rendszeren alapulĂł lĂŠtesĂtĂŠsi szabĂĄlyok 2011. januĂĄr 1-jĂŠtĹl jelentek meg a Gyftv-ben. Ekkor a gyĂłgyszertĂĄrat mĹąkĂśdtetĹ tĂĄrsasĂĄgi forma tulajdonlĂĄsi szerkezet e tekintetĂŠben is koncepcionĂĄlis vĂĄltĂĄsra kerĂźlt sor, az OrszĂĄggyĹąlĂŠs mĂĄr akkor lefektette a tĂśbbsĂŠgi gyĂłgyszerĂŠszi tulajdonlĂĄs alapjait, amelyet fokozatosan kĂvĂĄnt bevezetni 2017. januĂĄr 1-jei vĂŠgsĹ hatĂĄridĹvel.
II. 1. 3. A jelentĂŠs megfogalmazza az Ăşj gyĂłgyszertĂĄrak lĂŠtesĂtĂŠsĂŠnek demogrĂĄfiai ĂŠs geogrĂĄfiai kritĂŠriumait is.
II. 1. 4. MeghatĂĄrozza az orszĂĄgos pĂĄlyĂĄzat rendjĂŠt: rĂŠszletesen rĂśgzĂti a pĂĄlyĂĄzat kiĂrĂĄsĂĄnak feltĂŠteleit. Az elbĂrĂĄlĂĄs ĂĄltalĂĄnos elve, hogy a magasabb szintĹą szolgĂĄltatĂĄst nyĂşjtĂłt rĂŠszesĂti elĹnybe.
II. 1. 5. A gyĂłgyszerĂŠszi tulajdonlĂĄssal kapcsolatban a kĂśvetkezĹket ĂĄllapĂtja meg: A 2011. januĂĄr 1-jei tĂśrvĂŠnymĂłdosĂtĂĄs vĂĄltozĂĄst hozott a tulajdonlĂĄsi viszonyok tekintetĂŠben, amelynek keretĂŠben  megfelelĹ ĂĄtmeneti idĹ ĂŠs ĂĄtmeneti szabĂĄlyok biztosĂtĂĄsĂĄval  elĹĂrĂĄsra kerĂźlt a gyĂłgyszerĂŠszi tĂśbbsĂŠgi tulajdon. Eszerint kĂśzforgalmĂş gyĂłgyszertĂĄrat gazdasĂĄgi tĂĄrsasĂĄg akkor mĹąkĂśdtethet, ha a mĹąkĂśdtetett gyĂłgyszertĂĄr szakmai vezetĂŠsĂŠt ellĂĄtĂł szemĂŠlyi jogos gyĂłgyszerĂŠsz vagy a szemĂŠlyi jogos gyĂłgyszerĂŠsz ĂŠs a gyĂłgyszertĂĄrban alkalmazott gyĂłgyszerĂŠszek tulajdoni hĂĄnyada egyĂźttesen a gyĂłgyszertĂĄrat mĹąkĂśdtetĹ vĂĄllalkozĂĄsban meghaladja az 50%-ot. Ezt Ăşj gyĂłgyszertĂĄraknak, illetve a mĂĄr mĹąkĂśdĹ gyĂłgyszertĂĄrak esetĂŠn az azt mĹąkĂśdtetĹ gazdasĂĄgi tĂĄrsasĂĄg tulajdonosi szerkezetĂŠnek vĂĄltozĂĄsakor 2014. januĂĄr 1-ig 25%-ot meghaladĂł, azt kĂśvetĹen 50%-ot meghaladĂł hĂĄnyaddal kell biztosĂtania. Azon mĂĄr mĹąkĂśdĹ tĂĄrsasĂĄgoknak, amelyek tulajdonosi szerkezete nem vĂĄltozik 2014. januĂĄr 1-jĂŠig a 25%-ot meghaladĂł, 2017. januĂĄr 1-jĂŠig az 50%-ot meghaladĂł tulajdoni hĂĄnyadot kell biztosĂtani.Â
II. 1. 6. Fontos szabĂĄlykĂŠnt kerĂźlt meghatĂĄrozĂĄsra, hogy a kĂśzforgalmĂş gyĂłgyszertĂĄrat mĹąkĂśdtetĹ gazdasĂĄgi tĂĄrsasĂĄg ĂźgyvezetĂŠsĂŠt, kĂŠpviseletĂŠt az adott gyĂłgyszertĂĄr vonatkozĂĄsĂĄban a szemĂŠlyi joggal rendelkezĹ gyĂłgyszerĂŠsz ĂśnĂĄllĂłan lĂĄtja el. A tĂśrvĂŠny rĂśgzĂtette a szemĂŠlyi jogos gyĂłgyszerĂŠsz kizĂĄrĂłlagos szakmai menedzsment jogai t is. Ennek megfelelĹen a szemĂŠlyi joggal rendelkezĹ gyĂłgyszertĂĄrvezetĹ felelĹs a gyĂłgyszertĂĄrban folyĂł szakmai munka felĂźgyeletĂŠĂŠrt . A tĂśrvĂŠnyi mĂłdosĂtĂĄsok garantĂĄljĂĄk, hogy a gyĂłgyszertĂĄrat mĹąkĂśdtetĹ gazdasĂĄgi tĂĄrsasĂĄg legfĹbb szerve (tagok gyĹąlĂŠse, taggyĹąlĂŠs, kĂśzgyĹąlĂŠs) kizĂĄrĂłlag a szemĂŠlyi jogos gyĂłgyszerĂŠsz igenlĹ szavazatĂĄval hozhat dĂśntĂŠst a gyĂłgyszertĂĄr szakmai vezetĂŠsĂŠvel, irĂĄnyĂtĂĄsĂĄval ĂŠs a kĂśzfinanszĂrozĂĄssal kapcsolatos szakmai kĂŠrdĂŠsekben, Ăgy a gyĂłgyszertĂĄri termĂŠkkĂśr kialakĂtĂĄsĂĄra, a gyĂłgyszerek beszerzĂŠsĂŠre, kĂŠszletezĂŠsĂŠre, eltartĂĄsĂĄra, kiadĂĄsĂĄra, a gyĂłgyszerekkel kapcsolatos betegtĂĄjĂŠkoztatĂĄsi ĂŠs kereskedelmi gyakorlatra vonatkozĂł tevĂŠkenysĂŠgre, a gyĂłgyszertĂĄrba n szakellĂĄtĂĄsi feladatokat ellĂĄtĂł szemĂŠlyek foglalkoztatĂĄsĂĄra, valamint a kĂśzfinanszĂrozĂĄsi szerzĹdĂŠsek megkĂśtĂŠsĂŠre ĂŠs mĂłdosĂtĂĄsĂĄra vonatkozĂłan.
II. 1. 7. ĂsszefonĂłdĂĄsok ĂŠs Ăşj lĂĄncok kialakulĂĄsĂĄnak tilalma: RĂśgzĂtĂŠsre kerĂźlt az is, hogy nem valĂłsĂthatĂł meg olyan ĂśsszefonĂłdĂĄs, amelynek eredmĂŠnyekĂŠppen nĂŠgynĂŠl tĂśbb gyĂłgyszertĂĄr kerĂźlne az adott vĂĄllalkozĂĄs vagy vĂĄllalkozĂĄscsoport kĂśzvetlen vagy kĂśzvetett irĂĄnyĂtĂĄsa alĂĄ, tovĂĄbbĂĄ nem valĂłsĂthatĂł meg olyan ĂśsszefonĂłdĂĄs sem, amelynek kĂśvetkezmĂŠnyekĂŠnt hĂşszezer lĂŠlekszĂĄm alatti telepĂźlĂŠsen hĂĄrom vagy annĂĄl tĂśbb gyĂłgyszertĂĄr kerĂźlne az adott vĂĄllalkozĂĄs vagy vĂĄllalkozĂĄscsoport kĂśzvetlen vagy kĂśzvetett irĂĄnyĂtĂĄsa alĂĄ.
II. 1. 8. A jelentĂŠs megjegyzi, a 2011. januĂĄr 1-jĂŠtĹl Ăşj pillĂŠrekre ĂŠpĂźlĹ gyĂłgyszertĂĄr lĂŠtesĂtĂŠsi szabĂĄlyozĂĄs az idĹkĂśzben felmerĂźlt jogalkalmazĂłi, eljĂĄrĂĄsi ĂŠs szakmai problĂŠmĂĄk kezelĂŠse ĂŠrdekĂŠben tovĂĄbbi pontosĂtĂĄsra, finomhangolĂĄsra kerĂźlt az elmĂşlt 3 ĂŠvben, amelyeket rĂŠszletesen kĂśzĂśl.
Â
A II. fejezet 2. pontja a deliberalizĂĄciĂłs intĂŠzkedĂŠsekkel kapcsolatos megjegyzĂŠseket tartalmazza, illetve ezen intĂŠzkedĂŠseket Ăśsszeveti Ăśssze az uniĂłs szabĂĄlyozĂĄssal. MegĂĄllapĂtja, hogy a vĂĄltozĂĄsok ellenzĹi szerint a 2010-ben bevezetett vĂĄltozĂĄsok ellentĂŠtes irĂĄnyĂşak a 2006-os liberalizĂĄciĂłval, ezĂŠrt fontosnak tarja felhĂvni a figyelmet arra, hogy 2010 Ăłta MagyarorszĂĄgon az eredeti mĹąkĂśdĂŠsi modell helyreĂĄllĂtĂĄsa valĂłsul meg. Kiemeli, hogy a magyarorszĂĄgi szabĂĄlyozĂĄs keretĂŠben a szĂźksĂŠges ĂŠs elfogadhatĂł mĂŠrtĂŠkĹą piacnyitĂĄsi, liberalizĂĄciĂłs lĂŠpĂŠsek mĂĄr 2006 elĹtt megtĂśrtĂŠntek. A gyĂłgyszerĂŠszi tulajdoni kĂśvetelmĂŠnyĂŠvel kapcsolatban megĂĄllapĂtja, hogy MagyarorszĂĄgon 1995 Ăłta folyamatos volt a kĂśzvetlen lakossĂĄgi gyĂłgyszerellĂĄtĂĄs gyĂłgyszerĂŠszi, szakmai korlĂĄtozĂĄsokkal tĂśrtĂŠnĹ Ăźzleti alapokra helyezĂŠse. A magyar jogalkotĂł  felismerve a gyĂłgyszerĂŠsz szakmai irĂĄnyĂtĂĄs tulajdonviszonyokban tĂśrtĂŠnĹ garantĂĄlĂĄsĂĄnak szĂźksĂŠgessĂŠgĂŠt  mĂĄr 1995-ben elĹirĂĄnyozta a 25%-ot meghaladĂł gyĂłgyszerĂŠszi tulajdonhĂĄnyad kĂśvetelmĂŠnyĂŠt 1999. szeptember 1-jei hatĂĄridĹvel, ĂŠs mĂĄr 2000-ben elĹĂrta a tĂśbbsĂŠgi gyĂłgyszerĂŠszi tulajdonlĂĄs kĂśvetelmĂŠnyĂŠt 2006-ig tartĂł felkĂŠszĂźlĂŠsi idĹvel. Ebben az organikus fejlĹdĂŠsben jelentett tĂśrĂŠst ĂŠs visszalĂŠpĂŠst a 2006-os hatĂĄridĹ letelte elĹtt 2 nappal bevezetett liberalizĂĄciĂł, amely semmikĂŠppen nem foghatĂł fel a magyar gyĂłgyszertĂĄri rendszer fejlĹdĂŠsĂŠbe illeszkedĹ esemĂŠnykĂŠnt. HozzĂĄteszi, 2014. szeptember 25-ĂŠn az EurĂłpai BizottsĂĄg levelĂŠben kĂŠrdĂŠseket tett fel a gyĂłgyszertĂĄri tulajdonrendezĂŠssel kapcsolatban.
Â
A II. fejezet 3. pontja a gyĂłgyszerĂŠszek tulajdonnĂśvelĂŠsĂŠt tĂĄmogatĂł intĂŠzkedĂŠseivel foglalkozik. Tekintettel arra, hogy a gyĂłgyszertĂĄrakban a gyĂłgyszerĂŠszi tulajdonnak 2014. januĂĄr 1-ig meg kellett haladnia a 25%-ot ĂŠs 2017. januĂĄr 1-ig meg kell haladnia az 50%-ot, a gyĂłgyszerĂŠszeket olyan helyzetbe kell hozni, hogy lehetĹsĂŠgĂźk legyen megfizetni a megvĂĄsĂĄrolandĂł tulajdoni rĂŠszesedĂŠsĂŠrt a nem szakmai befektetĹkkel piaci alapon kialkudott vĂŠtelĂĄrat. Ehhez nyĂşjt segĂtsĂŠget a Patika Hitelprogram ĂŠs a Patika TĹkeprogram. Megjegyzi, a magas szintĹą gyĂłgyszerellĂĄtĂĄs szempontjĂĄbĂłl az a legelĹnyĂśsebb, ha a gyĂłgyszertĂĄri vĂĄllalkozĂĄsokban minĂŠl nagyobb a tĂśbbsĂŠgi gyĂłgyszerĂŠszi tulajdon arĂĄnya is. EzĂŠrt abban az esetben, ha a gyĂłgyszertĂĄri vĂĄllalkozĂĄs tulajdonrĂŠszesedĂŠsĂŠt valamely tag ĂŠrtĂŠkesĂteni kĂvĂĄnja, egy elĹvĂĄsĂĄrlĂĄsi ĂŠs a gyĂłgyszerĂŠszek tulajdonhoz jutĂĄsĂĄt tĂĄmogatĂł pĂĄlyĂĄzati rendszer alkalmazĂĄsĂĄra kerĂźl sor. A tovĂĄbbiakban a Patika Hitelprogramot ĂŠs a Patika TĹkeprogramot rĂŠszletezi.
II. 3. 1. A Patika Hitelprogrammal kapcsolatban rĂŠszletesen szabĂĄlyozza a hitelfelvĂŠtel kĂśrĂźlmĂŠnyeit. Ennek jogszabĂĄlyi kereteit a kĂśzforgalmĂş gyĂłgyszertĂĄrakban a gyĂłgyszerĂŠszi tulajdonarĂĄny nĂśvelĂŠsĂŠnek elĹsegĂtĂŠsĂŠrĹl szĂłlĂł 212/2013. Korm. rendelet hatĂĄrozza meg. Â A hitel az MFB ĂĄltal refinanszĂrozott hitel, melyet a kereskedelmi banki hĂĄlĂłzaton keresztĂźl lehet igĂŠnybe venni a Gyftv. alapjĂĄn megjelĂślt gyĂłgyszerĂŠszeknek. A Patika Hitelprogram keretĂŠben eddig hĂĄrom hitel folyĂłsĂtĂĄsĂĄra kerĂźlt sor, de a jelentĹsebb igĂŠnybevĂŠtelre a 2017-es tĂśbbsĂŠgi gyĂłgyszerĂŠszi tulajdoni hatĂĄrid Ĺ elĹtt lehet szĂĄmĂtani. Ugyanakkor vizsgĂĄlatot igĂŠnyel, hogy a hitelfolyĂłsĂtĂĄs ĂźgyfĂŠlbarĂĄt jellegĂŠt tekintve van-e lehetĹsĂŠg tovĂĄbbi elĹrelĂŠpĂŠsre.
II. 3. 2. A Patika TĹkeprogrammal kapcsolatban megjegyzi, a kĂśzforgalmĂş gyĂłgyszertĂĄrakban a tĂśbbsĂŠgi gyĂłgyszerĂŠszi tulajdon elĹsegĂtĂŠsĂŠt nem csak a 212/2013. Korm. rendeletben szabĂĄlyozott Patika Hitelprogram szolgĂĄlja. Indokolt volt megteremteni annak a lehetĹsĂŠgĂŠt is, hogy a gyĂłgyszertĂĄrakat mĹąkĂśdtetĹ vĂĄllalkozĂĄs megfelelĹ tulajdonhĂĄnyadĂĄt mĂĄs kedvezĹ feltĂŠtelek mellett is megvĂĄsĂĄrolhassa a gyĂłgyszerĂŠsz. Ilyen lehetĹsĂŠg a tĹkebefektetĂŠsi tĂĄrsasĂĄg ĂĄltali ideiglenes tulajdonszerzĂŠs ĂŠs az ĂŠrintett tulajdonhĂĄnyad kivĂĄsĂĄrlĂĄsa egy kĂŠsĹbbi idĹpontban a gyĂłgyszerĂŠsz ĂĄltal. Ennek lĂŠnyege, hogy a patikaalap a kedvezmĂŠnyezett gyĂłgyszerĂŠsz ĂŠrdekĂŠben tulajdonrĂŠszt szerez, melyet a vĂĄsĂĄrlĂĄs pillanatĂĄban meghatĂĄrozott mĂłdon ĂŠs Ăźtemben kivĂĄsĂĄrlĂĄs ĂştjĂĄn ad ĂĄt a gyĂłgyszerĂŠsznek. A patikaalap a szemĂŠlyi jogos gyĂłgyszerĂŠsz kezdemĂŠnyezĂŠsĂŠre vĂĄsĂĄrol tulajdont.
III. 3. 3. A jelentĂŠs szabĂĄlyozza az elĹvĂĄsĂĄrlĂĄsi jog kĂŠrdĂŠskĂśrĂŠt is. 2013 . jĂşlius 6-ĂĄn hatĂĄlyba lĂŠpett a Gyftv. 83/A . § (7) bekezdĂŠse, mely szerint a gyĂłgyszertĂĄr i tulajdonhĂĄnyad ĂŠrtĂŠkesĂtĂŠse estĂŠn elĹvĂĄsĂĄrlĂĄsi joga van a tĂśrvĂŠnyben meghatĂĄrozott gyĂłgyszerĂŠszeknek ĂŠs az ĂĄllamnak. A tĂśrvĂŠnyi rendelkezĂŠsek cĂŠlja a kĂśzforgalmĂş gyĂłgyszertĂĄrakban a gyĂłgyszerĂŠszi tulajdon nĂśvelĂŠse a tĂśrvĂŠnyi tulajdoni minimumon tĂşl, Ăgy a szakmai irĂĄnyĂtĂĄs, ezĂĄltal a magas szĂnvonalĂş gyĂłgyszertĂĄri szolgĂĄltatĂĄsok biztosĂtĂĄsa.  ElĹvĂĄsĂĄrlĂĄsi jogĂĄt az ĂĄllam eddig nem gyakorolta.
Â
MGYK