Magyar Gyógyszerészi Kamara
értékteremtő érdekvédelem
akadálymentes verzió
Vissza az alapértelmezett verzióhoz H-1068 Budapest
Dózsa György út 86/b
Tel.: (+36-1) 351-9483
(+36-1) 413-1924
Fax: (+36-1) 351-9485
E-mail: hivatal@mgyk.hu
Keresés RSS
Kezd?lapA KamarárólTovábbképzésekSzakmai fórumPályázati lehet?ségekKamarai tagsági információkIrattár
Belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
Elfelejtett jelszó
Regisztráció
OK
GYIK
2018. 08. 30.
Tájékoztató az e-ügyintézésr?l
»
2016. 11. 23.
Tudnivalók az étrend-kiegészít?kel kapcsolatos megállapodásról
»
2014. 09. 22.
Személyi jogosok pontszám igazolása ? mgyk.hu
»
2014. 06. 10.
Ki állítja ki a gyakorlati pont igazolást? - MGYK Országos Hivatala
»
2017. 06. 20.
Az AEEK m?ködési nyilvántartással kapcsolatos tájékoztató anyagai
»
Tovább »
Gyógyszerészi Hírlap
Hírlevelek
Sajtófigyel?
2023. 09. 23.
Mennyi áldozatot szednek a gyógyszer–gyógyszer kölcsönhatások? - pharmaonline.hu
»
2023. 09. 22.
Új ipari trendekr?l tartott nemzetközi szimpóziumot a Gyógyszerészeti Intézet - semmelweis.hu
»
2023. 09. 22.
A súlycsökkent? gyógyszerek átrendezik a világot – mutatjuk a veszteseket és a nyerteseket - vg.hu
»
2023. 09. 22.
Mennyi áldozatot szednek a gyógyszer–gyógyszer kölcsönhatások? - pharmaonline.hu
»
Tovább »
Szolgáltatások
2021. 11. 09.
Együttm?ködési megállapodás az MGYK és a KOMPLEX Kamarai Pénzügyi Tanácsadó Kft. között
»
2020. 06. 14.
Volvo: kedvezmény kamarai tagoknak
»
2019. 08. 27.
ATASI – Adatvédelmi módszertan gyógyszertáraknak
»
2019. 01. 07.
All You Can Move (AYCM) SportPass kamarai tagoknak
»
2017. 03. 10.
Együttm?ködési szerz?dést kötött az MGYK és a Global Payments Europe
»
Tovább »

E-Papír
Bannerek


 Bannerek

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek

 

MOL-MGYK tájékoztató!

Bannerek

 

 Vodafone

Bannerek

 

 

Gyógyszerész Gondozási Bizottság

Új kategória: kedvezményezett státuszú gyógyszer - pharmaonline.hu
2014. január 6.

Számos kisebb gyógyszerpiaci módosítás mellett új támogatási kategória bevezetésér?l, valamint a preferált referencia ársáv határának szélesítésér?l, s a delistázási korlát emelésér?l döntött a parlament.

A múlt esztend? sokadik, ám sorban az utolsó, törvénymódosító rangra emelt ? hivatalosan karácsony el?tt egy nappal közzé tett ? egészségügyi salátatörvénye zömmel a gyógyszerpiac gyakorlatilag évek óta zajló további regulázását szolgálja. A változtatás egyik legfontosabb pontja, hogy új kategória ? ?kedvezményezett státuszú gyógyszer? ? jelenik meg a támogatási palettán.

Okok és miértek

A törvényalkotók indoklása szerint ez azért vált szükségessé, mivel az elmúlt esztend?kben a gyártók több olyan gyógyszer hazai forgalmazását szüntették meg, amelyek elt?nése a magyarországi piacról ? bár csak betegek kis csoportját érintette ?, terápiás szempontból helyettesíthetetlennek bizonyultak. Magyarán: csekély forgalmuk, s nem egyszer alacsony áruk ellenére nélkülözhetetlenek. Kivonásukat egyébként az érintett cégek azzal indokolták, hogy az adott termékek esetében többe kerül a leves, mint a hús, vagyis az alacsony ár és forgalom okán még a különböz? engedélyek költségei illetve a magyar kiszerelés ára sem térül meg. A törvényalkotók e dilemma feloldására vezették be 2014. január elsejét?l a kedvezményezett státuszú gyógyszer fogalmát.

A kedvezmény egyébként abban áll, hogy a fenti kategóriába kerül? medicinákmentesülnek a különböz? ? sok esetben igencsak borsos ? igazgatási szolgáltatási díj fizetése alól, s ez a könnyítés vonatkozik az engedélyezéssel, valamint a forgalmazás fenntartásával kapcsolatos pénzügyi kötelezettségekre is. További könnyítés, hogy esetükben akár négy évnél hosszabb id?re is köthet? támogatás-volumen szerz?dés, s ami talán a legfontosabb: e készítmények társadalombiztosítási támogatása után nem kell befizetni a 20 százalékos különadót.

A fenti státuszba értelemszer?en azok a gyógyszerek kerülhetnek, amelyek mással nem helyettesíthet?ek, illetve kiváltásuk adott indikációban egy másik készítménnyel olyan hosszas procedúrát jelentene, amely visszafordíthatatlan egészségromlást idézne el? a betegekben. Adott indikációban azonban kizárólag egyetlen gyógyszer részesülhet a fenti engedményekb?l.

A kedvezménynek azonban ára van. Így például az adott készítmény esetében öt évre szóló ? évente termel?i áron számított 30 millió forint ? támogatás-volumen szerz?dést kell kötnie a gyártónak illetve forgalmazónak. Azért ennyi id?re, mivel maga a kedvezményezeti státusz is öt évre adható meg. Arról az Országos Egészségbiztosítási Pénztár dönt ? kikérve az Országos Gyógyszerterápiás Tanács véleményét ?, hogy melyik gyógyszer kerülhet e kategóriába. A gyártó vagy a forgalmazó az öt éves ciklus lejárta el?tt fél évvel kérheti adott termékére a státusz fenntartását, amennyiben ezt elmulasztja ? vagy nem is akarja ?, az OEP nem csak a kedvezményezeti körb?l, hanem a támogatásban részesül?k közül is törli a medicinát. Abban az esetben viszont, ha a forgalmazó a státusz fenntartása mellett dönt, úgy egyértelm?en az OEP-nél a döntés joga, f?ként akkor, ha adott indikációban egy újabb készítmény is ?bejelentkezik? a kedvezményezeti körbe. Az egészségpénztár ebben az esetben költséghatékonysági szempontok alapján választ közülük.

Szigorú szabályok hivatottak biztosítani e kategóriánál is a betegellátás biztonságát. Így például valamennyi, korábbi kedvezmény megfizetése illetve az adott gyógyszer más forrásból történ? beszerzésének összes költsége a forgalmazót terheli abban az esetben, ha nem tudja garantálni kedvezményezett státuszú gyógyszere zökken?mentes szállítását.

Ami még változik

Ugyancsak a kiegyensúlyozott gyógyszerellátását hivatott szolgálni a preferált ársáv határának 10-r?l 15 százalékra szélesítése. Ez az intézkedés egyébként azért vált szükségessé, mivel több tucat fix csoportban egyetlen gyógyszer maradt sávon belül, s ha ez elt?nt a patikákból a rászorulók csak drágább készítményhez juthattak.

Emelkedik az úgynevezett delistázási korlát is, ami a terápiás illetve a hatóanyagú fix csoport esetében most egyaránt 100 százalék lesz. (Korábban ez 60 illetve 50 százalék volt.) Vagyis csak akkor sz?nik meg az adott csoporton belül egy készítmény társadalombiztosítási támogatása, ha napi terápiás költsége 100 százalékkal meghaladja a csoportba tartozó termékek napi terápiás költségét. Biológiai gyógyszerek esetében ez a határ 30-ról 50 százalékra n?. Ez utóbbi módosítás egyébként a hazai gyógyszergyártók csapdahelyzetét hivatott feloldani. Mivel a magyarországi árak referenciaárként m?ködnek exportpiacaikon, így vagy azokról, vagy a támogatás elvesztése esetében a hazai betegek ellátásáról kellett lemondaniuk.

Vélhet?en a kormány demográfiai politikáját hivatott szolgálni az a módosítás, amely 10 százalékkal csökkentette a gyógyszertárakban forgalmazott anyatej-helyettesít? illetve kiegészít? tápszerek ártámogatása után fizetend? különadó mértékét.

Sor került több kisebb pontosításra is. Így például nincs szükség gyártási engedély beszerzésére abban az esetben, amennyiben a gyógyszert külön engedély alapján gyógyszer-nagykeresked? importálja. A salátatörvény kihirdetését követ?en, már karácsony napjától hatályba lépett viszont az a rendelkezés, amely szerint a forgalmazóknak az intézkedést megel?z?en két hónappal közölniük kell a GYEMSZI-OGYI-val, ha adott terméküket nem akarják forgalmazni Magyarországon, illetve ha forgalmazását ideiglenesen fel akarják függeszteni.   Ez a kötelezettségük itthon akkor is fenn áll, ha fenti döntésük nem érinti magyarországi piacukat.

Bár a jogalkotó elállt attól a jelent?s felháborodást kiváltó ötlett?l, hogy vizsgálódásai során a GYEMSZI-OGYI ügyvédjük jelenléte nélkül hallgathasson meg orvosokat és gyógyszerészeket, ugyanakkor a jelenlegi törvénymódosítás értelmében az ügyfeleküzleti titkaira hivatkozva egy-egy eljárásnak csupán a határozatát hozzák nyilvánosságra, ennek indoklását nem, holott szakért?k szerint ez elemi érdeke nem csak a gyógyszerpiaci szerepl?knek, hanem a fogyasztóknak is.

Ugyancsak a GYEMSZI-OGYI-t érinti az a változás, amelynek értelmében a cégek termékismertetési tevékenységével kapcsolatos gyógyszerhatósági döntés akkor is végrehajtható, ha az érintett fél a végrehajtás felfüggesztését kéri a bíróságtól, vagy felügyeleti eljárás lefolytatását kezdeményezi. További szigorítást jelent az is, hogy bár a kis- és középvállalatok fejl?dését el?segítend?, esetükben a hatóságok enyhébb szankciókat alkalmazhatnak, ez a törvény azonban a termékismertetés szabályainak megsértése esetében nem alkalmazható a gyógyszerpiacon.  

Horváth Judit 


(forrás: PharmaOnline )
 
 
Kapcsolódó oldalak:
A GYEMSZI OGYI felhívása a Meningitec vakcina visszahívásáról - GYEMSZI OGYI
Új f?igazgatója van a GYEMSZI-nek - kormany.hu
Felmentették a kórházfenntartó f?igazgatóját - nol.hu
A Gyógyszerészeti és Egészségügyi Min?ség- és Szervezetfejlesztési Intézet f?igazgatójának pályázati felhívása - GYEMSZI
Szem el?tt a betegbiztonság - SZALAI LAURA - 2014. 04. 08. (6. oldal) - Magyar Nemzet
« Vissza
Betegsarok
2022. 09. 26.
Az étrend-kiegészít?kkel kapcsolatos együttm?ködéshez csatlakozó gyógyszertárak listája
»
2020. 02. 18.
Betegjogi képvisel?k elérhet?ségei
»
2020. 01. 19.
Segítség gyógyszerésznek, betegnek
»
2016. 05. 25.
Megsz?nik a „diabetikus”, „cukorbetegek is fogyaszthatják” és a narancssárga kör jelölés – ogyei.gov-hu
»
2016. 03. 11.
A tavaszi fáradtság okai – és amit ellenük tehetünk – tetplatform.hu
»
Tovább »
Eseménynaptár
«
2023 szeptember»
hkszcspszv
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
konferencia  testületi esemény  továbbképzés  vándorgy?lés  szabadid?s esemény 
Hirdet?tábla
Állás
Helyettesítés
Egyéb
Tovább »
Közös dolgaink
2023. 03. 29.
Az MGYK XII. Vándorgy?lésér?l
»
2019. 05. 24.
Bels? Min?ségügyi Kézikönyv III. kiadás
»
2022. 12. 06.
A XI. Gyógyszerész Köztestületi Napokról
»
Tovább »
Gyógyszertár-m?ködtetés
2017. 03. 09.
Pályázati lehet?ségek gyógyszertárak számára
»
2016. 03. 03.
A gyógyszertári finanszírozási el?leg alakulása 2010-t?l 2016. januárig
»
2016. 03. 03.
A gyógyszertári vállalkozások 2014. évi mérlegbeszámolóinak és pénzügyi helyzetének alakulása
»
Tovább »
Hasznos linkek
Jogszabálykereső
Kamarai tájékoztatók
2020. 03. 31.
Kórházi Min?ségirányítási Standardok
»
2016. 01. 07.
Min?ségügyi kézikönyv gyógyszertáraknak ? II. kiadás
»
2014. 06. 26.
1/2014 (VI. 19.) MGYK ELNÖKSÉGI AJÁNLÁS GYÓGYSZERTÁRI UTAZÁSI TANÁCSADÁSHOZ - MGYK
»
Tovább »
Tovább »
Archívum
A honlapon található információk célja az egészségügyi ismeretek bővítése, de ez nem helyettesíti az orvos, gyógyszerész, vagy más szakember felkeresését.
© 2008–2017 Magyar Gyógyszerészi Kamara - Minden jog fenntartva - Regisztráció a védett tartalmak eléréséhez! Hírlevélre történ? le- és feliratkozás!
Utolsó módosítás: 2023. 09. 23 szombat