„…éljetek méltón ahhoz a hivatáshoz, amelyet kaptatok”
(Ef 4,1
Quo vadis pharmacia?
Dr. Hankó Zoltán
A 2024-es év elején dr. Csupor Dezső professzor úr, MGYT alelnök felkért, hogy egy készülő kiadványba írjam meg a közforgalom (közvetlen lakossági gyógyszerellátás) helyzetértékelését és vízióját. A levélből az is nyilvánvalóvá vált, hogy hasonló felkérést kapott az oktatás, az ipar és a kórházi-klinikai gyógyszerészet egy-egy képviselője is. Mint jelezte, az MGYT a kiadványt az alapításának centenáriumára kívánja megjelentetni. A felkérést elfogadtam és júliusra el is készítettem az írást „Quo vadis pharmacia?” címmel.
Ezt követően, szeptember végén rendezte az MGYT a centenáriumi ünnepségsorozat záró eseményét, amelyen a négy témában dr. Bódis Attila (ipar), prof. dr. Botz Lajos (oktatás), dr. Süle András (kórházi-klinikai gyógyszerészet) és én (lakossági gyógyszerellátás) tartottunk előadást.
A gyógyszerészet jövőképe mindenképpen további egyeztetéseket igényel, ezért a konferenciát követően kezdeményeztem, hogy az MGYT, a MAGYOSZ és a Kamara a felkért szerzők bevonásával folytassa a közös gondolkodást az MGYT koordinálásával. Azóta több egyeztetés is történt és decemberben az MGYT honlapjára feltöltésre került dr. Bódis Attila és prof. dr. Botz Lajos írása, valamint a „Quo vadis pharmacia?” című írásom.
Mivel a „Quo vadis pharmacia?” c. írás terjedelmes, az elkövetkező napokban több részre bontva, de változatlan tartalommal teszem közzé a Kamara honlapján, a minél szélesebb körű elérhetőség érdekében. Az írás az alábbi fejezetekre bontva jelenik meg:
I. Bevezetés, Történelmi távlatok
https://www.mgyk.hu/dr-hanko-zoltan-quo-vadis-pharmacia-8211;-i-resz.html
II. Állam és gyógyszerészet
https://www.mgyk.hu/dr-hanko-zoltan-quo-vadis-pharmacia-8211;-ii-resz.html
III. A gyógyszertári gyógyszerészet gazdasági dimenziói
https://www.mgyk.hu/dr-hanko-zoltan-quo-vadis-pharmacia-8211;-iii-resz.html
IV. Kompetenciák, gyógyszertári szolgáltatások
https://www.mgyk.hu/dr-hanko-zoltan-quo-vadis-pharmacia-8211;-iv-resz.html
V. Társadalmi környezet és az elvárások
https://www.mgyk.hu/dr-hanko-zoltan-quo-vadis-pharmacia-8211;-v-resz.html
VI. A technológiai környezetről
https://www.mgyk.hu/dr-hanko-zoltan-quo-vadis-pharmacia-8211;-vi-resz.html
VII. Gyógyszerészi szemlélet
https://www.mgyk.hu/dr-hanko-zoltan-quo-vadis-pharmacia-8211;-vii-resz.html
VIII. Merre tovább?
VIII.
Merre tovább?
Annak megválaszolására, hogy milyen lesz 10, 20 vagy éppen 30 év múlva a gyógyszertári gyógyszerészet, nehéz válaszolni. Azt gondolom, az előző fejezetekben sikerült bemutatni, hogy a gyógyszertári gyógyszerészet változásai az elmúlt másfél évszázadban (és az utolsó harmincöt évben is) nemcsak attól függtek, hogy a gyógyszerészek felismerték-e társadalmi küldetésüket és az „idők változását”, hanem a politikai döntésektől, a gyógyszerészetet körülvevő technológiai fejlődéstől, vagy éppen a társadalmi igények változásától is. Tény azonban, hogy a változások minősége jelentős mértékben függött attól, hogy a gyógyszerészek felismerték-e az „idők szavát” és képesek voltak-e az új kihívásokhoz igazodni.
Ma a gyógyszertári gyógyszerészeket jórészt az foglalkoztatja, hogy lesz-e és ha igen, mikor lesz árréskorrekció, mikor rendezik a GYSE árképzést, megoldódik-e a gyógyszertárak ügyeleti szabályozása és finanszírozása. Mi történik a kórházi gyógyszerellátás (és ezen belül a vényforgalmas részlegek) tervbe vett kiszervezése kapcsán, illetve hogyan lehet a Naszlady Attila Egészségfejlesztési Program feltételezett negatív hatásait kiküszöbölni? Ezek fontos kérdések és megoldandó feladatok. Nem kisebbítve ezek jelentőségét, azonban van néhány olyan kérdés, amelyekre a válasz „történelmi távlatokban” határozhatja meg a gyógyszertári gyógyszerészet jövőjét. Néhány ilyen kérdést, amelyek jelentősen befolyásolhatják a gyógyszerészet jövőjét, igyekszem megfogalmazni.
1. Nemzeti érdekkörben és gyógyszerészi többségi tulajdonban lesznek-e a gyógyszertárak? Ez nyilván függ attól, hogy
– az Unió az elkövetkező időszakban az egészségügy egységesítésének folyamatában milyen politika mellett dönt: a szolgáltatások harmonizálási törekvései kiegészülnek-e a struktúra és/vagy a finanszírozás egységesítésének szándékával. A gyógyszer-szabályozás egyre egységesebb, azonban az Unió Bizottsága 2005-ös félresikerült kezdeményezése a gyógyszertári piac harmonizációját illetően a részükről óvatosságot igényel;
– a mindenkori magyar kormány milyen álláspontot képvisel. Ez ma 2010 óta változatlan. A nemzeti érdekkörben tartásnak ma a legfontosabb eleme a gyógyszertári vállalkozásban a gyógyszerészek valódi többségi tulajdonosi pozíciója, valamint a gyógyszerpiac többi szereplőjének (gyártók, nagykereskedők, vényíró orvosok) kizárása a gyógyszertárakban való tulajdonszerzésből. A napi gyakorlatban ez az elv csak korlátozottan érvényesül;
– a gyógyszerészek élni tudnak-e a jelenlegi szabályozásból fakadó előnyükkel, a többségi gyógyszerészi tulajdonhoz tapadó jog- és felelősségi körük transzparens érvényesítésével. Jó lenne elkerülni, hogy a nemzeti érdekkörben tartás más eszközei előtérbe kerüljenek, de ezért a gyógyszerészek tehetnek a legtöbbet.
2. Biztosítani lehet-e a gyógyszerészek szakmai önállóságát?
Ehhez szükséges előfeltétel olyan tudás, képesség és szemlélet ágazati szintű megléte, amely a gyógyszertár szakmai irányításában és a napi gyógyszertári munkában a gyógyszerészt megkerülhetetlenné teszi. Ebből a szempontból olyan kompetenciák megtartására és bővítésére van szükség, amelyek (1) piacképes, (2) jogszabályban előírt és (3) gyógyszerészi diplomához kötött kompetenciák. Ma ilyen a személyi jog és a gyógyszertárvezetés, elvileg ilyen lehet a gyógyszerészi gondozás (és kevésbé hangsúlyosan a magisztrális gyógyszerkészítés). Komoly előrelépést jelenthet a klinikai gyógyszerészi szemlélet (és gyakorlat!) lakossági gyógyszerellátásban történő bevezetése. Fontosnak tartom, hogy a gyógyszerpiaci ellátási értéklánc és az egészségügyi értéklánc viszonyában az egészségügyi értéklánc dominánsabbá váljék, mert ehhez kapcsolódhatnak további szakmai kompetenciák (pl. prevenció, szűrések, praxisközösségek munkájának támogatása).
3. Megkerülhetetlenek lesznek-e a gyógyszertárak a lakossági gyógyszerellátás rendszerében?
Sok év óta az egyik igen kritikus kérdés a gyógyszertárak jövője szempontjából. Egyfelől folyamatos törekvés van a gyógyszerek gyógyszertári forgalmazási monopóliumának megtörésére. 2006 óta a gyógyszerek egy részét gyógyszertáron kívül is lehet forgalmazni. A gyógyszerkiadó automaták rendszerbe állításának szinte valamennyi kezdeményezője alternatív forgalmazási útvonalat látott a lehetőségben. A nagykereskedők speditőr cégei úgyszintén a patikákat akarták megkerülni és a csomagküldéssel történő gyógyszerértékesítés is erőteljes kísérlet volt a gyógyszertárak kiiktatására. A Máltai Szeretetszolgálat Naszlady Attila Egészségfejlesztési Programja a kistelepülésen élőket a gyógyszertárak de facto kikerülésével akarja gyógyszerrel ellátni, és akkor még az online kereskedelemben rejlő potenciált nem is hoztam szóba. A kérdés – számomra – itt is az, hogy tud-e a gyógyszerészet a politikának és a társadalomnak olyan „ajánlatot” tenni, amely politikai, gazdasági és szakmai szempontból is a gyógyszertárak lakossági gyógyszerellátásban ma még meglévő monopóliumát meg tudja őrizni. Az ajánlatnak egyszerre kell a szakmai és logisztikai kihívásokra válaszolni (beleértve a gyógyszerbiztonságot, az ellátási garanciákat, az adherencia-fejlesztést és a népegészségügyi programokba való integrálódást, valamint a gyógyszertárral nem rendelkező települések és a gyógyszertárat felkeresni nem tudó idős, beteg emberek gyógyszerellátását, továbbá az online térben való jelenlétet).
4. Tovább folyik-e és ha igen, milyen ütemben a gyógyszerek és egyéb egészségtermékek kommercializálódása?
A gyógyszerek egy része – elsődlegesen a mai reklámgyakorlat miatt – a közgondolkodásban egyre inkább a klasszikus fogyasztási cikkek közé tartozik. Ez együtt jár azzal az igénnyel, hogy a beszerzése és használata is a többi fogyasztási cikkéhez igazodjék. Úgyszintén megfigyelhető, hogy az étrend-kiegészítők és a vénynélküli gyógyszerek közötti különbségtétel is egyre nehezebb. Ugyanakkor a gyógyszer (a vénynélküli is) komoly élettani hatással rendelkezik. Indokolatlan vagy hibás használata éppúgy egészségkárosodást okozhat, mint indokolt alkalmazásának elmulasztása. A gyógyszerek kommercializálódásának folyamata paradox módon a gyógyszerész gyógyszer- és betegbiztonságot garantáló feladatát és felelősségét növeli, de ehhez a gyógyszer- és a gyógyszertári marketing közötti különbségek felismerése és tudatos alkalmazása is szükséges.
5. Képesek leszünk-e a minket körülvevő politikai, gazdasági, technológiai és társadalmi változásokra preventív módon reagálni?
Ez az elmúlt másfél évszázad állandó kihívása a lakossági gyógyszerellátásban. Ez olyan szakemberek jelenlétét igényli a szakmapolitikában, akik képesek a politikai, gazdasági, társadalompolitikai és szociológiai folyamatok értelmezésére és arra, hogy ezek ismeretében megfelelő stratégia legyen kidolgozható. Ez tudatos építkezést igényel a szakmáért és szakmapolitikáért felelős vezetők részéről. Személyes tapasztalatom, hogy az ágazati szintű tiltakozásra, politikával szembeni zsarolásra építő szakmapolitika hosszú távon nem lehet eredményes (és ez nemcsak a gyógyszerészetre, hanem más hivatásrendekre is érvényes). Stabil eredmény akkor érhető el, ha a szakmapolitika képes meggyőzni a politikai döntéshozót arról, hogy amit kér, javasol vagy ellenez, az nemcsak a saját érdeke, hanem a politikának és a társadalomnak is jó és hasznos.
6. Képes lesz-e a gyógyszerészet ágazati stratégiai önérdekének felismerésére, artikulálására és egységes képviseletére?
Ez egyfelől feltételezi az ágazati, a csoport- és az egyéni érdekek megfelelő priorizálását és az ágazati érdek csoport- és egyéni érdekek elé helyezését. Ebben az elmúlt három és fél évtizedben csak korlátozott eredményeket értünk el: a szakma (gyógyszerészek) érdekeinek képviseletére hivatkozva a legkülönfélébb részérdekek is rendre utat törtek maguknak. Másfelől feltételezi a célok és az elérésükért alkalmazott eszközök ágazati konszenzusának kialakítását. (Sajnos sok esetben azonos célokért folyó munkában is „össze lehet veszni” az alkalmazható eszközökről.)
***
Kistarcsa, 2024. július (újra szerkesztve december)